Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan du redde liv?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-10, 10:36   #61
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan du redde liv?

Ja, jeg kan livredning. Svært godt. Mer enn halvparten av kurset som flyvertinne er nemlig livreddende førstehjelp (selv om mange ynder å tro at vi bare går rundt og sier "kaffe og te"). Vi trener og oppdaterer oss på alt sammen i to dager pr.år. Jeg kan hjerte-lungeredning, stabilt sideleie, bruken av hjertestarter, pustemaskiner, oksygenflasker, sår-og bruddbehandling, medikament-kunnskap, Heimlich m.m.m.
Det er veldig betryggende og godt å vite at man kan og TØR gjøre livreddende førstehjelp. Det er nemlig mange som kan, men som vegrer seg f.eks. til å ta munn-til munn-metoden på et alvorlig sykt menneske. Trene på en gummi-dokke er en ting, men på en livløs, slimete og kanskje ukjent person er noe annet. Min kjæreste (han er pilot og de har også opplæringen) og en man til reddet livet på en døende på Huk for ca 10 år siden. Han fløt omkring, og ingen reagerte, men sto som stilltiende tilskuere og lurte lenge på hva de skulle gjøre.

Gammel 01-07-10, 10:40   #62
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Anyways: Still deg opp på knærne, strake armer og bruk kroppstyngden til å trøkke ordentlig til. Man må skape et trykk i brysthulen og det vil si at volumet på hele brystkasse må reduseres. Trøkk til med andre ord. Om man skal trøkke til med armene bare så er det nesten ingen som er sterke nok, i hvert fall ikke mer enn et par minutter.

Det er ganske god trening å gjøre det på en slik dukke, for man må virkelig bruke hele overkroppen og la den "falle" ned på brystet til vedkommende, med stive armer.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 10:55   #63
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen år siden forrige kurs nå og burde nok friske opp, men vil si jeg kan HLR. Tror jeg skulle klart å få en voksen opp av vannet også.

Med sånne situasjoner som den som linkes til i HI, så lurer jeg alltid på hvor raskt jeg eventuelt hadde klart å innse hva som var i ferd med å skje og omsette det i handling. Særlig hvis det er mange andre der vil jeg tro at det er lett å reagere sent, ubevisst forventer man jo lett at «andre» gjør noe.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 10:57   #64
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det skulle jeg mene.

Gammel 01-07-10, 11:06   #65
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, det skulle jeg mene.

Det hadde vært litt skummelt om du sa nei.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 11:17   #66
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, det håper og tror jeg at jeg kan... Har oppfriskningskurs annen hvert år med jobben...med praktiske øvelser og caser.
Har også livreddningskurs. Men, er vannet dypt og man må dukke langt ned å frakte opp en voksen person, så må jeg ærlig innrømme at jeg ikke vet om jeg hadde klart det fysisk...

Ellers har jeg jobbet som vekter tidligere, og det ligger naturlig for meg å ta ansvar i slike situasjoner som oppstår.

Gammel 01-07-10, 11:34   #67
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Min AMK-x-svigerfar sier at det viktigste er at man faktisk gjør kompresjoner, ikke at antallet kompresjoner og innblåsninger er nøyaktig slik boka sier det.

Når det gjelder kompresjoner skal disse gjøres temmelig hurtig. Han hadde en sang for å illustrere det, men jeg har glemt hvilken. Skal sende en mld på en litt mer normal tid og spørre.

100 kompresjoner i minuttet. Og det er helt riktig at det at man faktisk gjør kompresjoner er det viktigste.

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 11:37   #68
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og, ja, dette er jobben min...

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 11:49   #69
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kan BHLR og har opplæring i bruk av halvautomatisk hjertestarter. Jeg har derimot ikke fått utført noen av disse prosedyrene i praksis annet enn på dukke, men jeg håper jeg hadde klart å holde hodet noenlunde kaldt.

Gammel 01-07-10, 12:13   #70
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, det kan jeg og jeg er spesielt flink på barn. Det er jeg glad for

Jeg hjalp en liten gutt med feberkramper på flyet fra Hellas for noen år siden. Flyvertinnene der var ikke spesielt bra synes jeg!

Gammel 01-07-10, 12:46   #71
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

I teorien kan jeg hjertelungeredning, hadde kurs med dokke på jobb for kort tid siden. Jeg tror også jeg kunne fått et menneske på min egen størrelse opp av vannet, når det virkelig var behov for dette.

