Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er det bare meg eller ... Hund og barn

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-11, 15:43   #81
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.332
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ungene mine er oppdratt til å aldri klappe en fremmed hund før de har spurt eieren om det er OK. Det er en god regel synes jeg.

Veldig god.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 15:45   #82
Mazaro
Fullverdig medlem
 
Mazaro sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 71
Mazaro er litt kul
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Fint innlegg M^2 Enig i mye av det du skriver.

Mazaro er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 15:48   #83
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Min mann mener jo altså at løsningen er å skaffe egen hund, for da vil jeg skjønne at det ikke er noe å være redd for. Og jeg har sagt at da vil jeg ha en novia scotia som ser snill ut og passe størrelse. Det kan faktisk hende det ville hjulpet.
Uansett, jeg har evnen til å bli kjent og trygg på hunder, det har jeg gjort før og jeg kan også se for meg at lydighetstrening-konkurranse etc ville vært nyttig ift å forstå hundeatferd og hundehold. Men jeg er vel der at jeg skulle ønske verden besto av kun ansvarlige hundeiere og ikke kamphunder. Så tryggheten og roen kan variere litt med sinnstilstand, men samtidig vet jeg at selv om naboen eller tusen andre er supre eiere med lydige hunder så vil jeg sannsynlig nå og da kunne møte på en dust som synes det er kjempemoro med en kamphund som ikke er oppdratt riktig løs uten bånd og gliser når noen blir redde. Og jeg vet aldri når det øyeblikket er. Og alle som synes det er fint å slippe de løse i skogen, jeg vil bare helst slippe å møte sånt, men det er utopi. Hvis jeg f.eks møter en med hund ute på gaten så ser jeg på lang avstand om dette er en eier jeg kan stole på. Mange er flinke til å vise tydelig signal på å trekke hunden tett inntil seg, ha den stramt i bånd eller du ser bare at de er veldig obs på andres signaler på hunden. Det er helt topp for min del, da slapper jeg umiddelbart bedre av. Men det er vel ingen tvil om at jeg bør få ut fingeren og gjøre noe aktivt for å kurere hundeskrekken. Men som alle med fobi, man ser egentlig for seg inni hodet at dette vil aldri bli bra og at man egentlig har liten lyst til å face frykten. Litt sånn som hun med flyskrekk som syntes det var supert og topp med flyskrekk-kurs, men uttalte samtidig at de kunne bare glemme at hun skulle avslutte med en flytur! :glise: Jeg spurte jo mannen min seriøst for noen år siden om de ville hive meg inn i en hundegård med pitbuller for å kurere skrekken på et sånt fobikurs. Hehe!

For å svare Maverick helt spesfikt også, så er det å holde hunden tett/ganske stramt i bånd veldig fint. Hvis jeg ser at eieren lar hunden gå med mange meter slakk line, så kan jeg ikke vite om den strammes inn når jeg nærmer meg. Det å kunne gå over gaten hvis man ser tydelig at folk helst ikke vil møte hunden er en god ting, synes jeg. Og generelt synes jeg at jeg kan lese kroppspråk på eieren (og hunden) og dette er en situasjon som det er god kontroll på, altså at hunden virker rolig og helst uinteressert samtidig som jeg ser eieren er "med" og ikke vimser med alt mulig annet. Jeg møter noen ganger en dame med en rottweiler i slapt metervis bånd mens hun holder en liten unge i hånden og triller barnevogn og poser samtidig. Jeg føler jo at hun kanskje da ikke har muligheten til å hente inn hunden hvis den skulle slite seg, selv om hun sikkert selv føler seg veldig trygg på at hunden ikke gjør det.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 15:50   #84
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 957
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Mitt største problem som hundeeiger og hundelufter er ofte foreldre faktisk, som kjem springande bort med sine håpefulle og dytter dei opp i bikkja medan dei høglytt snakkar om kor snill min hund er.
Det tok ei stund før eg innsåg at folk faktisk -er- så teite(/lite vant med dyr), og med ein litt utrygg større hund av type "skummel" så kunne det ha gått ille. Eg vart såpass utrygg av sånne opplevelser at me unngikk heilt å gå dit sånne situasjoner kunne oppstå.

