Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

- Demp ammepresset

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-07, 21:07   #81
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.699
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er min erfaring også. Jeg tror i grunnen mye av dette presset sitter mellom ørene til folk jeg.

Men hvorfor sitter det blant ørene til folk? Hvordan oppstår et press som kan få mødre til å sulte barna sine fordi de skal amme?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 21:16   #82
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Det er riktig. Men hvis man virkelig har lite melk fordi man av ymse grunner ikke fikser økedøgn på rekke og rad så hjelper det med MME. Og ja, grunnene kan virkelig være ymse. Så får man heller eventuelt diskutere hva som er legitime ymse grunner og ikke.

Ja, selvsagt er jeg enig i dette. Men i de tråden jeg referte til nå, så blir ofte ikke amming nevnt i det hele tatt. Barnet skriker, og mor føler ikke at hun ikke har nok melk, men "prøv tillegg"-mafiaen er på banen med en gang, og det er klart man blir usikker på om man produserer nok melk da. Selv om barnet alltid er fornøyd på dagtid, og amming ikke er et problem. Jeg har fått inntrykk på mammaforum at man først forandrer på babyers matvaner (altså gi tillegg eller fast føde) før man ser på om barnet f.eks. er overtrøtt eller har noen andre plager. Jeg synes det har gått igjen i mange tråder.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 21:19   #83
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.872
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Kanskje man må oppleve det å mislykkes, for å føle at det eksisterer et ammepress?

Eller kanskje ikke? Jeg har hatt alle varianter. Store problemer med førstemann som gikk seg til etter en tre måneders tid, en fullstendig puppegal unge som ikke ville ha fast føde før en god stund etter seks måneders alder og en liten stabeis som aldri tok puppen i det hele tatt, men som kanskje fikk mest morsmelk av dem alle tre.

Jeg tror man lager ammepresset selv, for jeg har blitt tilbudt MME på sykehuset, jeg har opplevd at helsesøster har sagt at det var OK å gi seg nå, jeg hadde gjort mer enn man kunne forvente o.s.v. Det var jeg som presset meg videre.

Fordi Nylander og kollegene har nådd frem med budskapet om at bryst er best og at morsmelk er det beste barnet kan få, ønsker de aller fleste mødre å gi barna brystmelk fordi det er best. Greier de det ikke, fordi de får for dårlig hjelp, føler nok mange dette som et nederlag og kaller presset de selv setter seg under for et ytre ammepress, på tross av at helsesøster kanskje har vist stor forståelse for at man ikke greide å amme.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 21:21   #84
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er min erfaring også. Jeg tror i grunnen mye av dette presset sitter mellom ørene til folk jeg.

Klart mye sitter i hodet, men det er jo ikke så rart.
Når man stadig får lese hvor bra det er at barna blir ammet, tenker da på at de blir smartere, mindre syke, ikke overvektige osv osv.
Det i tillegg til mange "velmenende" kommentarer fra andre.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 21:33   #85
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Norge ligger på ammetoppen i verden, muliggjort av en av verdens beste permisjonsordninger. Vi har svært svært lav spedbarnsdødelighet, vi har svært god spesbarns- og småbarnshelse. Amming beskytter mot sykdom og overvekt, amming er lettvint, renslig og trygt, det gi nærhet og godt samspill. Heia amming!

- Men hvem sier at spedbarnsdødeligheten ene og alene er pga. ammingen? Glemmer vi faktisk noe veldig vesentlig her, nemlig det faktum at Norge er på verdenstoppen i levestandard, levealder osv. helt uavhengig av amming som en årsak?

- Hvem sier at amming er noe mer lettvint enn MME dersom ammingen ikke fungerer slik det skal?
Jeg syntes livet mitt ble nytt og mye mer lettvint etter 6 mareritt-uker med fullamming som ikke fungerte, nattlig pumping for å forsøke å øke produksjonen osv. Jeg slet meg helt ut, jeg gråt, jeg sov ikke, barnet skrek nonstop og fikk ikke på noen måte nok næring eller omsorg. Den dagen jeg bestemte meg at nok var nok ble et nytt liv for meg og babyen min. Jeg sov, jeg ble harmonisk, babyen ble mett og vi kunne endelig kose oss sammen. At jeg måtte vaske, sterilisere flasker og ha med meg mer styr når vi skulle ut gjorde meg ingen verdens ting, for det var langt deiligere enn marerittet som ammingen medførte.

