Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvem planlegger vanligvis middagen?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hvem har hovedansvaret for middagsplanleggingen hjemme hos deg?
Vi har ansvar sammen 33 19,19%
Vi spiser ikke middag 0 0%
Kvinnen har hovedansvar 106 61,63%
Mannen har hovedansvar 14 8,14%
Barnet/barna har hovedansvar 0 0%
Kokken, aupairen, butleren osv. har hovedansvar 2 1,16%
Vi har alle middager fra Godt levert e.l. 4 2,33%
Ikke relevant, jeg er singel. 10 5,81%
Ikke relevant, jeg lever i sammen med en av samme kjønn 0 0%
Annet - hva nå det skulle være 3 1,74%
Deltakere: 172. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-14, 20:01   #81
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.581
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem planlegger vanligvis middagen?

Mnja ... Det er litt ymse. Kanskje mest meg? Jeg er flinkest. I dag ble det laks til barnet, havregrøt til mannen og julemarsipan til meg. Variert og spesialtilpasset til hvert enkelt familiemedlem.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 20:07   #82
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.660
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem planlegger vanligvis middagen?

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Mnja ... Det er litt ymse. Kanskje mest meg? Jeg er flinkest. I dag ble det laks til barnet, havregrøt til mannen og julemarsipan til meg. Variert og spesialtilpasset til hvert enkelt familiemedlem.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 20:11   #83
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.935
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem planlegger vanligvis middagen?

Jeg lager ikke mat i det hele tatt. Mannen planlegger, kjøper og lager all mat i dette huset. Han pleier å spørre meg om hva vi skal spise. Han får det samme svaret nesten hver gang: Vet ikke.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 20:18   #84
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.705
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem planlegger vanligvis middagen?

Jeg ordner alle dager. Han handler om han får beskjed, men jeg gjør det. Mest fordi jeg liner det og han hater det, men også litt fordi han handler matvaner og alene ut fra pris. Snitzel fra first price er ikke noe å trakte etter.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 20:27   #85
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.942
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem planlegger vanligvis middagen?

Jeg planlegger og lager mest mat.

Før vi fikk barn og mens de var helt små så laget vi fast annenhver dag og hadde fullt ansvar for planlegging, matlaging og kjøkkenrydding den dagen. Men så fikk vi barn og måtte begynne å spise middag tidligere. Og siden mannen jobbet om ettermiddagen så betød det at jeg måtte lage all maten. Nå har han en normal jobb igjen, men det er vanligvis jeg som kommer hjem først og dessuten kom vi inn i vanen med at jeg laget. Jeg har ingenting i mot å handle (det er bare meg som kjører bil) og lage mat, men jeg er veldig lei av å planlegge. Jeg har prøvd månedsplaner, laget dem klare, lagt dem på bordet og oppfordret familien til å fylle inn. Det kommer en ting hver fra jentene og det er det.

Mannen lager mat når jeg er bortreist og rapporten jeg fikk fra jentene om hvor variert det var var litt av grunnen til at jeg gikk inn for Adams matkasse.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 20:36   #86
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.528
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem planlegger vanligvis middagen?

Har ikke stemt. Vi har vært sammen i 20 år, jeg har planlagt og laget mat alene i 17 av dem, sammen 1 år og nå er 90% av arbeidet på mannen (men jeg nekter å stemme at det er han som har hovedansvaret! Noe cred for de 17 årene skal jeg ha!)

Diverse grunner til at det er blitt slik.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 20:53   #87
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.660
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem planlegger vanligvis middagen?

Ikke relevant, jeg er singel. Men da jeg var samboer/gift, var det jeg som planla og lagde 99% av middagene (ja, ok, 93% da). Min neste mann kommer til å lage deilige middager til meg.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 21:33   #88
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvem planlegger vanligvis middagen?

Her er det mannen som lager middagen, stort sett. Han liker å lage, jeg liker ikke.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 22:05   #89
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem planlegger vanligvis middagen?

Eg tar meg av handleliste og middagsplanlegginga, han handler og vi deler på matlaginga. Eg synest ikkje det er eit spørsmål om likestilling, det er eit spørsmål om kven som er mest opptatt av kva slags mat vi skal spise. Mannen er flink til å lage mat, når han har god tid, men prioriterer det ikkje i kvardagen. Og eg nekter å spise pølser og spagetti eller fiskepinner med pommes frittes kvar veke. Så derfor tar eg meg av middagsplanlegginga.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 22:06   #90
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.983
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem planlegger vanligvis middagen?

Det er forresten mannen som baker de lekreste kaker også. Så hvis vi skal ha med kake bort så gjør jeg grunnarbeid, og setter ham i sving med resten.
Passer meg utmerket.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 22:16   #91
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem planlegger vanligvis middagen?

Jeg er kjøkkensjef. Jeg liker å lage mat stort sett, mannen syns jeg er flink, og han syns det er helt greit å rydde og ta oppvasken. Når han har ansvaret en sjelden gang blir det pølser, pannekaker, grandis, taco, fiskepinner eller spaghetti med kjøttsaus. Jeg foretrekker litt mer variasjon.

Ukesmeny lager vi sammen, og vi ukeshandler sammen. Han supplerer i løpet av uka med brød, melk, pålegg og denslags.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 22:16   #92
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem planlegger vanligvis middagen?

