Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff - drar du på uanmeldte besøk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-10, 21:32   #1
Ying
Kor e alle helter hen?

Ying sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinnoff - drar du på uanmeldte besøk?

Nei. Jeg ringer alltid og hører om det passer først. Jeg liker ikke å få uventet besøk og blir like irritert hver gang min bror og damen plutselig står på døren. I en travel hverdag så er det slett ikke alltid det passer med besøk.

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 21:41   #2
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, det skjer sjelden. Har vel droppet innom noen i familien uten forvarsel.

Gjorde det for noen uker siden. Skulle bare innom et vennepar å levere et brev, men tenkte jeg kunne si hei og ringte på døra. Når hun åpnet så hun sånn her ut .

Ringer eller sender melding i god tid før. Både vi og andre vi kjenner liker å få forvarsel. Har hendt at mamma og svigermor har troppet opp på døra, mens vi har helt andre planer.

Gammel 11-09-10, 22:53   #3
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av iben, her.

Ja det har skjedd, men stort sett hos mine foreldre og svigers. De har det uansett alltid pent og rent og noe å by på

Altså, det er ikke fordi jeg har det rotete eller ikke har noe å by på at jeg ikke liker uanmeldte besøk. Jeg har en travel hverdag og er avhengig av å slappe av når jeg trenger det. Da ønsker jeg ikke være vertinne. Jeg kan jo heller ikke vaske klær eller gjøre husarbeid når jeg har besøk.

Opprinnelig lagt inn av cuyahoga, her.

Det er jo ikke et alternativ å ringe og høre om det passer heller. For ingen ville ha vært ærlige uansett, tror jeg.

Og så de evinnelige spørsmålsrundene om "Vil du ha kaffe? Vil du ha kake?"

Hvor det så er obligatoriske med litt nekting fra gjesten og litt nøding fra vertinna før kaffe og kaffebrød uunngåelig havner på bordet uansett, fordi man ha noe og sette fram til gjestene og fordi gjesten smake.

Akkurat den tradisjonen har jeg klart og frigjøre meg fra. Sier gjesten mine nei takk så tar jeg de på ordet. Noe som har fått mora mi til å ville falle gjennom gulvet i skam opptil flere ganger.

Men nå var jeg visst ganske utenom tema...

Jeg haaater nøding. Ergo nøder jeg ikke mine egne gjester heller.

Gammel 12-09-10, 18:05   #4
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg kan jo heller ikke vaske klær eller gjøre husarbeid når jeg har besøk.

Er jeg ufin fordi jeg setter på en klesvask og rydder ut av oppvaskmaskinen mens vi har (uanmeldt) besøk også nå? Eller ber de om å sette seg mens jeg drar over stuegulvet med støvsugeren, fordi det er høyst nødvendig...

Nei. Til lags åt alla kan ingen gjera.

Gammel 12-09-10, 18:07   #5
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Er jeg ufin fordi jeg setter på en klesvask og rydder ut av oppvaskmaskinen mens vi har (uanmeldt) besøk også nå? Eller ber de om å sette seg mens jeg drar over stuegulvet med støvsugeren, fordi det er høyst nødvendig...

Nei. Til lags åt alla kan ingen gjera.

Hvem har sagt at du er ufin? Jeg har sagt at jeg ikke kan gjøre det. Det har noe med at jeg gjerne ikke gjør husarbeidet sittende på samme sted, forstår du. Det er jo litt upraktisk om besøket blir sittende alene i stuen mens jeg vasker do eller gulv.

Gammel 11-09-10, 23:05   #6
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Bare til familien og to av mine beste veninner.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 23:20   #7
Left
Passiv

Standard

ALDRI.
Jeg hater jo intenst å få besøk selv uanmeldt, så nei - det kunne virkelig ikke falle meg inn.

Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 23:38   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er merkelig at folk hater dette og jeg liker selv godt å gå på uanmeldte besøk. Forventer ingenting og synes det er trist hvis folk blir stressa. Det er ikke sånn at jeg ikke vil si at jeg kommer, jeg kan gjerne sende en sms, men jeg kan også fint finne på å bare ringe på døra. :antakelig rar:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 01:46   #9
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg synes det er merkelig at folk hater dette og jeg liker selv godt å gå på uanmeldte besøk. Forventer ingenting og synes det er trist hvis folk blir stressa. Det er ikke sånn at jeg ikke vil si at jeg kommer, jeg kan gjerne sende en sms, men jeg kan også fint finne på å bare ringe på døra. :antakelig rar:

Altså. Man kan godt komme på kort varsel, men jeg syntes det er ok med en liten sms i forkant, så jeg kan si nei om jeg ikke har lyst på besøk. Det er ikke alltid det passer med besøk nei, men det hender også faktisk at man vil være alene. :antagelig rar:

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 10:17   #10
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Folk er forskjellige. Jeg prøver å tilpasse meg "motparten", men det hender helt sikkert at jeg bommer. De jeg vet liker uanmeldte besøk kan jeg glatt stikke innom, men stort sett spør jeg om det passer. I passende anledninger () kan jeg godt nevne at jeg liker et lite forvarsel, og det irriterer meg litt at folk som vet dette overkjører det. (Les: diverse sletninger.)

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 23:52   #11
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Hva er det som er så vanskelig med å forstå ved at man fritt ønsker å disponere sin egen tid? Det ser jo ut som om det ikke er "lov" til å si at det ikke passer, ergo har man ikke noe annet valg enn å slippe folk inn når de kommer uanmeldt.

Gammel 11-09-10, 23:54   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er det som er så vanskelig med å forstå ved at man ønsker å disponere sin egen tid?

Enig. Jeg har ikke mye fritid i hverdagen, det er rett hjem fra jobb, hente unger, lage middag, hjelpe til med lekser osv. Jeg vil tilbringe mine få ledige timer med ungene. I helgene har vi jo alltid fri, men da vil vi som regel slappe av og gjøre familieaktiviteter. Jeg liker å legge opp dagen min selv og ikke måtte endre planer eller varte opp fordi jeg plutselig får besøk. Jeg elsker besøk, men på mine egne premisser. Så ego er jeg.

Gammel 12-09-10, 00:10   #13
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ser jo ut som om det ikke er "lov" til å si at det ikke passer, ergo har man ikke noe annet valg enn å slippe folk inn når de kommer uanmeldt.

Sånn oppfatter i hvert fall ikke jeg at det er.

Man er vel forskjellig når det kommer til besøk. Uventa eller ikke. Jeg synes alltid det er hyggelig med hyggelig besøk, men besøk som koster mye i form av oppvartning er alltid litt slitsomt.

Det beste besøket er de som henter kaffe selv og gjerne tar oppvasken etterpå. Og som slarver i vei mens jeg bretter sammen klesvasken.

Jeg synes det er litt rart at så mange har så forferdelig høy standard til hvordan huset skal se ut og hva man bør servere. da er det ikke rart besøk er pesete.

Gammel 12-09-10, 17:45   #14
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Sånn oppfatter i hvert fall ikke jeg at det er.

Man er vel forskjellig når det kommer til besøk. Uventa eller ikke. Jeg synes alltid det er hyggelig med hyggelig besøk, men besøk som koster mye i form av oppvartning er alltid litt slitsomt.

Det beste besøket er de som henter kaffe selv og gjerne tar oppvasken etterpå. Og som slarver i vei mens jeg bretter sammen klesvasken.

Jeg synes det er litt rart at så mange har så forferdelig høy standard til hvordan huset skal se ut og hva man bør servere. da er det ikke rart besøk er pesete.

Dette kunne jeg ha skrevet selv. Veldig enig.

Når det er sagt så vet jeg jo at de fleste trenger melding først så derfor går jeg ikke på uanmeldt besøk. Når det gjelder en bestemt venninne ringer jeg ofte mens jeg går tur og spør om det passer at jeg stikker innom. Hun er sånn som tar ting veldig avslappet så jeg tror det er greit med bare 10 minutters varsel.

