Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Helt husmorhappy

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-10, 20:20   #81
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.244
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Helt husmorhappy

Hva med medias rolle her da? Jeg er enig i det du sier, smilefjes, om likestillingen i hjemmet i en slik situasjon. Men blir det noe bedre eller annerledes så lenge media forherliger disse valgene, og at enkelte slike eksempler på husmorhappy blir trukket fram som vellykket og fantastisk?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:23   #82
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt husmorhappy

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Ikke er jeg helt fornøyd med de som er hjemmeværende heller. Det vil si - de aller fleste av dem. Noen få har skikkelige ordninger og en plan på ting - det er ok. Resten går jo bare der hjemme og er etterhvert ute av stand til å forsørge seg. Ryker ekteskapet mister de alt. Likestillingen i hjemmet blir dermed etterhvert helt ødelagt all den tid hun ikke kan opponere mot ham fordi hun er totalt prisgitt å forsørges. Og slik humper og går det inn mot en minstepensjon.

Jeg kunne aldri tenkt meg å være hjemmeværende selv.
Men det du skriver her blir veldig generaliserende og fordomsfullt. Vi lever ikke på 50-tallet, og jeg tror de færreste kvinner i dag setter seg selv i en slik begredelig situasjon som det du skisserer her, selv om de skulle velge å jobbe redusert eller være hjemmeværende en periode i livet. Men det er mulig jeg ikke kjenner mange nok hjemmeværende til å uttale meg.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:23   #83
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Helt husmorhappy

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Hva er sjokkerende? At noen mener at det ikke er så lurt å dele på arbeidsoppgavene som på 50-tallet? Er det nødvendigvis nedlatende å mene at noen gjør lite kloke valg?

Men hvem sin rett er det og avgjøre hva som er et lite klokt valg for en person man ikke kjenner?

Og jeg synest også Mim sine innlegg er en smule nedlatende og ufine.

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:24   #84
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.679
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt husmorhappy

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Hva er sjokkerende? At noen mener at det ikke er så lurt å dele på arbeidsoppgavene som på 50-tallet? Er det nødvendigvis nedlatende å mene at noen gjør lite kloke valg?

Lite kloke, nja, det er en ting, men "pelle seg ut og gjøre sin samfunnsnyttige plikt", det er flaut å ikke "kunne lage muffins om man jobber", og "ikke kunne knytte skolissene mens man plystrer"... det er noe annet. (Jeg kan fint knytte skolissene mens jeg plystrer. Jeg kan gjøre det samtidig som jeg holder øye med guttungen også. Men hvordan dette er sammenlignbart med hjemlige sysler og jobb vet jeg ikke, all den tid min jobb i alle fall krever at jeg er tilstede et annet sted og gjør andre ting, og derfor kan jeg ikke lage middag, vaske klær, bake muffins og kose med guttungen MENS jeg jobber. Jeg kan gjøre det etter jobb, men det er en annen sak)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:26   #85
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.679
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt husmorhappy

Kjenner kanskje ikke nok hjemmeværende kvinner jeg heller, men de jeg kjenner lever ikke på 50-tallet.

Jeg er jo forøvrig delvis hjemmeværende, med en mann som OGSÅ er delvis hjemmeværende, så da må vi vel være relativt likestilt, all den tid vi begge er så smfunnunyttige og åpenbart dumme.. men i det minste like dumme?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:27   #86
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt husmorhappy

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg kunne aldri tenkt meg å være hjemmeværende selv.
Men det du skriver her blir veldig generaliserende og fordomsfullt. Vi lever ikke på 50-tallet, og jeg tror de færreste kvinner i dag setter seg selv i en slik begredelig situasjon som det du skisserer her, selv om de skulle velge å jobbe redusert eller være hjemmeværende en periode i livet. Men det er mulig jeg ikke kjenner mange nok hjemmeværende til å uttale meg.

Det er sikkert desverre mange som gjør det, men det er veldig nedlatende å mene at alle gjør det. Det finnes faktisk smarte hjemmeværende (og som jobber redusert) kvinner og menn også.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:32   #87
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Helt husmorhappy

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg kunne aldri tenkt meg å være hjemmeværende selv.
Men det du skriver her blir veldig generaliserende og fordomsfullt. Vi lever ikke på 50-tallet, og jeg tror de færreste kvinner i dag setter seg selv i en slik begredelig situasjon som det du skisserer her, selv om de skulle velge å jobbe redusert eller være hjemmeværende en periode i livet. Men det er mulig jeg ikke kjenner mange nok hjemmeværende til å uttale meg.

Hvorfor tror du kvinner så mye oftere er minstepensjonister egentlig? Det er ikke fordomsfullt. Det er fakta.

