Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Tjorven lærer lavkarbo

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-11, 20:51   #81
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det blir jo litt kategorisk sagt, med mindre du snakker direkte til Tjorven da. Jeg har jo sagt det før, men mannen min (og andre jeg kjenner) lever ketogent og stortrives slik. Jeg gjør det ikke, men de gjør det og det passer for dem. Og vanlig mat? Ketogent kosthold krever da ikke annen mat enn helt vanlig mat? Eller mener du "et normalt kosthold"? Jeg tror jeg skjønner hva du mener altså, men det er stor forskjell på folk, og mannen min er jo veldig glad ingen skremte ham fra å leve ketogent fordi det er så "skummelt". Han har nemlig aldri trivdes så godt på et kosthold før, og har levd slik i nærmere ETT år nå og gått ned over 30 kg. Uten å telle, uten å være manisk, han elsker nemlig maten og føler ingenting er noe offer.
Jeg har jo merket meg at du er veldig anti-ketose, men det er ikke til å komme fra at det faktisk finnes mange som stortrives med å leve slik og som har helt utrolig effekt av det.

Har han vært hos lege og tatt blodprøver for å sjekke om han får i seg alt han trenger av vitaminer og mineraler, målt kolesterol osv. Du vet jo jeg er skeptisk til ketose sånn generelt sett ( ) og det på bakgrunn av at de kostholdanbefalingene man har i Norge (Norden) er basert på at man skal få i seg det man trenger av næringsstoffer, vitaminer, mineraler og sporstoffer. Også i forhold til å ikke få i seg for mye av noe (fettløselige vitaminer kan jo være toksiske om man får dem i for store mengder). De er riktignok ikke ment for dem som slanker seg (eller skal gå opp i vekt, eller er syke), men om man slanker seg over lengre tid, ved å følge et ganske alternativt kosthold i forhold til anbefalingene, så da bør man jo følge opp med legekontroll for å sjekke at feks kolesterolet ikke er skyhøyt som følge av inntak av mye mettet fett.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 20:52   #82
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Musemus, jeg var ekstremt overvektig ja, men ble gravid tvert. Jeg har likevel klokkertro på lavkarbo, det er en ufattelig enkel måte å regulere hormoner på.

  Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 20:52   #83
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Lavkarbo er ikke bare et slankekosthold. Hvis du er interessert i temaet Musemus, så anbefaler jeg å lese Dr. Hexeberg sin bok om lavkarbo, hvis ikke du allerede har gjort det. Får sikkert lånt den på biblioteket. Den tar for seg en del ulike diagnoser, og refererer til blodprøveresultater før og etter kostholdet.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 21:03   #84
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg er ikke helt enig i at man går glipp av så mye vitaminer og mineraler ved å leve ketogent, om man bruker karbene sine på grønnsaker, og tenker over at det er flust av vitaminer og mineraler i animalsk mat og melkeprodukter, feks. Den er jeg veldig uenig i, men det får så være.
Nå vet jeg jo at Tjorven ikke vil leve slik, det er heller ikke det jeg sier, mitt svar var til Smilefjes. Tjorven trives nok best med å leve slik jeg selv ønsker å leve, altså på moderat lavkarbo. Jeg hadde ikke orket å leve ketogent.

Det går ikke an å være uenig i at man går glipp av vitaminer og mineraler ved å leve ketogent, all den tid det faktisk er slik at det er ting man feks får fra grove korprodukter, som man ikke helt uten videre får fra andre steder. Dessuten er det jo varierende hva som er i hvilke grønnsaker også, og det er heller ikke de samme tingene i animalske produkter og i melkeprodukter. Det er jo nettopp derfor man har de kostholdanbefalingene man har, for å sikre seg at man får i seg alt man trenger. Man kan ikke erstatte grønnsaker og korn med kjøtt og meieriprodukter.

Det er en STOR forskjell på på lavkarbo i form av å bytte fint med grovt, begrense inntaket av pasta og potet og spise mer grønnsaker i stedet, i forhold til å kutte ut brød, kornprodukter og poteter osv fullstendig, og leve av et kosthold basert på fete meieriprodukter, kjøtt og de grønnsakene som ikke er definert som å gi høyt blodsukker. Det ene er smart, også i forhold til de kostholdrådene som gir, det andre kan helt sikkert fungere som slankekur, men sikrer ikke at man får i seg alt det man trenger av næringsstoffer, vitaminer og mineraler, samtidig som man risikerer at man får i seg alt for mye av ting som er usunt.

