|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Fortynnet
|
Sv: Alkohol på julaften?
Helt enig. Barna mine har en fin og hvit og trygg jul selv om vi voksne drikker ett glass vin. Tro meg, jeg har opplevd det motsatte da jeg var barn selv. Og det hjelper fint lite for de barna som virkelig trenger det at folk med et helt uproblematisk forhold til alkohol lar være å ta det ene glasset. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
~~~~~~~
|
Signerer denne. Jeg tar en weissbeer og akevitt til maten og 1 likør til kaffen. Ikke merkbart beruset. Ditto med mannen. Hver jul kjøper jeg meg en halv flaske med Løitens akevittlikør og den koser jeg meg med hele romjulen.
|
|
|
#3 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol på julaften?Ja.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol på julaften?Ett glass vin til maten og mer tåler jeg ikke. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Alkohol på julaften?Vi har vin eller øl til maten til de som vil ha, og gjerne et glass eller to til etter at barna er i seng.
|
|
|
#6 |
|
5barns mamma
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol på julaften?Mannen tar nok en øl, eller to vil jeg tro. Jeg drikker ikke (ammer), vist jeg ikke hadde gjort det hadde det kanskje blitt et glass vin ikke mere. Vi drikker sjeldent. Min mor og stefar tar seg nok noen øl, men ikke slik at ungene merker noe på de. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Alkohol på julaften?Ja, vi har alkohol på julaften. Øl og akevitt til maten, og cognac/likør til kaffen. De voksne som er her på julaften er voksne fornuftige mennesker som ikke drikker seg fulle, så det er ikke noe problem.
|
|
|
#8 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Alkohol på julaften?Ja, vi tar et glass vin til julemiddagen. Jeg er ikke redd for at barna skal bli utrygge eller usikre av den grunn. Det er fordelt over tid, og hva angår stemningen, blir vi jo lett ganske feststemte på julaften enten vi har tatt et glass eller ei. Men jeg forstår jo godt de som ikke vil drikke alkohol sammen med barna. Eller de som føler at det blir feil pga alkoholmisbruk i familien etc.
|
|
|
#9 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Alkohol på julaften?Når jeg tenker meg om så er det ikke alkoholen som skapte misstemning hos oss, men heller en dønn utslitt og sur mor. Hun skulle ikke begynne pynting før på kvelden lille julaften. Ikke akkurat den sinstilstanden der jeg anbefaler alkohol. Alkohol forsterker gjerne sinnstemninger. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol på julaften?Vi drikker litt vin/øl og akevitt til maten. Så konjakk til kaffen etter at ungene har lagt seg. Ser heller ikke noe forskjell på jula og resten av året. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Alkohol på julaften?Ja, det gjør vi. God drikke hører til god mat |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Epikur
|
Sv: Alkohol på julaften?Fyll?
|
|
|
#14 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Hvorfor si noe sjøl, når Harriet enkelt og greit oppsummerte hvordan det er hos oss også - ja sånn bortsett fra at vi ikke har peis?
|
|
|
#15 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol på julaften?har aldri drukkeet alkohol på julaften. Den opplevelsen har ikke mine barn hatt |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Alkohol på julaften?Ja. Vin/øl til maten, akevitt og konjakk. Ingen store mengder. I år skal vi feire julaften hos min bror, så jeg kommer til å drikke brus til vi kommer hjem etter endt feiring - rett og slett fordi jeg skal kjøre hjem.
|
|
|
#17 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Alkohol på julaften?Ja.
|
|
|
#18 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Alkohol på julaften?Ja, det gjør vi. Vi drikker ikke solo til pinnekjøtt. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Alkohol på julaften?Ja, vi drikker vin til maten, og gjerne et glass eller to til når ungene er i seng. Inntaket går over 6-7 timer, med mat og alkoholfri drikke i tillegg, så vi blir ikke akkurat fulle. Ungene reagerer ikke på det. Jeg kan ta et glass vin til maten ellers også, eller et glass eller to en fredagskveld, så det hadde nesten vært krampaktig om vi valgte bort god drikke på julaften.
|
|
|
#20 |
|
er her
|
Sv: Alkohol på julaften?Ja, mennene bruker å ta seg et glass øl og evt litt akevitt til julematen. Jeg drikker vanligvis litt baileys under pakkeåpningen/dessert, ellers ingenting. Fyll blir det ikke på julaften nei, ikke andre dager for den del heller før gutta er i seng i det minste.
|
|
![]() |
|
|