|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#3 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Såpekassetråden #4Her betyr vel snedig omtrent det samme som fiffig.
|
|
#4 |
|
can-jur
|
Sv: Såpekassetråden #4Snedig, snodig, fiffig og fiff er alle fine ord.
|
|
|
#5 |
|
heimføing
|
Sv: Såpekassetråden #4Snodig = rart og merkelig. |
|
|
|
|
#6 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Såpekassetråden #4er tråden død?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Såpekassetråden #4
Håhå, dette kunne jeg skrevet mye om etter å ha sensurert norskeksamen. Selv de med best språk skriver typisk «bedriften skriver på nettsiden deres at
».
|
|
|
#8 |
|
Semiaktiv
Ja, jeg har ei venninne fra annet europeisk land, som bodde og studerte i Norge i 10 måneder for 25 år siden. I løpet av den tida lærte hun norsk. Hun har ikke bodd i Norge siden, bare vært her på ferie noen ganger, men fortsatt snakker hun norsk, og imponerende bra norsk også. Men akkurat dette strever hun med. Hun skjønte ikke hvorfor det heter "Han får besøk av kjæresten sin", men "kjæresten hans kommer på besøk". Hun brukte "sin" i begge tilfeller, og spurte meg om regelen, som jeg selv ikke har tenkt over fordi det er intuitivt for meg. Så jeg måtte tenke meg om, men kom fram til at det handler om subjekt og objekt. Hun er selvsagt unnskyldt, som fremmedspråklig (tysk-sveitsisk). Jeg synes også det høres rart ut når folk blander "dem" og "de". "Vi hentet de på flyplassen" høres pussig ut for meg, det er "dem" som er objektformen av pronomenet, og etter min grammatikk heter det derfor "vi hentet dem på flyplassen".
|
|
#9 |
|
Semiaktiv
Sv: Såpekassetråden #4Du som sier du har så kraftig stemme at du ikke trenger mikrofon når du skal holde foredrag: NEI, DU HAR IKKE DET!
|
|
#10 |
|
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Amen! |
|
|
|
|
#11 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
I steinalderen, den gang jeg begynte å prate i forsamlinger, var ikke alltid mikrofon tilgjengelig. Gjett hvem som ble hes. Det i seg selv burde være grunn god nok til å bruke mikrofon. |
|
|
|
|
#12 |
|
can-jur
|
Sv: Såpekassetråden #4I dag ranter jeg over folk som TUTER på en privat grusvei langt inne i ødemarken. Det være seg på dyr, på traktorer, eller Gud forby, noen som står i veien for deg.
|
|
|
#13 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Såpekassetråden #4Neste gang en godt voksen kvinne på elsykkel plinger på meg blir jeg voldelig, det må da kunne gå an å senke farten, vis hensyn og holde vikeplikten. De sitter på en motor, koster knapt en kalori å få opp farta igjen.
|
|
|
#14 |
|
|
Tja, hvis du befinner deg på en gang- og sykkelvei sykler jeg forbi deg om det du går på en sånn måte at jeg trygt kan passere deg. Går du på vanlig fortau sniker jeg forbi i lav fart. Som hovedregel. På gang- og sykkelvei setter jeg ikke ned farten.
|
|
#15 |
|
|
Sv: Såpekassetråden #4Jøss. Jeg plinger for å gjøre folk oppmerksomme på at jeg sykler forbi, så de ikke skvetter.
|
|
|
#17 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Samme her. Jeg plinger god tid i forveien, ikke når jeg er rett bak. Det er ment som info, ikke som "kom deg ut av veien". I Norge skvetter folk når man plinger, men i minst ett sykkel-land jeg vet om gjøres det hele tiden som info til gående og andre medtrafikanter. |
|
|
|
|
#18 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Såpekassetråden #4Jeg senker farts også, men forventer at folk som går midt i veien eller i stor gruppe flytter seg. Uavhengig av om jeg sykler elsykkel eller vanlig sykkel.
|
|
|
#20 |
|
Tatt på
|
Sv: Såpekassetråden #4Det er et tveegget sverd den der plinginga. Den er god å ha og få som varsel, men jeg skvetter like mye hver gang jeg går på fortau/gang- og sykkelvei og en syklist plinger fordi den skal forbi meg.
![]() |
|
|