Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-07, 17:04   #941
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.342
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Agatha Christe, "Five little pigs".

Fin liten sak som jeg har lest ørten ganger før.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 06-09-07, 23:38   #942
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Val McDermids 'Sirenenes sang'

Har gjort unna Stieg Larsson i sommer, og noen mente han hadde stjålet plottet fra en av McDermids romaner. Da ble jeg litt nysgjerrig.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv  
Gammel 07-09-07, 20:00   #943
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

"Til Fyret" av Virginia Wolff. Anbefales på det sterkeste!

rajraj er aktiv nå  
Gammel 07-09-07, 22:18   #944
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.778
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

"Til Fyret" av Virginia Wolff. Anbefales på det sterkeste!

Smak og behag. Jeg har nesten aldri slitt sånn med en bok som med denne. Jeg brukte et år på den. Den var grusomt kjedelig. Men det er ti år siden jeg leste den, da, kanskje ville jeg være av en annen oppfatning nå?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv  
Gammel 08-09-07, 23:03   #945
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Jeg sliter med siste til Ragde. Jeg vil bli ferdig med den! Har nemlig en hel stabel som venter på nattbordet.

Frost er ikke aktiv  
Gammel 14-09-07, 05:26   #946
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Just ferdig med Beatles (Lars Saabye Christensen), igjen. Jeg har lest den flere ganger før, og nå var det lenge siden. Den er så utrolig bra!

Nå har jeg begynnt på Anne B. Ragdes Berlinerpoplene.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv  
Gammel 14-09-07, 07:57   #947
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Under tusen soler, men har ikke fått tid til å begynne på den enda

 
Gammel 14-09-07, 08:55   #948
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Jane Austen - Mansfield Park. Gleder meg til å lese den i kveld.

Frances er ikke aktiv  
Gammel 14-09-07, 10:53   #949
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.879
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Den er jeg spent på. Jeg likte Wonderboy, og gleder meg til å sette igang med Francis Meyers lidenskap. Sier du et par ord om den idet du er ferdig? :håpefull:

Ble ferdig for noen dager siden, og den kan virkelig anbefales. Kostelig! Jeg humret og lo meg gjennom hele boka. Nå har jeg faktisk lest en del bra i det siste, men det er likevel lenge siden jeg har kost meg så gjennomført med ei bok. Diskuterte den litt med et par litterat-kollegaer i går, og de hadde (uten å ha lest boka) innvendinger mot halvgammel-professor-og-ung-pen-studine-klisjeen, men for meg ble det helt uvesentlig. Det er miljøskildringen som er hovedsaken, synes jeg, og den er virkelig tatt på kornet.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv  
Gammel 14-09-07, 13:02   #950
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.342
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Nå er det Alistair MacLeans "Ørneredet", på engelsk. Husker ikke den engelske tittelen. Har lest den ørten ganger før, så da passer den fint som "nullstilletankeneførjegskalsovebok".

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 14-09-07, 13:23   #951
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.778
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Just ferdig med Beatles (Lars Saabye Christensen), igjen. Jeg har lest den flere ganger før, og nå var det lenge siden. Den er så utrolig bra!

Jeg leste den først for et par år siden etter å ha hørt folk skryte av den i årevis. Men jeg ble litt skuffet, jeg. Kanskje jeg hadde altfor store forventninger? Jeg likte Seierherrene av Roy Jacobsen mye bedre (for de kan vel karakteriseres som litt i samme gata?)

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv  
Gammel 14-09-07, 13:25   #952
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.879
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg leste den først for et par år siden etter å ha hørt folk skryte av den i årevis. Men jeg ble litt skuffet, jeg. Kanskje jeg hadde altfor store forventninger? Jeg likte Seierherrene av Roy Jacobsen mye bedre (for de kan vel karakteriseres som litt i samme gata?)

Seierherrene er en av de beste norske bøkene, synes jeg. Beatles har jeg faktisk aldri lest skikkelig, selv om jeg til tider har vært stor fan av Saabye Christensen.

