Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-12, 09:04   #81
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.498
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Bæretøy er en sånn ting som er perfekt å låne en periode, for å teste ut om mor/far/barn faktisk liker å bære/bli båret. Lillesøster kunne ikke fordra å være i sjal eller sele, det ble for varmt og hun ble urolig veldig fort, jeg har i ettertid funnet ut at hun er en veldig varm unge, en kunnskap som kunne vært grei å ha da hun var baby. Storebror, derimot, elsket å være i sele, men der hadde jeg vært idiot nok til å kjøpe babybjørn (i "gamle dager" var ikke Ergosele, sjal og sånt så utbredt som det er nå) og dermed likte ikke jeg å bære, for det var tungt og ubehagelig.

Jeg var også veldig glad for å ha omslagsbodyer helt i starten, spesielt med førstemann, de var litt lettere å få av og på uten at jeg hadde totalskrekk for å brekke armene på ungen. Etterhvert får man teken på det og ungen blir litt mer robust og vanlige bodyer går greit. Mine to har bodd i body+strømpebukse de første månedene, sånne fancy sparkebukser med påsydd fot var et gedigent hassle, siden de klarte å sparke av seg buksebenene og dermed lå med føttene godt fast rundt magen.

Det er ikke uvanlig at de aller fleste barselgaver du får er klær i str. 62 eller 68, så de størrelsene trenger du ikke kjøpe.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 09:06   #82
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Jeg synes du er godt på vei. Jeg hadde brystpumpe klar også, og det var et sjakktrekk not Pamela plutselig viste seg og babyen ikke klarte å ta unna. Steinharde pupper er både vondt og kan gi brystbetennelse. Ja, apotekene er oppe eter fødsel og, men det er hvertfall kjekt å ha tenkt gjennom hvilken man vil kjøpe. Jeg anbefaler medela swing (elektrisk).

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 09:15   #83
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Nå har du fått tips om det meste, men jeg legger fokuset på det viktigste: Du trenger selvsagt et hjemmestrikka Mor Signe-teppe og et fint hentesett!

Det viktigste til oktoberbabyen her var egentlig ull-silke-tøy (body + strømpebukse) til å ha innerst og en god ulldress til å ha i vogna. Og en god del mer tøy enn jeg trodde i de minste størrelsene, for selv om de vokser ut av dem raskt, er det da man er mest utsatt for sprutgulp, bæsj overalt osv. Du får sannsynligvis ganske mye bomullstøy i str. 62-68, så det er det ikke noe vits i å kjøpe. I det store og hele har vi sjelden brukt bukser før i barnehagealder her i huset, med unntak av en og annen tykk ullbukse. (Den vi fikk til Alkymisten var en fin modell. )

Også syns jeg du skal skaffe deg noen gode ammetopper. Jeg liker Boob.

Ellers kan du få prøvekjøre bæretøy så det ljomer etter hos meg. Det elastiske sjalet har vandret videre til søstra mi, men jeg har Manduca og mei tai og ringslynge. Elastisk sjal er uansett ikke noe man bruker etter det første halvåret omtrent.

Du kan få tøybleieinnføring også. Søster har tatt over lommebleiene våre, men hvis det viser seg at de ikke kommer til å bruke dem, er det muligheter der også. Det finner de nok ut i god tid før oktober.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 09:42   #84
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Du kan få kjøpe alt du trenger av tøybleier til de første 6 mnd av meg. Masse fint. Bitti d'lish, Bum Genius AIO, Fuzzi Bunz, diverse lommebleier, brettebleier, kneppebleier, fine bambusbleier, ullbukser, bleieposer...The works.

Ellers mener jeg at det man trenger er: vugge eller seng, vogn, skinnpose/skinn, noen strikkede ulltepper, sjal, ergosele eller lignende bæredings, gulpekluter og litt tøy.

Min mellomste var ingen gulpebaby. Hun brukte to bodyer, to strømpebukser og to sparkebukser det første halvåret - året. Jeg luftet det ene settet, mens hun brukte det andre. I tillegg var hun seinhøst-baby og det gikk kun i Nøstebarn. Største var født om sommeren, en varm sommer, og var gulpebaby, så der gikk det mer tøy og minsten hadde hosteinduserte sprutbrekninger hele_jævla_tiden, og det gikk mye tpøy og ble en del håndvask, siden det var vinter og jeg ville kle den lille pip'en i ull.

Ammetopper (gjerne brukt) og gode amme-BH'er er bra. Om vinteren kan det være fint med ull. Jeg lagde meg noen selv: jeg kjøpte billige ullsingleter og langermede undertrøyer i ull på Sparkjøp. Jeg klippet stroppene på singletene og la inn litt strikk og så tok jeg ulltrøyen med lang arm utenpå. Ull innerst og ammegenser i ett.

