Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Godis i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-07, 22:03   #81
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det var ikke ment bokstavlig. En stratos, en bamsemums og seigmenn er mye og stort for et lite barn. (For meg er det selvsagt rusk.) Jeg synes ikke barnehagen bør gi snop til barn, selv om det bare er i ny og ne. Med sin innvirkning, kan de få i gang ordentlig trender, hvor smarte festmåltider bestående av frukt og grønt, både vil inspirerer og bidrar til at barn endrer syn på hva som er festsmat.

Men er ikke dette noe som kan tas opp i FAU/SAU? Sånn at hver barnehage legger opp sitt løp?
Jeg tror våre foreldre ville stusset MER om vi kuttet ut alt av sukker, enn at vi gir sukker på grøten innimellom.
Jeg jobber i ei tradisjonsrik bygd, som synes det var bra at barnehagen serverer alle måltider og sånn. Og som synes det er bra vi fokuserer på god og sunn mat. De støttet også opp om å kutte ut kaker.
Men at de får litt vet jeg at de synes er ok.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 22:08   #82
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men måtte nesten le da jeg hørte barna i barnehagen til datteren min hadde spist fiskepinner i pølsebrød!

Men sånn totalt sett så synes jeg bare at den sukkersaken kan bli litt vel hysterisk. Alt med måtehold mener jeg... . Jeg føler jeg selv lever et ok sunt liv. Som koser meg litt i helgene. Om jeg klarer overføre den til mine barn så tror jeg ting går ganske bra.
Om jeg prøver meg på sukkernekt så er jeg redd for at det nesten skal føre til et større fokus på sukker enn om de får litt av det.

Gammel 16-02-07, 22:45   #83
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Å kutte på sukker har med offentlige anbefalinger å gjøre, men å ha totalt sukkerfrie barnehager er ikke en offentlig anbefaling men noe en del foreldre ønsker på grunn av sine retninger og ideer i forhold til kosthold.

Ved å ha totalt sukkerfrie barnehager reduseres muligheten til noen former for tradisjonsformidling, noe jeg synes er uheldig.

Synes du misforstår begrepet sukkerfri barnehage noe. Det er ikke slik at man ikke bruker sukker i noen sammenheng, men godis og kake er helt ut av bildet. Man har også et stort fokus på godt kosthold og gode matvaner. Det er slik at mange barn i dag er overvektige, mange barn får i seg for mye sukker, og dessverre slik at mange hjem ikke tar nok tak i dette. Da blir det et samfunnsproblem, og en svært god måte å møte det på vil være å styre noe av det som kan styres. Skole og barnehage vil være fine arenaer til å formidle slik kunnskap og slike hodninger. Jeg synes det samfunnsmessige felles ansvaret her er viktigere enn tradisjoner som du nevner. Foreløpig foreligger det ikke noe annet enn anbefalinger fra eksperter, men fortsetter utviklingen tror jeg nok vi vil se mer direkte anbefalinger med hensikt om at sukker og fettinntak i offentlige norge skal reduseres.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 23:15   #84
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er veldig veldig trist dersom enkeltforeldre som er livredde for sukker skal hindre barn i å være med på lussekattbaking, skjeibladkak, molsgraut og brunostlaging.

.

Skjeibladkak og molsgraut? Høres fryktelig skummelt og fremmed ut. :livredd:

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 23:16   #85
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skjer heldigvis ikke i vår barnehage, Hønni. Si fra.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 23:22   #86
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Nå kjenner jeg blodtrykket mitt stige. Dette er en av mine (få) kjepphester i livet.

Signerer. Vi er forresten så heldige at vesla har fått plass i en sukkerfri barnehage!

Jeg mener ikke at hun aldri skal få i seg noe søtt, hysteri er aldri bra, men det er veldig ok at vi nå kan reise i bursdag eller servere lørdagsgodt uten å tenke på at "en gang i uka-kvoten" forsvant allerede på mandag. Det er greit å markere litt forskjell på hverdag og fest.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 23:30   #87
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er veldig veldig trist dersom enkeltforeldre som er livredde for sukker skal hindre barn i å være med på lussekattbaking, skjeibladkak, molsgraut og brunostlaging.

Ja, guri så trist.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 23:36   #88
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja

Du skulle bare visst hvor ivrig jeg kjemper for tradisjonskost *bygdekjerring*

Men hvorfor er det så viktig at barna gjør dette i barnehagen? De har jo et hjem og foreldre som sikkert ønsker denne opplevelsen sammen med barna.

