Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-10, 13:43   #1
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Samtidig veit eg at eg var feit for 20 kilo sidan, men om nokon hadde kalla meg det hadde eg blitt lei meg. Akkurat der kan det vere at ho bommar.

Men siden du er villig til å bruke ordet om deg selv, så viser du jo at du synes at bruken av ordet er greit. Jeg omtaler ALDRI meg selv eller andre som feit.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 13:47   #2
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men siden du er villig til å bruke ordet om deg selv, så viser du jo at du synes at bruken av ordet er greit. Jeg omtaler ALDRI meg selv eller andre som feit.

Der er eg uenig. Sjøl om eg kan bruke det om meg sjøl betyr jo ikkje det at eg bruke det om andre eller syns det er et greit ord å bruke.

Gammel 11-10-10, 13:48   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der er eg uenig. Sjøl om eg kan bruke det om meg sjøl betyr jo ikkje det at eg bruke det om andre eller syns det er et greit ord å bruke.

Hva er forskjellen? Enten er ordet ok eller så er det det ikke.

Hvorfor er du villig til å bruke ordet på deg selv, da?

Gammel 11-10-10, 13:51   #4
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hva er forskjellen? Enten er ordet ok eller så er det det ikke.

Forskjellen går på sjølbilde. Om du forstår kva eg meiner. Eg er min egen verste kritiker og det er noko anna enn å bruke det ordet på andre.

Gammel 11-10-10, 13:49   #5
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det en uforståelig tankegang.

Gammel 11-10-10, 13:54   #6
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Korfor? Fordi eg følte meg tung, kvapsete, brukte 46 i bukser og følte meg ganske fæl og feit. Det var min følelse om meg sjøl. Kanskje feit er meir en følelse for meg?

Gammel 11-10-10, 14:03   #7
Albertine
Passiv

Standard

Jeg var feit. Ja, smellfeit. Sånn som folk snur seg etter på gata. Og jeg hadde et helt grusomt kosthold, et naturlig resultat av at jeg brukte mat som et redskap for selvskading. Tvangsspising kaller de det, visstnok. Jeg spiste bevisst den aller verste maten, fullt klar over hva den ville gjøre med meg, for å oppnå nettopp det alle andre vil unngå: Å bli så feit og ekkel at ingen vil ha noe med meg å gjøre, fordi jeg ikke var verdt noen ting. Jeg er rimelig sikker på at KJ ikke sikter til meg eller andre i samme situasjon når hun skriver dette. Eller, det er det jeg sier til meg selv så jeg ikke blir så sint.

Nå er jeg ikke feit lenger, nesten ikke overvektig heller, og jeg er evig takknemlig for at jeg fikk det verktøyet jeg trengte for å komme ned i akseptabel vekt. For det er der det ligger: Mennesker som sliter med overvekt uansett grad må få verktøy til å takle overvekten sin og hjelp til å gjøre noe med den. Vi trenger forståelse for dette, ikke fordømmelse. Først da kan vi faktisk få gjort noe med dette voksende samfunnsproblemet.

Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 14:10   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå sier ikke jeg at det gjelder deg, eller andre her inne, men jeg syns det virker som det er mye fornektelse blant overvektige. Man sier at det ikke hjelper med bevelgelse, sier man siser sunt, men glemer å nevnte den posen med boller man også spiste, litt sånn utenfor.

Det er ingen som nekter på dette. Poenget er å finne ut hvorfor folk fortsetter å spise den posen med boller, leve i benektelse og gråte av skam når de ser seg i speilet samt la andre behandle seg som dritt fordi de føler seg mindre verdt som mennesker på grunn av vekten.

Bollene er ikke så gode at de forklarer mangelen på grep.

Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 14:19   #9
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Veldig godt sagt. Og svært viktig å tenke på.

Gammel 11-10-10, 14:34   #10
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Men altså: Fedme som fenomen er jo noe som har eksplodert de siste 20 årene. Hvis dette i stor grad skyldest psykiske problemer hos de med fedme, hvorfor er det slik at det er så mye mer nå? Er det mange flere med psykiske problemer? Hvordan taklet man psykiske problemer før da?

