Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Streiken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-10, 09:21   #61
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streiken

Jeg støtter de streikende og syns det er helt rett at de står på. Streiken i år måtte komme. Her har ikke sympatien sunket på noe som helst vis.

Men jeg begynner å bli lei av Poden. Og han begynner å bli lei av meg. Og det er jammen ikke lenge til det er tre uker ferie heller. Vi kommer til å gå hverandre skikkelig på nervene denne forsommern.

Gammel 07-06-10, 09:26   #62
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at ferien i år kan bli lang ja. Guttene skal ha 5-6 uker sommerferie og så kom streiken i tillegg. Jeg husker ikke ikke hvor mye ferie vi satt opp på barnehagen - det må jeg få sjekket når streiken er over.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 09:27   #63
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg støtter de streikende og syns det er helt rett at de står på. Streiken i år måtte komme. Her har ikke sympatien sunket på noe som helst vis.

Men jeg begynner å bli lei av Poden. Og han begynner å bli lei av meg. Og det er jammen ikke lenge til det er tre uker ferie heller. Vi kommer til å gå hverandre skikkelig på nervene denne forsommern.

Det er akkurat det som skremmer meg litt. Hadde dette vært i januar feks. så hadde jeg ikke sett så mørkt på situasjonen. Jeg er alene med to hele døgnet.
Nå går det vannkopper her og jeg er livredd for at disse skal dukke opp på jentene midt i mellom streik og ferie.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 09:31   #64
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg streiker selv og har ungene hjemme pga streiken. Det er ganske slitsomt etter hvert, ja, selv om de er store. Har en som takler rutinebrudd dårlig, og det merkes ... Og i dag og i morgen skulle jeg egentlig ha permisjon fra jobb for å skrive hjemmeeksamen. Nå må jeg gjøre det med ungene rundt meg.

Jaja, jeg streiker videre.

Gammel 07-06-10, 09:36   #65
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er bare glad vi har fleksible arbeidsgivere og mulighet for hjemmekontor, jeg. Vår skole og barnehage ble tatt ut fra dag 1, så vi har vært rammet i godt over en uke allerede. Vi har ingen som kan passe ungene for oss og det begynner å bli vanskelig å få kabalen til å gå opp, enkelte dager må vi jo på kontoret/kundemøter. Ungene lider seriøst av brakkesyke og er møkklei av å høre at de må slutte å mase fordi mamma/pappa må jobbe..

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 09:37   #66
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

nei men hvis man får nok i streikebidrag så er det vel greit.. man vil jo organisere seg. Jeg er jo FOR hva de streiker for, men hva skulle man gjort om man ikke fikk lønn? Hjelpe meg. nå fikk jeg helt angst.

Alle organisasjonene gir streikebidrag, enten man er tatt ut i streik eller lockout (arb.giver stenger ute de ansatte, vanlig virkemiddel ved streik i privat sektor). Fagforbundet gir 70% av brutto lønn, og ettersom streikebidraget er fritatt for skatt, så kommer man ikke så verst ut av det. For LO-forbundene gjelder også at dersom man er kunde i Sparebank1 (som mange er, pga. fordelene) så kan man søke om konfliktlån og betalingsutsettelse på lån pga. streiken.

Den eneste måten man kan unngå å bli tatt ut i streik på, er å være sykemeldt eller gå ut i foreldrepermisjon.

Gammel 07-06-10, 09:38   #67
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Puster litt lettet ut over at det er flere som merker at de og ungene begynner å bli lei av hverandre Her og nemlig..

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 09:38   #68
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

stompa: Huff, jeg starter på hjemmeeksamen i morgen og er glad for at jeg fikk ordnet barnevakt på dagtid! Lykke til!

Gammel 07-06-10, 09:39   #69
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Den eneste måten man kan unngå å bli tatt ut i streik på, er å være sykemeldt eller gå ut i foreldrepermisjon.

Eller være så gammel at det er rett før man går av med pensjon. Sikkert ikke aktuelt for så mange her, men...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 09:45   #70
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Eller være så gammel at det er rett før man går av med pensjon. Sikkert ikke aktuelt for så mange her, men...

