Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor skal du være i påsken?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Hvor skal du være (overnatting) i påsken? Multippel om man gjør flere ting.
Hjemme 167 81,86%
Hytten 55 26,96%
Besøk hos familie/venner 7 3,43%
Hotell 1 0,49%
Annet 1 0,49%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 204. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-03-21, 13:14   #81
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.076
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor skal du være i påsken?

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Hytta, hjem, fylle på varer, hytta.

Jeg tror det sier mest om meg at jeg leste "hytta, hjem, fylla"

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 13:55   #82
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.881
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal du være i påsken?

men altså - noen snakker faktisk slik. Skal jeg begynne å hyle/grøsse over at folk sier je, og hyttå? Eller grøsse tilbake over at noen sier kona?

Jeg sier forresten hytta, jenta og pølsa, men avisen, konen, boken og solen. Hvorfor er det liksom greit å gjøre narr av det? :snurt snurtesen:





Nextlife hevder jeg snakker som dronning Sonja. Men det gjør jeg da virkelig ikke, for hun sier meget. Jeg sier da tross alt mye.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 14:08   #83
Unicorn
Står på egne ben
 
Unicorn sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Innlegg: 1.340
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Sv: Hvor skal du være i påsken?

Hjemme

__________________
Unicorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 14:11   #84
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.668
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal du være i påsken?

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

men altså - noen snakker faktisk slik. Skal jeg begynne å hyle/grøsse over at folk sier je, og hyttå? Eller grøsse tilbake over at noen sier kona?

Jeg sier forresten hytta, jenta og pølsa, men avisen, konen, boken og solen. Hvorfor er det liksom greit å gjøre narr av det? :snurt snurtesen:





Nextlife hevder jeg snakker som dronning Sonja. Men det gjør jeg da virkelig ikke, for hun sier meget. Jeg sier da tross alt mye.

Det er jo ikke snakkinga da Pøblis, det er skrivemåten det reageres på. Folk må jo få si hva de vil, det er ingen som verken hyler eller grøsser over muntlig uttale av dialektord (i alle fall ikke i denne tråden). Selv om begge deler er lov er det mest vanlig å bruke a-ending på veldig mange hunkjønnsord i norsk. Men enkelte hunkjønnsord er det mer vanlig å bruke en-ending på enn andre. Det er vanligere å skrive "solen" enn "kuen" f.eks.

Men siden det er lov å skrive både hytten og hytta mener jeg det beste er å bruke den formen som ligger nærmest dialekta man snakker.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 26-03-21 kl 14:21.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 14:14   #85
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.881
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal du være i påsken?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det er jo ikke snakkinga da Pøblis, det er skrivemåten. Folk må jo få si hva de vil. Selv om begge deler er lov er det mest vanlig å bruke a-ending på hunkjønnsord i norsk.

jeg tenker at siden dette er Pelens tråd og hun ikke er norsk og i tillegg bor et sted mange stort sett mangler a-endinger, så kan vi la det fare.

Men klart jeg tar det personlig når noen tilogmed hevder at KONEN er rart. OG boken.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 14:15   #86
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.881
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal du være i påsken?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det er jo ikke snakkinga da Pøblis, det er skrivemåten. Folk må jo få si hva de vil. Selv om begge deler er lov er det mest vanlig å bruke a-ending på hunkjønnsord i norsk.

Haha, vet du hva jeg sier? Snakkingen.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 26-03-21 kl 17:11.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 17:39   #87
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.076
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor skal du være i påsken?

Men for meg som sier en-endinger blir det jo helt koko å da skrive a-endinger. Det er sjelden jeg gjør, altså. Jeg er litt snurt jeg også.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 19:10   #88
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.191
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal du være i påsken?

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

men altså - noen snakker faktisk slik. Skal jeg begynne å hyle/grøsse over at folk sier je, og hyttå? Eller grøsse tilbake over at noen sier kona?