Vi har arvet, fått og kjøpt mye brukt, selv om vi strengt tatt hadde hatt råd til noe annet, dersom vi prioriterte det. Men det er nok ting her i verden, det er fint at vi sirkulerer.

Jeg har forresten en pose med babyleker (nyfødt) som jeg vil bli kvitt. Vil du ha de? Jeg skal vaske dem, altså.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 12:48   #85
naima
nerdedame
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 545
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Ammetopper (gjerne brukt) og gode amme-BH'er er bra. Om vinteren kan det være fint med ull. Jeg lagde meg noen selv: jeg kjøpte billige ullsingleter og langermede undertrøyer i ull på Sparkjøp. Jeg klippet stroppene på singletene og la inn litt strikk og så tok jeg ulltrøyen med lang arm utenpå. Ull innerst og ammegenser i ett.

Eit anna alternativ er å bruke bellyband/multitube/whatever_dei_kaller_det (altså sånn tubeforma greie til å ha over magen når bukselinninga befinn seg litt under kulen - veldig praktisk, spesielt om du slit med å finne passande gravidbukser, men får på deg dei vanlege buksene unntatt over magen). Ha den over magen, og ein vanleg litt vid genser over, så er det berre å dra opp genseren utan å eksponere heile magen. I prinsippet blir det vel ganske likt Harriet Vane sitt tips viss eg skjønte det rett?

(No seier vel HI at ho har ganske store bryst, så då er det ikkje sikkert eksponeringsbiten er så stor - det kjem an på kva retning dei er store i. Eg ammer såkalt diskret med mine 85I-jur, og skjønner ikkje heilt greia med at man blir sliten i armene av å halde oppe barnet - det ligg jo så fint over låra mine. Men bellyband føles bra lell, da.)

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 13:10   #86
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.261
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

En pappeske/kommodeskuff og et teppe, sier mamma.


Stellebord er egentlig heller ikke nødvendig. Det er sikrere og like greit å skifte på gulvet egentlig, mens de er små, og så snart de har kunnet stå selv så har jeg stelt dem stående. (Da har de (noen av dem) også stort sett bæsjet på potte, så det har ikke vært så omfattende bleieskift).

Jeg har ikke trengt ammeinnlegg.

Søppelbøtte for bleier er et tøyseprodukt.

Bilstol må man ha, selvsagt, om man har bil.

Vogn er fint.

Og jeg har vært glad i å ha litt bæretøy, men det er kanskje en ide å låne litt og teste hva som funker for deg?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 13:21   #87
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.552
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

I en slik tråd som dette kommer alle med tips til Smarte Saker som de trengte eller savnet like etter fødselen. Og alt høres lurt ut. Men husk at alle trengte ikke alt.
Hvis du skriver en liste ville jeg delt den i to og satt så mye som mulig på lista over Ting Som Kan Vente.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 13:29   #88
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Det Kirsebær sa, og Polyanna, for så vidt. Ungen trenger klær, tepper, bleier, bilsikring og et varmt og trygt sted å sove, og så må den ha en eller annen slags mat. Resten kan du fint se an. Men det er helt greit å begynne å anskaffe ting nå, særlig med bekkenløsning. Med førstemann hadde jeg termin i mars, vi kjøpte vogn i november, og det hadde ikke gått noe seinere.

Som Input, kan jeg fint fikse bæretøyoverlevering i Oslo, om det er der du holder til. Jeg bor en liten times togtur derfra.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 13:44   #89
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.552
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.


Bilstol må man ha, selvsagt, om man har bil.

Jeg leste kjapt og trodde du snakket om limpistol!

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 14:22   #90
naima
nerdedame
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 545
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg leste kjapt og trodde du snakket om limpistol!

Limpistol og fjær?

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 15:51   #91
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Eg er for ny her, til å skjønne korfor alle spruteler kvar gong nokon seier "limpistol", eg har bare skjønt at det skjer...

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Når syns han det skal gjerast da? Dagen før?

Du har fått alle dei tipsa du treng trur eg. Eg har berre ein liten ting til: ein liten pakke ferdig, flytande morsmelkerstatning (du treng ikkje pulverpakke - det blir for mykje). Den kan du sette innerst i skapet og vite er der, sånn at du slepp å få panikk den natta klokka 03 når amminga skikkelig krøllar seg til og du er i ferd med å bryte saman. Det er gjerne nok å vite at pakken er der, og gir ein trygghet som gjer at ein prøver enda ein gang å få barnet til brystet; ein slags psykologisk rustning mot dei tøffe ammedøgna (eg amma mine til dei var over 1 år, så det er ingan falitterklæring å ha MM tilgjengelig).

Mest sannsynlig vil amminga di gå heilt fint, men om du får problem, slik som eg fekk med første, er det ei voldsom påkjenning. Ingenting du treng å problematisere nå, men berre vite at om så skjer, så søker du hjelp, f.eks her inne.

