Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Regler om fri utenom ferier

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-13, 09:52   #81
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Regler om fri utenom ferier

Det er kanskje lurt å ikke la fåtallet definere hva som skal gjelde for flertallet? De fleste har vel ikke spesielle behov - i så fall ser jeg med stor bekymring på fremtiden.

Jeg ønsker en innstramming i forhold til lærerens plikter overfor elever som ikke møter på skolen til prøver, innleveringer, tentamener, etc. Sånn som det er nå taper ikke elevene på å være borte - uavhengig av om det er syden, bestemors begravelse eller vondt i viljen. Akkurat det har jeg litt problemer med å svelge - særlig på videregående.

Det kommer snart en masteroppgave som har sett på faktorer som fremmer læring, og da er man jo tilbake på dette med trivsel med det samme. Ting blant annet Thomas Nordahl snakker mye om. Bygge klassemiljø, ha venner. Rydde plass til å gjøre andre ting enn fag, jevnlig. Jeg har sniktittet på oppgaven, den er bra. Å gå på skolen i Norge innebærer mer enn å lære algebra og sidemål - heldigvis. Jeg syns det er flott at man disponerer timeplanen slik at de praktisk-estetiske fagene får mer tid rundt skoleslutt - men det må gjerne være mål og mening med det de gjør, ikke bare tidsfordriv. I dag har minstemann "ha-med-dag" - han har med ei tromme, og har gledet seg i ukesvis til å vise den til de andre. Mellomste er på tur i nærområdet. Grupper på tvers av trinn som går på poster og løser oppgaver - konkurranse om å bli beste gruppe. Eldstemann skal rydde på skolen, det trengst sikkert det også.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-13, 10:58   #82
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler om fri utenom ferier

Mitt innlegg var meint som eit svar til Mrs. S, Tallulah. Eg meiner det er ein uting at elevar er vorte utanom feriane (og pleier vanligvis bli oppfatta som rigid og utan empati for folk som har annleis ferieordningar enn lærarar, når vi diskuterer dette). Men skulen har heilt klart eit ansvar for å fylle 190 dagar med innhald, ikkje bare 180.

Mi erfaring er at det er mange lærarar som har ei sløv haldning til dagane etter eksamen. Å då sette i gang med større prosjekt for neste skuleår eller bruke tida på andre ting som gjer at elevane opplever at dei går glipp av noko, ved å vere borte, meiner eg er lærarane sitt ansvar.

Det sklir ut i begge endar, "Det er så få her i dag at vi ser ein film, eg orker ikkje bruke mykje tid på å forberede opplegg"- og "Vi treng ikkje gå på skulen vi ser jo bare film likevel"-haldningane er to sider av same sak. Og det er gjensidig forsterkande.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-13, 10:59   #83
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler om fri utenom ferier

Darth, einig angående elevane sine plikter! Det er eit stort problem.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-13, 11:04   #84
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.704
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler om fri utenom ferier

Her har det og vært en kombo. FOrrige uke var det vel skoledager, men denne uka har det vært idrettsdag, ryddedag, sommerkonsert etc. Men klart: Jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor folk tar ungene ut fra skolen - de sparer mange penger. Selv synes jeg ikke noe om det, men jeg har ikke problemer med å forstå det iallefall.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no