Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-14, 15:16   #81
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.221
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Og det er i og for seg viktig for de med sølvskjeer både her og der også, å sette sammen og delta på en klassetur som det Charlie beskriver.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 16:17   #82
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Jeg forbinder oppegående med mental kapasitet, og det har ikke noe med penger å gjøre. Kjenner faktisk noen med mye penger som ikke er spesielt oppegående, og mange med lite penger som er oppegående. :nemlig. (Og : obviously. ) Vel, det var en digresjon, jeg er klar over at vi legger forskjellige ting i begrepet.
Og så er jeg klar over at det finnes folk som, selv om de i teorien burde hatt muligheten, slett ikke evner å spare 50 kr. i måneden, men her tenker jeg at kontaktlærer spiller en viktig rolle. Som kontaktlærer kjenner man elevene og foreldrene og merker ganske fort hvem man aldri kan "regne med" når det gjelder å følge opp barna. Hvis jeg var kontaktlærer for en klasse der det var stort ønske om klassetur, ville jeg insistert på en lav egenandel (f.eks tusen kroner) og snakket med rektor om hvorvidt skolen hadde mulighet til å sponse Per litt under bordet hvis han ikke skulle klare å skaffe pengene. Sånt går an å gjøre når man kjenner foreldre og elev og ikke gjør noen big deal ut av det. Nå synes jeg ikke dyre klasseturer er så viktige at skolen skal sponse med tusen kroner her og tusen der, det er bedre ting å bruke pengene på i norsk skole, jeg sier bare at det kan la seg gjøre å få hele klassen med på tur uten å gjøre et stort nummer ut av noe som helst. Som kontaktlærer hadde jeg forresten aldri blitt med en klasse på tur dersom noen måtte blitt igjen hjemme, i alle fall om jeg hadde så mye som en ørliten mistanke om at det var penger som var den egentlige grunnen til at de ikke ville bli med.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 16:24   #83
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Jeg synes Charlies beskrivelse av klassekasser og skoletur høres glitrende ut.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 17:49   #84
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Her er opplegget slik:
1 ukes busstur til polen for se konsentrasjonsleirene (lærerik tur, til tider).
Turen legges til høstferien.
Egenandelen er 6700 kroner, som kan tjenes delvis inn ved dugnader (blant annet nedvask av båter) og salg av fisk.
Alle unger skal ha med en foresatt.
Foresatt betaler det samme som ungene.
Det er selvsagt helt frivillig, og ikke skolens opplegg.
Lærerne inviteres med, og blir betalt for av "komiteen"/foreldrene.

Selge fisk er OK her i huset, nedvask etter jobben orker jeg ikke.
Jeg var (økonomisk) glad for at turen er i høstferien, for det ville vært dyrt å ta en uke permisjon uten lønn.

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 17:51   #85
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

6700 x 2 for en tur til Polen? I dont think so.

Og så synes jeg ikke det det er slik at skolen ikke har noe med saken å gjøre så lenge det er elevene på et visst trinn som reiser. Ungene som ikke har råd føler seg like utenfor om det er i regi av skolen eller ikke.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:10   #86
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.695
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Over 13000 er mye penger. Og i tillegg må man ta en uke ferie. Ganske kraftig innhogg i både ferietid- og penger for de fleste.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:15   #87
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

Her er opplegget slik:
1 ukes busstur til polen for se konsentrasjonsleirene (lærerik tur, til tider).
Turen legges til høstferien.
Egenandelen er 6700 kroner, som kan tjenes delvis inn ved dugnader (blant annet nedvask av båter) og salg av fisk.
Alle unger skal ha med en foresatt.
Foresatt betaler det samme som ungene.
Det er selvsagt helt frivillig, og ikke skolens opplegg.
Lærerne inviteres med, og blir betalt for av "komiteen"/foreldrene.

Selge fisk er OK her i huset, nedvask etter jobben orker jeg ikke.
Jeg var (økonomisk) glad for at turen er i høstferien, for det ville vært dyrt å ta en uke permisjon uten lønn.

Jeg er så glad for at slikt ikke er praksis her. Jeg syns det er skikkelig dårlig gjort å kjøre slike opplegg.

Hvor mange er det som deltar fra klassen, anslagsvis?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:25   #88
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.934
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Men her er det 37 av 94 som blir igjen.