Eg trur han er meir av "Kan vikke bestille det vi trenger på nett, når ungen er født'a?"-typen... Men eg vil i alle fall ha lista klar, i tilfelle eg må sende han ut på innkjøpsrunde aleine. ( )

Takk for det du skriv om amming. Eg liker veldig godt at folk seier litt om det som kan vere vanskeleg og. Det er det ingen av dei lyserosa mammabloggarane som gjer.

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Nå har du fått tips om det meste, men jeg legger fokuset på det viktigste: Du trenger selvsagt et hjemmestrikka Mor Signe-teppe og et fint hentesett!

Det viktigste til oktoberbabyen her var egentlig ull-silke-tøy (body + strømpebukse) til å ha innerst og en god ulldress til å ha i vogna. Og en god del mer tøy enn jeg trodde i de minste størrelsene, for selv om de vokser ut av dem raskt, er det da man er mest utsatt for sprutgulp, bæsj overalt osv. Du får sannsynligvis ganske mye bomullstøy i str. 62-68, så det er det ikke noe vits i å kjøpe. I det store og hele har vi sjelden brukt bukser før i barnehagealder her i huset, med unntak av en og annen tykk ullbukse. (Den vi fikk til Alkymisten var en fin modell. )

Også syns jeg du skal skaffe deg noen gode ammetopper. Jeg liker Boob.

Ellers kan du få prøvekjøre bæretøy så det ljomer etter hos meg. Det elastiske sjalet har vandret videre til søstra mi, men jeg har Manduca og mei tai og ringslynge. Elastisk sjal er uansett ikke noe man bruker etter det første halvåret omtrent.

Du kan få tøybleieinnføring også. Søster har tatt over lommebleiene våre, men hvis det viser seg at de ikke kommer til å bruke dem, er det muligheter der også. Det finner de nok ut i god tid før oktober.

Eg har tenkt på ei slik bukse som de fekk til Alkymisten, ja.

Eg får gjerne for bæresjal-prøving og tøybleiekurs hos deg! Eg har jo snakka om å komme på besøk til deg i halvanna år nå, minst...

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Du kan få kjøpe alt du trenger av tøybleier til de første 6 mnd av meg. Masse fint. Bitti d'lish, Bum Genius AIO, Fuzzi Bunz, diverse lommebleier, brettebleier, kneppebleier, fine bambusbleier, ullbukser, bleieposer...The works.

Ellers mener jeg at det man trenger er: vugge eller seng, vogn, skinnpose/skinn, noen strikkede ulltepper, sjal, ergosele eller lignende bæredings, gulpekluter og litt tøy.

Min mellomste var ingen gulpebaby. Hun brukte to bodyer, to strømpebukser og to sparkebukser det første halvåret - året. Jeg luftet det ene settet, mens hun brukte det andre. I tillegg var hun seinhøst-baby og det gikk kun i Nøstebarn. Største var født om sommeren, en varm sommer, og var gulpebaby, så der gikk det mer tøy og minsten hadde hosteinduserte sprutbrekninger hele_jævla_tiden, og det gikk mye tpøy og ble en del håndvask, siden det var vinter og jeg ville kle den lille pip'en i ull.

Ammetopper (gjerne brukt) og gode amme-BH'er er bra. Om vinteren kan det være fint med ull. Jeg lagde meg noen selv: jeg kjøpte billige ullsingleter og langermede undertrøyer i ull på Sparkjøp. Jeg klippet stroppene på singletene og la inn litt strikk og så tok jeg ulltrøyen med lang arm utenpå. Ull innerst og ammegenser i ett.

Vi har arvet, fått og kjøpt mye brukt, selv om vi strengt tatt hadde hatt råd til noe annet, dersom vi prioriterte det. Men det er nok ting her i verden, det er fint at vi sirkulerer.

Jeg har forresten en pose med babyleker (nyfødt) som jeg vil bli kvitt. Vil du ha de? Jeg skal vaske dem, altså.

Veldig fint å ha ein plass å kjøpe brukte bleier! Eg må bare få oversikt over kva eg treng og komme tilbake til det.

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

I en slik tråd som dette kommer alle med tips til Smarte Saker som de trengte eller savnet like etter fødselen. Og alt høres lurt ut. Men husk at alle trengte ikke alt.
Hvis du skriver en liste ville jeg delt den i to og satt så mye som mulig på lista over Ting Som Kan Vente.

