Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-10, 09:09   #61
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Jeg er veldig fornøyd med Tromsø som oppvekststed, både på mine vegne og mine barns vegne. Vi har igrunn alt utenom Opera. Vi har i tillegg masse som Oslo ikke har, feks Mørketid, Midnattsol, Nordlys, fjell på alle kanter osv.

Jeg vokste dog ikke selv opp i Tromsø..*innflytta student*

Enig! Vi har i tillegg valgt å flytte i underkant av en time ut av selve øya, men har "hytte" i byen og kan derfor benytte oss både av fantastisk natur og alle "bytilbudene" vi måtte ønske. Vi anser oss for å være utrolig heldige!

Og, hovedstaden er 1 time og 45 minutter unna med fly, London knappe 3 timer unna....

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 09:13   #62
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg skulle gjerne sett noe forskning, men jeg tror ikke barn har mer astma her enn andre steder. Det regner heller ikke så mye som de fleste østlendinger vil ha det til. Men nei, klimaet er ikke noe tess. Det skal jeg være den første til å innrømme. Jeg skulle gjerne skiftet klima. :elsker kulde: Men jeg greier ikke forlate denne byen.

Jeg vet ikke noe om astma er mer utbredt, men det fuktige og kalde klimaet er pyton å bo i når man har astma. Jeg tror jeg har vokst opp i samme by som deg (hvis jeg ikke tar helt feil), og det var ikke bra for meg. Da jeg flyttet til østlandet fikk jeg betydelig bedre helse, og har ikke problemer med astma i det hele tatt lenger. Huden min ble også fin, etter å ha vært plaget med atopisk eksem i årevis. Hver gang jeg er på besøk på de kanter blir jeg syk igjen. Foreldrene mine fikk alltid beskjed av legene om at jeg vile ha godt av et tørrere klima. Men gjorde de noe med det? Neida. Ikke før jeg ble stor.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 09:16   #63
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det så mange som sier Oslo at jeg ikke klarer å telle lenger.

Acsa, det va'kke jeg som overså deg, det var Irma som begynte å telle.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 09:17   #64
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen min vokste opp i et annet rått og vått land i Europa, og han ble frisk av sine luftveissykdommer da han kom hit.

Jeg har verken astma eller eksem, så jeg vet jo ikke hvordan det ville vært.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 09:18   #65
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg må berre få sei at Oslo er vel den siste plass i landet eg kunne tenke meg å bu, men eg forstår jo at byen må ha ein del kvaliter som eg har gått glipp av Når det er sagt; syns alltid det er kjekt å komme på besøk dit - fint å shoppe der.

Men er altfor usentralt.

Vi bur "på bygda", men er i sentrum av Bergen på under halvtimen. Der jobbar vi også. Vi flytta ut av byen med vilje - for å få meir grønt utanfor stovedøra, for å få ein mindre skule, og for å få riktig variant av norsk på skulen. Godt med kulturtilbud her også - og svært variert. Nå syns eg vi får i pose og sekk - alle mulighetene byen gir, og alle kvalitetane bygda gir.

Gjentar at "beste plass å bu i Norge" ER jo allereie kåra - det er Sogn og Fjordane. De treng derfor ikkje diskutere folkens

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 09:21   #66
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Men er altfor usentralt.

Usentralt? I forhold til hva da? Isbreer? Åpent hav? Eller mener du usentralt i forhold til verden? I så fall er jeg enig - hele Norge diskvalifiserer jo da.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 09:22   #67
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan sikkert poengtere hvorfor jeg mener Oslo er det beste stedet også.

Det er litt fordi at samme hvem man er, har man plass og mulighet til å være seg. Skoleflinkefolka får plass, idrettsfolka får plass, musikkfolka får plass, småbarnsfamilier, eldre, yngre, det er rett og slett rom for alt. (Og nå snakker jeg ikke "rom" som i areal, men som i, øh, overført betydning.)

Og så elsker jeg byer, og liker ikke bygda. :subjektiv:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 09:28   #68
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg har hatt min barndom i Oslo og omegn og har hatt det bra.

Samme her! Nå bor vi et lite stykke utenfor sentrum, nær både skog og sjø, og trives kjempegodt!

Gammel 29-03-10, 09:29   #69
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Oslo!

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 09:29   #70
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Kjenner meg enig med Skilpadda, som skrev "i eller i nærheten av en by" eller noe sånt?
Jeg er oppvokst i en mellomstor by, som ble for liten da det kom til utdanning. Sånn sett tror jeg en større by er bra, fordi da MÅ man ikke flytte for å ta utdannelse.
Nå bor vi i forstads-Oslo og trives godt: for dem som vil på tur i skogen er det kort vei, og for dem som vil til sentrum tar det 20 min. med banen. Det er til å leve med. Samtidig er vi oppe fra bygryta med dårlig luft og sånn. Og veiene er smale, bilene kjører sakte, naboene kjenner hverandre. Jeg kjenner at jeg liker meg godt.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 09:30   #71
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med rom til å være seg selv er helt klart et godt argument for å bo i en større by, men den trenger ikke nødvendigvis være Oslo. Når jeg tenker meg om, har det vel vært en god del rasisme/homo hetse-opplegg (i mangel av et bedre begrep) der de siste årene? Det har vi ikke så mye av i Bergen, men jeg vil absolutt hevde at det er rom for å være den man er her også.

Sist redigert av rine : 29-03-10 kl 10:00.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 09:34   #72
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det med rom til å være seg selv er helt klart et godt argument for å bo i en større by, men den trenger ikke nødvendigvis være Oslo. Når jeg tenker meg om, har det vel vært en god del rassisme/homo hetse-opplegg (i mangel av et bedre begrep) der de siste årene? Det har vi ikke så mye av i Bergen, men jeg vil absolutt hevde at det er rom for å være den man er her også.