Jeg sier forresten hytta, jenta og pølsa, men avisen, konen, boken og solen. Hvorfor er det liksom greit å gjøre narr av det? :snurt snurtesen:





Nextlife hevder jeg snakker som dronning Sonja. Men det gjør jeg da virkelig ikke, for hun sier meget. Jeg sier da tross alt mye.

Jeg elsker dialekten din, og tilgir at du sier mye.
Denne uken var jeg på digital landssamling, og på gruppearbeid var det en som snakket som deg og en bergenser. Jeg ville helst bare nyte dialektene, det høres så vakkert.
Jeg hører en del på Razika, utelukkende på grunn av dialekten.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 19:37   #89
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.332
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal du være i påsken?

Pussig at man reagerer på «hytten» når det står «påsken» i trådtittelen. Er ikke et konsekvent språk verdsatt?

Jeg har for øvrig delvis bergensk familie og har «påsken», «hytten», «solen», «snakkingen», og «anstendigheten» i dagligtalen.

Ingen store problemer med å slå over til østkantsjargong for å oppnå tillit hos plebeierne, men jeg forbeholder meg dog min rett til å med hodet høyt hevet opprettholde mitt valg av korrekt skrivemåte.


Så rolig nå, brosjan, sjamener?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 19:37   #90
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.075
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor skal du være i påsken?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Hjemme - men jeg tror uansett ikke jeg hadde fått meg til å hake av for formen «hytten».

det finst bergensarar her inne.
Skal være heme.

__________________
05

Sist redigert av Hondacrv : 26-03-21 kl 19:43.
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 19:41   #91
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor skal du være i påsken?

Vi skal være hjemme. Normalt ville vi kanskje ha besøkt besteforeldrene, men i år blir det vel i høyden å gå en tur sammen.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 19:42   #92
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.075
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor skal du være i påsken?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg tror det sier mest om meg at jeg leste "hytta, hjem, fylla"

Eg også! Åja, skal dei på fylla ja. Koselig!

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 20:40   #93
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.016
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor skal du være i påsken?

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Eller konen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 20:42   #94
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.115
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal du være i påsken?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg har for øvrig delvis bergensk familie og har «påsken», «hytten», «solen», «snakkingen», og «anstendigheten» i dagligtalen.

Jepp. Jeg tror knapt jeg har a-endinger? I så fall er det o- eller e/æ-endinger om jeg leter langt tilbake i dialekten. (Påsko, hytto/hyttn, solæ/soln, snakkinge)

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

det finst bergensarar her inne.

Ja, for tenk!

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 21:00   #95
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.332
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal du være i påsken?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jepp. Jeg tror knapt jeg har a-endinger? I så fall er det o- eller e/æ-endinger om jeg leter langt tilbake i dialekten. (Påsko, hytto/hyttn, solæ/soln, snakkinge)


Ja, for tenk!

Dere er jo en stillfaren folkeferd, ikke så lett å legge merke til.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 21:11   #96
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.115
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal du være i påsken?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Dere er jo en stillfaren folkeferd, ikke så lett å legge merke til.

Ja, vi er jo ganske så beskjedne og er lett overdøve.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 21:19   #97
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.097
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor skal du være i påsken?

Siden dere sporer sånn av så kan jeg oppdatere med at her blir det 100% hjemme, da 13-åringen er i karantene pga smitte på trinnet og av sine grunner kan hun ikke ta test for å "slippe fri" i løpet av påsken.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-03-21, 21:45   #98
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.820
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor skal du være i påsken?

Vi skal til Ischgl for litt ski, fyll og gemütlichkeit.




Neida. Hjemmepåske. Same procedure, James.


Sist redigert av Charlie : 26-03-21 kl 22:18.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-21, 15:06   #99
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.564
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor skal du være i påsken?

Jeg vil presisere at jeg mente skriftlig, ikke muntlig.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-03-21, 15:17   #100
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.587
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Hvor skal du være i påsken?

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Jeg vil presisere at jeg mente skriftlig, ikke muntlig.

#metoo

__________________
Sønn 2006 og datter 2009
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no