Eg har gjort det. Lista har nå "Til baby" og "Til meg" (der står alle dei fæle tinga, som bind og smertestillande og slikt) og "Treng kanskje raskt". :system-freak:. På den siste har eg skrive opp ammepute og brystpumpe og slikt, så tenker eg å sjå meg ut modellar, slik at eg kan ringe Svigermor eller Onkel og sende dei på handletur før dei skal på jobb, dersom det er akutt.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 15:54   #92
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Og Input og Matilda: Tusen takk for tilbod om løsning. Viss Luftslottet har godt utval i bæretøy, låner eg heller der, for henne treff eg innimellom, uansett.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 15:56   #93
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Usj... sånne trådar gir meg lyst på ein liten baby

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 16:07   #94
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Slik ser lista ut nå:
(Eg har brukt litt tid på å knekke formateringskoden, men gir opp).
Til ungen:

  • Stellebord og badebalje. OK
  • Sprinkelseng. Leit på finn.*
  • Dyne, pute og madrass.*
  • Bilstol. Kjøp ny.
  • Vogn. Får av mor og far.*
  • Dyne til å ha i vogna
  • Tøy
  • 2-3 ullbodyer/strømpebukse, 50 og 56.
    • 4-5 bomullsbodyer/strømpebukser, 50 og 56.*
    • Strikka tøy, har:*
    • Liten nøstebarndress OK
    • Sett bukse/jakke OK
    • Litt større nøstebarndress
    • Lue
    • Selebukse
    • Klutar. Relativt mange. OBS har "Flanellbleie".*
    • Tøybleier: Undersøke kor mykje/type. Ca. 20 stykk?
    • Helsetepper
    • Ulltepper. Får. OK.*
    • Kurv. OK. Dyne til kurven.
    • Apotekting:*
    • Saltvannsdråper til auge
    • Babyolje, sinksalve.

    Til meg
    • Ammeinnlegg, krem til brystvorter. Ullinnlegg til å ha ytterst.
    • Brystskjold.*
    • Store nattbind. (Tena lady)
    • Paracet og ibux. Naproxen.
    • Salve til brystvorter.
    • Ammebh uten spiler (Triumph har).*

    Treng kanskje raskt
  • Brystpumpe
  • Bæretøy (ja, men kva sort?)
  • Ammepute

Treng etterkvart/kjekt å ha, kanskje:*
  • Bilstoladapter (sjekke pris).*
  • Baby-call?
  • Lammeskinn (får farmor og farfar)
  • Stelleveske/stor veske

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 16:13   #95
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.061
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

pssst bai: http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=126717 Her er grunnen til at vi alle ler av limpistoler.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 16:35   #96
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Usj... sånne trådar gir meg lyst på ein liten baby

Eg veit korleis ein kan lage ein...

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

pssst bai: http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=126717 Her er grunnen til at vi alle ler av limpistoler.

Eg har lese dei første ti sidene og eg ler med! Nå må eg gjere noko fornuftig.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 08:22   #97
Mariss
Superduperaktiv
 
Mariss sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 639
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Så flott liste du har laget deg!

Ser du har skrevet dyne tre ganger. Du trenger kun en stk da. Du bare henter den til kurv, vogn, sofa og seng etterhvert som du bruker den... Men i okt/nov ville jeg kjøpt en vognpose da, voksi/lammeskinnspose/dunpose. Det blir fort kaldt og dyna holder ikke hele vinteren. Evt kan du ønske deg vognpose til jul!

Husk sengetøy til dyna og kurv. Dette kan du ønske deg i barselgave?

__________________
Storebror des-07 Lillesøster mars-10
Mariss er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 08:26   #98
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Litt avhengig av hvor du bor bai, men Bæreglede i Oslo har masse forskjellig bæretøy du kan teste ut når babyen har kommet.

Jeg anbefaler hvertfall elastisk sjal til å begynne med.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 08:30   #99
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.696
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Vi har enda ikke brukt vognpose. Han var født i Desember og har brukt dundyne og lammeskinn i vogna. Har hendt at vi har tatt dunposen fra bilsete men det har vert helst av lettheten når han allerede sov i bilsete.

Har forresten en svart dunpose til bilstol/bagvogn jeg skal selge, men den må sendes da. (kjøpt ny 599, så ønsker 300 for den, brukt i 3-4mnd)

Jeg synes dyne var mye bedre enn pose i bagvogna, men så er ikke Bergen den kaldeste plassen på vinteren. Han var aldri kald, heller litt varm til tider.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 08:41   #100
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Listen ser kjempefin ut, jeg hadde droppet et par ting og kjøpt et par av kanskjene, men sånt er jo individuelt!

Ang ammeskjold, det er å banne i ammekirken, men jeg hadde stor nytte av slike. Og jeg fullammet/ammet lenge, bare så det er sagt. På barsel er de (og kanskje med rette men personlig klarte jeg å regulere det fint) veldig imot slike hjelpemidler er min erfaring. Men jeg blir veldig veldig sår i begynnelsen, og disse skjoldene hjalp meg første uken.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no