Jeg er kjøkkensjef. Jeg liker å lage mat stort sett, mannen syns jeg er flink, og han syns det er helt greit å rydde og ta oppvasken. Når han har ansvaret en sjelden gang blir det pølser, pannekaker, grandis, taco, fiskepinner eller spaghetti med kjøttsaus. Jeg foretrekker litt mer variasjon.

Ukesmeny lager vi sammen, og vi ukeshandler sammen. Han supplerer i løpet av uka med brød, melk, pålegg og denslags.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 22:27   #93
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.976
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvem planlegger vanligvis middagen?

Jeg planlegger og lager middag i hverdagen. Og handler. Han lager på (fredag og) lørdag, og handler da også. Jeg hater det - han elsker det! Grunnen til at han ikke lager i hverdagen også er at han er så sent hjemme.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-14, 18:01   #94
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Hvem planlegger vanligvis middagen?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Har ikke stemt. Vi har vært sammen i 20 år, jeg har planlagt og laget mat alene i 17 av dem, sammen 1 år og nå er 90% av arbeidet på mannen (men jeg nekter å stemme at det er han som har hovedansvaret! Noe cred for de 17 årene skal jeg ha!)

Høres ut som foreldrene mine! De pleier å si at mamma lagde mat de første 30 årene av ekteskapet, så nå skal pappa ta de siste 30. (De har vært gift i 45 år.)

Her er det jeg som står for alt som har med matstell å gjøre, fra planlegging til handling til gjennomføring til rydding og oppvask. Jeg liker det og mannen tar hovedansvar for mye av det øvrige husarbeidet, så det er en ordning som fungerer selv om ettermiddagene mine er veldig stressende (jobb til kl 18 i beste fall, ofte senere, og en times slitsom reisevei før det er rett i gang med middagen).

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-14, 18:17   #95
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.137
Blogginnlegg: 40
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem planlegger vanligvis middagen?

Jeg prøver å få mann og barn på banen, men det er totalt håpløst.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-14, 21:44   #96
Unicorn
Står på egne ben
 
Unicorn sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Innlegg: 1.342
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Sv: Hvem planlegger vanligvis middagen?

Jeg planlegger og handler, mannen lager. Passer meg perfekt!

__________________
Unicorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-14, 07:35   #97
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem planlegger vanligvis middagen?

Mannen både planlegger, handler og lager. Jeg bare spiser. :luksus:

Men jeg handler og kokkelerer i helgene da. Og på de to usle dagene i løpet av helgen, presterer jeg å nesten overskride det ukentlige budsjettet. :uøkonomisk:

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-14, 08:44   #98
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.766
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem planlegger vanligvis middagen?

Tja, jeg kommer først hjem fra jobb de fleste dagene, derved lager jeg middag.

Dersom vi har mat i hus, så lage jeg noe av det, har vi ikke det handler jeg på vei hjem. Det varierer om vi har eller ei, i så fall er det somregel mannen som har sørget for oss (han handler gjerne også på vei hjem, men kommer altså til dekket bord, så da har han ordnet mat til senere i uka)

JEG velger altså, i samåd med ungene. Utfra hva vi har i hus, som mannen eller jeg har kjøpt inn, litt tilfeldig

Vi driver ikke med PLANLEGGING her i huset nemlig, middagen blir veldig ad hoc. Middagsplanlegging er noe jeg tenker vi skal komme igang med, og da blir det vel et slags felles familieansvar, for ingen av oss LIKER eller KAN det egentlig. Det er bare så mye mer praktisk og økonomisk om man ikke handler på vei hjem begge to til stadighet og aldri helt vet hva vi har, og datoen på det...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-14, 11:13   #99
Rose
Bør lage seg en tittel selv
 
Rose sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.456
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Sv: Hvem planlegger vanligvis middagen?

Vi prøver å sitte oss ned å planlegge middag sammen, sånn at ungene får være med litt å velge hva vi skal ha. Men det hender at vi ikke får tid til det og da er det jeg som planlegger det. Så setter vi opp middag for 7 dager. Eller egentlig 5 siden vi har fast taco på fredag og pizza lørdag.

__________________
Rose
Rose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-14, 12:00   #100
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.715
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem planlegger vanligvis middagen?

Hver gang jeg leser slike tråder som dette, tenker jeg at vi skulle ha planlagt, ukeshandlet og fordelt.

Men vi gjør altså ikke det. Det er stort sett jeg som lager all middag. Det hender han klarer å steke en grandis, varme pølser eller lage Toro tomatsuppe om tiden virkelig kniper for min del. Det er ikke sjelden jeg skal ut av døren igjen omtrent før jeg kom inn. Det er nemlig jeg som følger ungene på diverse fritidsaktiviteter også.

Så middag hos oss er etter innfallsmetoden. Han ringer som oftest meg på når jeg er på vei hjem fra jobb. Litt for å avklare hvem som har kommet lengst og svinger innom og henter pompen. Spm kommer alltid! -Har du noen planer for middag eller?
- Nei. Hva har du lyst på?
- Jeg vet ikke. Jeg er veldig glad i kjøtt da.

Jey! Så bærer det på butikken for å finne på noe supersmart og godt som alle kan spise, som ikke tar for lang tid, som helst inneholder kjøtt, og som er forholdsvis sunt.

Og jeg er så matlei at jeg kunne spydd!

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no