Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-10, 21:05   #61
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Jeg har vært ute og raket vekk mose og ugress rundt det som spirer. Ble korte stunder ute, jeg orker ikke så mye kjenner jeg. Men jeg fikk nå samlet et par hauger med rot og rask, og jammen rakk jeg ikke å klippe ned litt rosebusk og nyperose. Hvem pokker er det som planter nyperoser, forresten? Den står midt i et bed, og er jo så herlig med sine mange millioner torner.

Hvis noen har gode forslag til å bli kvitt eføy i en fei - vær så snill å si i fra. Vi har mye, og den har fått vokse vilt de siste 10 årene ... veralt:

Gammel 05-04-10, 22:29   #62
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har vært ute i hagen i dag. Jeg nøt faktisk å rake nesten hele plenen, selv under rosebuskene der det var ekstremt mye løv og løse kvister.

Den største jobben var likevel å rydde all søpla der ute. Hvem visste at en myk babydukke i dukkevogn ikke ville overvintre uten å få varige men? Og guri land så mye plastgreier som hadde gått i stykker. Bøtter, store bøtter, spader, skittentøyskurven, m.m.

Gammel 05-04-10, 23:32   #63
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har begynt årets skvalderkål-krig. I år begynner jeg rekord tidlig, og planen er å ta det etterhvert som det kommer utover. Så har jeg gjødslet plen, raket i bed, ryddet i bed og satt frem stolen i solkroken.

Ja, og mannen har fjernet en rad med nyperosebusker- en hekk kan man vel si.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 00:41   #64
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vårtråd - hage?

Jeg har måkt snø i dag jeg altså

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 17:57   #65
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært litt crazy idag og klippet ned noen roser! Jeg aner ikke hva jeg gjorde, men den ble mer, hva skal jeg si, velstelt etter at jeg var ferdig. Men det blir spennende å se om det blir noen roser i år ...

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 18:04   #66
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bor dere i Norge tror jeg det er stor fare for at dere klipper rosene for tidlig. Roser skal ikke klippes før faren for nattefrost definitivt er over. Klipper
du for tidlig og det fryser, dør ikke hele busken, men den ytterste greindelen kan få skade og må siden klippes hardere ned.Da tar det lenger tid før rosen blomstrer.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 18:13   #67
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nattefrost!

Jaja, jeg sa jo det var en tråd for dummies.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 18:17   #68
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Dummies, ja.

Du trenger ikke bruke en halv dag på å klippe en busk hvis du har mann med motorsag og gravemaskin. :noterer:

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 20:51   #69
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Bor dere i Norge tror jeg det er stor fare for at dere klipper rosene for tidlig. Roser skal ikke klippes før faren for nattefrost definitivt er over. Klipper
du for tidlig og det fryser, dør ikke hele busken, men den ytterste greindelen kan få skade og må siden klippes hardere ned.Da tar det lenger tid før rosen blomstrer.

Jepp. De skal klippes når bjørka har fått musører, har jeg lært.

Gammel 06-04-10, 20:53   #70
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Nattefrost!

Jaja, jeg sa jo det var en tråd for dummies.

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Har du roser kan de med fordel beskjæres når det ikke lenger er risiko for nattefrost. :deler av min googlede visdom:

Har du ikke lest hele tråden din eller???

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 21:08   #71
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Endelig vår.

I fjor var første sommeren og da bare observerte jeg hva som dukket opp og plantet noen løk på høsten, som jeg håper er i full blomst når vi kommer hjem igjen. I år skal jeg fjerne noen alperips, og erstatte med ordentlig rips! Og mulig jeg skal skaffe meg en rosebusk til, men den jeg har er full av lus... Så jeg vet ikke helt?

Kan man knerte lus??

Så må jeg beskjære plommetreet, ellers kommer de tynne greinene til å knekke av årets avling. Jge håper virkelig på noen plommetyver i år, for i fjor slet vi med å bli kvitt alt, og veldig masse havnet faktisk bare på bakken.

Gammel 06-04-10, 21:16   #72
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Kan man knerte lus??

