Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-10, 12:19   #81
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Er ordinær undervisning et likeverdig alternativt tilbud?

Jeg syns ikke det. Det ene er jo en fest, det andre er hverdag.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 12:20   #82
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg personlig har ingenting imot at ungene går i kirken på juleavslutning, men det handler jo om prinsippet selvsagt. At f.eks muslimske barn blir utelatt fra det som i utgangspunktet er tenkt som en kosedag synes jeg ikke er greit i det hele tatt. Jeg synes skolene burde ta konsekvensen av at vi faktisk lever i 2010 og skaffe nye juletradisjoner.

Gammel 03-12-10, 12:22   #83
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Du må på muslimskolen? Herlig miljø på den skolen deres du.

Ikke jeg, guttungen. Dette skjedde ikke på skolen, forresten. But still.

Kan vi få være ateister i fred? Hæ? :skingrestemme:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 12:22   #84
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er så merkelig at de tviholder på kirkegåingen.

Gammel 03-12-10, 12:27   #85
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det. Og skolen vår har innrømmet at de ikke har tenkt noe over det, eller har noen særlig grunn til å gå der. Det har bare "alltid vært sånn".

Veronal: nei, jeg ville ikke gått med på at de skulle ha ordinær undervisning. Hos oss har de en samling og temaet er det samme som for gudstjenesten ("dele med andre" tror jeg), de leser dikt, synger og snakker sammen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 12:27   #86
Slettet bruker
Passiv

Standard

På vår skole har de forresten Vinterball. 22. desember. Det er helt nøytralt.

(Vi bor litt på landet sånn sett. Det holder å endre navn her så er det nøytralt.)

Forøvrig er jeg enig i at hva som er greit for meg at ungene mine er med på eller ei er helt uinteressant - den tonen fra skolen er selvsagt ikke det minste grei.

Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 13:04   #87
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åkei, jeg har sendt mail, og holdt meg noenlunde i skinnet. Så får vi se om jeg får noe respons.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 13:38   #88
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg har fulgt med på den lokale skolen som for første gang skal ha julegudstjeneste. Denne skal arrangeres p skolen. De som ikke blir påmeldt skal ha ordinær undervisning. Er ordinær undervisning et likeverdig alternativt tilbud?

Nei, det er absolutt ikke et likeverdig tilbud. Det er et tilbud preget av ledelse som er redd for at ingen vil gå i kirken hvis det ikke er det beste (eneste) reelle tilbudet.

Jeg er svært så fornøyd med tilbudene vi kunne velge mellom. Det lover godt.

Gammel 03-12-10, 13:45   #89
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget er jo egentlig ikke om man selv syns det er greit at egne unger går i kirken med eller uten tro, men om det er greit å bedrive emosjonell utpressing fra skolens side for å få kirken til å bli det foretrukne alternativet.

Jepp, jeg er enig i at formuleringen i brevet var litt uheldig/lite gjennomtenkt, selv om jeg ikke ville valgt "emosjonell utpressing" for å beskrive det.

I Norge vil jeg påstå at nisser har en like stor plass i historie og tradisjon som gud, gitt.

Og jeg vil påstå at du tar feil. Veldig feil. Meget mulig at Nissen og Jesusbarnet har omtrent samme symbolverdi for deg og meg, men å si at nissen har en like stor rolle i den norske kulturarven som kristendommen er jo fullstendig tullete. Riktignok er mange allusjoner i Norge hentet fra folkediktningen, men langt de fleste kommer jo fra Bibelen. Sjelden jeg har kommet over bøker/dikt og filmer der det refereres til Snekker Andresen og Julenissen, gitt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 13:48   #90
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg for min del avholder nå tilfeldigvis midtvintersblotet mitt rundt 24. desember jeg, da.

Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 14:31   #91
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Rine, folklore og kulturhistorie er ikke akkurat din sterkeste side, gitt.

Gammel 03-12-10, 14:44   #92
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

I Norge vil jeg påstå at nisser har en like stor plass i historie og tradisjon som gud, gitt.

