Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er nasjonalitet noe negativt?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-09, 09:31   #81
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.895
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det brukes ikke i omgangskretsen eller på jobben min (og sikkert ikke på din heller)

Det skal du ikke si for sikkert i disse dager!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 09:50   #82
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vi har ikke noe annet substantiv for "person fra Polen" på norsk, nei. Og det er vel "riktig" og står som nøytralt i ordboken og alt sånt. Men jeg har begynt å bli skeptisk til ordet fordi det faktisk brukes nedsettende på norsk, og ikke minst fordi det er et skjellsord på tysk og engelsk - noe som jeg kan tenke meg betyr at mange fra Polen opplever det som negativt på norsk også.

Helt enig med deg. Polakk er i utgangspunktet ikke et nedsettende ord, men det har fått nedsettende konnotasjoner i Norge (Skandinavia?) de siste årene pga arbeidsinnvandringen. Utrykk som "polakkarbeid" og "polakklønn" hører jeg ofte i alle fall. Oftest er det jo late nordmenn som klager over at "polakkene" tar alle jobbene fra dem. (Pussig i grunn, hadde ikke "pakkisene" tatt de for lenge siden. )

Jeg har flere polske elever, men kaller dem "elevene fra Polen", ikke "polakkene." (I sammenhenger der det er naturlig å nevne hvor de kommer fra, ellers bruker jeg selvfølgelig navnet deres. )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 09:53   #83
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.895
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Er ordet "svenske" også negativt ladet? Det er jo f.eks. noe som heter "svenskeknappen".

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 09:54   #84
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Er ordet "svenske" også negativt ladet? Det er jo f.eks. noe som heter "svenskeknappen".

Hva er det? Også

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 09:57   #85
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.895
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hva er det? Også

Det er den knappen man trykker på når PC-en har hengt seg opp.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 09:59   #86
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det er den knappen man trykker på når PC-en har hengt seg opp.

Cltrl, alt, delete? Eller er det "Av-knappen?"

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 10:00   #87
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men da må jo Elinblu sin Liv (og også mine barn) være mye tidligere utviklet enn andre barn? Som Elinblu så glitrende eksemplifiserer så er det tydelig at hennes barn ser forskjellene.



Sånn som jeg tolket dette foredraget så tenker jeg at de ser sikkert en forskjell, men de legger ikke noe i det. Om man har brun eller hvit hud, krøllete hår, smale øyne eller hva det måtte være, så er dette noe de ser, men de ser ikke forskjellen på hverandre. Det er aldri sånn at barn ikke vil leke sammen fordi man er forskjellige av utseende.

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 10:04   #88
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Poenget mitt, Anne C, som du tydeligvis ikke fatter, er at man veldig sjelden har behov for å finne en felles kategori, eller bås, å putte andre mennesker i. Man trenger ikke "neger" som samlebegrep, mest av alt fordi det forteller oss absolutt ingenting om personen, men også fordi samlebegrep er unødvendig. Jeg sier ikke at det er noe galt i å si verken svart eller mørkhudet, men det burde være andre ting ved personen som er verdt å legge merke til.

Hvorfor gjøre ting vanskeligere enn de er? Som nevnt tidligere i tråden: Hvis du har en gruppe med 9 hvite og 1 svart, og du skal fortelle at han som er svart er den fineste i gruppa, hvorfor skal man da trenge å si "han med den røde genseren og de hvite skoa som står lengst til venstre. Nei, ikke den røda jakka, den røde hettegenseren med hvitt mønster på!"?

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Jeg hørte på et fordrag en gang at barn ikke legger merke til de rasiale forskjellene før de er ganske store. 6-7-8 års alder. Når de er i den alderen begynner de å se at noen er forskjellige, men før det er alle like i deres øyne.
Dette foredraget ble holdt av en antropolog ved HiO.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men da må jo Elinblu sin Liv (og også mine barn) være mye tidligere utviklet enn andre barn? Som Elinblu så glitrende eksemplifiserer så er det tydelig at hennes barn ser forskjellene.

Jeg vil jo heller tro at det er slik at barn ser forskjellene langt tidligere, men at de i 6-7-8 års alderen oppfatter hva samfunnet/nærmiljøet legger i disse forskjellene. Altså en sosial innkoding av hva detaljene betyr (sosialt sett).

Klart unger ser forskjell på folk. Litjtausa har fire kategorier på unger: "Huda" (svarte jenter), "Abdul" (svarte gutter), "Håkon" (hvite gutter), "Ingrid" (hvite jenter) og "Emma" (babyer). Hvis hun ser et bilde i ei bok, så forteller hun (helt av seg selv) hvem av disse vennene bildet ligner mest på.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det brukes ikke i omgangskretsen eller på jobben min (og sikkert ikke på din heller), men jeg vet at det brukes, ja. Ikke primært som skjellsord om personer ("din polakk!" og sånt), men nedsettende om billig/dårlig arbeid, for eksempel.

