Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Bruker du femte gir?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-10, 20:21   #61
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bruker du femte gir?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet? Har man høy nok fart så må man selvsagt bruke femte gir også. Gjør man ikke det, vel så er man ingen god sjåfør.

Ikke helt sikker på hva du mener her, men det handler ikke bare om å oppnå høyere fart, men å unngå at man i høyere hastigheter ikke kjører med unødvendig høyt turtall i forhold til hastigheten. Høyt turtall gir høyere forbruk og mer støy....

Bruker sjettegiret nå det er ja, men bemerker at fruen gjerne kan bli liggende å kjøre på ganske så høyt turtall ofte og egentlig burde ha giret opp....

Hvordan girene er lagt opp varierer litt mellom biler. Det kan være en del biler der man bør ha 100+ for at 5/6-gir føles riktig å bruke, mens for andre er det helt greit å bruke det selv i noe lavere hastigheter.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 20:24   #62
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har en tenden til å ligge i for høyt gir, så ja.

Gammel 05-09-10, 20:29   #63
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Selvfølgelig.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 20:32   #64
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Ikke helt sikker på hva du mener her, men det handler ikke bare om å oppnå høyere fart, men å unngå at man i høyere hastigheter ikke kjører med unødvendig høyt turtall i forhold til hastigheten. Høyt turtall gir høyere forbruk og mer støy....

Jeg sa da ikke at det handlet om å få høyere fart.

Gammel 05-09-10, 20:36   #65
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

jepp, noe annet hadde blitt bråkete saker på motorveien.

artig spørsmål, forresten

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 20:38   #66
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Selvsagt bruker jeg femte gir, sjette også. Men kjører ikke den bilen så ofte.
Den andre har bare fire gir pluss revers

Gammel 05-09-10, 20:43   #67
Gri

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Bruker 5. ja, men har lett for å gløyme at vi har eit 6.

Gammel 05-09-10, 20:49   #68
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Ja. Sjette også.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 20:51   #69
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Ja, alltid på motorveien.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 21:01   #70
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

jepp, noe annet hadde blitt bråkete saker på motorveien.

artig spørsmål, forresten

Ja, ikke sant det var et snodig spørsmål!
Når man har en veldig frisk og fysisk sterk 60 år gammel pappa så er det muligens sånt han skal avsløres på

Jeg har blitt veldig var for motorlyden i løpet av min korte tid som bilist. Dersom jeg er så dum som å sette mannen bak rattet i min bil og jeg selv sitter på, får jeg vondt i sjelen fordi han ikke girer kjapt nok. Stakkars bilen sin

Gammel 05-09-10, 21:56   #71
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker selvsagt femte gir. Men det kan godt hende min mor heller ikke gjør det.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 22:05   #72
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filippa, her.

Min bestefar bruker ikke fjerde og femte. Han hører dårlig, kanskje det er derfor.

Min bestefar kjørte i flere år med kun fungerende 1. og 4. gir.

Ja, selvfølgelig bruker jeg 5. gir.

Gammel 05-09-10, 22:12   #73
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Ja, det gjør jeg.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 22:17   #74
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nei, det er lite, generelt sett bare på langkjøring. Nå har vi en gammel bil,Jeg hadde ikke kunnet kjørt i 5 giret i 60.

Mens jeg er i denne tråden, hva betyr det egentlig i at en bil er lavt eller høyt giret? Den forrige bilen vi hadde var disel og der måtte vi gire på lavere turtall enn denne vi har nå som går på bensin.

At man måtte gire på lavere turtall handler mer om forskjellene mellom en bensin- og dieselmotor på flere områder. Men man kan også ha samme bilen med samme motor og forskjellige girkasser der det er forskjell i utvekslingen.

Spesielt vil det gjelde bensinmotorer uten turbo, hvor man må godt opp i turtall for å få hentet ut samme mengde effekt enn på en dieselmotor.

Når det ellers gjelder dette med utveksling kan det være sett opp i mot egenskaper man ønsker med bilen. F.eks. hvis man sammenligner en Touran og en Caddy, som i utgangspunktet er samme bilen, er Caddy-en satt opp i girene slik at den ikke er beregnet for så mye landeveiskjøring og komfort på det området, men Caddy-en vil kanskje oftere være tyngre lastet og kjøres mer i lokaltrafikk.

Lavt og høyt giret brukes ofte litt feil. Det beskriver utvekslingen ut i fra numeriske verdier. Lavt giret vil bety dårligere akselerasjon, men høyere hastighet. Men man vil si dette motsatt.

Hvorvidt man kan kjøre på et høy gir i lav hastighet kan også være opp i mot bilens "bunndrag" - altså hva motoren klarer å levere på lavt turtall. En dieselbil, eller en bensinbil med turbo (eller en bensinbil med stort motorvolum), har gjerne høyt dreiemoment fra lavt turtall. Med andre ting vil det skje noe når man trår inn gassen. På en liten bensinmotor vil motoren være "dau" på så lave turtall.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 22:19   #75
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Både femte og sjette. Senest i stad, og det uten en motorvei i sikte. Halve bygda er jo 80-sone.

Gammel 05-09-10, 22:20   #76
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Hvorvidt man kan kjøre på et høy gir i lav hastighet kan også være opp i mot bilens "bunndrag" - altså hva motoren klarer å levere på lavt turtall. En dieselbil, eller en bensinbil med turbo (eller en bensinbil med stort motorvolum), har gjerne høyt dreiemoment fra lavt turtall. Med andre ting vil det skje noe når man trår inn gassen. På en liten bensinmotor vil motoren være "dau" på så lave turtall.

Ja det forklarer en del. Vi har veldig liten motor i bilen. Takk for forklaring.

Gammel 05-09-10, 22:54   #77
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Jada, brukar både 5. og 6. gir. Det er mest miljøvenleg og mest økonomisk.

Gammel 05-09-10, 23:19   #78
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til og med sjette. Dieselbil, hvis det har noe å si.

Gammel 05-09-10, 23:24   #79
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jupp, så fort jeg passerer 50 km girer jeg opp til 5 gir.. Og vips opp i 6

Gammel 05-09-10, 23:28   #80
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Ja, jeg er flittig bruker av 6. giret også jeg!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29.