Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Fisher-Price laptop for barn

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-08, 21:22   #81
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fisher-Price laptop for barn

Jeg har ingen planer om å introdusere GameBoy, DS og pc spill helt enda. Jeg har ikke lyst til at hun skal bli "hekta" på det. Hannah kan også de aller fleste bokstavene, og skriver sin egen. Bøker og magneter funker fint!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 22:13   #82
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.952
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fisher-Price laptop for barn

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg har ingen planer om å introdusere GameBoy, DS og pc spill helt enda. Jeg har ikke lyst til at hun skal bli "hekta" på det. Hannah kan også de aller fleste bokstavene, og skriver sin egen. Bøker og magneter funker fint!

Vi snakkes igjen når Hannah er 6 år og Peder er 3 år.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 22:19   #83
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fisher-Price laptop for barn

Denne fisherprice-laptopen ser jo snerten ut, men hva slags funksjoner har den?

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 22:41   #84
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fisher-Price laptop for barn

Vi kjøpte en slik i julegave til treåringen vår. Den kostet 299 på Extraleker.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 22:49   #85
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fisher-Price laptop for barn

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Enig med Bauche i at det er da ikke noe "verre" å bruke tid på å sitte ved en PC og spille, enn å bruke tid på en "leke-PC". Det er såklart ikke alle som har en gammel laptop til overs, men har man det, synes jeg det er mye greiere. Ikke lager den sånne fæle lyder heller.

Eller mente du at hun er for liten til å få det til? Det tror jeg i så fall ikke. Og det er masse morsomme gratisspill på nettet, så man trenger slett ikke kjøpe dyre PC-spill.

Vi har gammel laptop som seksåringen har. Treåringen får bruke PC, men kun dersom vi sitter ved siden av. Skal han sitte med PC alene blir det bare til at han roter seg vekk i alt mulig. Han liker nemlig å trykke på alle knappene. Med en lekedings slipper vi å sitte ved siden av ham og slipper å stadig finne fram nye ting for ham på nettet. Han er ikke av den tålmodige typen.

Broren kunne sitte alene med en PC på samme alder. Null problem.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 08:09   #86
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fisher-Price laptop for barn

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Denne fisherprice-laptopen ser jo snerten ut, men hva slags funksjoner har den?

Hun i butikken viste meg et eksempel da. Det kommer en bokstav frem på skjermen, og om en klarer å gjenkjenne bokstaven og trykke den på tastaturet, så havner bokstaven i en sånn "pose", og det kommer heiarop etc. Så det er flere slike type "leker".

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 08:09   #87
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fisher-Price laptop for barn

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Vi snakkes igjen når Hannah er 6 år og Peder er 3 år.

Det er jo 3 år til, så det er helt greit.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 11:07   #88
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.952
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fisher-Price laptop for barn

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Det er jo 3 år til, så det er helt greit.

Tenkte på Peder jeg da. :har tre-åring som følger etter 6-åring med ALT:

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 11:30   #89
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: Fisher-Price laptop for barn

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Tenkte på Peder jeg da. :har tre-åring som følger etter 6-åring med ALT:

Vi som foreldre har mye vi skulle ha sagt om hva de skal gjøre og ikke gjøre.
Lillesøster blir 3 år i Mars og ser på de to større som spiller pc-spill, gameboy og ds. Hun vet hun ikke har lov, men prøver seg avogtil selvsagt.
Med maten er det og slik, hun vet hun ikke tåler nøtter og godtar at vi sier nei til produkter som inneholder nettopp dette. De godtar det meste bare man sier ifra på en fin måte.
Men hun blir uansett tidligere ute enn storesøster som var 6år før hun fikk pc spill.

__________________
2001-2003-2006 + Bendik 2010
Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 13:57   #90
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fisher-Price laptop for barn

Som nevnt i en annen tråd så er lillebror 3,5 nå, og har brukt vanlig pc siden vinter som var. Josefine-spill, ser videoklipp på youtube og er inne på barnetv sine websider eller playhouse sine. Han sitter med en bærbar. Søstra er snart 6 og har holdt på siden hun var 3-4 år. Hun har stasjonær. Synes det er veldig greit at de kan beherske musa (de har sånne småe til bærbare), og at de venner seg til vanlig tastatur.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 21:17   #91
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fisher-Price laptop for barn

Altså; om denne laptopen kun kan brukes for å taste enkeltbokstaver, og ellers ikke har nevneverdig med datafunksjoner så høres den ganske meningsløs ut, synes jeg. Da blir det jo bare som å kjøpe en hvilken som helst annen fisher-price leke, bare at denne er utformet som en laptop... eller?

