|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?Jeg lurer på en ting. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?
I rettsvesenet i dag er det jo mulighet til å få samvær med tilsyn, noe som kan være et alternativ.
|
|
|
#4 |
|
På (opp?)tur
|
Eh, har du lest at det er snakk om mennesker som har utøvd og utøver vold? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
ihuga feminist
Det er snakk om mennesker som muligens har utøvd vold, men som ikke er dømt for det. Og det er snakk om vold mot mor (eller eventuelt far), ikke mot barn. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Jeg er uenig i at vold mellom foreldre ikke er vold mot barn. Det kan gi alvorlige psykiske traumer å se den ene forelderen omtrent bli drept. Jeg syns også at mennesker som viser at de har så lav impulskontroll og voldelig oppførsel ikke bør ha så mye med barn å gjøre, fordi sjansen for at de sprekker overfor dem også, er rimelig stor.
|
|
|
#7 |
|
ihuga feminist
Men er det dette vi snakker om? Vil ikke en forelder som "omtrent blir drept" melde dette til politiet slik at dette havner i rettsvesenet?
Har du noen statistikk på dette? Jeg syns man skal være forsiktig med å frata et barn rettigheten til to foreldre basert på at den ene forelderen har vist dårlig impulskontroll og utøvet vold mot et annet voksent menneske. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
På (opp?)tur
|
Jeg kan ikke mye om traumer. Når du skiller klart mellom vold mot mor eller far, og vold direkte mot barn, blir jeg usikker på hvor mye du kan om det også. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
ihuga feminist
Jeg vet i alle fall om barn som har blitt utsatt for vold av sine foreldre, men som likevel er glade i foreldrene og som ønsker å ha kontakt med dem. Det er slike ting jeg har i bakhodet når jeg kommenterer saker som dette. En diskusjon rundt samvær bør ta med også denne siden av problemstillingen. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
ihuga feminist
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?Ah, der ja. Mens jeg skrev kom Polyanna også med mitt poeng. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bør voldelige foreldre nektes samvær med barn?Som eksempel: Noen jeg kjenner. Fikk barn altfor unge, begge ganske umodne. Hun: Veldig lite fungerende mor. Ustabil. Alkohol. Stadig nye samboere. Han: Vanlig fyr, men ung og under utdanning. Nokså "macho" type. Miltærbakgrunn og veldig stor og sterk. Kan være temmelig brautende. Strengt tatt var ingen av dem spesielt godt egnet til å ha unger. Men han stablet på beina en stabil hverdag, og tok ansvar. Mor var glad til for å slippe.
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bør voldelige foreldre nektes samvær med barn?Lille meg: Samvær med tilsyn bør kunne dekke begge parter behov i sånne sammenhenger. For jeg er enig med deg at det kan hende det har en verdi for barn å ha kontakt med, vite hvem er, kjenne til, etc. en forelder, selv om denne ikke er egnet til å være forelder. Men det må være og oppleves trygt!
|
|
|
#13 |
|
ihuga feminist
Sv: Bør voldelige foreldre nektes samvær med barn?
Jeg er selvsagt helt enig i at samværet både må være og må oppfattes som trygt. Men det viktige er jo at det er og føles trygt for barnet, tenker jeg. Selvsagt syns jeg ikke barn skal tvinges til samvær med en forelder de er redd for. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Nå er det vel nettopp derfor dette forslaget har kommet opp, fordi barn som er redd forelder eller har grunn til å bli redd tvinges til samvær slik det fungerer idag. Det er ikke sånn at man ikke kan se alle sider av saken under vurdering, men har barnets beste i sentrum. Og jeg tør påstå at en foreldrer som banker den andre innenfor husets fire vegger umulig kan ha barnas beste i tankene. Og hvordan skjule vold mot den andre for barna hvis man bor under samme tak? Vanskelig. Og den vurderingen man da gjør, ved å utsette barna for dette, bør tas i betrakning når samvær skal bestemmes.
|
|
|
#15 |
|
ihuga feminist
Kanskje ikke akkurat mens han/hun banker den andre. Men det trenger ikke nødvendigvis å bety at han/hun ikke vil ha barnas beste i tankene ved et annet høve.
Det er jeg helt enig i. Alle forhold bør tas med når man vurderer samværet. Jeg er bare fryktelig fryktelig redd for alt som ligner på automatikk i slike saker. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Nei, alt er som regel ikke svart hvitt, men min personlige mening er at man som regel ikke er godt skikket som foreldrer hvis man er voldelig mot den andre forelderen.
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Det er en del eksempler på at dette forsøkes. Det er svært sjelden disse fullfører en rettsprossess. Det er rett og slett helt usannsynlig at man klarer å koke ihop en troverdig historie, lære den bort til barna og fremstå i alle settinger, døgnet rundt, overfor alle mennesker til enhver tid tilstrekkelig troverdig til at dette er særlig sannsynlig. De kvinner som forklarer at de er utsatt for vold møtes som en hovedregel med en skepsis så intens til dette at det ikke er til å tro. De får også beskjed temmelig umiddelbart om at det er uinteressant. |
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Dersom det var "forelder" mot "barn" det stod på, så ville jeg ikke vært i tvil - Teos prinsipp ville vært riktig.
|
|
|
#19 |
|
På (opp?)tur
|
Selv om barnet ikke er redd for egen sikkerhet, tør jeg påstå at det er hevet over enhver tvil at det lider av å se/høre mamma eller pappa få bank. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: Bør voldelige foreldre nektes samvær med barn?For informasjonens skyld så har krisesentre rutiner for å sjekke sannhetsinnholdet i det de som kommer dit forteller. Jeg vil mene det er meget - MEGET - vanskelig å koke ihop en troverdig historie som passerer der. |
|
![]() |
|
|