For å være en skikkelig festbrems: Det er 2,5 uker til riksmeklingsmannen må kalle partene inn til tvungen mekling (etter lov og avtaleverk). Så streiken kan fint vare enda lenge.
På den positive siden: Nye streikeuttak blir nye plassoppsigelser, og de er det 14 dagers varsel på. Så de av dere som IKKE er rammet, kan ta det med ro i 14 dager til - forutsatt at det ikke er meldt plassoppsigelser allerede (noe det neppe er, ettersom de pleier å sette inn alle de i fase 2).

For min del er forhandlingene akkurat i gang. Jeg regner med at jeg skal slippe å streike, takket være ferie, delvis sykemelding og permisjon om litt. Jeg har en jobb som gjør at jeg garantert blir tatt ut i første runde, men foreløpig er partene enda i forhandlinger.

Gammel 07-06-10, 09:49   #71
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Hvorfor slipper nesten-pensjonister?

Gammel 07-06-10, 09:52   #72
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Lille Ru: Er det ikke 4 dagers varsel på plassoppsigelse? Det er det Folkestad har gått ut med.

Karamell: Nesten-pensjonister slipper for at det ikke skal bli krøll med pensjonspoeng helt på slutten. Noen beregner jo så de går av i det øyeblikket de kan.

Ellers går vi nå inn i den første tunge muntligeksamens-uka i vgs, og mens de skriftlige eksamenene har kunnet gå til tross for streik går ikke det med muntlige hvis faglærer og/eller sensor er i streik. Det kan hende at det legger litt mer press på KS ift Unio-streiken.

Gammel 07-06-10, 10:12   #73
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av en eller annen grunn så hadde jeg helt koblet ut hele streiken i helga, så plutselig i går kveld kom vi på at SFO forstatt er stengt og vi hadde ingen avtaler om noen ting noe sted som et alternativ klart. Jeg tipper det vil vare hele denne uka også, og er lei av å legge kabal hver eneste dag i en periode hvor jeg må jobbe veldig mye på jobben. Godt vi har gode naboer og en pappa av ei venninne av største tulla som er hjemme i påvente av omskolering. Hos oss er det "bare" sfo som er stengt siden vi har privat barnehage. Om barnehagen hadde vært stengt så aner jeg faktisk ikke hvordan vi skulle fått det til.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 10:14   #74
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Lille Ru: Er det ikke 4 dagers varsel på plassoppsigelse? Det er det Folkestad har gått ut med.

Nei, det er 14 dagers varsel på plassoppsigelser, og 4 dagers varsel på plassfratredelse.

Opprinnelig lagt inn av Tariffleksikonet til FriFagbevegelse.no

Plassoppsigelsen er et varsel om at konflikt kan bryte ut hvis mekling ikke lykkes, og den må leveres motparten og riksmeklingsmannen senest 14 dager før en konflikt kan settes i verk.
Vanligvis vil et fagforbund si opp plassene for alle medlemmene som er omfattet av den tariffavtalen det forhandles om revisjon av. På et senere stadium må det leveres varsel om iverksetting av konflikt (plassfratredelse). Dette er en spesifisert oversikt over hvilke av de medlemmene man har sagt opp plassene for som vil bli tatt ut i streik fra starten av. Varsel om iverksetting må leveres fire dager før en streik settes i verk.
Ønsker man senere å ta ut flere av de medlemmene man har sagt opp plassene for i streik, kan dette gjøres med et nytt varsel om iverksetting med fire dagers frist.
Ønsker man å utvide konflikten til områder der plassene ikke er sagt opp, må man begynne forfra med ny plassoppsigelse og 14 dagers frist.

Tungen rett i munnen.

Gammel 07-06-10, 12:29   #75
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og der er det kontakt mellom partene.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 12:49   #76
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Selvfølgelig får du ikke lønn når du ikke møter på arbeid!

Men, hva om man ikke slipper inn på arbeid, og ikke har mottatt permitteringsvarsel, hva da?

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 12:51   #77
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Gammel 07-06-10, 13:00   #78
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Men, hva om man ikke slipper inn på arbeid, og ikke har mottatt permitteringsvarsel, hva da?

Da er det greit å være organisert, vil jeg anta.

Gammel 07-06-10, 14:10   #79
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Men riksmeklingsmannen/kontoret er ikke involvert, ser det ut til.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 14:16   #80
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det kontakt mellom partene. Håper de kommer til enighet om et eller annet raskt.
Jeg har virkelig kost meg med Poden disse dagene, men jeg kjenner at kosen er veldig i ferd med å gå over.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:23.