Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Finansdepartementet har eksplodert!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-11, 21:23   #961
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Finansdepartementet har eksplodert!

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Uten at jeg skal sosionome ham fullstendig, så synes jeg det høres veldig trist ut at pappaen hans kuttet all kontakt med ham siden 1995. Da var han ikke gamle karen. At man blir veldig sint av sånt er jo forståelig, og at en umoden ureflektert person lar sinnet gå i en ganske annen retning er ikke noe nytt. Men å gå derfra til å bli massemorder er jo et godt stykke. :tidenes underdrivelse:

Hvor står dette? Det jeg har lest er at foreldrene skilte seg i 1980 og at ABB kuttet kontakten med sin far etter eget ønske i 1995 i nesten voksen alder. Det blir noe litt annet.

Gammel 24-07-11, 21:31   #962
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg klarer ikke å si noe om dette enda jeg tror jeg. Jeg er fortsatt i sjokk. Langt unna sitter jeg, ikke kjenner jeg noen som er direkte rammet, men jeg er kvalm, jeg har grått av og på i hele dag, jeg har vondt i hodet og er trist, trist, trist.

Gammel 24-07-11, 21:34   #963
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste noe i Dagbladet tidligere i dag og der var det formulert slik at jeg tolket det som at faren hadde kuttet kontakten.

Sitat:

Faren til Behring Breivik fikk høre om sønnens handlinger gjennom media. Han er rystet over det som har skjedd. Men kontakten er brutt med sønnen for mange år siden.

- Jeg har ikke hatt kontakt med sønnen min siden 1995 og jeg vet ikke hva han har holdt på med siden da.

"Jeg har ikke hatt" vs. "han har ikke hatt" oppfatter jeg som farens valg. Men jeg er så snill og mjuk om hjertet, vettø.

http://www.dagbladet.no/2011/07/24/n...kker/17436913/

Gammel 24-07-11, 21:36   #964
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Ah. Den lille videosnutten med scener fra helga, til Maria Menas Mitt Lille Land tok knekken på meg igjen nå, altså. *hulker*

Gammel 24-07-11, 21:39   #965
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det står at han traff ham for femten år siden - da var ABB sytten år, så han har jo ikke vært avskåret hele barndommen. Jeg leste ett eller annet sted (husker ikke lenger hvor - jeg har mistet oversikten) at grunnen til at ABB brøt kontakten var fordi han skulle til USA, men at faren ikke vet om han noensinne kom seg dit. Jeg forsto det slik at ABB valgte å bryte forbindelsen - eller at den har dødd ut av seg selv.

Jeg kjenner at jeg tar svært ille opp koblingen mellom mangel på kontakt med far og det som har skjedd her.

Gammel 24-07-11, 21:42   #966
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

VG, smilefjes:

Sitat:

Faren forteller at han og moren til Anders Behring Breivik skilte seg i 1980.

- Han ville kutte kontakten, han sa han skulle til USA, men jeg vet ikke om han dro dit.

- Vi har aldri bodd sammen, men vi hadde litt kontakt i hans barndom.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 21:48   #967
Slettet bruker
Passiv

Standard

Takk, allium.
Da gjentar jeg bare - temmelig sint - at jeg tar ganske ille opp koblingen mellom mangel på farskontakt og utviklingen til drapsmann. Også om den er nedskrevet i verdi.

Gammel 24-07-11, 21:49   #968
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Jeg er langt mer bekymret for hvor de resterende mengdene av kunstgjødsel har tatt veien. Om de antok at bomben veide 500 kg kan han vel ikke ha brukt mer enn maks 500 kg kunstgjødsel på den, og det står 3 tonn igjen på gården mens han startet med 6 tonn altså mangler det vel 2,5 tonn? Er det derfor de driver og stenger av visse plasser for å sjekke ut mer? Noen som har fått med seg om noe av dette har vært nevnt?

Det er ganske stort svinn når man lager slike bomber, og så ser det ut som om han har strevd en del for å få det til. Så jg tror ikke det er så veldig mye som mangler.

Gammel 24-07-11, 21:51   #969
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Jeg er langt mer bekymret for hvor de resterende mengdene av kunstgjødsel har tatt veien. Om de antok at bomben veide 500 kg kan han vel ikke ha brukt mer enn maks 500 kg kunstgjødsel på den, og det står 3 tonn igjen på gården mens han startet med 6 tonn altså mangler det vel 2,5 tonn? Er det derfor de driver og stenger av visse plasser for å sjekke ut mer? Noen som har fått med seg om noe av dette har vært nevnt?