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 21:24   #92
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fisher-Price laptop for barn

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Altså; om denne laptopen kun kan brukes for å taste enkeltbokstaver, og ellers ikke har nevneverdig med datafunksjoner så høres den ganske meningsløs ut, synes jeg. Da blir det jo bare som å kjøpe en hvilken som helst annen fisher-price leke, bare at denne er utformet som en laptop... eller?


Med Fisher-Price® Fun 2 Learn™ Laughtop™ kan barna på en morsom måte lære seg små og store bokstaver, gjenkjenne bokstaver og rekkefølgen på dem. Barna kan spille lyder, musikk og til og med sjekke e-post på deres egen laptop. De kan glede seg over spennende animasjoner på skjermen og oppdage morsomme overraskelser!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 21:29   #93
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fisher-Price laptop for barn

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Med Fisher-Price® Fun 2 Learn™ Laughtop™ kan barna på en morsom måte lære seg små og store bokstaver, gjenkjenne bokstaver og rekkefølgen på dem. Barna kan spille lyder, musikk og til og med sjekke e-post på deres egen laptop. De kan glede seg over spennende animasjoner på skjermen og oppdage morsomme overraskelser!

Jeg kliner til og er særTM igjen jeg altså. I mitt hode blir det smått rart om barn skal kunne lære enkeltbokstaver, uten å ha muligheten til å sette bokstaver sammen og forme ord, i den samme settingen. Muligens tenker jeg slik fordi snuppa her har passert kikke-på-enkeltbokstaver-stadiet, og er på full fart inn i det å forme ord.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 21:32   #94
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fisher-Price laptop for barn

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Jeg kliner til og er særTM igjen jeg altså. I mitt hode blir det smått rart om barn skal kunne lære enkeltbokstaver, uten å ha muligheten til å sette bokstaver sammen og forme ord, i den samme settingen. Muligens tenker jeg slik fordi snuppa her har passert kikke-på-enkeltbokstaver-stadiet, og er på full fart inn i det å forme ord.

Mulig?
Hannah kan utseendet på bokstavene, iallefall de store. Men hun har ingen erfaring med data enda, og har kun skrevet sin egen bokstav på sånn tegnebrett. Jeg synes jo det er bra de lærer seg ord, men det synes jeg også de fint kan lære å skrive SELV, og ikke på data, i første omgang. Jeg ser på dette som lek/spill, der de lærer bokstaver i tillegg.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 21:40   #95
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fisher-Price laptop for barn

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Mulig?
Hannah kan utseendet på bokstavene, iallefall de store. Men hun har ingen erfaring med data enda, og har kun skrevet sin egen bokstav på sånn tegnebrett. Jeg synes jo det er bra de lærer seg ord, men det synes jeg også de fint kan lære å skrive SELV, og ikke på data, i første omgang. Jeg ser på dette som lek/spill, der de lærer bokstaver i tillegg.

De fleste barn klarer å skrive enkle ord på datamaskinen lenge før de klarer det med blyant. Frøkna kunne skrive navnet sitt på min PC da hun var to år gammel. (Riktignok har hun verdens enkleste navn, men hun kunne også skrive mitt og farens navn, som er noe mer komplisert.)

Og for henne var det absolutt "lek og spill" å leke med bokstavene på maskinen. Å taste bokstaver i Word, med skriftstørrelse 32 og røde, gule, blå og rosa bokstaver var det moromste hun visste en lang periode.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 21:41   #96
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fisher-Price laptop for barn

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Mulig?
Hannah kan utseendet på bokstavene, iallefall de store. Men hun har ingen erfaring med data enda, og har kun skrevet sin egen bokstav på sånn tegnebrett. Jeg synes jo det er bra de lærer seg ord, men det synes jeg også de fint kan lære å skrive SELV, og ikke på data, i første omgang. Jeg ser på dette som lek/spill, der de lærer bokstaver i tillegg.

Joda, jeg er ikke uenig med deg i at det å kunne skrive selv, og ikke på data, er en høyere prioritet. Men skal man alikevel gå hen å kjøpe et leketøy som likner på en datamaskin, der man skal kunne leke med bokstaver, så mener jeg at muligheten for å kunne taste hele ord er like viktig som muligheten til å kunne se forskjell på store og små bokstaver.

