Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er snusbruk i barnehagen ok?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-10, 22:43   #1
Left
Passiv

Standard

Sv: Er snusbruk i barnehagen ok?

Opprinnelig lagt inn av Solblomst, her.

Jeg hadde ikke brydd meg. Jeg synes det er kult med ei snusleppe.

Hadde du syntes det hvis datteren eller sønnen din kom med snusleppe også?

Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 20:02   #2
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere er nå søte ...

Så snus skal forbys, fordi det lukter? Hallo? Det er en ting som lukter langt mer i barnehager, gjett hva det er? Så go ahead: forby drittunger med bæsjebleier. I dare you.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 20:06   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

forby drittunger med bæsjebleier. I dare you.

*drømme*

Gammel 31-08-10, 11:39   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere er nå søte ...

Så snus skal forbys, fordi det lukter? Hallo? Det er en ting som lukter langt mer i barnehager, gjett hva det er? Så go ahead: forby drittunger med bæsjebleier. I dare you.

Jeg synes ikke snus skal forbys fordi det lukter. Jeg ønsker at det ikke skal brukes foran mine barn, fordi jeg ikke synes det er en positiv ting. Det er ganske innlysende at man ikke kan gå å spise sjokolade og snop hele dagen på jobb også, selv om man kan mene at "hva man har i munnen er en privatsak". Jobber man i barnehage er man en rollemodell for barn. Sånn er det bare.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 11:50   #5
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Dere er nå søte ...

Jeg er ikke så opptatt av lukten, men signalene det sender ...

Gammel 31-08-10, 12:17   #6
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke oppfattet det som problematisk, nei,.

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Snus er neppe helsebringende, men i motsetning til resultater for røyking har jeg ikke sett noe forskning som overbeviser meg om at bruk av snus er veldig helseskadelig. De helseskadene man sannsynligvis øker risikoen for å pådra seg ved bruk av snus ser også ut til å være mindre alvorlige enn de man typisk forbinder med røyking. Det er, så vidt meg bekjent, ikke påvist noen sammenheng mellom bruk av snus og økt kreftrisiko, men det betyr naturligvis ikke at det ikke kan være en slik sammenheng.

Så vidt jeg vet er faren for kreft i munnhule og strupe økt, men det er en digresjon fra min side.

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Ei viktig saksopplysning her er forresten at en ikkje snusar i fem minutt, slik ein røyker. Eg har mine prisar i munnen i ca 45 minutt, og det blir lange pauser det.

Og så er du mot det. Nei, jenta mi, nå har du tenkt feil. Du bør selvfølgelig være for å bare snuse i pausene.

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Datra mi på 5 får innimellom drops av mormoren, og nå har hun begynt å ta de oppunder leppa, og "skal begynne med voksengodteri når hun blir like gammel som tante".

Jeg må innrømme at jeg hadde ledd av slik uttalelser. Det er jo på samme måte som når min 6 åring sier hun skal gifte seg med nabogutten. Når det blir aktuelt er har nok meningen forandret seg.

Gammel 30-08-10, 21:08   #7
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns ikke det er nødvendig med snusing i barnehagen sålenge man er sammen med ungene.

Jeg tillater ikke tyggis blant de voksne på avdelingen heller. Hvorfor i alledager skal vi få tygge tyggis når vi nekter ungene det?

Gammel 30-08-10, 21:18   #8
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg syns ikke det er nødvendig med snusing i barnehagen sålenge man er sammen med ungene.

Jeg tillater ikke tyggis blant de voksne på avdelingen heller. Hvorfor i alledager skal vi få tygge tyggis når vi nekter ungene det?

Jeg skulle også si noe om tyggis, så da kan jeg kopiere dette.

Jeg syns ikke snus er ok. Ikke tyggis heller. I pausene syns jeg de skal få gjøre hva de vil, men ikke når de er sammen med barna.

Gammel 30-08-10, 21:17   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke reagert kjempemye hvis det var gjort rimelig diskret tror jeg. Men hvis det var såpass tydelig at det er snakk om det blant barna, synes jeg kanskje at det er greit det foregår på pauserommet. Ja, snus lukter. Også posjonspakninger. Det gjør forsåvidt enkelte andre ting man putter i munnen også som peanøttsmør, hvitløk og makrell i tomat. Jeg vet ikke om jeg synes det er hovedargumentet for å la det være. Men rusmidler som inntas på skolen er vanskelig. Hva gjør røyking forskjellig fra snusing? Hva er forskjellen på sjokolade/tyggis og snusing? Hvorfor får ikke barna gå rundt med noe i munnen når de voksne får? Jeg synes godt ting som gir forklaringsproblemer overfor ungene godt kan inntas et sted hvor de ikke ser, hvis det må inntas i løpet av arbeidsdagen over hodet.

Gammel 30-08-10, 22:17   #10
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ei viktig saksopplysning her er forresten at en ikkje snusar i fem minutt, slik ein røyker. Eg har mine prisar i munnen i ca 45 minutt, og det blir lange pauser det.

I min jobb snuse eg ikkje på stand eller i viktige møter med eksterne.