Nå leser jeg Bare mjuke pakker under treet - Levi Henriksens novellesamling som jeg dumpet over til spottpris på Tøyen bokhandel.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv  
Gammel 14-09-07, 13:29   #953
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Jeg er akkkurat ferdig med Snømannen og Ligger i grønne enger. Nå holder jeg på med The Kite Runner av Khaled Hosseini og Menn som hater kvinner av Stieg Larsson.
Har også satt meg på venteliste på den nye til Unni Lindell på biblioteket, men det kan visst ta sin tid.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv  
Gammel 14-09-07, 13:29   #954
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.196
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Seierherrene så jeg ikke helt poenget med, men Beatles har jeg lest 3-4 ganger og egentlig likt bedre for hver gang. Der kan man se.

For tiden leser jeg ellers Coetzees The Life and Times of Michael K.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv  
Gammel 14-09-07, 13:43   #955
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.845
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Siste til Unni Lindell.
Akkurat ferdig med "Ligger i grønne enger"

Obelix er ikke aktiv  
Gammel 14-09-07, 14:46   #956
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Seierherrene så jeg ikke helt poenget med, men Beatles har jeg lest 3-4 ganger og egentlig likt bedre for hver gang. Der kan man se.

Jeg syns samme som Skilpadda.

For tiden er jeg mellom bøker og vurderer "Tusen strålende soler" eller noe av Coetze eller noe av Paul Auster. Kanskje ender jeg opp med Jane Austen.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv  
Gammel 14-09-07, 15:17   #957
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.778
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Skilpadda og Kasia: Kan dere forklare hvorfor dere føler sånn? Jeg ble bare så nysgjerrig. Jeg syntes Beatles var litt for likt andre oppvekstbøker jeg har lest før. Det var for så vidt Seierherrene til tider også, men jeg fant den uansett mye mer givende, uten at jeg helt kan forklare hvorfor.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv  
Gammel 14-09-07, 15:24   #958
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.898
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Det er fort gjort å overdose på oppvekstskildringer, og da er man ikke nødvendigvis så rettferdig mot den siste man leste. Særlig sånne med mannlig hovedperson som skal bli kunstner. Det er jo ingen ende på hvor mange det finnes av dem.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 14-09-07, 15:25   #959
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.778
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Jeg leste Seierherrene etter Beatles.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv  
Gammel 14-09-07, 15:25   #960
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.196
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Det er litt vanskelig å si hvorfor Seierherrene ikke fenget; jeg husker den ikke særlig godt nå, mange år etter, og det er jo ikke så rart, siden den fenget så lite. Jeg leste 3-4 andre bøker av Roy Jacobsen og hadde omtrent samme reaksjon: hva er poenget med dette, liksom? Ikke at bøkene var direkte dårlige eller noe sånt, jeg satt bare ikke igjen med noe som helst.

I Beatles synes jeg hovedpersonen er gripende og spennende og originalt beskrevet, og at de kulturelle og politiske endringene gjennom 60- og tildels 70-årene er veldig godt integrert i det som skjer med Kim selv, med familien og med kameratene hans. (Seb blir narkoman - en av de mange som går dukken etter hippietiden - Ola blir streit familiefar, og den siste kompisen blir politisk agitator.) Kims nervesammenbrudd (hvis det er det det er?) blir "foregrepet" mange ganger i boken, gjennom den distansen han ofte har til det som skjer, og gjennom mange andre personer med psykiske problemer som han ser. Det er mye som er ganske subtilt der; jeg husker ikke detaljene, det er noen år siden sist, men det foregår ting med faren hans og banken han jobber i og onkelen, som aldri blir sagt rett ut (og som Kim sikkert ikke får med seg). Og så synes jeg LSC skriver aldeles nydelig.

Jeg leste for øvrig begge da de var nye, det vil si Beatles i 1984 (første gang) og Seierherrene i 1991.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no