Heldigvis har jeg aldri fått testet ut i virkeligheten - så jeg og de rundt må stole på at jeg tror det skal gå greit.

Har nå lagt til diverse viktige nummer på min mobiltelefon, sånn at jeg også kan ringe kjapt dersom det skulle oppstå noe.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 12:57   #72
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ehh... for dårlig.

Jeg kan det i teorien. Jeg kunne stabilt sideleie i praksis for lenge siden, pappa pleide be oss legge ham (og hverandre) i stabilt sideleie med ujevne mellomrom. Men jeg flyttet hjemmefra...

HLR er det lenge siden jeg har egentlig lært.
Å få noen opp av vannet har jeg aldri engang prøvd på, vi gjorde ikke slikt på skolen så vidt jeg husker. Jeg har vel lært det også i teorien da...

Vi snakker stadig om å dra oss på kurs, vi er medlemmer i luftambulansen, det er bare tiltaket, vi kom oss dit aldri før vi fikk barn, nå har vi ikke barnevakt, men det føles uforsvarlig å ikke gå regelmessig på kurs når vi har ansvar for barn, så nå må det bare bli gjort!

Giftsentralen lagret på mobilen for et par minutter siden, nødnumrene kan jeg.

Gammel 01-07-10, 12:59   #73
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min AMK-x-svigerfar sier at det viktigste er at man faktisk gjør kompresjoner, ikke at antallet kompresjoner og innblåsninger er nøyaktig slik boka sier det.

Når det gjelder kompresjoner skal disse gjøres temmelig hurtig. Han hadde en sang for å illustrere det, men jeg har glemt hvilken. Skal sende en mld på en litt mer normal tid og spørre.

Stayin' alive med Bee Gees og Sweet home Alabama funker fint.

Gammel 01-07-10, 13:03   #74
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og så til de som blir stresset om de ikke husker antall kompresjoner vs innblåsninger: Det er ikke det som oftest er problemet altså, problemet er at folk ikke tar i nok under kompresjonene, de gjør som de har sett på TV og til dags dato har jeg aldri sett at det blir gjort riktig på TV. Man skal jo ikke gjøre det riktig på en våken person, men de kunne brukt dukke kanskje.

Jeg husker ikke hvor jeg har hørt det, men jeg minnes at noen sa til meg en gang at korrekt utført HLR gjerne kan føre til brist i et ribben eller to på grunn av kraften som skal legges bak. Kan det stemme?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 13:05   #75
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg husker ikke hvor jeg har hørt det, men jeg minnes at noen sa til meg en gang at korrekt utført HLR gjerne kan føre til brist i et ribben eller to på grunn av kraften som skal legges bak. Kan det stemme?

Ja, det sa de når jeg var på kurs. Men det skulle man ikke bry seg om, ribben gror jo

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 13:08   #76
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Heller brist i et ribben, enn ingen puls...

Gammel 01-07-10, 13:09   #77
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

.Når det gjelder kompresjoner skal disse gjøres temmelig hurtig. Han hadde en sang for å illustrere det, men jeg har glemt hvilken. Skal sende en mld på en litt mer normal tid og spørre.

"Norge i rødt. hvitt, og blått.".

Jeg tror garantert jeg kommer til å gaule "Hvorhen du går i li og fjell" hvis jeg skal utføre hjertekompresjon noen gang.

Gammel 01-07-10, 13:10   #78
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Ja, spesielt på eldre.

Gammel 01-07-10, 13:12   #79
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg har ikke prøvd å få et voksent menneske opp på land siden jeg gikk på ungdomsskolen, så jeg vet ikke om jeg er sterk nok. Men jeg vet forsåvidt hva jeg skal gjøre.
To innblåsninger på 30 kompresjoner. Jeg kan legge noen i stabilt sideleie, og jeg kan nødnumrene.

Vi har hatt førstehjelpskurs så og si hvert år i barnehagen.
Jeg er også ganske trygg på svømming/vann, men det er klart at jeg hadde blitt nervøs om det var en stor mann jeg skulle redde. Men jeg er ganske sikker på at jeg hadde klart å få med meg barn inn til land iallefall.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 13:13   #80
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Heller brist i et ribben, enn ingen puls...

Jeg mener å ha hørt at man likevel skal være litt forsiktig fordi man kunne trykke så hardt at ribbena stakk hull i hjertet? Stemmer det?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:54.