Gammel 16-02-07, 23:37   #89
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

De sukkerfrie barnehagene har foreløpig ikke kampen mot skjeibladkak øverst på lista.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 23:46   #90
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

I barnehagen vår har ungene med matpakker for hele dagen, så det blir rett og slett opp til foreldrene hvor mye sukker de spiser hver dag. De fleste ungene har med en youghurt, vi også. En gang i måneden har de varmmat, og suppe på termos på turdagen hver uke. Til bursdager har de valget mellom flere varmretter eller kaker, det er mange som velger varmrett istedenfor kake. Til drikke er det kun melk og vann.
Utenom det synes jeg det bare er hyggelig at de lager vafler innimellom, har boller på fastelaven, liten godtepose på juletrefest og påsmurt, kaker og boller på foreldreoppmøte. Anser det rett og slett som et non problem, jeg vet de prøver å være moderate i hverdagen.
Må legge til at jeg synes det hadde vært veldig morsomt og lærerikt for ungene hvis de fikk være med på å lage slik tradisjonsmat som Hattifnatten prater om.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 10:39   #91
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis en barnehage ikke er sukkerfri synes jeg det er veldig misvisende å kalle den sukkerfri.

Når foreldre er så ekstreme mener jeg at det heller bør være disse enkeltforeldrene som må be om fritak for barna sine slik at de ikke hindrer resten i å delta i noe som andre kan se på som viktig kulturformidling.

Jeg tror ikke fanatisme gir gode holdninger til barn.

Å redusere sukkermengden i befolkningen er viktig, men jeg kan ikke se at å kutte formidling av matkultur i barnehagen på noe vis bidrar til å redusere sukkermengden blant barn.

Jeg tror man kommer langt med å ha et litt mindre fanatisk holdning til sukker i barnehager, men heller retter fokuset mot foreldre som er barnas store forbilder i det daglige.

Ved at foreldre kutter ut sitt sukker i det daglige,smugspising av godteri, kutter rusbrusdrikkingen og søte drinker og kutter ut en del av sine sukkervaner tror jeg effekten av påvirkning på barna vil bli langt større enn om man kutter en dropseske til fastelaven eller har totalforbud mot brunostkoking i barnehagen.

Mulig det er misvisende, men den diskusjonen kan vi kanskje ta i flisespikkerforumet
Tanken er heller ikke en fiks ide enkelte foreldre i barnehagen har hatt, den er faktisk en plan utarbeidet av ledelsen for barnehagene og opplysningskontoret for frukt og grønt. Vår barnehage er mye basert på et forsøksprosjekt som er kommet fra stortingsmelding nr 16 "resept for et sunnere Norge".
Jeg tror ikke det å lage tradisjonskost ville kræsjet helt med sukkerfri barnehage konseptet, selv om de nevnte retter ikke har blitt laget der jentene mine går. Barnehagen messer heller ikke om sukkerets farer, så barna har ikke noe inntrykk av at sukker er farlig. De er snarere veldig opptatt av hva som er godt for dem når det gjelder mat. Vi foreldre har også fått nyte godt av både informasjon om sunne matpakker og andre ideer om hvordan man kan få mer grønt og sunnt inn i kostholdet vårt

Gammel 17-02-07, 10:44   #92
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Det vil også bare tilfalle barn med foreldre som kan dette og som har god tid sammen med barna sine.

Jeg prøver faktisk å lære en del sånt nå for å kunne bringe det videre til barna, men synes det er ålreit at barnehagen også fokuserer på matkultur.

Det er ikke barnehagens ansvar å lære barna matkultur. At de spiller en viktig rolle er klart, men å overlate det til barnehagen fordi man ikke har tid / lyst selv, blir for dumt. Men vi har kanskje forskjellig oppfatning av hva som er "god matkultur"?

Gammel 17-02-07, 11:33   #93
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Det er ikke barnehagens ansvar å lære barna matkultur. At de spiller en viktig rolle er klart, men å overlate det til barnehagen fordi man ikke har tid / lyst selv, blir for dumt. Men vi har kanskje forskjellig oppfatning av hva som er "god matkultur"?

Men det er litt på lik linje der jeg er med hensyn til sukker i barnehagen. Noen foreldre ser på brunost som en del av sitt kosthold, mens enkelte sukkerfrie barnehager kutter ut det helt nå.
En ting er om de spiser brunost hver dag på brødskiva, men å ha brunost på ei skive innimellom synes jeg ikke er ille.

Jeg er for å redusere sukker. Men jeg er redd for at dette evige FOKUSET på sukkeret gjør at også barn snapper opp dette, og jeg ønsker ikke at barn i barnehagealder skal gå rundt å bekymre seg for/tenke på hva som er sunt og ikke. Hva de kan få lov til og ikke. Og hva som kan skje når de spiser for mye sukker.

