Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?
Ja 92 63,01%
Tja, vi er på riktig vei, men har enda et stykke å gå 24 16,44%
Nei 19 13,01%
Jeg er singel/ Dustepoll 11 7,53%
Deltakere: 146. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-08, 16:34   #81
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Hvor mye jobb finnes utendørs, egentlig? Min mann klipper stort sett plen, ellers ser jeg ikke så mye annet han kunne funnet på der.

Innendørs, derimot.

Vi har forholdsvis nytt hus, med to måls tomt.
Vi (eh, Frank) har bygget garasje, stooooor veranda rundt nesten hele huset, beiset hele huset, beiset garasjen, beiset veranda... Og som sagt, om vinteren bruker han ofte en del timer ute til å måke snø.
I tillegg er det alltid han som vasker bil, klipper plen (stort sett), raker løv og slike ting.

Nå er jo mye av det han gjør forbundet med ny tomt og nytt hus. Så kanskje endrer det seg etter hvert.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 16:48   #82
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?

Det hadde vært interessant å se resultatene av denne spørreundersøkelsen dersom man hadde delt "Ja" inn i "Ja, men vi deler stort sett etter tradisjonell arbeidsfordeling" og "Ja, og vi deler stort sett ikke inn oppgavene etter tradisjonell arbeidsfordeling". Eller noe sånt.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 18:42   #83
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?

Det er vel forøvrig gode grunner til at det tradisjonelle er det mest gangbare, i noen få tilfeller? Jeg ser for eksempel ikke for meg at maken står i skogen og feller 15 meters høye trær med en 10 kilos motorsag på strak arm, for å skaffe ved til påske.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 18:45   #84
Tussilago
Spoon2
 
Tussilago sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 750
Tussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populær
Standard

Sv: Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?

Ja det er jeg. Mannen min er flink til å gjøre ting inne (og ute). Akkurat nå er det jeg som jobber mest, så da er det også han som gjør mest daglig husarbeid inne (matlaging, klesvask et). Det er nok jeg som vasker og rydder mest, men det er greit .

__________________
Lillesøster-07, Mellomsøster-03 og Storebror-01
Tussilago er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 20:18   #85
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.088
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Jeg ser for eksempel ikke for meg at maken står i skogen og feller 15 meters høye trær med en 10 kilos motorsag på strak arm, for å skaffe ved til påske.

Det gjør jeg.


__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 20:48   #86
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Hvor mye jobb finnes utendørs, egentlig? Min mann klipper stort sett plen, ellers ser jeg ikke så mye annet han kunne funnet på der.

Innendørs, derimot.

Alt utendørs faller på meg, hvis det skal bli gjort. (Som regel blir det ikke gjort, men det er en annen diskusjon.) Det tar en del timer. Men så har vi et vanvittig etterslep å ta igjen etter de forrige eierne. 30 trær er felt i hagen, utallige på det kommunale området rundt. Akkurat motorsaga får husbonden eller far min styre, men jeg har alt etterarbeidet med å kappe, klyve, bære, stable, bære og stable. I tillegg kommer skraping og maling av vinduskarmer som ikke har vært vedlikeholdt på 20 år, tilsvarende med rekkverk og husvegger, generell luking og grasklipping, grave opp bed langs husveggene og kjøre bort noen kubikk med jord med trillebår osv. Jeg storkoser meg med dette arbeidet, men det tar tid!

Men har man et velholdt murhus, med en lettstelt hage, så blir det noe helt annet, ja.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 21:27   #87
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det gjør jeg.


Ja, du er jo et skogsdyr du også.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 23:39   #88
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.088
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Ja, du er jo et skogsdyr du også.

Mener du at kenguruer ikke klarer å håndtere en motorsag? Hæh? HÆH!?

:ypper:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 08:15   #89
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?

Ja,det må jeg si at jeg er, mannen er ikke flink å se rot, men er god på kjøkken, med barna og om jeg nevner ting som skulle vært gjort,

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 10:44   #90
mammamia
Superaktiv
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 474
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Sv: Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?

Ja, jeg er fornøyd. Selv om vi etterhvert har fått en ganske tradisjonell forldeling av arbeidet i familien så mener jeg vi er likestilte. Dette begrunner jeg i at vi gjør like mye i heimen, og at vi overfor ungene gjør like mye. Det at vi fordeler ansvaret for ungene synes jeg er mye viktigere enn at vi gjør det samme husarbeidet.

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 10:47   #91
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Det er vel forøvrig gode grunner til at det tradisjonelle er det mest gangbare, i noen få tilfeller? Jeg ser for eksempel ikke for meg at maken står i skogen og feller 15 meters høye trær med en 10 kilos motorsag på strak arm, for å skaffe ved til påske.

10 kilo? Går den på damp, den sagen din?

Det er jo som oftest ikke veldig tungt arbeid å hugge trær da (med kanskje unntak av å være i vanskelig tilgjengelig skog), det er jo bare fordi kvinner ofte ikke lærer slikt at menn gjør det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 10:55   #92
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Det er vel forøvrig gode grunner til at det tradisjonelle er det mest gangbare, i noen få tilfeller? Jeg ser for eksempel ikke for meg at maken står i skogen og feller 15 meters høye trær med en 10 kilos motorsag på strak arm, for å skaffe ved til påske.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er jo som oftest ikke veldig tungt arbeid å hugge trær da (med kanskje unntak av å være i vanskelig tilgjengelig skog), det er jo bare fordi kvinner ofte ikke lærer slikt at menn gjør det.

