Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fastelavnsboller anyone?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Ja, vi elsker fastelavnsboller - eller? (flere valg er mulig)
Ja selvsagt - hjemmelagete boller og krem! 109 69,87%
Jadda - kjøper bollene og dytter kremen i selv! 8 5,13%
Nei, er på slankekur selvsagt - det er da bare februar... 7 4,49%
Barna får i barnehagen/på skolen, det får holde. 8 5,13%
Som ekte bergenser spiser vi selvsagt Heitevegger! 6 3,85%
Hvetemel??? Sukker??? IIIIIK! 7 4,49%
Nei, det gidder vi ikke her. 27 17,31%
Dustepoll. 4 2,56%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-08, 10:31   #81
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Jeg tror det er en katolsk kristen skikk, ikke mange katolikker igjen i norge. Jeg tror det forøvrig er rester av samme type gamle katolske skikker (faste) som gjør at mange enkelte steder i landet spiser fisk til julemiddag, for juleaften er siste dag i fasten før jul (type faste der man ikke skal spise kjøtt, men fisk er lov).

Det er rester av dette også i den lutherske kirken, men det er nok ikke mange som faktisk faster. Men jeg kan huske fra barndommen da jeg "vanket" i kirken at det ble snakket en del om forsakelse i forbindelse med fastetiden. For eksempel la vi penger på en sparebøsse til noe som het fasteaksjonen for et eller annet veldedig formål. Også minnes jeg veldig alvorstyngede gudstjenester på askeonsdag.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 10:36   #82
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Når er det fastelaven? :uerfaren:

Når det kommer fastelavnsboller i butikken.

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Det er slike boller med masse sukker utenpå og vaniljekrem eller syltetøy inni. Alt for fetende.

Nei, det er vel berlinerboller du snakker om nå?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 10:38   #83
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Her fant jeg en side med refleksjoner en prest i Den Norske Kirke gjør seg rundt faste med lenker til et par andre nyttige nettsteder. http://www.emmausnett.no/ressurser/l...raksis08.shtml

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 10:49   #84
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.484
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Vi markerer ikke fastelaven.

Mest fordi det ikke betyr noe for oss. Og litt fordi jeg ikke liker fastelavensboller, og litt fordi jeg ikke baker, og litt fordi alt mulig annet.

Der er vi også. Jeg kjenner jeg blir litt kvalm bare av å se disse krembildene. Kanskejjeg skal innføre fastelavensvannbakkels med sjokokrem?

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Men jeg lager Semler, den svenske varianten

Semler, jeg trodde det var jødiske boller og rundstykker jeg?

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Jeg har faktisk aldri sett en eneste nordmenn faste i disse snart 20 årene jeg har bodd her.

Det er det ingen som gjør heller, her bare feiter man seg opp.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 11:06   #85
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.659
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Jeg krysset av på at det gadd vi ikke, men i og med at vi har oppdaget erstatningskrem, så kanskje vi skal lage det.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 11:09   #86
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Enhver anledning til å spise boller er bra. Her er det mer for tradisjon enn religion.

Lettpåvirkelig som jeg er lurer jeg på om jeg skal prøve med marsipan og, men har en følelse om at det er kvalmende...

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 11:12   #87
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.699
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Så de varme fylte bollene kalles Heitevegger altså? Jeg trodde bare det var en skriveleif, for her har vi noen egne litt store halvflate boller som heter Heidevegger. Da lærte jeg noe nytt i dag.

Det har nok bare med dialekt å gjøre.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 11:12   #88
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Lærerikt tråd!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 11:12   #89
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Opprinnelig lagt inn av Bollemor75, her.

Enhver anledning til å spise boller er bra. Her er det mer for tradisjon enn religion.

Lettpåvirkelig som jeg er lurer jeg på om jeg skal prøve med marsipan og, men har en følelse om at det er kvalmende...

Åh, nei, man MÅ ha marspian i!

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 11:35   #90
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Det har nok bare med dialekt å gjøre.

Sikker? For de jeg snakker om er bare helt vanlige boller uten fyll, det er bare formen på dem som gjør at de kalles Heidevegger, tror jeg. Mens Heitevegger fikk jeg inntrykk av var fylte boller med melk, altså navnet på en "rett".

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 11:38   #91
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Sakset fra Torggatens konditori sine hjemmesider:

Jepp, da trodde jeg riktig. Heidevegg og Heitevegg er altså ikke det samme.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 13:20   #92
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jepp, da trodde jeg riktig. Heidevegg og Heitevegg er altså ikke det samme.

Jeg husker bare heidevegger fra da jeg jobbet på konditori i Stavanger en sommer før jeg begynte å studere. Det var litt store, utflytende bolleliknende - men man spiste dem med enten brun- eller hvitost. Jeg tror ikke heidevegger er kandidat for å bli en fastelavenbolle?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 13:38   #93
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg husker bare heidevegger fra da jeg jobbet på konditori i Stavanger en sommer før jeg begynte å studere. Det var litt store, utflytende bolleliknende - men man spiste dem med enten brun- eller hvitost. Jeg tror ikke heidevegger er kandidat for å bli en fastelavenbolle?

Joda, man kan ha alt på, synes jeg. Både søtt og salt.
Jeg liker dem best med smør, ost og skinke da. Men vet at noen bruker dem som "søte" boller også, feks. til fastelavn.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 14:59   #94
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Vi skal definitivt ha boller på søndag. Jeg har gått og hatt lyst på boller i flere uker nå, så det er ikke tvil om hva lørdagen skal brukes til. Tror jeg skal lage firedobbel porsjon eller noe, så jeg kan ha frysern full. Ulempen med å være gravid og få cravings på ting som tar sååå lang tid å lage.

Jeg er oppvokst i en kristen familie, men vi har aldri fastet ekstra i fastelavnstiden. Men fastelavnsris og fastelavnsboller har vi alltid hatt. Jeg underviste om dette i fjor i praksis, men jammen har ikke alt gått i glemmeboken, gitt. Det er mye gamle skikker og tradisjoner, ihvertfall.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 15:33   #95
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Hva er vitsen?

Mazungen nekter å spise krem
Jeg kan ikke spise slikt.
Mannen tror jeg ikke aner hva det er engang, og uansett tror jeg han foretrekker bollene uten krem.

Kanskje jeg baker vanlige boller eller enda mer poppis kanelboller med og uten vaniljekrem.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 16:04   #96
Maya80
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Har vært en koselig tradisjon fra jeg var liten, derfor feirer jeg den nå med barna

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 16:15   #97
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Fastenlavensboller som i hveteboller med ekkel krem i eller som i berlingerbller-sukkerboller?



Bruker ikke å feire fastelaven.

Ingen i mitt barndoms hjem som spiste sånne hverboller med ekkel krem i, og ingen i dette hjemmet som spiser det. turbo spiser krem men den bør serverest alene hehe

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...

Sist redigert av Honda : 01-02-08 kl 16:25.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 16:21   #98
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Jeg krysset på "gidder ikke". Men det skulle ha vært et valg som het "for komplisert".

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 16:24   #99
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.253
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Baker alltid boller til fastelavn, men det varierer litt om de blir spist med eller uten kremfyll. Varme boller rett fra steikeovnen er så godt at det er ikke alltid man har tid til å avkjole og fylle de.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 16:40   #100
lille my
Erfaren
 
lille my sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.048
lille my er populærlille my er populærlille my er populærlille my er populær
Standard

Sv: Fastelavnsboller anyone?

Alltid hjemmelagde boller med krem i.
Det er utrolig godt.

__________________
Lille my med 3 skjønne gullunger
1998,2001 og 2003.
lille my er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no