|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
| Se resultatene: Er du kresen eller altetende? | |||
| Jeg er superkresen / Jeg er bare kresen på noen matvarer (med dårlig grunn) |
|
6 | 3,68% |
| Jeg er kresen |
|
21 | 12,88% |
| Jeg er litt kresen |
|
23 | 14,11% |
| Jeg er bare kresen på noen matvarer (med god grunn!) |
|
21 | 12,88% |
| Jeg er altetende, med unntak av noen få matvarer (med god grunn!) |
|
57 | 34,97% |
| Jeg er altetende, med unntak av hederlige intoleranseårsaker |
|
5 | 3,07% |
| Jeg er altetende |
|
25 | 15,34% |
| Jeg er altetende (inkl. værtestikler etc.) |
|
5 | 3,07% |
| Deltakere: 163. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Off the map.
|
Sv: Er du kresen?Jeg er skikkelig superkresen og det er et problem for meg sosialt.
|
|
|
#2 |
|
By the Sea
|
Sv: Er du kresen?
Ja, det tenker jeg også.
|
|
|
#3 |
|
Fortynnet
|
Dette syns jeg også er veldig sært. Jeg må si at jeg ofrer ikke en tanke når jeg lager mat til voksne mennesker på at de kanskje ikke liker paprika eller løk. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
saftig
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er du kresen?Vanskelig å si. Jeg var vel kresen som barn siden jeg ikke likte typisk barnemat som pølse, burger, ketschup osv. Som voksen takler jeg heller ikke ensidig mat og går heller sulten enn å spise det samme igjen og igjen. Jeg er derimot alltid åpen for nye og gode smaksopplevelser, og sånn sett er jeg ikke kresen og det er ingen råvarer jeg absolutt styrer unna.
|
|
|
#6 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du kresen?Eg et alt, nesten. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du kresen?Jeg trodde vel ikke jeg var kresen.Men siden jeg ikke liker verken Oreokake,ostekake,gulrotkake osv. Så er jeg vel det...
|
|
|
#8 |
|
Epikur
|
Sv: Er du kresen?Jeg er altetende, det er ingen matvarer jeg ikke liker. Men jeg er kresen sånn som Maxi, jeg liker ikke vonde varianter av matretter eller ødelagte råvarer. Jeg elsker en god hvit saus, men en kjip hvit saus laget på margarin med klumper?
|
|
|
#9 |
|
Epikur
|
Sv: Er du kresen?Jeg elsker varm blodpudding med rosiner, servert med hjemmelaget tyttebærsyltetøy og smeltet smør og sukker. Nyyydelig. Men det skal lages på rette måten av en som har "sansen". Min mor serverer feks lever, som er bedre enn de fleste biffgryter. (Mange klarer jo på den annen side å voldta kjøtt på en slik måte at biffkjøttet smaker lever
|
|
|
#10 |
|
Har kontroll
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du kresen?Tror jeg er rimelig altetende, på den måten at blir jeg servert det klarer jeg å spise det. Med unntak av "ekstrem-mat" da, men det pleier jeg ikke få servert så det har ikke vært noe stort problem. Men er mye jeg ikke lager selv da, feks sild og innmat, det hadde vi myyyyye av når jeg vokste opp
|
|
|
|
#11 |
|
i Morgentåkedalen
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du kresen?Det er mye jeg ikke synes er så overvettes godt, men samtidig lite jeg synes er uspiselig. Jeg spiser det jeg får servert. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Er du kresen?Har ikke noe problem med å spise det jeg blir servert og synes det kan være spennende å smake på nye ting. Altså ikke kresen, mener jeg. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Det ordner seg alltid
Hvor: Oslo
Sv: Er du kresen?Er noen ting jeg ikke er begeistrert for (som f.eks. honning, oliven og lever), men jeg spiser det dersom jeg får det servert hos andre. Ellers spiser jeg det meste og elsker å smake på nye ting. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Er du kresen?Var superkresen som barn, min mor ynder å fortelle om at jeg ikke spiste noe særlig annet enn brødskiver uten skorper med honning på. (Hun overdriver en smule, men jeg spiste veldig lite som barn.) Som voksen spiser jeg sort sett det meste, er allergisk for sitrus så det er jeg nødt til å unngå, også velger jeg heller en annen kake enn bløtkake hvis mulig.
|
|
|
#15 |
|
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Er du kresen?Jeg tilrettelegger maten når jeg vet det er allergier, religiøse årsaker, vegeterianer el. Jeg gjør det ikke bare fordi noen ikke liker, da går det fint å plukke ut det man ikke klarer å spise på en diskret måte. Ble dog noe forundret da jeg var på middag hos min venninne som er vegeterianer, hun vet godt om min sitrusallergi, allikevel hadde hun lagd middag med sitron som en av ingrediensene, for det kunne da umulig være så farlig. Jeg lager alltid et vegetarianer alternativ når hun kommer til meg, kanskje jeg skal servere kjøtt neste gang hun kommer? Det kan da umulig være så farlig.
|
|
|
#16 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er du kresen?Det er tre ting jeg ikke liker, men om jeg får dem servert spiser jeg dem likevel. Jeg har jo blitt voksen. Altså lite kresen og det man kan kalle altetende. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Fortynnet
|
Sv: Er du kresen?Tåler er noe helt annet enn liker. Hvis jeg vet at noen ikke tåler f.leks. skalldyr så lager jeg selvfølgelig ikke noe som inneholder det. Jeg har en sønn som er allergisk mot ganske mye, så jeg vet godt at det er noe man må ta hensyn til. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Er du kresen?Hvis det går an å plukke det ut så er jo den saken grei, men om man lager feks. en gryterett med fullt av paprika i småbiter blir det litt verre. Jeg liker i hvert fall å spørre gjestene på forhånd så jeg vet at får mat de liker. *sær*
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns ikke det du nevner er "helt streite saker". Jeg liker bringebærsyltetøy og nøtter, men ikke i kake. Sukkerbunn og krem brekker jeg meg av, og jeg vil gjøre mitt ytterste for å unngå å måte spise en slik kake. Jeg syns faktisk det er såpass vanlig å mislike dette at jeg blir ganske forundret når folk serverer kremkaker som eneste alternativ. Kvæfjordkake er et annet slik alternativ, den smaker jo gammelt egg.
|
|
|
#20 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Er du kresen?Det kommer nok an på øynene som ser, glitter, for jeg tenkte også, som Zoe, at de tingene er helt streite saker. Og i min verden er man kresen om man ikke liker slikt. |
|
|
|
![]() |
|
|