- og nok en gang, er norske barn friskere enn andre barn i Europa? Nei - og det til tross for at vi ammer mest i hele verden.

- Et paradoks er også at selv om vi har lav spedbarnsdødelighet og god spedbarn- og småbarnshelse, så ligger vi på topp når det gjelder allergier. Var det ikke slik at amming skulle beskytte mot allergi også?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 21:36   #86
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er min erfaring også. Jeg tror i grunnen mye av dette presset sitter mellom ørene til folk jeg.

Sitter ikke alt press mellom ørene til folk? Slankepress, kjøpepress eller hva det nå måtte være for slags press. Det er jo ens egene holdninger som gjør at man føler at man MÅ oppnå noe. Men disse holdningene kommer jo et sted i fra.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 21:37   #87
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Må bare tillegge at jeg personlig ALDRI har følt noe ammepress, og det er fordi jeg er voksen nok til å tenke selv, og voksen nok til å kunne ta fornuftige avgjørelser uten at noen skal komme med formaninger som skal få meg til å føle meg som second best fordi jeg valgte det nest beste alternativet. For meg var MME det BESTE alternativet av to gode alternativer.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 21:39   #88
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Sitter ikke alt press mellom ørene til folk? Slankepress, kjøpepress eller hva det nå måtte være for slags press. Det er jo ens egene holdninger som gjør at man føler at man MÅ oppnå noe. Men disse holdningene kommer jo et sted i fra.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 21:43   #89
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.872
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Sitter ikke alt press mellom ørene til folk? Slankepress, kjøpepress eller hva det nå måtte være for slags press. Det er jo ens egene holdninger som gjør at man føler at man MÅ oppnå noe. Men disse holdningene kommer jo et sted i fra.

Men da skjønner jeg ikke hvem du anklager egentlig. Gro Nylander og hennes kolleger har gjort alt de kan for å legge til rette for amming og for å innformere om alle ammingens fordeler. Alle vet at brystmelk er det beste man kan tilby barna. Dette er viktig informasjon og ekspertisen kan ikke la være å gå ut med denne informasjonen bare fordi det finnes dem som ikke får til å amme.

At man selv setter seg under press fordi man vil gi barna sine det aller beste er da bare bra. En har ikke vondt av å presse seg litt, men ikke for en hver pris. Trikset er å finne sin egen tålegrense, handle ut fra den og stå for det en har gjort. Jeg tror det er det siste mange sliter med. Ingen kan gjøre mer enn sitt beste og har man gjort det og ikke lykkes, da er det da ingen grunn til å ikke gå med hevet hode.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 21:48   #90
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.900
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Eneste ammepresset je gopplevde var den uken vi lå på Ullevål etter fødsel. Det var helt forferdelig, guten gråt konstant siden vi ikke fikk til ammingen, men noe mme kunne vi ikke få. Jeg ammet i 3 mnd før vi ga oss, ammet aldri fulltid da, vi supplerte med mme.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 21:50   #91
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Men da skjønner jeg ikke hvem du anklager egentlig. Gro Nylander og hennes kolleger har gjort alt de kan for å legge til rette for amming og for å innformere om alle ammingens fordeler. Alle vet at brystmelk er det beste man kan tilby barna. Dette er viktig informasjon og ekspertisen kan ikke la være å gå ut med denne informasjonen bare fordi det finnes dem som ikke får til å amme.

At man selv setter seg under press fordi man vil gi barna sine det aller beste er da bare bra. En har ikke vondt av å presse seg litt, men ikke for en hver pris. Trikset er å finne sin egen tålegrense, handle ut fra den og stå for det en har gjort. Jeg tror det er det siste mange sliter med. Ingen kan gjøre mer enn sitt beste og har man gjort det og ikke lykkes, da er det da ingen grunn til å ikke gå med hevet hode.

Igjen, det er måten informasjon går ut på. Nylander har til dels en dårlig måte å informere på. Informasjon via aviser der overskriftene, som nevnt, går ut på hvor mye mer intelligente og ressursterke babyer på mm blir, uten god dekning for påstandene, gir ammepress. Overivrige barnepleiere på sykehus bidrar også. Det er like mange dårlige måter å informere om amming på som det er gode måter.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 21:51   #92
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det er interessant å se hvor delt vi er i forhold til dette temaet. Personlig har jeg en følelse av at flertallet av de som føler at ammerpresset er stort, er de som ikke får det til. Kanskje man må oppleve det å mislykkes, for å føle at det eksisterer et ammepress?