Enten er det mange foreldre som synes 8000 er for mye penger - og har råd/dugnadsmuligheter men statuerer et eksempel - og det kan jo hende.
Eller så er det mange som har dårlig råd eller ikke kan være med på dugnad. Og da er jo en så dyr tur totalt skivebom.

Det burde de da skjønt når så mange ikke blir med??
Er det sånn "klasseskilletur" er det jo bare fælt, egentlig

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:26   #89
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

37 av 94 er tross alt bedre enn 1 av 30. Uten at jeg forsvarer London-turen på noen som helst måte.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:27   #90
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er så glad for at slikt ikke er praksis her. Jeg syns det er skikkelig dårlig gjort å kjøre slike opplegg.

Hvor mange er det som deltar fra klassen, anslagsvis?

Nesten alle. Kanskje minus et par i hver klasse? Hvilket i mine øyne gjør turen til alt annet enn frivillig. Man detter jo helt utenfor sosialt om man ikke er med.

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:28   #91
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

Her er opplegget slik:
1 ukes busstur til polen for se konsentrasjonsleirene (lærerik tur, til tider).
Turen legges til høstferien.
Egenandelen er 6700 kroner, som kan tjenes delvis inn ved dugnader (blant annet nedvask av båter) og salg av fisk.
Alle unger skal ha med en foresatt.
Foresatt betaler det samme som ungene.
Det er selvsagt helt frivillig, og ikke skolens opplegg.
Lærerne inviteres med, og blir betalt for av "komiteen"/foreldrene.

Selge fisk er OK her i huset, nedvask etter jobben orker jeg ikke.
Jeg var (økonomisk) glad for at turen er i høstferien, for det ville vært dyrt å ta en uke permisjon uten lønn.


Lærerne inviteres med og betales for, hele greia er organisert av foreldre eller en slags foreldrekomitee? Også presterer du å si at det ikke er skolens opplegg?

Jeg blir litt lei meg når jeg leser sånt, og føler veldig med de som ikke har mulighet å bli med, eller eventuelt må velte økonomien for å delta.

Siden dere ikke kaller det "skoletur" lurer jeg på om dere også har organisert en tur i skolens regi som alle kan delta på?

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:47   #92
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

Her er opplegget slik:
1 ukes busstur til polen for se konsentrasjonsleirene (lærerik tur, til tider).
Turen legges til høstferien.
Egenandelen er 6700 kroner, som kan tjenes delvis inn ved dugnader (blant annet nedvask av båter) og salg av fisk.
Alle unger skal ha med en foresatt.
Foresatt betaler det samme som ungene.
Det er selvsagt helt frivillig, og ikke skolens opplegg.
Lærerne inviteres med, og blir betalt for av "komiteen"/foreldrene.

Selge fisk er OK her i huset, nedvask etter jobben orker jeg ikke.
Jeg var (økonomisk) glad for at turen er i høstferien, for det ville vært dyrt å ta en uke permisjon uten lønn.

Jeg hadde steilet.

Nesten 14000 er mye penger.
Høstferie er arbeidsuke for de fleste foreldre med mindre man bruker en av sine fem ferieuker. Å bruke en uke ferie på skoletur i høstferien høres ikke ut som noe som er ønskelig for mange, særlig ikke om man har flere barn.

Helt frivillig er det kanskje, men det er et enormt sosialt press om nesten alle deltar og det er som klasse man reiser. Da er det klassen som sosialt fellesskap som arrangerer og man faller utenfor.

Og så lurer jeg på hvordan det blir gjort rent praktisk når en lærer får betalt turen. Læreren reiser i sin avspaseringsuke = fritid. Læreren får turen som gave, en gave på flere tusen. Finnes det ikke policy på det å motta kostbare gaver? Hos oss (også offentlig) er regelverket strengt med tanke på å motta slike gaver i kraft av ens yrkesrolle. Her kan ikke læreren bruke "privat og fritid"-kortet all den tid det ikke hadde vært aktuelt å ha med denne personen om det ikke var for rollen overfor gruppa.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:49   #93
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Jeg er ikke med og arrangerer, jeg er lærer på en annen skole.

Nei, det er ikke arrangert en betalingsfri tur i skolens regi. Det ble derimot arrangert en avslutningstur for tiende som var subsidiert av kantinepenger, slik at egenandelen ble på litt over 600 kroner.

