|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flere slutter å vaksinere, WHO frykter utbrudd av meslingerÅ si at vaksinering er et individuelt anliggende er det ultimate beviset for at man ikke har skjønt hvordan vaksinering virker. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ustabil
|
Sv: Flere slutter å vaksinere, WHO frykter utbrudd av meslinger
Søte deg Imma, prøv og forstå: |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ikke altetende
Jeg vet da at vaksinasjonsprogrammet er frivillig. Det tyder vel på at man har stolt på at de fleste klarer å se viktigheten av vaksinering. Dersom det nå viser seg at andelen som unnlater å vaksinere seg går opp, slik at det prosentvis blir for få som vaksinerer seg til å opprettholde flokkimmuniteten, mener jeg at vaksiner bør bli lovpålagt (selvfølgelig ikke for de som av medisinske grunner ikke kan vaksinerers). |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ustabil
|
Så flott at du vet det, da, Imma! |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Flere slutter å vaksinere, WHO frykter utbrudd av meslingerMen nå blir man ikke livstruende skadet eller kan dø av passiv røyking (selv om det føles sånn av og til, usj).
|
|
|
#6 |
|
Ustabil
|
Poenget mitt var at WHO engasjerer seg i helse også på individnivå. Det er ikke bare der det handler om kollektive problemer at WHO mener noe. WHO mener også noe om kosthold, for eksempel, og om amming. Dette er definitivt individuelle problemstillinger. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Nymotens gammeldags
Det er klart, men når WHO bekymrer seg over utbrudd av slike barnesykdommer pga. manglende vaksinering, synes jeg ikke det kan kalles på individnivå lenger. Ved å la være å vaksinere utsetter man andre for potensiell fare. Men som du sier, det er frivillig å vaksinere eller ei, vi får se om det endrer seg i fremtiden. Jeg blir skikkelig provosert av folk som utsetter sine egne og andres barn for fare ved å ikke vaksinere, samme hvor frivillig det er.
|
|
|
#8 |
|
Ustabil
|
Jeg skjønner ikke hvorfor du skal blande inn WHO i argumentasjonen. WHO engasjerer seg i alle slags folkehelsespørsmål. De snakker også om fedmeepidemi og om sukker som helserisiko. Det er folkehelse når det berører store deler av befolkningen. Enkelt og greit. Selv om det er folkehelsespørsmål har ikke WHO eller andre noen gang ment at man skulle innføre diktatur verken når det gjelder kosthold, sukker, tobakk eller vaksiner. Man jobber med folkeopplysning. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Flere slutter å vaksinere, WHO frykter utbrudd av meslingerJa jeg vet det, det er desverre frivillig, og sånn som det ser ut til å utvikle seg nå bør myndighetene absolutt se på det med nye øyne. Bør det være frivillig så lenge flere og flere lar være å vaksinere og dermed utsetter andre for potensiell livsfare? Jeg mener det ikke bør være det.
|
|
|
#10 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Flere slutter å vaksinere, WHO frykter utbrudd av meslingerJoda, det er frivillig å la barna sine vaksineres. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ustabil
|
Jeg er ikke vaksinemotstander. Jeg forundres av den konklusjonen. Jeg kan ikke argumentere for hvorfor folk ikke vaksinerer. Men jeg argumenterer for at de er i sin fulle RETT til å gjøre det. Jeg forsøker å si at det er frivillig. Og at selv om WHO mener noe om vaksiner, så er det fortsatt frivillig. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ikke altetende
Ingen nekter noen å si noe. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Ustabil
|
Jeg lurer på om du er helt våken, Imma. Individuelt valg, det er vi enige om? Og likevel ber du meg lese om immunologi? Hæ? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Det er per i dag et individuelt valg (selv om jeg ikke syns det burde være det). Hvis du leser skikkelig, sier vi at det ikke er et individuelt anliggende.
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Flere slutter å vaksinere, WHO frykter utbrudd av meslingerEr "lovlig" lik "riktig" i din bok, bina?
|
|
|
#16 |
|
Ustabil
|
Antagelig setter du her fingeren på hvorfor denne debatten bærer galt av sted. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Ikke altetende
Ok. Beklager. Jeg leste deg litt skjevt. Selvfølgelig er det et individuelt valg fordi man selv står fritt til å velge det ene eller det andre. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Flere slutter å vaksinere, WHO frykter utbrudd av meslingerDet er ikke ulovlig å
|
|
|
#19 |
|
i Morgentåkedalen
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() |
Sv: Flere slutter å vaksinere, WHO frykter utbrudd av meslingerFinnes det noen land som praktiserer obligatorisk vaksinering da? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Ustabil
|
Jeg tror ikke det. Jeg mener å vite at koppevaksinen var tvungen i Norge "i gamle dager". Og det har sikkert vært andre sykdommer også som i perioder både i Norge og andre land har vært tvungen. Men jeg tror ikke noen praktiserer obligatorisk vaksinering totalt sett. |
|
|
|
![]() |
|
|