Og all den tid kostholdrådene er basert på en vurdering av all forskning som er gjort, så synes jeg faktisk det er ganske hårreisende å forkaste det og si at man ikke tror på det, fordi det er noen forskningsrapporter som tyder på noe annet. Disse forskningsrapportene har jo også vært med i det grunnlaget som ble vurdert da kostholdrådene ble laget - men de ble veiet og funnet for lette. Og si at man likevel velger å tro på det, synes jeg stiller i samme kategori som å tro at man får autisme av MMR-vaksine (rødprikk meg gjerne, folkens, men jeg mener det ).

Altså, jeg betviler ikke at man kan gå ned i vekt av å leve på ekstrem lavkarbo og ketose. Jeg bare bestrider at det er sunt og bra for kroppen over lengre tid. Mat handler jo egentlig ikke om å slanke seg, men om å få i seg det man trenger av næring.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 21:13   #85
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.564
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Lavkarbo er ikke bare et slankekosthold. Hvis du er interessert i temaet Musemus, så anbefaler jeg å lese Dr. Hexeberg sin bok om lavkarbo, hvis ikke du allerede har gjort det. Får sikkert lånt den på biblioteket. Den tar for seg en del ulike diagnoser, og refererer til blodprøveresultater før og etter kostholdet.

Takk, da tror jeg kanskje det var den jeg bladde i istad. Jeg så hvertfall at det var masse tall og kolonner osv.
Det stod først om "diagnosen" (ME, u.barnløs, pcos), så en historie om noen som hadde blitt hjulpet og tilslutt en slags oppsummering.
Tror jammen jeg skal lese den, jeg - så mamma hadde lånt den på biblioteket.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 21:45   #86
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.236
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Det går ikke an å være uenig i at man går glipp av vitaminer og mineraler ved å leve ketogent, all den tid det faktisk er slik at det er ting man feks får fra grove korprodukter, som man ikke helt uten videre får fra andre steder.

Man går ikke nødvendigvis glipp av vitaminer og mineraler bare fordi man i stor grad unngår kornprodukter. På samme måte som man ikke nødvendigvis går glipp av for eksempel jern og proteiner om man er vegetarianer. Det handler om å være bevisst i sitt valg av matvarer.

Det sagt - selvsagt må man være ekstra obs når man kutter ut enkelte matgrupper fra kostholdet, slik at man ikke får for lite av viktige mineraler, vitaminer, sporstoffer, etc.

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Og all den tid kostholdrådene er basert på en vurdering av all forskning som er gjort, så synes jeg faktisk det er ganske hårreisende å forkaste det og si at man ikke tror på det, fordi det er noen forskningsrapporter som tyder på noe annet. Disse forskningsrapportene har jo også vært med i det grunnlaget som ble vurdert da kostholdrådene ble laget - men de ble veiet og funnet for lette. Og si at man likevel velger å tro på det, synes jeg stiller i samme kategori som å tro at man får autisme av MMR-vaksine (rødprikk meg gjerne, folkens, men jeg mener det ).

Jeg har ikke lest forskningen grundig, men har det ikke kommet flere studier i det siste som viser at det er litt for enkelt å bare stole på "Det du inntar må du forbrenne kalori for kalori"-tankebanen? Det finnes prosesser (for eksempel dette med å holde et stabilt og lavt blodsukker) som det ikke tas hensyn til. Såvidt jeg vet er man riiimelig treige med å endre de kostholdsrådene som vi allerede har. Det er ikke nok med en eller to studier som motbeviser det man alltid har sagt. Jeg føler det ligger ganske mye prestisje i dette, jeg.

Når det gjelder MMR-vaksine og autisme, så har det blitt tilbakevist som ikke bare slett forskning, men regelrett svindel. Så, nei, det er ikke i samme kategori.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 21:49   #87
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Har han vært hos lege og tatt blodprøver for å sjekke om han får i seg alt han trenger av vitaminer og mineraler, målt kolesterol osv. Du vet jo jeg er skeptisk til ketose sånn generelt sett ( ) og det på bakgrunn av at de kostholdanbefalingene man har i Norge (Norden) er basert på at man skal få i seg det man trenger av næringsstoffer, vitaminer, mineraler og sporstoffer. Også i forhold til å ikke få i seg for mye av noe (fettløselige vitaminer kan jo være toksiske om man får dem i for store mengder). De er riktignok ikke ment for dem som slanker seg (eller skal gå opp i vekt, eller er syke), men om man slanker seg over lengre tid, ved å følge et ganske alternativt kosthold i forhold til anbefalingene, så da bør man jo følge opp med legekontroll for å sjekke at feks kolesterolet ikke er skyhøyt som følge av inntak av mye mettet fett.