Sant nok. Og forøvrig kjenner jeg veldig få menn som har dette som en del av sin faste innsats i hjemmet. Folk flest feller ganske enkelt ikke 15 meter høye trær med motorsag for å skaffe ved til påske.

Veldig få arbeidsfordelinger er blitt som de har blitt på grunn av fysiske egenskaper ved kvinner eller menn, våger jeg å hevde. Det beste beviset på det er jo sykepleier- og hjelpepleieryrket; selvsagt skulle disse vært utført av menn hvis det var fysikk det kom an på: hvor mange arbeidstimer i året driver en hjelpepleier og løfter på 80 kg tunge pasienter, for eksempel?

Og elektriker er jo i så måte et typisk kvinneyrke: masse små, dillete ledningsbiter som man bør ha små, nette hender for å få på rett plass.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 11:18   #93
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?

Jeg er svært lite fornøyd, jeg må nemlig gjøre alt. (singel/dustepoll)

Ellers kan jeg fint bruke en motorsag hvis det faller seg sånn. Og sette opp møbler. Og fikse bil. Generelt er de typiske "mannetingene" mye morsommere enn å vaske.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 11:28   #94
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Generelt er de typiske "mannetingene" mye morsommere enn å vaske.



Jeg liker menn jeg altså, supert kjønn og greie folk. Men, de er rå på å rappe de kule arbeidsoppgavene.

For eksempel, så er gastroskopering noe som både gastroenterologer (indremedisinere) og gastrokirurger driver med. For gastroenterologene er denne oppgaven noe av det mest praktiske de holder på med, så der heter det at «Gastroskopi er så tungt fysisk og tøft for psyken å gjøre, at det er få kvinner som greier det» og det er ganske få kvinnelige gastroenterologer som skoperer også.

Blant kirurgene så er det noe av det minst praktisk utfordrende så der heter det «Skopering krever så mye empati og samarbeid med pasienten. Man skal være litt netthendt, rett og slett.» Så der blir de kvinnelige kirurgene skjøvet inn, sånn at gutta heller kan operere.

Kvinnelige gastroenterologer må stå på for å få gjort skopier, kvinnelige gastrokirurger må bitche for å slippe å stå å gjøre det hele tiden. (Litt satt på spissen, men ikke veldig mye)

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 11:40   #95
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?

Svarer på spørsmålet: Nei, jeg er ikke fornøyd, og det tror jeg ikke han er heller. Vi er begge direkte overrasket over hvor mye to erklærte feminister må jobbe for å få til en slags likestilling i heimen.

Men vi er bra på å være likestilte foreldre, det skal vi ha.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 11:41   #96
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?

Noe som har slått meg i de tradisjonelle oppgavene er at menns oppgaver tar kortere tid. Vi rusher til, jobber som gale i noen minutter, peser og pruster, svetter og skitner oss ut, og kommer inn for å få applaus, og jobben inne er knapt påbegynt. Så mener vi at vi dermed fortjener noen minutter på sofaen, fordi vi har vært så effektiv.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 11:46   #97
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?

Har ingen å dele husarbeidet med, med mindre en tenåring teller. Da gjør mamma mest selvsagt.

  Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 14:03   #98
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?

Her ruler jo 50-tallet så

Jeg skrev faktisk ja, og er fornøyd med at han finner kvelds, leser for dem, legger dem og er kjempeflink å leke med dem. Jeg er ikke så flink til å leke med dem, men jeg leser for dem og tar dem med på baking og annet.
Ellers tar jeg meg av all vask, klær, ordne, styre, handle, kjøre ungene, hagearbeid, klippe plen osv. Han tar seg av all snekring, bygger lekehytte til ungene, lager skatebord ramper til dem, skater med dem osv. Han er veldig handy og ser løsninger på det meste. Han har 2 jobber, og er til tider mye borte, men vi har det fint for det, og han tar igjen når han er hjemme- bortsett fra all vasking og rydding da

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 15:35   #99
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.942
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?

Nei.

Vi har kjørt oss litt fast i en tradisjonell arbeidsfordeling inne, samtidig som det er meg som har jobb, kjører bil (og derfor får ansvaret for den) og liker hagearbeid. Jeg gjør definitivt mest, er ikke fornøyd med det og ikke flink nok til å endre det. Jeg ender opp med å være trett og litt martyr og det er bare dumt. :sint_på_meg_selv:

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 15:56   #100
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.159
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er du fornøyd med nivået på likestilling i din familie?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Vi har forholdsvis nytt hus, med to måls tomt.
Vi (eh, Frank) har bygget garasje, stooooor veranda rundt nesten hele huset, beiset hele huset, beiset garasjen, beiset veranda... Og som sagt, om vinteren bruker han ofte en del timer ute til å måke snø.
I tillegg er det alltid han som vasker bil, klipper plen (stort sett), raker løv og slike ting.

Nå er jo mye av det han gjør forbundet med ny tomt og nytt hus. Så kanskje endrer det seg etter hvert.

Ja, etterhvert bør han ta over halvparten av dine oppgaver.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no