Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjemmelaget smør med bi-smak

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-11, 19:07   #81
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.347
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak

Vi mangler en kusmiley. Rett og slett.

MooooOOOOoooohh!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 19:10   #82
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jo tommere i hodet, jo større proppebehov.

Dette kan jeg signere. Jeg har ikke vært borti tommere tønne enn svigerinnen min, og jeg har aldri hørt om noen som har fått problemer med stemmebåndene slik som hun - utenom operasangere og slike som bruker stemmen sin.
Det er så tomt, og flommen stopper likevel ikke.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 19:15   #83
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.941
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak

Her er en proppesmiley, hvertfall



(eller egentlig en stick-a-sock-in-it-smiley)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 19:23   #84
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak



Jeg lurte på hvorfor en tråd om hjemmelaget smør med bismak var blitt så lang.

Fine FP!

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 19:23   #85
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.596
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak

Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.

Ååh, av og til savner jeg gårdslivet altså. Jeg var villig til å gjøre hva som helst bare jeg fikk bruke jurbrettet, stappe propper og ha oversikten når kyrne skulle prøvemelkes. *sukk*

Smørlaging har jeg ikke gjort så mange ganger, så det kan jeg ikke hjelpe deg med. God rømme var jeg dog god på.

Vil gjerne ha gode tips for å lage rømme, for jeg får ikke til å lage det jeg

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Det gjorde iallefall nytten her. Lykke til!

Takk for det, jeg vet ca hva vi har i vente :blæ:

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Nå kunne jeg forsøkt å briljere litt, men jeg skal innrømme at jeg leste denne tråden med svigermor i samme rom.

Hun sier at vanlig smør får vond smak ved høyt celletall. Det som funker litt bedre er å syrne fløten før smøret kjernes slik at det blir setersmør.
Hun sier at melk med høyt celletall best brukes til syrning.

Fine svigermor! Har hun noen gode tips for å få syrnet rømma? Jeg kan ikke stille hastigheten på separatoren, for den er elektrisk :måderne må vite :

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Kan du få tak i soppkulturer for å syrne melken? Jeg vet farmor gjorde det mye når de hadde ku, eller kanskje det er for lenge siden til at det går lengre?

Sopp har jeg aldri hørt om, men bakteriekultur får man tak i ja, bare å bruke vanlig kulturmelk det.

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Lykken er lukten av fjøs, og smaken av iskald fersk melk.



Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg bare lengter etter neste gang jeg er sosial og dette problemet kommer opp. Da skal jeg se ned via nesen og si:Bismak i smøret? Da har du nok for høyt celletall. Eeeer du flink nok til å proppe?



Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Man kjenner og ser om det er forskjell på melkemengde i spenene, altså. Da er det veldig viktig å ha noen propper i lomma, så man kan ta av et par av organene og tømmer resten av juret. Man må tømme ordentlig, ellers får de mastitt (jurbetennelse/brystbetennelse. Kuer er som damer)

Jupp også rett strekk på slagen, så bakjuret får tømt seg godt. Er bortskjemt med avtaker hjemme, men på sætra har vi ikke det. Og det merkes at budeia er slapp.....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 19:40   #86
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Gøy og presentere seg med at man jobber i kukontrollen kan jeg tro. Du har liksom icebreakeren helt opp i dagen.

Eller som den kvinnelige inseminøren vi hadde en stund; hun sa at hun var far til flest i hele kommunen

Men jeg skjønner eeeegentlig ikke at dette er en sååå fantastisk tråd, men jeg er vel litt for godt kjent med gårdslivet, og synes ikke kuer er såååå spennende. Altså - de er fascinerende dyr, men de stiller ikke på linje med romvesen, slik det nesten høres ut som her

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 19:41   #87
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.941
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Altså - de er fascinerende dyr, men de stiller ikke på linje med romvesen, slik det nesten høres ut som her

Jeg vil vel nærmest si det er omvendt...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 20:40   #88
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.296
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg bare lengter etter neste gang jeg er sosial og dette problemet kommer opp. Da skal jeg se ned via nesen og si:Bismak i smøret? Da har du nok for høyt celletall. Eeeer du flink nok til å proppe?

Hahaha! Priceless! Jeg vil være der!

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Men det er (heldigvis?) ikke vanlig å proppe damer?

Nå propper man vel strengt tatt ikke kua. Proppen går i maskina.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 20:41   #89
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.296
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak

Hvorfor er inseminør et emneord her? Har det vært puling?

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 20:46   #90
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Hvorfor er inseminør et emneord her? Har det vært puling?

Det står om inseminør i Maxines innlegg.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 20:51   #91
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.296
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Det står om inseminør i Maxines innlegg.

Jaggu! Jeg har lært om lesestrategier i dag, og det kommer vel ganske tydelig fram at jeg brukte feil strategi her. Sånn kan det gå.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 20:51   #92
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak

Med et dyslektisk blikk blir emneorda rimelig porrig etterhvert.

__________________
00 04 10
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 20:53   #93
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.296
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Med et dyslektisk blikk blir emneorda rimelig porrig etterhvert.

Det trenger man ikke være dyslektiker for ...

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 20:54   #94
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.347
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak

Haha, ikke skyld det på dysleksien, era! :får til jeg også:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 20:56   #95
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak

Slasker, jeg er et uskyldig offer mens dere har skitten fantasi

__________________
00 04 10
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 20:59   #96
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.296
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Slasker, jeg er et uskyldig offer mens dere har skitten fantasi

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 21:02   #97
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Slasker, jeg er et uskyldig offer mens dere har skitten fantasi

Håh, det er ikke bare fantasien som er skitten.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 21:08   #98
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

100% elitemelk er det lenge siden vi har hatt (2009 sier tallene) og med 360 nå så rykket vi vel ned på 3.klasse. Rådgivertjenesten er selvfølgelig inne i bildet og jeg må vel ringe i morgen og få tatt ny prøve da, for å se om det faktisk er skadene ( 2 avrevne patter ) som har gitt celletalls hoppet og for å få noen gode råd. Joddypping er jeg ingen fan av, med mindre det er påvist bakerieelt. Hos oss er det som regel andre ting som gir celletallet, hvilket er noe dritt, for diffust celletall er mye vanskeligere å gjøre noe med

AU! Dakar kua.

Sånn ellers: Fine, fine tråden!

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 21:11   #99
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.702
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.


Nå propper man vel strengt tatt ikke kua. Proppen går i maskina.

sant nok. Og noen unger, som er noe av det nærmeste jeg kommer melke Askim, kan man proppe. Ikke min da, hun avviser propp, også kjent som smokk, kategorisk.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 21:13   #100
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

melke Askim

iPadsk for melkemaskin?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
inseminør, kukontroll, kuleleddet dukkeforum, kumøkk, kuting, porrig, propping, romvesen, sie jur


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no