Han har ikke det, men han kan godt gjøre det, om enn for å booste argumentasjonen sin. Han spiser MYE sunnere nå enn han gjorde før. Jeg skjønner ikke at et kosthold rikt på kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker, nøtter, litt bær og melkeprodukter, og fattig på sukker, hvitt mel og halvfabrikata skal gi mangel på vitaminer og mineraler, altså. Hva får man i grovt brød som man ikke får i alt det andre sunne man spiser?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 22:07   #88
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Han har ikke det, men han kan godt gjøre det, om enn for å booste argumentasjonen sin. Han spiser MYE sunnere nå enn han gjorde før. Jeg skjønner ikke at et kosthold rikt på kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker, nøtter, litt bær og melkeprodukter, og fattig på sukker, hvitt mel og halvfabrikata skal gi mangel på vitaminer og mineraler, altså. Hva får man i grovt brød som man ikke får i alt det andre sunne man spiser?

Men for meg blir det du sier nå litt annerledes av det jeg har inntrykk av at du har sagt tidligere, for jeg har forstått det som om det går mye i egg, kjøtt og feite melkeprodukter, altså.

Selvfølgelig er det ikke usunt å kutte ut kaker og sukker og hvitt brød. Man dør heller ikke om man ikke spiser pasta, for alt i verden. Men man må se hva man erstatter det med. Og man må se på mengden fett, typen fett og kvaliteten på de proteinene man får i seg. Og på saltnivået, feks. Å spise baconcrisp (generell lavkarbobetraktning, ikke noe jeg forbinder med deg, iset) fordi det har lavt karbohydratnivå er jo horibelt når man ser på innhold av fett og salt.

Man kan helt sikkert leve fornuftig på moderat lavkarbo, om man spiser fornuftig og variert og ser på hva man får i seg. På samme måte som man må når man er vegetarianer (eller enda viktigere - veganer). Men at hvem som helst kaster seg på trenden og kutter ut næringsrikt matvarer, uten å tenke på konsekvensene, det skremmer meg faktisk. Det siste der var et spark i generell retning, og ikke nødvendigvis mot deg.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 22:13   #89
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Men når vi er uenige i dette med fett (og også salt) så kommer vi jo aldri noensinne til å bli enige uansett. Vi lever jo på hver vår planet når det kommer til ernæring. Ja, du studerer ernæring og det skulle jeg ønske jeg også gjorde for da hadde jeg kanskje hatt litt mer tyngde i det jeg sa og skrev. Jeg har lest alt jeg har kommet over om ernæring siden 2000, altså i ca. 11 år, og jeg mener jeg kan det meste om emnet, sett fra begge sider (siden jeg ikke før 2002 begynte å tenke i lavkarbobaner, før det var jeg vegetarianer og mente man fikk hjerteinfarkt av å bare SE på fett). Men det teller jo ikke, for jeg har ingen faglig tyngde, så jeg skal helst ikke uttale meg i det hele tatt. Nå mener jeg ikke at noen skal tenke på meg som noen fagperson heller, gud forby, jeg blir bare litt irritert når man får det til å høres ut som jeg ikke vet hva jeg snakker om overhodet, som om det er JEG som har sittet og diktet opp at lavkarbo er bra og mettet fett ikke er usunt osv. Jeg stiller meg jo bak leger og ernæringsfysiologer jeg også, ikke jallafolk og new agere.

Sånn, det var dagens.

