|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#821 |
One of These Days
|
![]() Sv: [SKAM] Innlegg 2003-3000Jeg tror mainstream norsk er formaninger, ja. Jeg er usikker på hva jeg kommer til å gjøre. Tror jeg har mer problemer med kjærester som har kriminell bakgrunn/er i kriminelt miljø enn om de heter Ali/Sana. Tror narkotika, kriminalitet er det som kommer til å få meg til å ta fram formaninger og prøve å råde de ut av et forhold. |
![]() |
![]() |
#822 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: [SKAM] Innlegg 2003-3000Formaninger, straff, husarrest, jage datteren på dør? Jeg tror det er stor variasjon i hvordan man reagerer.
#823 |
One of These Days
|
![]() Sv: [SKAM] Innlegg 2003-3000Insta fra Vilde! |
![]() |
![]() |
#824 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: [SKAM] Innlegg 2003-3000Herlig.
#825 |
villende
|
![]() Sv: [SKAM] Innlegg 2003-3000
Det kommer helt an på hvordan bekymringen uttrykkes og hvilke konsekvenser det får for barnet hvis de "trosser" foreldrenes ønske om å få være med å bestemme hvem de skal være sammen med. |
![]() |
![]() |
#826 |
|
![]() Sv: [SKAM] Innlegg 2003-3000Poenget mitt er at alt vi ser i klippet er en mor som er bekymret for hvem datteren hennes er ute med. Hadde det vært en mor med blondt hår og rogalandsdialekt hadde man ikke tenkt "sosial kontroll", men i det øyeblikket det er en muslimsk mor gjør man det. Basert på den scenen alene. |
![]() |
![]() |
#827 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: [SKAM] Innlegg 2003-3000Ja, den scenen syns jeg var en helt normal scene med en bekymret mor. Helt enig.
#828 |
kan tilsettes alkohol
|
Vi så ikke den situasjonen helt alene, men i lys av at det første moren spurte Sana om da hun sa hun likte en gutt var om han var muslim. Så ropte hun inn Sana da hun sto ute og snakket med Yousef. Eksempel på indirekte og direkte kontroll. Jeg ville tenkt nøyaktig det samme om den blonde rogalendingen forsikret seg om at den utvalgte var kristen og tydelig viste at personen ikke var helt som ønsket ved å stoppe en helt uskyldig samtale.
#829 |
Librocubicularist
|
Eg er einig. Eg er prestedatter frå Vestlandet, som og har gjort andre valg enn familien. Og eg kjenner meg og mykje meir igjen i Sana enn dei andre.
![]() |
#830 |
villende
|
Seriøst? Basert på den scenen alene? Jeg baserer det virkelig ikke på den scenen alene, men på et totalt inntrykk jeg har fått av sesongen. Sana og Elias har tilsynelatende relativt liberale foreldre, kulturell bakgrunn tatt i betraktning. Men det ser likevel ut til at de har et behov for å kontrollere både voksne og nesten voksne barn. |
![]() |
![]() |
#831 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, jeg tenkte litt på det samme, jeg hadde faktisk tenkt like mye kulturforskjell om ei av mine hadde dukket opp med en William, med Porsche og egen strøken leilighet, som om de hadde kommet trekkende med Yousef og ballen.
#832 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Insta fra Eva mener du vel?
#833 |
|
Ja, seriøst, hvis man ser den scenen alene, er det slik jeg tror en stor hovedvekt av den norske befolkningen hadde tolket det.
Jeg har førstehåndserfaring med den type utbrytning og synes det er spennende å diskutere hvilken effekt det har og ikke minst hvorfor så mange velger å la være, selv om de ikke tror på det som prekes.
Det er da omtrent ikke annet i mediene enn diskusjon på de problematiske aspektene ved islam. Man får en del pes hvis man peker på at de samme tingene som er problematisk ved islam også skjer i andre konservativt religiøse samfunn også, gitt. |
![]() |
![]() |
#835 |
villende
|
Det er jeg klar over at du har. Og det er unektelig krevende. Jeg betviler ikke at det skaper både vonde følelser, usikkerhet og sår. Men samtidig skal man ikke kimse av den muligheten som ligger i at man kan bli fanget opp av samfunnet rundt, fordi man tross alt ikke er så forskjellig fra "de andre". Det å fanges mellom to kulturer, fordi man ikke er enig med ideologien i den minoritetskulturen man kommer fra, samtidig som majoritetskulturen ser på deg som fremmed og skummel, det er en øvelse jeg ikke tror noen av oss "hvite, norske jenter" en gang skal forsøke å tro at vi klarer å skjønne. Og det blir ekstra krevende i de tilfellene der man ønsker å ta med seg deler av den kulturen man kommer fra, og kanskje også deler som byr majoriteten i mot, men samtidig ser at man ikke er enig i mye av det foreldrene står for.
Det er godt mulig. Jeg diskuterer gjerne problematiske sider ved alt av religion, jeg. |
![]() |
![]() |
#836 |
|
![]() Sv: [SKAM] Innlegg 2003-3000Jeg får ikke helt tak på hva du reagerer på, Gaia, så jeg tror jeg dropper tråden der. Det er ikke mangel på respekt for hva muslimske unge jenter står i jeg prøver å formidle, det er mer en applaudering av at serien klarer å vise frem det hele på en måte som gjør det forståelig også for oss etnisk vestlige, da. |
![]() |
![]() |
#837 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg håper at jeg synes det er greit at han heter Ali, men jeg tror at jeg skal la meg selv få lov til å bli litt skremt av BMW og det "sheina" utseende. Men at den skepsisen ikke går på religion/hudfarge. Men hva vet vel jeg. Det ligger uansett frem i tid og føles fjernt å skulle forholde seg til kjærester som er fremtidige livspartnere.
![]() |
#839 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: [SKAM] Innlegg 2003-3000Maverick: og jeg er jo så mememe at jeg diskuterer noe helt annet, men som jeg allikevel føler er relevant i forhold til serien. For det er ikke bare muslimske foreldre som reagerer på hvem ungene er kjæreste med.
![]() |
#840 |
One of These Days
|
Ja, det applauderer jeg også. Andem er virkelig dyktig på å belyse tema på en utrolig fin og god måte. Og på samme måte som hun klarte å få alle til å føle noe for Isak og Even, får hun nå alle til å føle noe for Sana. |
![]() |
![]() |
|
|