Men vi bor i en bygd med ganske mye penger, og det er vanskelig å gjøre opprør når alle må forstå hvor viktig en slik tur er i barnas utdannelse og forståelse av historie osv...
I alle fall når man kan greie det økonomisk selv.

Hele turen bunner i at dette var et skoleopplegg før. Også da betalte elevene noen tusen i egenandel, men skolen dekket en del, og foreldrene trengte ikke å være med. Jeg synes det er vannvittig dyrt, og har ikke veldig lyst på to bussturer til.

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:51   #94
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.209
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Vi har hatt lignende opplegg her med Polenturer i tiendeklasse, men det har vært basert på et visst antall frivillige foreldre og ikke en for hvert barn. Turen foregikk i høstferien og vi måtte også betale for de lærerne som var med.

Selve turen med hvite busser har jeg forsåvidt et godt inntrykk av, men jeg håper de har sluttet med det nå. Det er virkelig ikke "gratis skole og for alle". Jeg tror opplegget var annerledes da min eldste var på denne turen, mener å huske at det var i regi av skolen den gangen, og at argumentet senere var at så mange gjerne ville fortsette.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:51   #95
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Det er jo helt vanvittig med en semiobligatorisk tur til 14000 kr hvor foreldrene må bruke en ferieuke. Det hadde ødelagt muligheten for å dra på noen famlietur for oss den høsten, delvis på grunn av økonomi og delvis på grunn av ferieforbruk.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:51   #96
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.161
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Guava; meget godt poeng mht mottak av gave som offentlig ansatt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:52   #97
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

Men vi bor i en bygd med ganske mye penger, og det er vanskelig å gjøre opprør når alle må forstå hvor viktig en slik tur er i barnas utdannelse og forståelse av historie osv...
I alle fall når man kan greie det økonomisk selv.

Det er jo nettopp derfor det er så galt, så galt og arrangere slikt. Og du er garantert ikke den eneste foreldren som har lite lyst, men som ikke protesterer.


Sist redigert av Teofelia : 21-08-14 kl 18:58.
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 19:13   #98
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.730
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

Jeg er ikke med og arrangerer, jeg er lærer på en annen skole.

Nei, det er ikke arrangert en betalingsfri tur i skolens regi. Det ble derimot arrangert en avslutningstur for tiende som var subsidiert av kantinepenger, slik at egenandelen ble på litt over 600 kroner.

Men vi bor i en bygd med ganske mye penger, og det er vanskelig å gjøre opprør når alle må forstå hvor viktig en slik tur er i barnas utdannelse og forståelse av historie osv...
I alle fall når man kan greie det økonomisk selv.

Hele turen bunner i at dette var et skoleopplegg før. Også da betalte elevene noen tusen i egenandel, men skolen dekket en del, og foreldrene trengte ikke å være med. Jeg synes det er vannvittig dyrt, og har ikke veldig lyst på to bussturer til.

Jeg har en følelse av at vi bor i samme kommune.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 19:38   #99
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

En helt annen ting: er det egentlig bra for klassemiljøet og fellesskapet å dra til London? I en friluftssetting er det mye enklere å skape rom for inkludering av alle, og ungdommene vet nokså nøyaktig hvor langt de kan strekke grensene. I en ukjent storby blir det lettere til at det blir klikker, ikke minst ut fra hvem som har mye lommepenger, og det er vanskeligere å holde kontrollen. Hvem har ansvaret på turen? Hvilket ansvar har rektor hvis det skjer noe galt?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 19:48   #100
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

En helt annen ting: er det egentlig bra for klassemiljøet og fellesskapet å dra til London? I en friluftssetting er det mye enklere å skape rom for inkludering av alle, og ungdommene vet nokså nøyaktig hvor langt de kan strekke grensene. I en ukjent storby blir det lettere til at det blir klikker, ikke minst ut fra hvem som har mye lommepenger, og det er vanskeligere å holde kontrollen. Hvem har ansvaret på turen? Hvilket ansvar har rektor hvis det skjer noe galt?

Det er helt sikkert flott for klassemiljøet å reise til London, men ikke nødvendigvis mer enn å reise på hyttetur ved fylkesgrensa. Noe som ikke koster 8000 pr snute og som kan inkludere alle.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no