Noen få hjemmeværende kvinner har ordninger som sikrer dem om det skulle skje at ekteskapet ryker. De fleste har ikke det. De har ingen sikkerhet whatsoever. Er de samboere er det ikke sikkert de eier fem øre i boligen engang.

Og dette er dessverre veldig vanlig. Jeg kjenner personlig til flere tilfeller født etter 1971 som lever slik at de aldri kan skilles fra mannen sin uten å miste det aller meste. Det synes jeg er innmari lite greit.

Om en familie ellers velger å organisere seg slik at den ene jobber mindre så er det fine by me. Men under forutsetning at den som er hjemme da har en avklart rolle i familiens økonomi også som eget individ.

  Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:34   #88
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Helt husmorhappy

Opprinnelig lagt inn av siljemoren, her.

Men hvem sin rett er det og avgjøre hva som er et lite klokt valg for en person man ikke kjenner?

Det har jeg ikke sagt noe om. Det jeg lurer på, er hvorfor man ikke skulle kunne mene noe generelt om folks valg av yrkessituasjon.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:36   #89
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Helt husmorhappy

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det finnes faktisk smarte hjemmeværende (og som jobber redusert) kvinner og menn også.

Smarte folk kan gjøre mindre smarte valg.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:37   #90
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.310
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt husmorhappy

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg hadde blitt flau om jeg måtte redusere stillingen for å greie å lage muffins.

Hvabehager?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg er ikke nedlatende. Jeg er indignert.

Jeg skjønner at du er indignert, men du er faktisk temmelig nedlatende også.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:40   #91
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt husmorhappy

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Smarte folk kan gjøre mindre smarte valg.

Helt klart, men jeg synes ikke noe om at man skal skjære alle under samme kam uten å vite noe om deres situasjon. Generaliseringer er ikke alltid av det gode.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:41   #92
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.637
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helt husmorhappy

Kunne aldri i livet tenkt meg en hjemmetilværelse! Syntes 8 mnd foreldrepermisjon var lenge nok i grunnen. Synes def. at jobben har en egenverdi og jeg har et behov for å bryne hodet mitt i det daglige. Kunne nok jobbet 80 prosent, men prioriterer å ha litt bedre råd. Dersom vi får bedre råd i fremtiden vil jeg nok heller bruke pengene på vaskehjelp enn å gå ned i stilling for å stulle hjemme. Ingen av mine venner er hjemme eller jobber redusert så jeg tror jeg hadde kjedet meg fælt.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:42   #93
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Helt husmorhappy

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Helt klart, men jeg synes ikke noe om at man skal skjære alle under samme kam uten å vite noe om deres situasjon. Generaliseringer er ikke alltid av det gode.

Det er klart, men det må gå an å snakke om ting på generell basis. Det er klart at man gjør en avveining mellom "manglende pensjonspoeng" og "mer tid med familien ". For noen er det sikkert et lurt valg. Men i seg selv, uten å ta forbehold om ørten mulige situasjoner hvor det kan være lurt å ikke ha noen inntekt, så synes jeg det må være greit å mene at det er uklokt å være økonomisk avhengig av partneren sin.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:44   #94
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt husmorhappy

Selvfølgelig kan man mene akkurat det man vil, det folk reagerer på er jo disse uttalelsene om å "pelle seg ut og gjøre sin samfunnsnyttige plikt", "det er flaut å ikke kunne lage muffins om man jobber", "ikke kunne knytte skolissene mens man plystrer" osv. Det skader ikke å ordlegge seg på en litt annerledes måte, men for all del. Jeg synes jo feks. røyking er like fjernt som det Madam Mim synes det å være hjemmeværende er, så jeg skal ikke si noe.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:45   #95
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.679
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt husmorhappy

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hvorfor tror du kvinner så mye oftere er minstepensjonister egentlig? Det er ikke fordomsfullt. Det er fakta.

Men de som er minsteopensjonister i dag.... det er jo ikke akkurat de som er hjemmeværende småbarnsforeldre i dag da...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:46   #96
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.082
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helt husmorhappy

Jeg tror vel på mange måter det diskuteres to ting i tråden. Det ene er jo å velge en redusert stilling for å få litt mer slakk i hverdagen - det andre er det livet som presenteres i artikkelen. Mulig det blir litt ekstra sterkt for oss som har lest den på papir, for her det mye idyll for penga liksom (Bildetekst type "X tegner mens Y leker med mamma" - greit nok hvis Y ikke hadde vært 4-5 år og bildet på ingen måte viser noe aktiv lek).

