|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Godis i barnehagen
Men er ikke dette noe som kan tas opp i FAU/SAU? Sånn at hver barnehage legger opp sitt løp?
![]() |
#82 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Godis i barnehagenMen måtte nesten le da jeg hørte barna i barnehagen til datteren min hadde spist fiskepinner i pølsebrød!
![]() |
#83 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Synes du misforstår begrepet sukkerfri barnehage noe. Det er ikke slik at man ikke bruker sukker i noen sammenheng, men godis og kake er helt ut av bildet. Man har også et stort fokus på godt kosthold og gode matvaner. Det er slik at mange barn i dag er overvektige, mange barn får i seg for mye sukker, og dessverre slik at mange hjem ikke tar nok tak i dette. Da blir det et samfunnsproblem, og en svært god måte å møte det på vil være å styre noe av det som kan styres. Skole og barnehage vil være fine arenaer til å formidle slik kunnskap og slike hodninger. Jeg synes det samfunnsmessige felles ansvaret her er viktigere enn tradisjoner som du nevner. Foreløpig foreligger det ikke noe annet enn anbefalinger fra eksperter, men fortsetter utviklingen tror jeg nok vi vil se mer direkte anbefalinger med hensikt om at sukker og fettinntak i offentlige norge skal reduseres. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Borte
|
![]() |
#85 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Godis i barnehagenDet skjer heldigvis ikke i vår barnehage, Hønni. Si fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Absolute Beginner
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Ringskrømt
|
Men hvorfor er det så viktig at barna gjør dette i barnehagen? De har jo et hjem og foreldre som sikkert ønsker denne opplevelsen sammen med barna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Godis i barnehagenDe sukkerfrie barnehagene har foreløpig ikke kampen mot skjeibladkak øverst på lista.
![]() |
#90 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Godis i barnehagenI barnehagen vår har ungene med matpakker for hele dagen, så det blir rett og slett opp til foreldrene hvor mye sukker de spiser hver dag. De fleste ungene har med en youghurt, vi også. En gang i måneden har de varmmat, og suppe på termos på turdagen hver uke. Til bursdager har de valget mellom flere varmretter eller kaker, det er mange som velger varmrett istedenfor kake. Til drikke er det kun melk og vann.
![]() |
#91 |
Men først, kaffe!
Mulig det er misvisende, men den diskusjonen kan vi kanskje ta i flisespikkerforumet |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Ringskrømt
|
Det er ikke barnehagens ansvar å lære barna matkultur. At de spiller en viktig rolle er klart, men å overlate det til barnehagen fordi man ikke har tid / lyst selv, blir for dumt. Men vi har kanskje forskjellig oppfatning av hva som er "god matkultur"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Erfaren nok
|
Men det er litt på lik linje der jeg er med hensyn til sukker i barnehagen. Noen foreldre ser på brunost som en del av sitt kosthold, mens enkelte sukkerfrie barnehager kutter ut det helt nå.
![]() |
#94 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Godis i barnehagenOg at barn blir mer overvektige er det ingen tvil om tror jeg. Men jeg er ganske overbevist om at det er uvanene hjemme som er årsakene til dette, ikke i barnehagen.
![]() |
#95 |
Ringskrømt
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
"De"
|
![]() Sv: Godis i barnehagenJEg lurer på en ting.. Mange påstår at om man holder barna bevisst borte fra snop så går de helt amok når de får snop andre steder.
![]() |
#97 |
Erfaren nok
|
Jeg har opplevd barn i barnehagealder som har sagt at de ikke kan spise is om sommeren fordi da blir de feite, det har mamma sagt. Og det er da jeg synes fokuset blir feil.
![]() |
#98 |
Erfaren nok
|
Det er ikke nødvendigvis slik. Men jJeg hadde ei venninne der mora jobber på tannlegekontor.. hun var (er) hysterisk på snop, og venninna mi fikk så og si aldri snop som lita.
![]() |
#99 |
Men først, kaffe!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|