Nå er ikke jeg lokalkjent i Bergen, så kanskje jeg skyter bom her, men hvis Bergen ligner på Trondheim, så er vel hovedårsaken til den manglende rasismen gjerne at det knapt finnes innvandrere der?

Jeg går i alle fall veldig stille i dørene med å skryte av hvor mye mer åpne og innvandrervennlige vi er her i Trondheim, for omtrent de eneste innvandrerne vi har her er forskerer og doktorgradsstudenter ved NTNU, samt Øst-Europeiske håndverkere.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 09:39   #73
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nå er ikke jeg lokalkjent i Bergen, så kanskje jeg skyter bom her, men hvis Bergen ligner på Trondheim, så er vel hovedårsaken til den manglende rasismen gjerne at det knapt finnes innvandrere der?
.

Vi har mange. Oslo har selvfølgelig flere, men så er det jo også en mye større by. Det hadde jo selvfølgelig vært interessant å finne ut hvilken by som har flest, i forhold til folketall og slikt, men Bergen er virkelig ganske så flerkulturell, synes nå jeg.

(Nå tipper jeg at noen som er gode og raske på å "slå opp" kommer med tallenes klare tale ganske kjapt her. )

Gammel 29-03-10, 09:40   #74
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har mange. Oslo har selvfølgelig flere, men så er det jo også en mye større by. Det hadde jo selvfølgelig vært interessant å finne ut hvilken by som har flest, i forhold til folketall og slikt, men Bergen er virkelig ganske så flerkulturell, synes nå jeg.

(Nå tipper jeg at noen som er gode og raske på å "slå opp" kommer med tallenes klare tale ganske kjapt her. )

Jeg tror det er rimelig mange i Stavanger også, sett i forhold til folketall. Men det hadde vært interessant å få konkrete tall på det.

Her i byen jobber de fleste innvandrere "i oljå".

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 09:42   #75
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er tilhenger av småbyene. Det er for så vidt mange av dem, på alle kanter av landet. Personlig er jeg glad i de byene som er "passe store" (20.000 - 60.000 innbyggere), der er servicetilbudet godt, samtidig som byen er oversiktlig og trygg. Jeg foretrekker småbyene som ligger i nærheten av Oslo...

Jeg er glad i Oslo, men ikke sånn at jeg ønsker å bo der. Flott by å besøke, og deilig å dra hjem igjen (til småbyen).

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 09:47   #76
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med rom til å være seg selv er helt klart et godt argument for å bo i en større by, men den trenger ikke nødvendigvis være Oslo. Når jeg tenker meg om, har det vel vært en god del rassisme/homo hetse-opplegg (i mangel av et bedre begrep) der de siste årene? Det har vi ikke så mye av i Bergen, men jeg vil absolutt hevde at det er rom for å være den man er her også.

Min personlige mening: det er mer homohets/rasisme i småbyer og på bygda.

Mine unger er så vant til å omgås barn av forskjellig hudfarge at det ikke er noe de tenker over. Når vi er i hjembyen min, så snakker snuppas jevnaldrende om mørkhudede på en helt annen måte. De er i hvert fall veldig forskjellige fra "oss".

Det samme med homofile. I Oslo så tenker jeg ikke over om bekjente og kollegers seksuelle legning. I hjembyen så blir disse omtalt som det eneste som beskriver personen.

Det kan jo også ha en del å gjøre med hvem jeg omgås på de respektive stedene, men jeg oppfatter ikke egentlig venninnene mine "hjemme" som noe bedre/verre enn resten av byen.

Gammel 29-03-10, 09:49   #77
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Min personlige mening: det er mer homohets/rasisme i småbyer og på bygda.

Helt klart. Jeg prøvde bare å si noe om at Oslo ikke er det eneste stedet i landet der man kan "være den man er."

Gammel 29-03-10, 09:52   #78
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hver 12 innbygger er innvandrer, visstnok. De fleste fra ikke-vestlige land.(2007)
Kilde: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Slik...en-349842.html

I Trondheim er det hver 14.
http://www.trondheim.kommune.no/cont...sId=1117659384

Skolen vi sogner til har egen minoritetsrådgiver og var den første i landet som fikk det. Til tross for at den da er langt fra Oslo.

Gammel 29-03-10, 10:02   #79
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Hver 12 innbygger er innvandrer, visstnok. De fleste fra ikke-vestlige land.(2007)
Kilde: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Slik...en-349842.html

I Trondheim er det hver 14.
http://www.trondheim.kommune.no/cont...sId=1117659384

Skolen vi sogner til har egen minoritetsrådgiver og var den første i landet som fikk det. Til tross for at den da er langt fra Oslo.

Da vet jeg sånn ca hvor du bor, tror jeg. Har du tallene for Oslo også?

Og så ber jeg om unnskyldning for at jeg skrev rassisme lengre oppi her.

Gammel 29-03-10, 10:10   #80
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går i alle fall veldig stille i dørene med å skryte av hvor mye mer åpne og innvandrervennlige vi er her i Trondheim, for omtrent de eneste innvandrerne vi har her er forskerer og doktorgradsstudenter ved NTNU, samt Øst-Europeiske håndverkere.

Det er i alle fall en god del med (tyrkisk) kurdisk og vietnamesisk bakgrunn her i Trondheim. Og Bosnisk. En del nordafrikanere? Men kanskje ikke der du bor. :host:

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:48.