|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#3 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Godis i barnehagen
Du sier det så enkelt
|
|
|
#5 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
SYnes du virkelig at de fleste foreldrene er flinke til å formidle sin innstilling overfor sukker og kosthold i barnehagen på en fornuftig, gjennomtenkt, rolig og saklig måte uten å "smitte over" på barna sine? Det synes ikke jeg.
|
|
|
#6 |
|
Ringskrømt
|
Jeg tror det der er et ikke-eksisterende problem, og at de fleste ikke er så bevisste hva de propper i barna sine. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Det er mulig det er et problem, men det problemet er uansett ikke i nærheten av å være så stort og omfattende som sukkerinntaket til barn i Norge i dag. Det er for høyt. Det samme gjelder overvekt, dessverre viser det seg at norske barn er i ferd med å bli tyngre. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Erfaren nok
|
Men det vil jeg påstå de aller fleste barnehagene begynner å få?
|
|
|
#9 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Godis i barnehagenDet er jo mange som "fronter" barnehagen sin som sukkerfri. At DET er det store liksom. Og da blir det hele litt fjernt for min del. Kan ikke skjønne at det er det som skal være hovedfokus i en pedagogisk virksomhet.
|
|
|
#10 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Godis i barnehagenKommer vel ikke som noe sjokk på deg at jeg synes det er fullstendig unødvendig med godteri i barnehagen. Ungene får da sannelig nok av det i andre sammenhenger, uansett hvor hardt man prøver å holde igjen.
|
|
|
#11 |
|
Tenker fortsatt dobbelt
Hvor: Stjørdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig med Hattifnatten.
|
|
|
#12 |
|
Pauset
|
Enig. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Tenker fortsatt dobbelt
Hvor: Stjørdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Heistad er vel ett dia-merke??
|
|
|
#16 |
|
er her
|
Sv: Godis i barnehagenHadde blitt irritert hadde det skjedd i "vår" barnehage.
|
|
|
|
#17 |
|
Pauset
Hvor: In Town!
Sikkert litt kunstige søtstoffer, hvis jeg skal tippe. Så jeg bruker den bare for å få frukten til å "henge sammen". |
|
|
|
|
|
#18 |
|
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Godis i barnehagenMen er det greit om jeg spiser opp resten av godteposen Try fikk i går? Hvis jeg lover å gi ham sunt og korrekt lørdagsgodt i morgen, med tørkede aprikoser og fullkornskjeks og andre gode ting?
|
|
|
#19 |
|
Ringskrømt
|
Problemet, slik jeg ser det, hvis du dikterer overfor barnehagen hva barnet ditt ikke skal ha - som f.eks. sukker - er at andre barn får det. Jeg vet ikke helt, men hadde treåringen min blitt nektet en is (pga dårlig oppførsel, eller noe) mens alle de andre barna fikk det, hadde jeg blitt rasende. Jeg tror ikke barnet opplever det annerledes selv om det er mamma som sier at ungen ikke skal ha sukker - og dermed ikke is - mens alle de andre får. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Men først, kaffe!
Synes du misforstår begrepet sukkerfri barnehage noe. Det er ikke slik at man ikke bruker sukker i noen sammenheng, men godis og kake er helt ut av bildet. Man har også et stort fokus på godt kosthold og gode matvaner. Det er slik at mange barn i dag er overvektige, mange barn får i seg for mye sukker, og dessverre slik at mange hjem ikke tar nok tak i dette. Da blir det et samfunnsproblem, og en svært god måte å møte det på vil være å styre noe av det som kan styres. Skole og barnehage vil være fine arenaer til å formidle slik kunnskap og slike hodninger. Jeg synes det samfunnsmessige felles ansvaret her er viktigere enn tradisjoner som du nevner. Foreløpig foreligger det ikke noe annet enn anbefalinger fra eksperter, men fortsetter utviklingen tror jeg nok vi vil se mer direkte anbefalinger med hensikt om at sukker og fettinntak i offentlige norge skal reduseres. |
|
|
|
![]() |
|
|