Jeg kunne godt tenke meg å redusere stillingen min en eller annen gang. Jeg har jobbet 90% en periode tidligere også. Jeg har ingen hemninger med pensjonspoeng, likestilling eller utdannelsen jeg har tatt som staten Norge har betalt. Den har de fått igjen for - og får igjen for i mange år til. Jeg kunne også tenke meg at mannen reduserte litt på samme tid, men det avhenger av hva man får til. Kanskje bare meg - men da måtte vi hatt en tanke om ansvar hjemme, for jeg blir bitchy av at jeg går for mye opp i hjemmestellet. Men jeg kunne ikke tenke meg å loffe rundt i bluser, blogge og lage alt fra grunnen av. Og jeg reagerer vel også litt på artikkelen fordi det høres ut som om det ikke er mulig å få til noe ok mat og hyggelige aktiviteter med ungene hvis man jobber fullt. Men alt fra grunnen og muffins og hjemmebakte knekkebrød med pesto til lunsj - nei, jeg tror ikke jeg gidder jobbe redusert for å få til det.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:47   #97
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Helt husmorhappy

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det har jeg ikke sagt noe om. Det jeg lurer på, er hvorfor man ikke skulle kunne mene noe generelt om folks valg av yrkessituasjon.

Det er helt greit og mene noe generelt om folk valg. Men for og kunne si en mening må man ofte vite litt mer en det man ser på overflate.

At en kvinne som er hjemmeværende over langt tid hadde fått problemer om det skulle oppstå ett samlivsbrudd er ofte veldig sansynlig. Men det er ikke fasiten på hva som ville ha skjedd i en slik situasjon. Det er vel bare det som er poenget mitt.

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:48   #98
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.679
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt husmorhappy

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Selvfølgelig kan man mene akkurat det man vil, det folk reagerer på er jo disse uttalelsene om å "pelle seg ut og gjøre sin samfunnsnyttige plikt", "det er flaut å ikke kunne lage muffins om man jobber", "ikke kunne knytte skolissene mens man plystrer" osv. Det skader ikke å ordlegge seg på en litt annerledes måte, men for all del. Jeg synes jo røyking er like lite intelligent som det Madam Mim synes det å være hjemmeværende er, så jeg skal ikke si noe.

Absolutt. Jeg er ikke overrasket over at Mim mener det kan være uklokt å være hjemme. Jeg er derimot overrasket over måten det utrykkes på. (Og det sier jo egentlig en del om hvordan jeg ellers oppfatter Mim.) Og en liten anelse overrasket over enkelte av holdningene angående "safunnsplikt" da...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:50   #99
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Helt husmorhappy

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Men de som er minsteopensjonister i dag.... det er jo ikke akkurat de som er hjemmeværende småbarnsforeldre i dag da...

[teskje]
Det er riktig. Men de som er svart dagmamma i dag eller hjemmeværende med barn i dag eller andre varianter av den som tar vare på basen hjemme i dag mens partneren jobber, er i all hovedsak kvinner og de er i all hovedsak helt uten avtaler som sikrer deres pensjonsrettigheter for eksempel. Disse er da morgendagens minstepensjonister.[/teskje]

  Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 20:58   #100
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Helt husmorhappy

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

De mennene jeg kjenner til som har hjemmeværende koner jobber mer eller mindre den stillingsbrøken hun ikke besetter i arbeidslivet i tillegg til sin egen jobb. Altså; hvis hun jobber 80 %, så jobber han 120 %, jobber hun 50 %, jobber han 150 %.

Dette er damer som ender uten pensjonspoeng, med ansvaret for AS Heimen og barna, mens han jobber, jobber og jobber.

Jeg er veldig fornøyd med å dele ansvar og arbeid med barn og hus, få pensjonspoeng, ha en mann som tjener like mye som meg og vite at vi er to om alt. Å bli forsørget er ikke å være likestilt, en mann er ingen livsforsikring, og det kan bli kjipt den dagen den happy husmoren ikke er så happy lenger og blir byttet ut med en ung og vakker dame. Da står husmora der med et gigantisk hull i CV'en, er meget uatttraktiv på arbeidsmarkedet og ærlig talt; jeg blir ikke imponert av folk med så dårlig arbeidskapasitet at de ikke kan jobbe fullt og holde orden på huset samtidig. Dsjeezes. det blir litt som å ikke kunne plystre og knyte sko på en gang, altså.

Jeg hører hva du sier. Men hadde du sett likt på det om mannen valgte å jobbe redusert, evet. være hjemmeværende? Likestilling handler vel strengt tatt ikke om hva som er gode eller dårlige valg, men det å faktisk ha den samme valgmuligheten.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no