Og som svar på det første avsnittet ditt; ja, han spiser mye fett som i smør, ost, bacon og slikt. Men også mye grønnsaker. Og litt nøtter og bær. Han har aldri hatt så god helse eller vært så fin i kroppen så lenge jeg har vært sammen med ham omtrent, og det begynner å bli tja, 14 år nå. Han er kvitt ryggplager, snorking, hudproblemer, hodepine, trøtthet, muskelsmerter og ekstrem pollenallergi. Mulig det er mye pga. vekten, men om det kostholdet hans var så skadelig, tror jeg neppe han hadde fått disse ekstreme fysiske helsegevinstene av det altså.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 04:46   #90
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Jeg skulle også ønske at du studerte ernæring, Iset. Og jeg liker å diskutere med deg jeg, selv om vi er aldri så uenige. Og jeg forsøker ikke å slå tvil om at du har lest mye om ernæring, jeg er bare skeptisk til det du har lest, altså kildene. Man kan jo finne folk som står for alt mellom himmel og jord på ernæringsfronten, men man bør jo ha rimelig god peiling på hvilket studiedesign som er brukt før man bestemmer seg for at man skal tro på det som blir hevdet. Feks lurer jeg jo veldig på hvem som har kommet fram til at salt i for store doser ikke er skadelig (altså hvordan du kan være uenig med meg om at man bør begrense saltet).

Jeg husker jeg hadde noen rimelig heftige, dog vennskapelige, diskusjoner om religion med ei barndomsvenninne som var Pinsevenn da vi var tenåringer. Vi satt der med hver vår bibel og diskuterte så fillene føk (jeg er agnostiker). Jeg tror vi kunne hatt noen tilsvarende gode diskusjoner, du og jeg også.

Så om jeg høres litt sånn ovenfra-og-ned ut når jeg diskuterer, så er det ikke meningen. Jeg er jo ikke akkurat ferdig utlært enda. Men jeg har sterke meninger, og mye av det du "står for" er stikk i strid av det jeg har lært om hvordan kroppen fungerer og hvordan den nyttiggjør seg av næring. Men det var vel Esme som sa det i en annen tråd - det blir som protestanter og katolikker dette her.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 08:16   #91
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Jeg synes du kan virke veldig ovenfra og ned ja, og jeg kjenner det stikker, men så tenker jeg tilbake på den tiden for noen år siden, da jeg var nyfrelst på lavkarbo og skulle overføre dette synet mitt til alle i hele forumverdenen. Jeg brukte litt hersketeknikk og dro frem linker fra Mat og Helse osv og trodde jeg eide sannheten. Jeg tror jeg fikk min egen daværende vekt i røde prikker rundt omkring ja. Jeg var ikke så saklig som deg da. Fnis.
Uansett så får vi bare være enige om at vi ikke kommer til enighet, men kan ha friske, gode diskusjoner fordet, og være gode venner når vi treffes, hehehe. For du er jo verdens kuleste, til tross for at meningene dine om ernæring er feil (haha neida, måtte bare).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 09:40   #92
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Okei da så. Men mannen min har også vært i ketose i nærmere ett år og har en helt annen holdning til det enn det du har, virker det som, så det er ganske individuelt. Jeg klarer ikke å leve ketogent, for meg blir det litt for ensformig (spesielt da jeg ikke liker NOE fett kjøtt, ugh), jeg tror nesten jeg har lyst til å bli vegetarianer igjen. Men da kommer vel mannen min med skilsmissepapirer.

Min aller nærmeste venn går i ketose etter råd fra meg, så jeg tror virkelig ikke du har fått med deg min holdning i det hele tatt. Jeg bruker dermed anledningen til å si fra at dette gjelder flere - og ikke bare om ketogen kost men også om feks vektoperasjoner.

Det jeg pleier å si er at ketose sjelden er noe poeng for en som er middels interessert i mat (gjelder seriøst ikke Tjorven), ikke setter seg meget grundig inn i ting (gjelder heller ikke Tjorven) og ikke har en problemstilling som forsvarer innsatsen (gjelder Tjorven). Å bruke ketogen diett for å gå ned tre kilo er tull etter min mening. Mens å bruke ketogen diett kun i samråd med en lege med stor kunnskap på området om man skal ned mange titalls kilo er smart. Å tulle rundt med ketose tror jeg er direkte skadelig.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Han har ikke det, men han kan godt gjøre det, om enn for å booste argumentasjonen sin. Han spiser MYE sunnere nå enn han gjorde før. Jeg skjønner ikke at et kosthold rikt på kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker, nøtter, litt bær og melkeprodukter, og fattig på sukker, hvitt mel og halvfabrikata skal gi mangel på vitaminer og mineraler, altså. Hva får man i grovt brød som man ikke får i alt det andre sunne man spiser?