Personlig syns jeg det virker litt for lettvint å bare skylde på bakenforliggende psykiske problemer. Selv tror jeg den viktigste årsaken er en usunn livsstil, og det virker på meg som mange fornekter det. At man kan få psykiske problemer av en usunn livsstil og overvekt derimot, det tror jeg gjerne.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 14:42   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Men altså: Fedme som fenomen er jo noe som har eksplodert de siste 20 årene. Hvis dette i stor grad skyldest psykiske problemer hos de med fedme, hvorfor er det slik at det er så mye mer nå? Er det mange flere med psykiske problemer? Hvordan taklet man psykiske problemer før da?

Personlig syns jeg det virker litt for lettvint å bare skylde på bakenforliggende psykiske problemer. Selv tror jeg den viktigste årsaken er en usunn livsstil, og det virker på meg som mange fornekter det. At man kan få psykiske problemer av en usunn livsstil og overvekt derimot, det tror jeg gjerne.

Ja, hva kom egentlig først høna eller egget?

Hadde jeg (og moren min) visst mer om kosthold da jeg var barn, så tror jeg ikke at jeg hadde havnet i det uføret jeg er i nå. Det er jo ikke umulig å jobbe seg ut av spiseforstyrrelser heller, men det er litt mer komplisert enn å si at man må "skjerpe seg". Det er jo det KJ sier i dette innlegget.

Gammel 11-10-10, 14:30   #12
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Det er ingen som nekter på dette. Poenget er å finne ut hvorfor folk fortsetter å spise den posen med boller, leve i benektelse og gråte av skam når de ser seg i speilet samt la andre behandle seg som dritt fordi de føler seg mindre verdt som mennesker på grunn av vekten.

Jada, et godt poeng det. Men det blir litt som med negerdebatten. Man kan ikke sin mørk, farget, afrikaner, kenyaner. Eller muslim vs muhammedaner. Avsenderen kan til slutt ikke få frem et eneste poeng av frykt for at noen skal ta anstøt. Mottakeren bør også ta høyde for at avsenderens intensjoner ikke nødvendigvis er dem mottakeren oppfatter/ønsker å oppfatte.

Gammel 11-10-10, 14:35   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Jada, et godt poeng det. Men det blir litt som med negerdebatten.

Eh. Nei.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 14:34   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Nå har jeg heller ikke reagert på dine uttalelser.

Uttalelsen din var ikke ment som et svar på at jeg trodde du snakket om mine uttalelser. Jeg brukte bare din setning for å spinne videre.

Nå skjønner jeg ikke helt hvorfor det ser ut til at du prøver å dytte dette inn med teskje til meg, all den tid jeg har skrevet nøyaktig det samme i så godt som alle mine tidligere innlegg i tråden.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 14:49   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå skjønner jeg ikke helt hvorfor det ser ut til at du prøver å dytte dette inn med teskje til meg, all den tid jeg har skrevet nøyaktig det samme i så godt som alle mine tidligere innlegg i tråden.

Ah - den er i det minste enkel å svare på. Jeg bare leste setningen og trykket på quote fordi jeg skulle kommentere den - uten at tilbakemeldingen egentlig var spesielt til deg.

Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 14:52   #16
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Nå fikk jeg helt sykt lyst på boller. Men det er ikke godt nok til at jeg a) tar sjansen på å spise gluten, og b) gidder å bake noen.

Men tilbake til tema. Det trenger ikke være psykiske problemer bak ethvert tilfelle av overvekt for at man skal kunne verdsette mer fokus på psykiske og atferdsmessige aspekter ved helsevaner.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 14:11   #17
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Tror jeg foreløpig bare holder meg til å på Irma, Divine og ingling.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 15:27   #18
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tenker: "Dette burde jeg gjøre noe med. I morgen. I dag skal jeg bare spise opp godteriet mitt først."

Jeg blir ikke sår av det, men føler meg defintivt truffet.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 15:33   #19
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg tenker: "Dette burde jeg gjøre noe med. I morgen. I dag skal jeg bare spise opp godteriet mitt først."

Jeg blir ikke sår av det, men føler meg defintivt truffet.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 15:35   #20
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Overhodet ikkje sår eg heller. Meir, der traff du gitt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.