Gammel 12-09-10, 09:01   #15
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Enig. Jeg har ikke mye fritid i hverdagen, det er rett hjem fra jobb, hente unger, lage middag, hjelpe til med lekser osv. Jeg vil tilbringe mine få ledige timer med ungene. I helgene har vi jo alltid fri, men da vil vi som regel slappe av og gjøre familieaktiviteter. Jeg liker å legge opp dagen min selv og ikke måtte endre planer eller varte opp fordi jeg plutselig får besøk. Jeg elsker besøk, men på mine egne premisser. Så ego er jeg.

Men, med det utgangspunktet så har du egentlig satt en strek over alle besøk du selv ikke har invitert til? Altså at folk ikke skal/kan komme, med mindre du har spesifikt invitert?

Vi inviterer folk til bursdag og nyttårsfest. Så om det skulle vært standaren hadde vi hatt gjester 5 ganger i året
Nå har vi kaffegjester sikkert 5 ganger i mnd.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 09:04   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men, med det utgangspunktet så har du egentlig satt en strek over alle besøk du selv ikke har invitert til? Altså at folk ikke skal/kan komme, med mindre du har spesifikt invitert?

Vi inviterer folk til bursdag og nyttårsfest. Så om det skulle vært standaren hadde vi hatt gjester 5 ganger i året
Nå har vi kaffegjester sikkert 5 ganger i mnd.

Jeg har gjester mye oftere enn det, på mine premisser ja. Kanskje hver tredje helg eller noe sånt, og 1-2 ganger i måneden på kveldstid på hverdager. Ofte mer. I tillegg til at jeg drar ut på besøk. Så jeg bekymrer meg ikke akkurat for å ha for lite besøk/kontakt med venner, det skorter heldigvis ikke på dét. Jeg foretrekker å invitere til besøk ja. Noe jeg som sagt gjør temmelig ofte.

Gammel 12-09-10, 09:08   #17
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har gjester mye oftere enn det, på mine premisser ja. Kanskje hver tredje helg eller noe sånt, og 1-2 ganger i måneden på kveldstid på hverdager. Ofte mer. I tillegg til at jeg drar ut på besøk. Så jeg bekymrer meg ikke akkurat for å ha for lite besøk/kontakt med venner, det skorter heldigvis ikke på dét. Jeg foretrekker å invitere til besøk ja. Noe jeg som sagt gjør temmelig ofte.

Så forskjellig kan det fungere
Her er det ikke kotyme for å invitere når det ikke er noen annledning.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 09:40   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er det som er så vanskelig med å forstå ved at man fritt ønsker å disponere sin egen tid? Det ser jo ut som om det ikke er "lov" til å si at det ikke passer, ergo har man ikke noe annet valg enn å slippe folk inn når de kommer uanmeldt.

Så klart man kan si fra at det ikke passer. Jeg sier bare at jeg synes det er trist at så mange ikke liker dette. Kjempetrist. Det må jeg få lov til å synes. Jeg er jo klar over at samfunnets normer defineres av alle som sanfunnet utgjør, men det er likevel ikke et sånt samfunn jeg ønsker, dersom jeg fikk velge.

Gammel 12-09-10, 09:43   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg diskuterte dette med mannen min nå. Han mener at vi da lærer ungene våre normer som er uakseptable. Vi oppfordrer dem til uanmeldt å ringe på hos andre.

Gammel 12-09-10, 10:09   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så klart man kan si fra at det ikke passer. Jeg sier bare at jeg synes det er trist at så mange ikke liker dette. Kjempetrist. Det må jeg få lov til å synes. Jeg er jo klar over at samfunnets normer defineres av alle som sanfunnet utgjør, men det er likevel ikke et sånt samfunn jeg ønsker, dersom jeg fikk velge.

Enig. Da jeg var liten var det veldig vanlig at vi både gikk på og fikk uanmeldt besøk, og jeg husker det som veldig hyggelig. (Da tenkte jeg selvfølgelig ikke på husarbeid og rot og servering). Men de gjestene som kom til oss fikk alltid den maten vi hadde, eller vi lagde noe improvisert.

Det var heller ikke så uvanlig for noen år siden da guttene mine var små. Jeg syntes det var hyggelig da også, og savner det egentlig litt.

Nå er det ytterst sjelden, men det hender at det kommer noen uanmeldt. Jeg gjør det ikke selv lenger etter å ha lest at så mange hater det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:55.