Men narkomane er verst. Setter seg på huk og bjeffer, og stirrer den inn i augene. Til og med bikkja eg har no, som ignorerer mest alt som skjer blandt tobeinte, blir litt usikker.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 15:52   #85
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Det som er ulempen med å ta hunden stramt i bånd når man passerer noen er at hunden da skjønner at det er noe merkelig i gjære og dermed blir enda mer interessert. Noe Ansvarlige Hundeeiere selvsagt tar høyde for og øver på.

  Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 15:55   #86
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.332
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Det som er ulempen med å ta hunden stramt i bånd når man passerer noen er at hunden da skjønner at det er noe merkelig i gjære og dermed blir enda mer interessert. Noe Ansvarlige Hundeeiere selvsagt tar høyde for og øver på.

That depends. Om bikkja mi aldri hadde gått på kort lenke hadde han selvfølgelig stressa, men en del av sosialiseringsprosessen er jo også å lære å oppføre seg i settinger hvor det er plenty av mennesker rundt, og da mener jeg kort lenke er den letteste måten å ta hensyn til andre på. Ergo lærer man jo bikkja det med en gang. (Jeg lar ikke Jack gå i slækk lenke på Jernbanetorget T-banestasjon kl. 16:13 en ettermiddag.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 15:57   #87
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.934
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Avhenger jo av om hunden henger i båndet eller ikke
Første hunden min holdt seg klint inntil kneet mitt uavhengig av hvor lang lenka var og uansett hva som skjedde. Andre hunden, vel den måtte kjenne at båndet var der hvis det var mye på gang.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 15:59   #88
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Nettopp, og det er fordi dere har øvd på det, bevisst eller ikke.

  Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 16:10   #89
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Min yngste er veldig glad i dyr, og kunne funnet på å løpe bort til en fremmed hund, men har fått innprentet at man a l d r i klapper fremmede hunder uten at eieren sier at det er greit. Vi har hund selv, og han er snill som dagen er lang, men han sier ifra til guttene våre om de er for hardhendte, så han kunne sikkert bitt dem om de ikke tok varselet på alvor.
Jeg stopper dem selvsagt om jeg ser det, og forteller igjen og igjen at de får takke seg selv om han biter dem hvis de er uvørne med han. Han må få lov til å forsvare seg.

Jeg blir egentlig rystet over hvor lite folk tenker. Hadde vi fått velge hund selv, ville jeg hatt Schäfer eller Rottweiler, men vi "arvet" lille pelsdotten av min mor, som ble så allergisk. Han er jo mer som en hyper sofapute

  Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 16:56   #90
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 957
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Det som er ulempen med å ta hunden stramt i bånd når man passerer noen er at hunden da skjønner at det er noe merkelig i gjære og dermed blir enda mer interessert. Noe Ansvarlige Hundeeiere selvsagt tar høyde for og øver på.



Stramt bånd har vi alltid, der er me godt trent. Det er meir avstand mellom meg og hund som ikkje er så godt inntrent. :skylder på omplasseringshund med dårlige vaner:


Men som sagt over ein plass, så kan eg bli flinkare til å rose dei som faktisk spør om å klappe, det er jo ein flott ting.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 11:17   #91
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Det er også litt interessant hvilke raser som ofte blir klappet på. Golden og flat og lab er de som så ofte blir ansett som 'snille og godlynte', mens rottweiler og schäfer (og dobermann forsåvidt også) er skumle. For de som ikke driver masse på med hund. De som jobber en del med hunden sin, går masse kurs og ser mange andre hunder i ulike settinger tenker helt ulikt.
Jeg var med på oppstarten av valpe- og grunnkurs i starten av uken, og som kommende hjelpeinstruktør var jeg med på praten før selve oppstarten. Instruktørene snakket seg i mellom om hvor lett det var å se hvem som var hundevante eller ikke, ar en hundevant/-trent lettere tar kontakt med eieren av en rottis og spør om hunden og spør om å få hilse på den. I tillegg ser jeg jo hvordan hundevante hilser på andres hunder - helt ulikt hva ikke hundetrente gjør. Fascinerende observasjon.

Jeg ser mange barn og voksne som er skeptiske til min sprettballhund. Om han står med nesa i bakken og snuser etter tispa som tisset der i går kveld så er det ikke noe problem når andre går forbi. Han driter i alt og alle. Om han ser menneskene og har lyst til å hilse så må jeg i stedet jobbe masse med ham - få han i flokkdrift med meg og følge med på meg. Men jeg sliter med disse gamle damene som synes at han er så søøøøøøøt så om han er sprettballivrig og hopper og er jojo så gjør jo ikke det noe. Han er jo så liten og søøøøøøøøt.
Hva skal jeg gjøre med sånne? Si at bikkja mi har lus?