Gammel 17-02-07, 11:36   #94
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Og at barn blir mer overvektige er det ingen tvil om tror jeg. Men jeg er ganske overbevist om at det er uvanene hjemme som er årsakene til dette, ikke i barnehagen.

Vi har nå innført smøremåltid alle måltid hver dag i barnehagen vår. Vi har grovt hjemmebakt brød og pålegg.
Pålegget varierer fra pølsepålegg, leverpostei, makrell i tomat og ost.
Innimellom kan de få syltetøy også, om det er noe spesielt.

Selv om vi ikke er sukkerfri, så er jeg ganske sikker på at vi har en sunnere fokus på maten enn mange av foreldrene har. For vi så MYE av polarbrød med nugatti på - daglig.

Gammel 17-02-07, 11:49   #95
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men det er litt på lik linje der jeg er med hensyn til sukker i barnehagen. Noen foreldre ser på brunost som en del av sitt kosthold, mens enkelte sukkerfrie barnehager kutter ut det helt nå.
En ting er om de spiser brunost hver dag på brødskiva, men å ha brunost på ei skive innimellom synes jeg ikke er ille.

Jeg er for å redusere sukker. Men jeg er redd for at dette evige FOKUSET på sukkeret gjør at også barn snapper opp dette, og jeg ønsker ikke at barn i barnehagealder skal gå rundt å bekymre seg for/tenke på hva som er sunt og ikke. Hva de kan få lov til og ikke. Og hva som kan skje når de spiser for mye sukker.

Så du mener at hvis foreldre er bevisste barnas kosthold, så informerer de barna om sukker og hvor skadelig det er? Hvordan kan barn vite hva foreldre snakker om på nett, på foreldremøte, seg i mellom osv.? (Så fremt man ikke sier det foran barna, men det bør ikke være vanskelig å unngå.)

Jeg synes det er forskjell mellom brunost og f.eks. kake og godis til hver bursdag og karneval.

Gammel 17-02-07, 11:53   #96
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

JEg lurer på en ting.. Mange påstår at om man holder barna bevisst borte fra snop så går de helt amok når de får snop andre steder.

Er det slik?

Gammel 17-02-07, 12:09   #97
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Så du mener at hvis foreldre er bevisste barnas kosthold, så informerer de barna om sukker og hvor skadelig det er? Hvordan kan barn vite hva foreldre snakker om på nett, på foreldremøte, seg i mellom osv.? (Så fremt man ikke sier det foran barna, men det bør ikke være vanskelig å unngå.)

Jeg synes det er forskjell mellom brunost og f.eks. kake og godis til hver bursdag og karneval.

Jeg har opplevd barn i barnehagealder som har sagt at de ikke kan spise is om sommeren fordi da blir de feite, det har mamma sagt. Og det er da jeg synes fokuset blir feil.

Jeg synes også det er forskjell mellom brunost og feks kake og godis til hver bursdag og karneval. Da er vi enige. Men mange sukkerfrie barnehager kutter ut feks brunost.
Det er derfor jeg synes det er bra å kutte ut kake og MYE snop i barnehagen, fordi det er unødvendig. Men at man KAN leve med et par seigmenn og en bamsemums 2 ganger i året.

Gammel 17-02-07, 12:11   #98
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

JEg lurer på en ting.. Mange påstår at om man holder barna bevisst borte fra snop så går de helt amok når de får snop andre steder.

Er det slik?

Det er ikke nødvendigvis slik. Men jJeg hadde ei venninne der mora jobber på tannlegekontor.. hun var (er) hysterisk på snop, og venninna mi fikk så og si aldri snop som lita.
Hun ansaffet seg en nugatti som hun hadde stående under ei bru like ved der hun bor! Og dit gikk hun og spiste nugatti med skje sammen med ei venninne
Og hun spiste ofte snop i hemmelighet, og sneik seg unna sin mor. Og det er vel heller ikke en god greie.

Gammel 17-02-07, 12:20   #99
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Hun ansaffet seg en nugatti som hun hadde stående under ei bru like ved der hun bor! Og dit gikk hun og spiste nugatti med skje sammen med ei venninne
Og hun spiste ofte snop i hemmelighet, og sneik seg unna sin mor. Og det er vel heller ikke en god greie.

Gammel 17-02-07, 12:23   #100
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Og dette visste ikke mora før forloveren fortalte det i bryllupet i sommer

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:02.