Gammel 30-08-10, 22:57   #11
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Jeg jobber i bhg, og snus er forbeholdt pausene...
Blir de oppdaget av styrer med snus i leppa, så er det advarsel tvert

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 22:57   #12
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Datra mi på 5 får innimellom drops av mormoren, og nå har hun begynt å ta de oppunder leppa, og "skal begynne med voksengodteri når hun blir like gammel som tante".

Jeg hadde definitivt reagert dersom jeg så noen av de barnehageansatte hadde snuset mens de var sammen med ungene. De trenger ikke å se på fast basis at folk de ser opp til snuser.

Gammel 30-08-10, 23:00   #13
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes hller ikke det er så stas når femåringen "baker snus" av jordklumper.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 13:10   #14
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Er dette verre enn at barna tar en pinne i munnen og "jøiker"? Forteller man dem ikke bare at dette er skadelig og håper på det beste? Og kan man ikke gjøre det samme mtp snus og "lekesnus"?

Jeg synes ikke det er a-ok og nema problema med snus i barnehagen, altså; sånn i en ideell verden burde det ikke forekomme, men likevel, jeg synes det ville vært hysterisk om man skulle forby det. Da får man ta kaffen, brusen, den dårlige ånden og kroppslukten i samme slengen.

Opprinnelig lagt inn av Frilja, her.

Det er f.eks. helt vanlig at bruk av rusmidler er forbudt på skolens område, så hvorfor skal ikke det samme gjelde for bhg?

Men det er det gjelder vel i barnehager også? Åh. Du mener at snuserne ruser seg...

Sist redigert av leliane : 31-08-10 kl 13:42.
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 13:38   #15
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Men det er det gjelder vel i barnehager også? Åh. Du mener at snuserne ruser seg...

Frilja viste til at snus er et rusmiddel, og det er det jo per def. Skjønner ikke at det hun sa der er noe å himle over.

Gammel 31-08-10, 13:42   #16
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Frilja viste til at snus er et rusmiddel, og det er det jo per def. Skjønner ikke at det hun sa der er noe å himle over.

:modererer smiley-bruken:

Er snus et rusmiddel, altså? Sentralstimulerende, avhengighetsskapende, ja. Men tenker ikke på snus som rus. Ei heller røyk. Men ser jo når jeg googler at du har rett. Sånn pr definisjon.

Sist redigert av leliane : 31-08-10 kl 13:49.
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 13:50   #17
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er snus et rusmiddel, altså?

Ja. Både tobakk og snus er kategorisert som rusmiddel. Det inneholder sentralstimulerende midler. Det er en grunn til at man blir avhengig.

Jeg synes det er helt greit å være uenig i at snus i barnehagen bør være forbudt altså. Men da er man samtidig for at noen rusmidler er tillatt, og andre ikke.

Gammel 31-08-10, 13:54   #18
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Er snus et rusmiddel, altså? Sentralstimulerende, avhengighetsskapende, ja. Men tenker ikke på snus som rus. Ei heller røyk. Men ser jo når jeg googler at du har rett. Sånn pr definisjon.

Snus inneholder jo nikotin, som er et rusmiddel.

Gammel 31-08-10, 19:55   #19
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Er dette verre enn at barna tar en pinne i munnen og "jøiker"? Forteller man dem ikke bare at dette er skadelig og håper på det beste? Og kan man ikke gjøre det samme mtp snus og "lekesnus"?

Nei, det er akkurat like ille. Jeg har ikke barn som later som de røyker, og det håper jeg inderlig ikke jeg får heller. Jeg har flere venninner som har sagt rett ut at de var glade i tanken om å røyke allerede fra de var små, fordi mennesker de så veldig opp til gjorde det, bl.a. en tante. En kan ikke holde ungene vekk fra røyking og snusing helt til de er 25 og over den verste faren for å begynne å røyke eller snuse, men når de er 4-5 år og skaper seg ideer om de fantastiske menneskene de liker og som de har mye gøy med, da synes jeg absolutt at foreldrene skal ha mulighet til å velge vekk at de utsettes for sånne tøysevaner på fast basis fra rollemodellene sine.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

De har like mye rett til å både røyke, drikke og snuse som alle andre har. Det bør ikke stå i noen stillingsinstruks at de må være perfekte mennesker.

Så du mener det er ok å komme full på jobb også? Det er PÅ og I jobben det diskuteres her. Ikke når de har pause, er hjemme, har en fest på lørdagen eller whatever.

Gammel 31-08-10, 20:07   #20
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg foretrekker helt klart at de som jobber med barna mine ikke snuser i arbeidstiden. Samtidig må jeg si at jeg ikke hadde reagert så voldsomt om en av dem gjorde det heller, det er så mange andre egenskaper ved de ansette jeg bryr meg mer om.
Blir forresten litt fnisete av å forestille meg noen av de ansatte i mine yngste barns barnehage med snusleppe, det hadde vært ... overraskende, for å si det sånn. Det er en super barnehage med mange skjønne og absolutt kompetente voksne, men ingen i ung-og-kul-kategorien, akkurat.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.