Tror du kan ha et poeng her, men jeg som bodde i Nederland (og fødte der) merket ganske kjapt at det var en heeeeelt annen holdning til amming og MME der enn i Norge. Jeg fikk bøkene til Nylander da jeg gikk gravid av gode venninner, og jeg følte at ammingen var virkelig noe jeg bare måtte få til. Jeg la også fort merke til at mine gravide venniner diskuterte amming lenge før barnet (og evt. hinder for amming ble oppdaget) ble født, og drev og planla og snakket om hvor lenge de skulle amme, hvor viktig det var å amme for å få friske barn osv.

Min søster i Norge og jeg fødte med 14 dagers mellomrom og vi slet begge med ammingen (arvelig kanskje?) og hun slet verre enn meg. Jeg sluttet ammingen av egen fri vilje og med god informasjon om begge alternativer. I Nederland oppfordres det også til amming -selv om mange velger å ikke tro det. Jeg kom til Norge med flaskene mine og blid og fornøyd, og møtte min søster utslitt, gråtende, blodige såre pupper, en unge som ikke fikk nok mat og skrek døgnet rundt - og en ammehjelp som bare sa "bare hold ut litt til du, så skal du se det går bra! " Søsteren min hadde rett og slett ikke noe liv, og hun var dypt ulykkelig. Slik skal det IKKE være. Hverken mor eller barn har godt av slik misforstått krampe-amming. Hun turde ikke en gang bli med meg på café fordi hun måtte være hjemme til hun skulle amme fordi hun måtte ha pute og ditt og datt fordi det gjorde så fryktelig vondt....

Til historien hører at hun stoppet med ammingen hun også - og fikk opp øyene på hvor koselig det er, og skal være ,å ha baby.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 21:54   #93
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Det er noe galt når mine ellers normale, fornuftige venninner holder på å gå under fysisk og psykisk fordi de ikke får til å amme lillenurket sitt.

Nettopp! Nøyaktig slik føler jeg om ammepresset i Norge, og slike følelser har jeg ikke med mine venninner i utlandet, så det er ingen som helst tvil om at det er noe vesentlig galt med informasjonen eller måten den blir gitt på i Norge vedr. amming. Alle er jo helt tussete når det gjelder dette temaet. Hele spedbarnsperioden synes å dreie seg om amming, amming og amming og den kriiiiiise det er om man ikke får det til eller ønsker det.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 22:06   #94
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Sitter ikke alt press mellom ørene til folk? Slankepress, kjøpepress eller hva det nå måtte være for slags press. Det er jo ens egene holdninger som gjør at man føler at man MÅ oppnå noe. Men disse holdningene kommer jo et sted i fra.

Ja, fra en selv.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 22:09   #95
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av Tartex, her.

Den høye haleføringen til Nylander (som ofte har media i ryggen) tar jeg med en klype salt. I mine øyne er hun en selvutnevnt vaktbikkje og må tåle å få kritikk fordi hun vektlegger fordelene ved amming så voldsomt. Men at det er fordeler med amming trenger man jo ikke akkurat hold tett om heller...


Jeg liker ikke Nylander. Kan det ikke snart komme noen ny guru som tenker ørlite grann annerledes?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 22:09   #96
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, fra en selv.

Sier du det samme om slankepress eller merkepress hos fjortiser? At det bare kommer fra dem selv?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 22:10   #97
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg har litt respekt for sånne uttalelser jeg da. Sikkert mange høyhestryttere som synes at en times kveldsskriking er det minste man må tåle når man har valgt å sette barn til verden, men alle er forskjellige... dersom en frynsete mamma i en vanskelig situasjon redder vettet med noen 100 ml MME så er det vel ikke det verste. Tenker jeg. Selv om avlastning og hjelp/forståelse kanskje hadde klart å redde både vett og amming - men det er ikke alltid hjelpen er tilgjengelig.

I love you!

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 22:10   #98
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Sier du det samme om slankepress eller merkepress hos fjortiser? At det bare kommer fra dem selv?

Ja.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 22:13   #99
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja.

Det var rart. Da trenger man egentlig ikke alle disse offentlige debattene om hva slankehysteri, kroppsideal og reklame gjør for press på unge og gamle. For det kommer jo bare fra vårt eget hode.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 22:20   #100
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Men det er ingen som presser deg til å amme, eller veie 10 kilo.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no