|
|||||||
| Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?Det skal godt gjøres å forveksle fåresopp og piggsopp hvis du ser under soppen og ikke bare oppå. Piggsoppens pigger er definitivt pigger. Fåresoppen blir dessuten gul når man varmebehandler den, og er spiselig. Men det kan på ingen måte måle seg med blek piggsopp som i følge min gane er verdens beste sopp.
|
|
|
#3 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?
Jeg fortalte om mitt svart trompetsoppsted til en på soppkontrollen, og han ble temmelig misunnelig. Han hadde nemlig, med all sin kursing, aldri sett en. Men jeg lurer på om ikke de er ganske vanlige rundt her hvor jeg bor, for i fjor så vi mange turgåere med svart trompetsopp i soppkurvene sine.
|
|
|
#4 |
|
Sviiisj!!
|
|
|
|
#5 |
|
Epikur
|
Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?Mei: Her er kantareller og traktkantareller fra min superfangst i fjor:
|
|
|
#6 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Øh, nei, det stemmer ikke. Matblekksopp har ingen antabuseffekt, det er det grå blekksopp som har. De kan forveksles, men er relativt enkle å skille om man har en god soppbok. Matblekksopp er helt ufarlig selv sammen med alkohol.
|
|
|
#7 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?Pfft. Matblekksopp er helt hvit, og med litt "frynser" oppå. Den grå er jo grå, og glattere, men også mer flikete i kanten. Er det ikke sånn, da? De blekksoppene vi hadde i hagen var i alle fall umiskjennelige. De ser litt ut som hattifnatter når de er unge og spiselige.
|
|
|
#8 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?Ja, jeg bare gjentar oppfordringen min: ikke plukk "champignonger" i skogen.
|
![]() |
|
|