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 11:43   #92
Mazaro
Fullverdig medlem
 
Mazaro sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 71
Mazaro er litt kul
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Gamle damer som vil hilse. Det er et funn om de er lydhøre. Be personen vente med å hilse til du har fått roet ned hunden, forklar at du prøver å lære ham av med å hoppe slik. Og at personen kan hjepe deg med å få det til. De fleste liker muligheten å kunne være til hjelp. Instruere dem om at når hunden sitter rolig får de klappe, men reiser den seg så ønsker du at de skal fjene hånden å stå rolig til du har fått roet hunden ned. En ypperlig mulighet til å trene hunden til å oppføre seg roligere. Og be dem ikke ha den lyse dikke dikke stemmen når de snakker med hunden, for da går den helt propell. Gjør i hvert fall min ygste hund ;-)
Klikker er forresten et ypperlig redskap i denne settingen synes jeg.

Men ønsker du ikke at de skal hilse på den, så sier du at de ikke kan hilse akkurat nå. At nå må hunden være i fred.

Det å si at hunden har lus, har jo ikke noe å si for oss mennesker. Hundelus går jo ikke over på mennesker, så vidt jeg vet.

Men det kan være en fin måte å få andre hundeeiere til å ta sin hund i band, om en møter på en løs hund som en ikke føler seg helt trygg på. Det har jeg brukt noen ganger, da jeg hadde en hund med hundeskrekk. Ble så irritert på de som slapp hundene sine og ville absolutt at min hund skulle leke med deres. Men min var redd. Trengte tid for å trene vekk den redslen. Så i treningsperioden sa jeg at hun hadde lus. og da kom alle løshunder i band fortere enn svint. he he.

Mazaro er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 05:17   #93
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Båndtvang året rundt er påkrevet. Og så bør det komme mer lovregulering på dyrehold i urbane strøk. Ikke minst av hensyn til dyra sjøl. Det bør være lavere terskel for å slå ned på respektløs hundeeieradferd i områder med små barn, det går på alt fra påhopping til uvilje mot å rydde vekk ekskrementer. Det er uakseptabelt for folk å drite i parker og hoppe på fremmede mennesker og barn. Og selv om bikkjeeiere ikke sjeneres av avføring og urinering fra egne dyr og de opplever et illeluktende dyr i luftige svev mot egen kropp som noe herlig og forfriskende, så bør man forvente en forståelse for at andre som ferdes i det offentlige rom ikke finner det like oppløftende og berikende.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 08:36   #94
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.816
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Brutus: Båndtvang året rudnt er ikke påkrevd. Og det er opp til hver enkelt kommune om de ønsker å utvide båndtvangregelen.

Sitat:

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.
I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.
Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet
a)i og i tilknytning til boligområder og handleområder, b)i parker, på kirkegårder, grav- og urnelunder, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon, c)på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser, d)i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder, e)i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når storfe, sau, geit eller hest normalt går ute, eller f)under ekstraordinære forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet.

Hundeloven i seg selv er streng nok, det er ikke noe behov for ytterligere utvidelser her. Idoter finner man over alt i samfunnet, og de får man ikek gjort noe med uansett hvor mye man strammer inn lovverket. Skal man feks sette ned fartsgrensen til 50 alle steder fordi det er noen som kjører for fort, eller kjører beruset, eller kjører i rus?

De fleste hundeeiere er da oppegående og hensynsfulle mennesker som ikke ønsker at deres hundehold skal være sjenanse til andre. Men med over 400 000 hunder i dette landet, så må man også akseptere at de er en del av samfunnet.