Jeg har noen år en del lus på mine roser, og jeg har funnet ut at det beste er å plukke dem av og skvise dem i stykker. På mine roser slår de seg ned på knoppene og suger dem tomme for saft så det ikke blir noen blomster. Jeg pleier å ta en titt et par ganger i uka og dra av de jeg ser. Det hjelper hvis man er iherdig i en periode. Finner man noen marihøner, kan jo de hjelpe til også.

Gammel 06-04-10, 21:48   #73
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg nekter å tro det blir mer nattefrost her. Men har heller ikke roser, så bekymrer meg ikke så mye. Våren er best altså. No protest.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 11:16   #74
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Bor dere i Norge tror jeg det er stor fare for at dere klipper rosene for tidlig. Roser skal ikke klippes før faren for nattefrost definitivt er over.

Nattefrost? Hvor i all verden bor dere egentlig?
:10 grader og stadig mer sol:

Gammel 09-04-10, 11:47   #75
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

I Trøndelag er det fullt mulig å oppleve snø på 17. mai, så med det i bakhodet lar jeg rosene være inntil videre. Og glemmer dem, akkurat som i fjor. Så da blir det vel å rive dem opp og erstatte med noe frescht noe fra hagesenteret. Akkurat som i fjor.

Jeg tror jeg har brune fingre, jeg. Madammen er flink til å plante og sånn, og jeg er flink til å luke å sånn, rent bortsett fra at jeg ikke alltid ser forskjell på ugress og det madammen har planta. Så er jeg riktig effektiv har jeg luket hele blomsterbedet. Og da mener jeg hele. Det kan ha sammenheng med at jeg tenker på alle hvite blomster som hvitveis, blå blomster som blåveis, gule som gulveis og lilla som lillaveis.

Det er som regel madammen som svarer barna når de lurer på hva blomstene heter. Men jeg er rå på å røske opp lupiner da! :tenker positivt: Lupiner er de greiene som vokser en meter rett opp, sånn overalt liksom, og som har sånne blå blomster på seg? Eller var det også noe som egentlig skulle være i hagen. Hmm.

Kanskje jeg skal forsøke å sette meg inn i dette litt bedre i år. Ble jo litt inspirert av denne tråden.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 12:04   #76
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Er det på tide å så grønnsaker i melkekartonger nå?

Det kommer an på hvilke grønnsaker vi snakker om. Jeg sådde tomat, mais, broccoli, broccolo og physalis for tre uker siden. Resten - diverse bønner, squash og gresskar så jeg rett ut etter 17. mai en gang. Gulrøtter har jeg ikke bestemt om jeg skal så inne eller ute ennå, i fjor hadde jeg hell med inn og så flytte ut.

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Hva er mest jobb - å så rett ut eller å så i mikrodrivhus el.l. nå? Jeg inbiller meg at det er så mye jobb? Fr@ har jeg allerede kjøpt.

Det kommer an på hva du skal så. Det står ofte bakpå frøposene om de skal forkultiveres eller ikke. Forkultivering må du drive med når sesongen egentlig er for kort her i Norge.

Ellers anbefaler jeg følgende bøker:
Late hager
Late kjøkkenhager

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 12:06   #77
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Nattefrost? Hvor i all verden bor dere egentlig?
:10 grader og stadig mer sol:

Her er det 12 grader og sol nå, men det var fortsatt frost i natt, og faren er nok ikke over på en måneds tid.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 12:26   #78
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Hagetråd!

Jeg har tenkt å fortsette på de prosjektene jeg ikke rakk å gjøre ferdig i fjor (): Rydde vekk de j#&% nyperosebuskene som formerer seg som ugress, og lage til et lavstaudebed i en skråning. Etter at det er ferdig, har jeg et svært bed fullt av ugress som trenger en opprydding.

Noen som vet når man kan beskjære rhododendron, forresten?

Gammel 09-04-10, 12:29   #79
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Rhododendron skal beskjæres rett etter blomstring, før den lager blomsterknoppene til neste år.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 12:31   #80
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

@Magnolia: De har begynt å skjære ned på rhododendronene på jobb. (Muligens ikke beskjære-skjære, men de har nå prøvd å rydde opp i buskaset.)
Her i byen er rosebusker beskjært for litt siden (altså de offentlige), og det har ikke vært noe tegn til nattefrost, så om gartnerne tør så hiver jeg meg etter.
Museører er det på bjørken også, så det er bare å sette i gang.

:ut mot havet:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:34.