Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvit saus fra pose?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-07, 19:22   #1
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Lager hvit saus selv men tenker ikke på om andre kjøper pose med hvit saus.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 19:48   #2
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Døh, SpetakkelSpøkelse... Jevning SMAKER ikke.

Gammel 31-01-07, 20:15   #3
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi brukte alltid pose før.
Visste det var enkelt, men satte meg ikke inn i å lære det siden vi hadde det så sjeldent.
Nå har vi hvit saus oftere, og jeg lager det selv.

Brun saus derimot, klarer jeg ikke lage selv.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 20:53   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykketrollet, her.

Vi brukte alltid pose før.
Visste det var enkelt, men satte meg ikke inn i å lære det siden vi hadde det så sjeldent.
Nå har vi hvit saus oftere, og jeg lager det selv.

Der er du inne på noe, Lykketrollet! Jeg kjøpte også pose først fordi vi rett og slett aldri hadde hatt hvit saus før - er ikke så glad i fiskeboller og har ikke sett noe poeng i å bruke hvit saus til noe annet. Men det var før jeg ble glad i å lage lasagne fra bunnen. Vi har forskjellige vaner - for noen er hvit saus hverdagskost, for andre ikke.

Brun saus har jeg aldri lagd, og jeg har heller ingen interesse av å prøve.

Sist redigert av Bluen : 31-01-07 kl 21:37.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 21:00   #5
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Denne tråden inspirerte meg til å lage en god, gammel heimkunnskapsdessert. Den er ikke sunn, men himmelsk god!

Fløyelsgrøt:

2 ss meierismør
2 ss hvetemel
smeltes og røres sammen

Spe med noen desiliter melk (jeg hadde i litt fløte også) til grøten blir passe tykk. Søt den til du syns det er nok, f.eks 2 ss sukker.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 21:15   #6
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Denne tråden inspirerte meg til å lage en god, gammel heimkunnskapsdessert. Den er ikke sunn, men himmelsk god!

Fløyelsgrøt:

2 ss meierismør
2 ss hvetemel
smeltes og røres sammen

Spe med noen desiliter melk (jeg hadde i litt fløte også) til grøten blir passe tykk. Søt den til du syns det er nok, f.eks 2 ss sukker.

Jeg virkelig hater Fløyelsgrøt etter flere skrekkopplevelser i barndommen.Tante trodde hun var sååå snill når hun lagde det, og jeg var ei lita jente som var livredd for å si fra at jeg ikke likte det.
Men når jeg endelig tørte å si fra så hjalp ikke det da...........

Gammel 31-01-07, 21:20   #7
daffy

daffy sin avatar

daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Jeg virkelig hater Fløyelsgrøt tter flere skrekkopplevelser i barndommen.Tante trodde hun var sååå snill når hun lagde det, og jeg var ei lita jente som var livredd for å si fra at jeg ikke likte det.
Men når jeg endelig tørte å si fra så hjalp ikke det da...........

Hææ, liker ikke? Tuller du?

:klapper seg på magen etter to porsjoner fløyelsgrøt:

Gammel 31-01-07, 21:02   #8
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

De er kanskje ikke her inne, eller tör ikke aa melde seg, men det finnes faktisk veldig mange som ikke vet hvordan man lager saann saus eller som har prövet - og feilet - og derfor ikke vil ta sjansen igjen.

Jeg snakker selvsagt ikke om meg selv. :husmorstemme:

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 22:06   #9
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg nileser innholdsfortegnelser, og kjøper og prøver hva slags mat som helst, så lenge den ikke inneholder melk eller gluten. Råvarer, halvfabrikata eller ferdigmat, spiller ingen rolle.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 22:12   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker sjelden saus jeg..
Til alle retter.
Og sjelden til fisk iallefall, som man ofte bruker hvit saus til, eller?

Uansett. Jeg kjøper gjerne Toro av og til. That`s my life.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 23:14   #11
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

bla bla.. vi er vel alle allergiske mot noe eller tåler noe mindre enn annet.. ?? så derfor er det sunnere for meg å velge en slik pose..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 23:29   #12
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

bla bla.. vi er vel alle allergiske mot noe eller tåler noe mindre enn annet.. ?? så derfor er det sunnere for meg å velge en slik pose..

Jeg har ingen problemer med å innrøme at Toro til tider er min gode venn.
Men selv ikke jeg vil klare å påstå at det er sunnere altså.
Selvsagt er det sunnere når man selv kan kontrolere hva man døtter i gapet.

Gammel 31-01-07, 23:33   #13
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Den holder ikke her, gitt. Prøv igjen.

Gammel 01-02-07, 00:30   #14
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Den holder ikke her, gitt. Prøv igjen.

hva?
Det er vel ikke noe å lyve om det vel?
jeg tåler ikke så godt veldig fet mat, .eks fete sauser med mye smør. Da blir jeg dårlig i magen. Derfor er det "sunnere" og bedre for meg å bruke pose med ferdig saus. Enkelt og greit.

litt snurt må man få bli Vimsen.. Folk skal jo analysere alt man sier.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 23:15   #15
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Ikke så snurt da, SpetakkelRakkel.

Gammel 31-01-07, 23:35   #16
Shakira
My hips don't lie

Shakira sin avatar

Hvor: Hadeland
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Moren min bruker forresten hvit saus fra pose.. Den er ikke særlig god syns nå jeg.

Jeg lager selv, liker den bedre.

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 09:07   #17
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den sausen jeg bruker mest er "sjysaus". Fra Toro

Den bruker vi både til biff, kylling og stort sett alt mulig av kjøtt. Det er fordi vi ikke er noe "sausmennesker", men synes det er greit med litt innimellom. Når jeg lager steik og sånn bruker jeg den opprinnelige sjyen, men ikke av kylling liksom..

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 09:24   #18
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg skjønner ikke helt logikken i at posesaus er sunnere enn hjemmelaget.

Hvis man setter alle ingrediensene opp mot hverandre...

Gammel 01-02-07, 10:00   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gwen, her.

Jeg skjønner ikke helt logikken i at posesaus er sunnere enn hjemmelaget.

Hvis man setter alle ingrediensene opp mot hverandre...

Selvsagt vil det aldri bli sunnere. Dog kan jeg gå med på at de ofte er mer fettfattige.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 10:46   #20
daffy

daffy sin avatar

Standard

Output blir vel aldri bedre enn summen av input?

Output blir vel aldri bedre enn summen av input, tenker jeg når det gjelder saus. Hvis jeg måtte velge mellom å lage saus av margarin, Toro buljong, vann og maizena ville jeg foretrukket en ferdig Torosaus.

Hvis jeg derimot (og det har jeg alltid ) har meierismør, en skvett fløte, Heliosbuljong eller annen god buljong eller aller selvsagt helst kraft tilgjengelig, lager jeg sausen selv.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:56.