|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Studenten
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet at den ene familien ihvertfall har avgitt DNA- prøve.De hadde også med bilder. De må være helt utslitte av å ikke vite........
|
|
|
#3 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Personlighetsforstyrrelse regnes i aller høyeste grad som psykisk lidelse, så de som svarte deg er feilinformert. Enkelte PF regnes sågar som "alvorlig psykisk lidelse". Psykisk lidelse betyr jo ikke nødvendigvis det samme som ravende gal, da. En av gjerningsmennene fra Baneheia fikk f.eks en PF-diagnose (eller flere) av de sakkyndige. |
|
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Jeg tror som smilefjes at det er veldig få som er kapable til samme handlinger, men meningene og all "hate mongering-en" er ikke sjeldne. De legitimerer og kan dytte ABBer ut i slike grufulle handlinger. Som en på twitter skrev etter å ha lest manifestet hans - jeg kjenner igjen argumentasjonen fra hverdagssamtalene, og nettopp derfor er det så viktig å ikke la slikt stå uimotsagt.
|
|
#5 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Jeg tenkte heller i forhold til tilregnelighet. En personlighetsforstyrrelse betyr vel ikke at man kan argumentere med strafferettslig utilregnelighet, slik psykoser gjør.
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Jeg er ikke helt sikker. Om man treffer en med paranoid pf midt i det paranoide feltet så skulle det ikke forundre meg om man konkluderer med at lyset der og da var såpass avslått at vedkommende blir utilregnelig. Jeg mener - vedkommende vil jo være like overbevist om at han ble styrt av KGB via ufo med paranoid pf som med psykosen. |
|
|
#7 |
|
sukk
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Ja, tilregnelighet er jo et er juridisk begrep. Jeg vil ikke tro han er utilregnelig i den forstand, nei. |
|
|
|
|
#8 |
|
sukk
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Det er sant, smilefjes. Det skal bli interessant å få lese vurderingene av ham når de kommer. |
|
|
|
|
#9 |
|
sukk
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!I det tilfellet du skisserer vil man regnes som psykotisk, smilefjes. Vrangforestillinger regnes som psykotisk. |
|
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Neida. En med paranoid pf kan fint ha vrangforestillinger. De er av en bestemt karakter og avgrenset til sykdomsområdet, men de er varige. En paranoid psykose som varer over tre eller seks (husker ikke) måneder blir en paranoid personlighetsforstyrrelse. I det ligger at prognosen for å bli bra faller til ca null, poenget med behandling forsvinner og sannsynligheten for endring reduseres til nær ingenting. Ellers er man den samme med psykosen som med pf'en. |
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Jeg har faktisk sett manifestet hans jeg også, og kan bare for min egen del konkludere med at jeg oppfatter han som ond. Verken mer eller mindre. |
|
|
#12 |
|
Hjuleglede
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Nå bekrefter Politiet at han hadde store mengder ammunisjon igjen da han ble pågrepet. |
|
|
|
|
#13 |
|
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Nå har jeg sett talen til Stoltenberg. Han er en fin mann og har min fulle respekt. |
|
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Men når der var så godt planlagt, og samtidig faktisk dokumentert, så kan han da ikke ha vært utilregnelig i gjerningsøyeblikket? Det er jo mye som taler for at han faktisk visste at det var riv ruskende galt?
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Han trenger ikke være så forbanna smart heller. Han måtte da bruke ni år på å klekke ut at han kan kjøre en bil med kunstgjødselbombe så nær han kommer og deretter reise på Utøya. |
|
|
#16 |
|
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Smart trenger han slettes ikke være. Men ond. Ja. På en måte er han jo rett og slett dum. Eller dom som jeg helst vil si.
|
|
|
#17 |
|
sukk
Strengt tatt kan man mennesker med personlighetsforstyrrelser også ha psykotiske symptomer. At paranoid psykose, også kalt vrangforestillingslidelse, og paranoid pf er regnet som vanskelig å behandle har du rett i. Vrangforestillinger er per def et psykotisk symptom, uansett hva slags grunnlidelse man har. Paranoid psykose regnes vanligvis som langvarig/vedvarende, ofte livsvarig, så det du skriver om at paranoid psykose går over til å regnes som en pf etter noen måneder stemmer rett og slett ikke (se ICD-10). At det av og til kan være vanskelig å findiagnostisere dette er en annen sak. |
|
|
|
|
#18 |
|
sukk
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Og uansett er "tilregnelighet" en juridisk term som ikke har noen direkte oversettelse i diagnosesystemet. Det kan f.eks ikke direkte oversettes til å bety psykose, eller omvendt. |
|
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Du har rett. Det er en paranoid pf som utvikler seg og ender med en paranoid psykose. My bad. Prognosen er dog dårlig for endring med mindre man får has på den innen relativt kort tid. Når vedkommende har sluttet (hvis det noensinne var mulig) å ta til seg korrigerende oppfatninger fra omgivelsene så er det gjerne kjørt. |
|
|
#20 |
|
sukk
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Prognosen er dårlig, ja. |
|
|
![]() |
|