Autofil: Jeg skjønner veldig godt frustrasjonen

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 08:44   #95
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

jeg er 100% enig med deg.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 12:11   #96
Mazaro
Fullverdig medlem
 
Mazaro sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 71
Mazaro er litt kul
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Er også hjertens enig med Mex ;-)

Fikk forresten et bilde på meil i dag. Synes det passet litt i denne tråden, Særlig i forhold til et av inleggene. :-)

Mazaro er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 16:22   #97
Mazaro
Fullverdig medlem
 
Mazaro sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 71
Mazaro er litt kul
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Jeg synes nesten at det må være unødvendig å sette regler som båndtvang i boligområder og i byen. Det må jo være en selvfølge at hunder må holdes i band eller gå pent på plass i områder hvor det ferdes mye folk og er biltrafikk. Vil nesten si at det er uforsvarlig å la hunden løpe løs i slike områder. Hunden kan jo lett komme ut i biltrafikken og forutsake en biluykke, og eventelt bli påkjørt. Det er jo like selvølgelig at en må ha hunden under fullstendig kontroll i slike områder som en må med små barn. Ingen vil finne på å la en liten unge gå løs i områder hvor det ferdes mye folk eller biler. Men desverre er det ikke alle som bruker sunn fornuft.

Hadde en lingende episode som Autofil, Jeg var på sykkeltur med min hund da en liten knøtte av en hund hang seg i bakfoten til Robin. Helt utrolig sinna liten knært av en hund. Og Robin har aldri likt å være med på sykkeltur etter det. Forbasket ergelig. Den hunden vet jeg eieren ikke pleier å være med den på tur. Bare blir sluppet ut. Og den går ikke i lag med mine. Ikke noe hyggelig. Men den er kjempe snill og koselig med folk og barn da. Alle synes den er værdens nuddeligste. Og det er den også, untatt med andre hanhunder.

Mazaro er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 21:27   #98
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Men med over 400 000 hunder i dette landet, så må man også akseptere at de er en del av samfunnet.

Pragmatisk sett så må man jo ta forholdsregler selv. Men hunder er jo ikke mennesker, man kan godt, om flertallet er for, forby privat hundehold, f.eks i tettbygde strøk.

Jeg hadde stemt på et slik forslag, fordi det er så mange hundeeiere (om de er i flertall eller mindretall er ikke interessant i denne sammenhengen, totalsummen er høy) som bryr seg døyten om de plager andre med hunden sin. Det gjelder katter også for min del.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 21:50   #99
Mazaro
Fullverdig medlem
 
Mazaro sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 71
Mazaro er litt kul
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Trist å høre at du har en slik instilling Esme. Mest trist på grunn av alt du har gått glipp av.
Den helt utrolige kjærligheten et dyr kan vise deg. Den tilliten og enorme gleden dyret viser for å se nettopp deg. Selv om du bare har vært ute på toaletten i to minutter, så blir du møtt med en utrolig glede og beskjed om at du har vært dypt savnet de to minuttene.
Det et dyr gir sine mennesker er så verdifullt. Det er den rene medisinen for godt humør, og livglede. Har jo også vært snakk om trolig på spøk, men at en burde få dyr på resept i stede for mange medisiner.
Det er forskning som viser at folk med dyr, får mindre hjerte antakk og er mindre deprimert enn folk uten.

Jeg selv hadde neppe vært her i dag, om jeg ikke hadde en hund. I barneårene ble jeg mye og ganske brutalt mobbet. Hadde ingen venner. Men jeg hadde en hund. Den hunden elsket meg, og trengte meg. Jeg tenkte mange ganger på at det hadde vært best å bare dø. Hadde et selvbilde av hvor jeg så på meg selv som totalt verdiløs. Men den som virkelig betydde noe for meg da, var hunden min. Og for dens skyld holdt jeg ut.
Hunder og alle kjæledyr er umåtelig verdifulle.
Nå har jeg to hunder, de er min næreste familie. Jeg lever og onder for dem. Å si at det bør være ulovelig å ha dyr noen sted, synes jeg er brutalt og høyst urimelig. Men selvsagt er det en selvølge at dyrene ikke skal være til sjenanse for andre. Og det må en kunne stille som et krav.
Jeg kan forstå at en som ikke har noe forhold til dyr, vil stille seg ganske uforstående til det. Men jeg lover deg at dyr er ikke bare dyr, de har en enorm betyding for velferden og trivselen for dem som har de dyrene. De er en resurs i dagens samfunn. Hunder og katter er ikke bare hunder og katter, men fullverdige familiemedlemmer.

Mazaro er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 21:57   #100
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Jeg er enig med Esme, og jeg har hatt hund (og katt) selv. Om jeg skulle hatt hund igjen, så ville jeg også prioritert å bo mer hundevennlig enn her midt i et boligfelt. Både for hundens og andre menneskers skyld.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no