Jeg trodde polakker var kjent for å gjøre bedre arbeid enn nordmenn?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 10:07   #89
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.213
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvorfor gjøre ting vanskeligere enn de er? Som nevnt tidligere i tråden: Hvis du har en gruppe med 9 hvite og 1 svart, og du skal fortelle at han som er svart er den fineste i gruppa, hvorfor skal man da trenge å si "han med den røde genseren og de hvite skoa som står lengst til venstre. Nei, ikke den røda jakka, den røde hettegenseren med hvitt mønster på!"?

I slike sammenhenger er det jo helt rimelig å nevne hudfargen, for da er det jo nettopp utseendet man trenger å påpeke for å få frem hvem man mener. Men slike sammenhenger er jo ganske sjeldne, i forhold til hvor mange ganger ord om hudfarge faktisk brukes - jeg mener, hvor ofte står man egentlig der med en gruppe med ni hvite og en svart person og har behov for å si noe om den svarte?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 10:09   #90
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.895
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Cltrl, alt, delete? Eller er det "Av-knappen?"

Selve av-knappen, ja.

Jeg vet ikke om jeg er enig i at uttrykk som "polakkarbeid" og "polakklønn" egentlig bidrar til å sverte selve ordet "polakk". Selv om ord som "svenskeknappen" er humoristisk ment, indikerer de jo i bunn og grunn at svensker skal være dumme. Da er det selve uttrykket som er potensielt injurierende - ikke ordet "svenske" i seg selv.

For øvrig trodde jeg også, som gajamor, at *kremt* mennesker fra Polen var kjent for å gjøre bedre arbeid enn nordmenn.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 10:15   #91
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Selve av-knappen, ja.

Jeg vet ikke om jeg er enig i at uttrykk som "polakkarbeid" og "polakklønn" egentlig bidrar til å sverte selve ordet "polakk". Selv om ord som "svenskeknappen" er humoristisk ment, indikerer de jo i bunn og grunn at svensker skal være dumme. Da er det selve uttrykket som er potensielt injurierende - ikke ordet "svenske" i seg selv.

Jeg "senser" at det er ment nedsettende når folk f.eks klager over høye håndverkerprisr for så å si: "Nei, jeg får vel få tak i en polakk, tenker jeg."
(Underforstått: En som er litt mindre "verdt" enn de norske håndverkerne og som det er greit å betale mindre, selv om han gjør jobben på halve tida.)
Er jeg helt på bærtur her?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 10:16   #92
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Merkelig diskusjon, og jeg synes mange overreagerer. For ja, hva skal man kalle en fra Polen? H*n ER jo polakk. Akkurat som at jeg er fra Norge, er norsk og er nordmann. Det får være grenser for hva som skal endres i språket fordi noen har negative assosiasjoner til f.eks polakker. Da må man heller gå i seg selv og kvitte seg med stereotypiske forestillinger om visse folkeslag. Eller heller kalle den norske arbeidsgiveren som gir polakken lite lønn for noe annet...

Storesøster (snart 5) har i likhet med Liv lagt merke til de ulike hudfarger lenge. F.eks lurer hun fælt på hvorfor alle bussjåfører er mørke. Jeg forklarer at vi alle er forskjellige, noen er lave, noen høye, noen mørke og noen lyse i huden. Sånn er det bare, men alle er like mye verdt. Den forklaringen aksepterer hun.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 10:18   #93
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg "senser" at det er ment nedsettende når folk f.eks klager over høye håndverkerprisr for så å si: "Nei, jeg får vel få tak i en polakk, tenker jeg."
(Underforstått: En som er litt mindre "verdt" enn de norske håndverkerne og som det er greit å betale mindre, selv om han gjør jobben på halve tida.)
Er jeg helt på bærtur her?

Når mannen oeg jeg vurderer å innhente polakker til diverse snekring etc, så er det overhodet ikke nedsettende. Det har intet annet enn med vår økonomi å gjøre, samt at vår erfaring er at mange polakker er drivende dyktige arbeidsfolk!

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 10:19   #94
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Jeg skjønte heller ikke hvorfor det er feil å si nordmann til feks meg! Det er jo det jeg er …

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 10:21   #95
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.895
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg "senser" at det er ment nedsettende når folk f.eks klager over høye håndverkerprisr for så å si: "Nei, jeg får vel få tak i en polakk, tenker jeg."
(Underforstått: En som er litt mindre "verdt" enn de norske håndverkerne og som det er greit å betale mindre, selv om han gjør jobben på halve tida.)

...og er flinkere, slik jeg har oppfattet det.