Tja, det har jo vært en del jordskjelv i Østerdalen den siste tiden da. Kanskje han har øvd? :spekulere:

Jeg greier ikke helt å bestemme meg for om jeg vil at fengslingsmøtet skal gå for åpne dører eller ikke. Nysgjerrigheten min vil se han, høre han, mens jeg egentlig bare vil at han skal forsvinne.

Siritk er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 21:52   #970
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det står om forholdet til faren i "manifestet". Jeg forstod det slik at det var ABB selv som ønsket å bryte kontakten da han var 16. Halvsøsknene har heller ikke kontakt med sin far, skal en tro "manifestet". (Edit: Jeg ser nå at faren skal ha isolert seg da gutten var 15, så jeg husket feil. )

Sist redigert av Bluen : 24-07-11 kl 21:59.
Bluen er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 21:52   #971
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forskjell på fedre og det er hundretusener av mennesker som aldri har hatt noe kontakt med foreldrene sine, uten at de er blitt drapsmenn, altså.

Gammel 24-07-11, 21:53   #972
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Takk, allium.
Da gjentar jeg bare - temmelig sint - at jeg tar ganske ille opp koblingen mellom mangel på farskontakt og utviklingen til drapsmann. Også om den er nedskrevet i verdi.

Veldig enig med deg!

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 21:54   #973
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.

Tja, det har jo vært en del jordskjelv i Østerdalen den siste tiden da. Kanskje han har øvd? :spekulere:

Jeg tviler sterkt på at den seismiske signaturen på en slik bombe kan forveksles med den av et jordskjelv.

Gammel 24-07-11, 22:00   #974
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Takk, allium.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er forskjell på fedre og det er hundretusener av mennesker som aldri har hatt noe kontakt med foreldrene sine, uten at de er blitt drapsmenn, altså.

Enig med dere. Synes ikke det er riktig å si at mangelen på farskontakt er en av grunnen til at man kan bli massemorder.

Maxine er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 22:02   #975
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes det er leit å se at flere av mine nære FB venner som bor i nærheten tenner lys for ei som er bekreftet omkommet. Det må bare bety at hun bor i vår by.

Nå har de gått ut med at det skal være 1 minutts nasjonal stillhet fra kl. 12 i morgen.

Elisabet er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 22:03   #976
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

gajamor: Ja, det ser visst ut fra oppskriften hans at man bruker 10-15% av den totale kuntsgjødselvekten, og da utgjør 3 tonn ca 450 kg ved 15%. *Puh*

Odelia er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 22:03   #977
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.

Jeg greier ikke helt å bestemme meg for om jeg vil at fengslingsmøtet skal gå for åpne dører eller ikke. Nysgjerrigheten min vil se han, høre han, mens jeg egentlig bare vil at han skal forsvinne.

Her er jeg også. Nysgjerrigheten min, ønsket om å vite alt som ligger bak. Og ikke minst prinsippet om at han bør stilles ut til spott og spe. 99,99999999 av alle vil jo gjennom å få høre om dette vil jo finne dette totalt avskyelig. Og jeg tror at de som vil copy-catte har mer enn nok materiale allerede.

Men jeg ser absolutt argumentet om at åpne dører var noe han ønsket og at han 'taper' dersom rettsaken går for lukkede dører.

Jeg tror foreløpig jeg heier mest på åpne dører.

Gammel 24-07-11, 22:11   #978
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Fengsel og forvaring er bare en del av hans martyr handling for saken.

At hens propagandafase feiler fordi vi ikke gidder lytte, DET er derimot straff.

Jeg har ikke noe behov for å forstå hans handlinger, dersom jeg kunne forstå dem ville jeg blitt alvorlig skremt.

Maz er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 22:13   #979
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Her er jeg også. Nysgjerrigheten min, ønsket om å vite alt som ligger bak. Og ikke minst prinsippet om at han bør stilles ut til spott og spe. 99,99999999 av alle vil jo gjennom å få høre om dette vil jo finne dette totalt avskyelig. Og jeg tror at de som vil copy-catte har mer enn nok materiale allerede.

Men jeg ser absolutt argumentet om at åpne dører var noe han ønsket og at han 'taper' dersom rettsaken går for lukkede dører.

Jeg tror foreløpig jeg heier mest på åpne dører.

Den er vrien. Skal dørene lukkes, må det i hvert fall være tydelig at det er fordi at han ikke skal få sin drøm om å bruke rettssaken som talerstol oppfyllt og ikke fordi vi er redde for å høre hva han har å si.

Gammel 24-07-11, 22:19   #980
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Det er mye skriverier i andre lands media. Denne artikkelen fra The Indipendent synes jeg er god.

The Indipendent

Sist redigert av Pamina : 24-07-11 kl 22:42. Årsak: skrivefeil
Pamina er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:28.