Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Finansdepartementet har eksplodert!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-11, 18:37   #941
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Finansdepartementet har eksplodert!

I det tilfellet du skisserer vil man regnes som psykotisk, smilefjes. Vrangforestillinger regnes som psykotisk.

Turban Smukk er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 19:01   #942
Left
Passiv

Standard

Jeg har faktisk sett manifestet hans jeg også, og kan bare for min egen del konkludere med at jeg oppfatter han som ond. Verken mer eller mindre.

Gammel 24-07-11, 19:04   #943
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Medlem siden: Oct 2006
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Nå bekrefter Politiet at han hadde store mengder ammunisjon igjen da han ble pågrepet.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4182469.ece

Sonja Sockersöt er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 19:14   #944
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg håper inderlig at det sitter en del i den kategorien rundt om i landet og tenker. Og revurderer innarbeidede holdninger. (Jeg vet at holdninger skal mye til for endre, men dette var tross alt en veldig alvorlig hendelse.) Jeg er veldig nysgjerrig på hva disse menneskene tenker nå. Noen som har noen erfaringer? Slektninger eller bekjente av typen som kunne være blant de som sendte stygge blikk, eller trakkaserte søstrene til Barbarelle på gata samme dag som det grusomme hendte? Eller som sprer møkk i forum? Hva sier de nå?

Man kan jo håpe. Foreløpig ser jeg faktisk folk som presterte allerede i går å si at "sånt må skje med den innvandringspolitikken Norge har" og "neste gang kommer gjerningsmannen til å være muslim".

Snippa er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 19:14   #945
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

I det tilfellet du skisserer vil man regnes som psykotisk, smilefjes. Vrangforestillinger regnes som psykotisk.

Neida. En med paranoid pf kan fint ha vrangforestillinger. De er av en bestemt karakter og avgrenset til sykdomsområdet, men de er varige. En paranoid psykose som varer over tre eller seks (husker ikke) måneder blir en paranoid personlighetsforstyrrelse. I det ligger at prognosen for å bli bra faller til ca null, poenget med behandling forsvinner og sannsynligheten for endring reduseres til nær ingenting. Ellers er man den samme med psykosen som med pf'en.

Gammel 24-07-11, 19:18   #946
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Nå har jeg sett talen til Stoltenberg. Han er en fin mann og har min fulle respekt.

Christa er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 20:16   #947
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Men når der var så godt planlagt, og samtidig faktisk dokumentert, så kan han da ikke ha vært utilregnelig i gjerningsøyeblikket? Det er jo mye som taler for at han faktisk visste at det var riv ruskende galt?

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 20:19   #948
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Men når der var så godt planlagt, og samtidig faktisk dokumentert, så kan han da ikke ha vært utilregnelig i gjerningsøyeblikket? Det er jo mye som taler for at han faktisk visste at det var riv ruskende galt?

Han trenger ikke være så forbanna smart heller. Han måtte da bruke ni år på å klekke ut at han kan kjøre en bil med kunstgjødselbombe så nær han kommer og deretter reise på Utøya.

Men tilregnelig - helt klart.

Fem år av gangen er det forøvrig man kan dømmes i forvaring.

Gammel 24-07-11, 20:24   #949
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Smart trenger han slettes ikke være. Men ond. Ja. På en måte er han jo rett og slett dum. Eller dom som jeg helst vil si.

Men absolutt tilregnelig. Lurer på hvor lang tid det tar før diagnosisering starter i media.. Man skal vel gjennom en bunke diagnoser denne gangen også, før noen som faktisk har peiling har vurdert ham.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 20:36   #950
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Neida. En med paranoid pf kan fint ha vrangforestillinger. De er av en bestemt karakter og avgrenset til sykdomsområdet, men de er varige. En paranoid psykose som varer over tre eller seks (husker ikke) måneder blir en paranoid personlighetsforstyrrelse. I det ligger at prognosen for å bli bra faller til ca null, poenget med behandling forsvinner og sannsynligheten for endring reduseres til nær ingenting. Ellers er man den samme med psykosen som med pf'en.

Strengt tatt kan man mennesker med personlighetsforstyrrelser også ha psykotiske symptomer. At paranoid psykose, også kalt vrangforestillingslidelse, og paranoid pf er regnet som vanskelig å behandle har du rett i. Vrangforestillinger er per def et psykotisk symptom, uansett hva slags grunnlidelse man har. Paranoid psykose regnes vanligvis som langvarig/vedvarende, ofte livsvarig, så det du skriver om at paranoid psykose går over til å regnes som en pf etter noen måneder stemmer rett og slett ikke (se ICD-10). At det av og til kan være vanskelig å findiagnostisere dette er en annen sak.

Uansett, i denne situasjonen blir jo alt prat om eventuelle diagnoser bare rene spekulasjoner. Han har gjort noe som savner sidestykke i historien. Diagnoser er tross alt menneskeskapte kategorier. Jeg tror ikke vi har laget en kategori for Breivik.