En av mine hovedinnvendinger mot å anbefale ketose er ofte at mange nettopp ikke spiser sånn her. De setter seg ikke inn i hva de må spise for å unngå mangler, spiser bare kjøtt og fett og ser ikke på annet ved egen helse enn om vekta går opp eller ned. I tillegg driver veldig, veldig mange, særlig kvinner, med alle mulige snarveier og lager kaker, spiser baconsnacks, sukkeralkoholsjokolade osv. De spiser faktisk ikke ren mat med mye grønnsaker - de ender ofte med mye tullemat isteden.

Erfaringsmessig ut fra mine observasjoner gjennom mange år med lavkarbo er at menn ofte er mye flinkere til å faktisk spise skikkelig mat og gjerne også riktig mat.

  Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 10:32   #93
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Jeg er så hjertens enig i det siste punktet ditt, SF. Folk tar snarveier og prøver å finne lavkarboerstatninger for det de pleier å spise, og innser ikke at de må tenke helt nytt for å lykkes. De diller med barer og sukkerfri gele og lavkarbopasta og søtningsstoffer og juksesjokolade og oppnår slett ikke resultater. Hvorfor ikke ta'n helt ut og spise ren, karbohydratfattig mat?

  Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 10:34   #94
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.814
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg er så hjertens enig i det siste punktet ditt, SF. Folk tar snarveier og prøver å finne lavkarboerstatninger for det de pleier å spise, og innser ikke at de må tenke helt nytt for å lykkes. De diller med barer og sukkerfri gele og lavkarbopasta og søtningsstoffer og juksesjokolade og oppnår slett ikke resultater. Hvorfor ikke ta'n helt ut og spise ren, karbohydratfattig mat?



Hvem var det som poengterte det herlige i en tråd. Hvorfor gjøre en kake vond for å kunne spise mer av den?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 10:42   #95
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg er så hjertens enig i det siste punktet ditt, SF. Folk tar snarveier og prøver å finne lavkarboerstatninger for det de pleier å spise, og innser ikke at de må tenke helt nytt for å lykkes. De diller med barer og sukkerfri gele og lavkarbopasta og søtningsstoffer og juksesjokolade og oppnår slett ikke resultater. Hvorfor ikke ta'n helt ut og spise ren, karbohydratfattig mat?

Jepp.

Og da trengs ikke ketose for den gemene hop. Hvilket er en bra ting. Fra samfunnsperspektiv er det ikke smart at alle går i ketogene dietter feks. Ketose er supert for de som virkelig trenger det og slett ikke nødvendig for de aller fleste. Det er en ekstremløsning for ekstreme problemstillinger.

Personlig har jeg også en mistanke om at ketose tidvis er en utløsende faktor om man er disponert for stoffskiftesykdom. Jeg har lagt merke til at det er flere som har fått hypotyreose ved ketogen diett. Dette er dog ikke noe jeg har lest noe mer vitenskaplig om, jeg har bare lagt merke til det en del ganger etter at jeg selv fikk det.

De aller fleste som legger vekk sukker og hvitt brød og masse ris og potet vil gå ned i vekt med moderat lavkarbo - som jo er mye greiere å ha som livsstil enn ketose.
Kortversjon: Dersom du spiser kake, sjokolade eller loff hver dag og veier for mye så trenger du som regel ikke opparbeide deg et panisk forhold til mais.

  Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 10:43   #96
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.



Hvem var det som poengterte det herlige i en tråd. Hvorfor gjøre en kake vond for å kunne spise mer av den?

Harriet.

  Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 10:48   #97
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.814
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Harriet.

Nettopp. Det var veldig godt sagt, nemlig.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 12:57   #98
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.039
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Jeg kan rapportere at jeg klarer med fint på moderat lavkarbo. Jeg lærer fremdeles hele tiden.

Jeg styrer unna ris, pasta, potet og brød. Men spiser det jeg vil av grønnsaker. Mellommåltider består av skyr, nøtter og fiberrik knekkebrød. Nå har jeg vært bortreist noen dager. Det er en utfordring, men jeg synes det går greit.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 13:02   #99
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Tjorven - hvilket knekkebrød spiser du? Jeg får i meg alt for lite karbo. Har kommet i ketose, og det gir utslag i hodepine, leamus og bomullsfølelse. Her skal jeg ihvertfall ikke være! - altså i ketose!

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 13:31   #100
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Nettopp. Det var veldig godt sagt, nemlig.

Det var veldig godt sagt. En eller annen gang i prossessen med å fikse vektproblematikk og ha sunt kosthold må man begynne å praktisere at kake ikke er vanlig, men bare litt en sjelden gang. Og da kan det like gjerne være sukker i den.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no