|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn
Vi skal til å begynne å lære 5-åringen å begynen å gå litt selv. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ad astra
|
Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barnFor å avklare litt for alle som synes å konkludere med at ønsket om en slik ordning kommer fra et behov for til en hver tid å ha muligheten til å kontrollere hvor barnet er - Vesla har i dag enormt mye mer frihet enn da vi bodde bare i byen. Hjemme ("på landet") kan hun gå ut når hun vil, dra hvor hun vil, til hvem hun vil - bare hun sier fra først. Området begrenser seg naturlig geografisk. Da vi bodde i byen, og fremdeles de dagene vi bor i byen, har hun flere begrensninger, hun må komme inn og si fra om hun går inn til A istedet for B, mer begrenset område hun kan bevege seg i osv. Hvorfor? Fordi trafikksituasjonen og menneskemengde er svært forskjellig på det ene stedet i forhold til det andre.
|
|
|
#3 |
|
Come what may...
|
Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barnVi hadde stor aksjon på gang ifjor. Politi kom og hele nabolaget var på jakt etter lille jenta mi og jenta til søsteren min. Vi trodde rett og slett dem hadde blitt bortført.
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barnJeg synes også teknologien er kul altså - for all del. Jeg bare har sterke innvendinger mot å bruke den på grunn av faren og sannsynligheten for misbruk. |
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barnJeg synes at det er en vesentlig bedre metode å sjekke med de han går til at han kommer frem de første gangene. Det ville jeg for min del gjort uansett, da jeg slettes ikke ville slappet av med at teknologien fikset dette. |
|
|
|
#7 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Leser
|
Arg! Her skrev jeg et svar, men browseren døde! (Du får bare ha i minne at det forrige svaret sikkert var bedre.
Jeg synes ikke det er problematisk å gjøre noe som helst mot andre i de tilfellene hvor folk synes det er OK. Hvis du ikke ønsker at jeg skal svare på din mobil (teoretisk eksempel, selvfølgelig), så er det ufint og innvaderende at jeg gjør det. Hvis du derimot ber meg om å gjøre det, fordi du venter en viktig beskjed, men gjerne vil sove noen timer, så synes jeg ikke det er ufint eller innvaderende i det hele tatt. Jeg synes tvert imot at det er hyggelig gjort.
Jeg synes jo til en viss grad jeg overvåker det eldste barnet mitt når jeg ber henne gi beskjed hvor hun går og sender med henne mobil. Eller, overvåkning er kanskje feil ord, for hun kan jo la være å fortelle sannheten, men man kan uten tvil si at jeg kontrollerer henne. Og jeg tenker at jeg skal slutte gradvis, på samme måte som hun får være lengre og lengre alene hjemme, får flere oppgaver i hjemmet, større aksjonsradisus, sykle i stedet for å gå etc
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 06-08-10 kl 14:22. Årsak: La til noe |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Sviiisj!!
|
Men et sånt system finnes da, her i Oslo? I alle fall for bussene. Man kan sjekke hvor lenge det er til bussen kommer, i sanntid, via trafikanten.no.
|
|
|
#10 |
|
Leser
|
Ja, og poenget mitt er at da overvåkes jo i realiteten sjåførene også. Man vet jo også hvor de er til enhver tid.
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Jepp. Jeg har som stor kjepphest at ungene en dag skal ut i verden på egen hånd. De skal tenke sjæl og beskytte seg sjæl på alle fronter. De lærer ikke det i et glassbur hvor fortauet de går på alltid er nyfeid og de ikke en eneste gang får spise isen så fort at de for vondt i hodet. |
|
|
|
#12 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Nå tenkte jeg konkret på den typen teknisk totalløsning for overvåkning og kontroll som var utgangspunktet for denne tråden, enda mer konkret reagerer jeg mest på å ville skaffe seg tilgang til detaljert logging av lokasjon (enten det er basert på GPS/GSM/RFID/Wifi). Og min mening er at det ikke er greit å ta i bruk en slik løsning, og å samle inn slike data, for barn, selv om man «ikke har tenkt» å benytte seg av dem untatt når man svært gjerne vil. Og jeg mener at det er problematisk i seg selv å ha så mye makt, selv om man faktisk ikke untnytter den. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barnOVervåking trenger ikke være av det negative bestandig? Det finnes eksempler på det motsatte? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Leser
|
Nei, jeg synes ikke det er så stor forskjell. I andre transportsystemer feks trailere er sjåføren og transportmiddlet knyttet mye tettere sammen. (Jeg tror også at arbeidstakerene synes det er noe problematisk, se feks sak her.)
Foreldre har jo i realiteten mye mer makt over barna sine enn det som blir diskutert i tråden her. Det er vel helst det jeg tenker på.
|
|
|
#17 |
|
Deltidsmamma
|
Denne skjønte jeg ikke? Hvis den var til meg? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barnJeg er lettere sjokkert over hvor mange som later til å syns det er helt greit og uproblematisk å totalovervåke andre. Jeg er liksom ikke helt i stand til å se at det er noe særlig å diskutere en gang. Dere som vurderer å overvåke barna deres; når har dere tenkt å slutte med det? Og tror dere faktisk på at dere kommer til å slutte med det hvis dere først begynner? For meg indikerer en slik mangel på forståelse for hva som er greit å gjøre mot andre at det er heller tvilsomt. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn"Det er jo greit å vite hvor barna er når de er så små og ikke kan ta avgjørelser selv. Det er jo for deres egen trygghets skyld." |
|
|
|
![]() |
|
|