Jeg tviler ikke på at det finnes fordommer mot polske arbeidere her i Norge, dessverre, men jeg ser ikke at dette har noen sammenheng med ordet "polakk", hvis du skjønner. I mine ører hadde det vært helt synonymt å si "Nei, jeg får vel få tak i en polsk arbeider" i stedet for "Nei, jeg får vel få tak i en polakk".

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 10:24   #96
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Når mannen oeg jeg vurderer å innhente polakker til diverse snekring etc, så er det overhodet ikke nedsettende. Det har intet annet enn med vår økonomi å gjøre, samt at vår erfaring er at mange polakker er drivende dyktige arbeidsfolk!

Hvis du synes det er greit å betale dem mindre fordi de er fra Polen, så bidrar du jo nettopp til å opprettholde bildet man har av polakker: "Jobber knallhardt for lueslønn."

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 10:30   #97
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvis du synes det er greit å betale dem mindre fordi de er fra Polen, så bidrar du jo nettopp til å opprettholde bildet man har av polakker: "Jobber knallhardt for lueslønn."

Vel, det er svart arbeid, polakken tilbyr en pris som vi takker ja til. Disse arbeiderne er her helt frivillig, ikke glem det. Dessuten er det ikke akkurat sånn at vi står med pisken over dem. De gjør den jobben de skal, og vi har en grei dialog. De tar seg en god pause når vi serverer skikkelig middag (og lunsj.).

Vel, det er som sagt svart arbeid, men det er strengt talt en annen diskusjon.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 10:37   #98
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.961
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Vel, jeg synes det er et like stort poeng å komme dit at man ser på hudfarge som et like nøytralt kjennetegn som andre kjennetegn man bruker når man skal beskrive noen.

Vi har adoptivbarn i familien, og for mine gutter er "mørk hud" et like nøytralt og hendig kjennetegn som "fregner" eller "langt hår".

Problemet er selvfølgelig at vi lever i en tid hvor man (heldigvis) er var på at slikt kan tolkes på en rasistisk måte. Men for meg er det et poeng å ikke la "mørk hud" få lov til å være noe som har negativ valør.

Jeg tenker i samme gate. Mørk/mørkhudet/svart/hvit kan i mange sammenhenger være helt relevant i beskrivelsen av noens utseende. Siden de fleste vi omgir oss med er hvite er det ofte mer naturlig å påpeke hudfarge når man snakker om noens utseende hvis vedkommende ikke er hvit. Akkurat som man gjerne vil fremheve noens røde hår hvis man er ute etter å beskrive utseendet til denne personen. Å beskrive utseende handler jo ofte om å finne særtrekk ved utseendet i forhold til flertallet.

Edit: Og der ser jeg at jeg bare repeterer det opptil flere har skrevet i tråden.


Sist redigert av banana : 08-05-09 kl 10:49.
banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 11:03   #99
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.793
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Merkelig diskusjon, og jeg synes mange overreagerer. For ja, hva skal man kalle en fra Polen? H*n ER jo polakk. Akkurat som at jeg er fra Norge, er norsk og er nordmann. Det får være grenser for hva som skal endres i språket fordi noen har negative assosiasjoner til f.eks polakker. Da må man heller gå i seg selv og kvitte seg med stereotypiske forestillinger om visse folkeslag. Eller heller kalle den norske arbeidsgiveren som gir polakken lite lønn for noe annet...
.

Jeg synes dette er en interessant diskusjon, ikke spesielt merkelig.

Det handler vel mye om respekt for andre mennesker. Hvis det er slik at folk fra Polen helst ikke vil bli omtalt som polakker så prøver vi vel å ta hensyn til det? Det er jo nettopp derfor at ordet neger blir mindre brukt nå.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 11:11   #100
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Vel, det er svart arbeid, polakken tilbyr en pris som vi takker ja til. Disse arbeiderne er her helt frivillig, ikke glem det. Dessuten er det ikke akkurat sånn at vi står med pisken over dem. De gjør den jobben de skal, og vi har en grei dialog. De tar seg en god pause når vi serverer skikkelig middag (og lunsj.).

Vel, det er som sagt svart arbeid, men det er strengt talt en annen diskusjon.

Jeg tror at det de fleste nordmenn forbinder polakker med er nettopp billig arbeidskraft. Selv om dere ikke svinger pisken, utnytter dere dem likevel. Er klar over at vi beveger oss inn i en helt annen diskusjon (som vi kanskje bør ta i en annen tråd) men det er jo nettopp dette som er poenget mitt. Mange små-ler jo litt av polske ingeniører som plukker jordbær i Norge om sommeren, ikke sant. Pga av at de er villige til å jobbe hardt for småpenger, "hever" mange nordmenn seg litt over polakkene. Derfor har ordet, muligens bare etter min mening, fått negative konnotasjoner.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no