Gammel 24-07-11, 20:39   #951
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Og uansett er "tilregnelighet" en juridisk term som ikke har noen direkte oversettelse i diagnosesystemet. Det kan f.eks ikke direkte oversettes til å bety psykose, eller omvendt.

Gammel 24-07-11, 20:44   #952
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du har rett. Det er en paranoid pf som utvikler seg og ender med en paranoid psykose. My bad. Prognosen er dog dårlig for endring med mindre man får has på den innen relativt kort tid. Når vedkommende har sluttet (hvis det noensinne var mulig) å ta til seg korrigerende oppfatninger fra omgivelsene så er det gjerne kjørt.

Gammel 24-07-11, 20:45   #953
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Prognosen er dårlig, ja.

Gammel 24-07-11, 20:50   #954
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Han har i alle fall erklært seg selv som tilregnelig, etter hva jeg forstod ut fra media. Men spørs nå hva fagfolket sier om den saken. Uansett tipper jeg det blir livstid kombinert med forvaring i uoverskuelig fremtid. Jeg håper i alle fall det, for det er utenkelig at en slik mann skal få gå fritt etter hva han har forvoldt. Som så mange andre har jeg virkelig ikke ord for hvor grusom en slik gjerning er.

Og det at han kan fremstå som smart skyldes kanskje at de fleste andre terrorister/attentatsmenn er dumme(re)? At denne har vært oppegående nok til å holde tingene for seg selv og vite at planen hans ville bli ødelagt om han ikke laget dekkhistorier for mange ting gjør ham vel neppe til noe annet enn innehaver av normal IQ. Men med så avstumpede sosiale og medmenneskelige egenskaper synes jeg ikke han klassifiserer til verken smart eller genial eller på noe vis høyere utrustet enn den gjengse mannen i gata (snarere tvert imot siden han tydelig mangler visse egenskaper). Dette kommer tydelig frem flere ganger i manifestet hans hvor han påpeker ting han ville hatt endret, men som aldri hadde gitt den effekten han er ute etter. Evnen til å se konsekvenser fremstår for meg like underutviklet som hos et barn.

Odelia er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 20:53   #955
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror ikke han ville fremstått som smart på generell basis. Det er vel mer det at vi alle er imponert over at han greier å skrive setninger i det hele tatt og å kjøre en bil når han er såpass stokk dum og avstumpet ellers. Med det han har prestert i livet sitt så er evnen til enkel bilkjøring en formidabel overraskelse oppover.

Gammel 24-07-11, 20:57   #956
Katta
maler

Katta sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så er det noe med det å være såpass planmessig at man legger opp til noe sånt over mange år samtidig som man holder kjeft om det for omverdenen og bygger opp en image som er uforenelig med det han planlegger. Denne planmessigheten kræsjer på et vis med de bestialske tankene og handlingene denne mannen har båret på, det er jo for de fleste med oss vanskelig å se for seg at slike grusomheter kan eksistere i en ellers psykisk stabil person.

Gammel 24-07-11, 21:07   #957
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uten at jeg skal sosionome ham fullstendig, så synes jeg det høres veldig trist ut at pappaen hans kuttet all kontakt med ham siden 1995. Da var han ikke gamle karen. At man blir veldig sint av sånt er jo forståelig, og at en umoden ureflektert person lar sinnet gå i en ganske annen retning er ikke noe nytt. Men å gå derfra til å bli massemorder er jo et godt stykke. :tidenes underdrivelse:

Gammel 24-07-11, 21:18   #958
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Han har nok opplevd vanskeligheter i sin tid, og det er klart at dette kan være med på å trigge til en uheldig utvikling av personlighet om man i utgangspunktet er disponert for abnormale personlighetstrekk eller hva man skal kalle dette. Og selv om det kan ha vært både vanskelig og trist for ham håper jeg virkelig ikke at dette kan brukes til å unnskylde eller forklare det han har gjort (jeg påstår ikke at du gjør det, HV, men ser at det også er trukket frem i media og dermed kan det jo lett tolkes i flere retninger).

Jeg er langt mer bekymret for hvor de resterende mengdene av kunstgjødsel har tatt veien. Om de antok at bomben veide 500 kg kan han vel ikke ha brukt mer enn maks 500 kg kunstgjødsel på den, og det står 3 tonn igjen på gården mens han startet med 6 tonn altså mangler det vel 2,5 tonn? Er det derfor de driver og stenger av visse plasser for å sjekke ut mer? Noen som har fått med seg om noe av dette har vært nevnt?

Odelia er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 21:20   #959
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Huff, nå fikk vi akkurat vite at sønnen til en familie i feltet her er savnet... Ikke folk vi omgåes, men vet jo veldig godt hvem de er gjennom velforeningen her.

Dette er bare så ubegripelig

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 21:23   #960
Slettet bruker
Passiv

Standard

At han har planlagt i ni år har vi vel strengt tatt bare hans ord på?
Jeg har ikke til hensikt å lese skriveriene hans, altså, men man vet jo strengt tatt ikke hvor mye som er ren løgn.

Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:42.