Men jeg forstår altså at dette kan være ett fullgodt leketøy for mange. Jeg er redd snuppa her vil bli skuffet over å ikke kunne skrive ord, og lar være å investere i denne leken. Hun får taste ord på vår laptop enn så lenge.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 23:02   #97
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fisher-Price laptop for barn

Jeg aner jo forøvrig ikke om man KAN skrive på denne heller.
Det er mulig?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 00:24   #98
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.218
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fisher-Price laptop for barn

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg synes jo det er bra de lærer seg ord, men det synes jeg også de fint kan lære å skrive SELV, og ikke på data, i første omgang.

Der er jeg ganske uenig. Som Teo er inne på, er det ingen grunn til at barns bokstavforståelse eller evne til å lage egne ord og setninger skal henge sammen med finmotoriske evner og det å kunne bruke blyant. Poden har hatt utrolig mye glede av å skrive med tastatur siden han var omtrent fire, han har skrevet massevis av eposter og SMS-er til folk i familien (og hatt veldig moro av å få svar), og i tillegg til at det har vært morsomt, er det klart at det er kjempegod både skrive- og lesetrening. Mens det å skrive for hånd har vært (og fortsatt er) slitsomt og har tatt mye lengre tid å lære seg, og han ville neppe orket å skrive brev og vitser og ting for hånd frivillig, så lang tid som det tar. (Ikke er det på langt nær like morsomt som å drive med "interaktive" ting heller.)

Jeg ser bare ikke noen spesiell grunn til at det er bedre at den første skrivetreningen skal foregå for hånd, bare fordi det var det eneste alternativet før i tiden. Det å sette sammen bokstaver til ord, og ord til setninger, og setninger til brev/historier, er så åpenbart en helt annen ferdighet enn det å holde og styre en blyant, at jeg ikke kan se noen grunn til at man nødvendigvis skal koble dem sammen. (Hvor nyttig er det egentlig å være flink til å skrive for hånd, i forhold til å være flink til å uttrykke seg skriftlig? Hvis man nå skal trekke inn nytteverdien, og ikke bare lek-/underholdningsverdien - for underholdningsverdien er helt klart større når man skriver med en datamaskin enn med en blyant.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 07:37   #99
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fisher-Price laptop for barn

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg ser bare ikke noen spesiell grunn til at det er bedre at den første skrivetreningen skal foregå for hånd, bare fordi det var det eneste alternativet før i tiden. Det å sette sammen bokstaver til ord, og ord til setninger, og setninger til brev/historier, er så åpenbart en helt annen ferdighet enn det å holde og styre en blyant, at jeg ikke kan se noen grunn til at man nødvendigvis skal koble dem sammen. (Hvor nyttig er det egentlig å være flink til å skrive for hånd, i forhold til å være flink til å uttrykke seg skriftlig? Hvis man nå skal trekke inn nytteverdien, og ikke bare lek-/underholdningsverdien - for underholdningsverdien er helt klart større når man skriver med en datamaskin enn med en blyant.)

Jeg sier ikke at det er bedre at den første skrivetreningen skjer for hånd. Men nå er hun allerede litt i gang med det, og hun viser interesse for det.

Hun har enda ikke fått holdt på med vår laptop, derfor tror jeg en sånn barnelaptop er helt supert for henne. Fordi det er noe helt nytt, som hun kan leke med. Hun er tross alt bare 3 år, og jeg føler vi har god til både når det gjelder å lære seg skrive på pc, og for hånd sånn sett.

Skal ikke se bort i fra at hun sitter på vår pc når hun blir 4 også, men da har hun fått øvd/lekt/trent seg litt på sin egen først.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 08:55   #100
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.704
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fisher-Price laptop for barn

Jeg vingler veldig, kjenner jeg.
Likevel er det jo ikke nødvendigvis leke-pc eller ekte pc som er dilemmaet. Man kan jo se på FP-laptopen som en vanlig leke med læringsmuligheter og ikke sammenligne den med vanlig pc. Det er jo stor forskjell på både brukermuligheter, vanskelighetsgrad og ikke minst pris.

Hvis du tror jenta de kan ha glede av den, synes jeg du skal kjøpe den, guniss.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no