Kan du utdype dette? Jeg vet at nisser har stor plass i historien og er å spore i enkelte tradisjoner enda, men synes denne sammenligningen ble litt rar.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 15:05   #93
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg for min del avholder nå tilfeldigvis midtvintersblotet mitt rundt 24. desember jeg, da.

Ikke tilfeldigvis, egentlig. Jeg hadde jo egentlig tenkt å ha blotet den 21., men siden kristenfolket har prakket på meg alle de upraktiske helligdagene, bøyer jeg meg for dem, og avholder det den 24. i stedet. Raus, er jeg.

Fra spøk til alvor: Kirkebesøk før jul er helt toppers egentlig, men ikke som juleavslutning.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 15:11   #94
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi hadde nesten kirkebesøk forrige dagen, egentlig. Det kom noen folk med en bibel her og ville samtale med oss. Drammen og jeg holdt nesten på å sloss for å få være fus til å takke nei.

Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 15:16   #95
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Kan du utdype dette? Jeg vet at nisser har stor plass i historien og er å spore i enkelte tradisjoner enda, men synes denne sammenligningen ble litt rar.

Det var et svar til Rine, som mente at siden gud var viktigst ville hun heller ha gudstjeneste enn å lære om nissens røtter.

Jeg vil påstå at alle barn i Norge vet om nissen, i en eller annen form, uavhengig av religion. Man kan ikke si det samme om gud. I tillegg har nissen (ikke den rødkledde, colanissen, men fjøsnissen) en lang historie i norsk folklore, mulig fra før kristelig tid. At nissen er "å spore i enkelte tradisjoner" må jeg rett og slett fnise av, all den tid så godt som hver eneste norske barnefamilie benytter seg av ulike nissetradisjoner i forbindelse med jul.

Jeg syns nissehistorikk er vel så interessant i et kulturhistorisk perspektiv, som det gud er. Jeg vil også påstå at et skoleopplegg med samtale om nisser opp i gjennom historien gir barna mye mer læring enn et kirkebesøk med gudstjeneste.

Gammel 03-12-10, 15:20   #96
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ingen problemer med kirkebesøk, juleavslutninger eller lignende. Jeg synes det er en del av kulturhistorien. Men så savner jeg også den gode gamle dramatiseringen av juleevangeliet på skolen også.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 15:21   #97
Slettet bruker
Passiv

Standard

Å - nå kjente jeg at jeg fikk veldig lyst til å lese mer om nissehistorikk og denslags. Jeg vil vite mer! :hermine:

Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 15:31   #98
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg syns nissehistorikk er vel så interessant i et kulturhistorisk perspektiv, som det gud er. Jeg vil også påstå at et skoleopplegg med samtale om nisser opp i gjennom historien gir barna mye mer læring enn et kirkebesøk med gudstjeneste.

Synes du virkelig det? Jeg vil påstå at innholdet i nissehistorien er ganske så begrenset sammenliknet med guds(og her snakker vi vel egentlig kristendoms)historien, og derfor mye mindre interessant, ihvertfall i et kulturhistorisk perspektiv.

Gammel 03-12-10, 15:34   #99
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg har nissen (ikke den rødkledde, colanissen, men fjøsnissen) en lang historie i norsk folklore, mulig fra før kristelig tid.

Siden du nevner det, og siden Norge er tuftet på to folkeslag, nordmenn og samer - så kan vi bygge på med litt samisk kulturhistorie og nevne juovlastallu som er eldre enn den norske fjøsnissen. Kristendommen nådde ikke samene før for et par hundre år siden.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 15:40   #100
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Synes du virkelig det? Jeg vil påstå at innholdet i nissehistorien er ganske så begrenset sammenliknet med guds(og her snakker vi vel egentlig kristendoms)historien, og derfor mye mindre interessant, ihvertfall i et kulturhistorisk perspektiv.

Les hva jeg skriver da. En gudstjeneste gir ikke akkurat en dyp innføring i kristendomshistorie.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:53.