|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#82 |
ctrl+z
|
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg personlig har ingenting imot at ungene går i kirken på juleavslutning, men det handler jo om prinsippet selvsagt. At f.eks muslimske barn blir utelatt fra det som i utgangspunktet er tenkt som en kosedag synes jeg ikke er greit i det hele tatt. Jeg synes skolene burde ta konsekvensen av at vi faktisk lever i 2010 og skaffe nye juletradisjoner.
![]() |
#83 |
|
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg synes også det. Og skolen vår har innrømmet at de ikke har tenkt noe over det, eller har noen særlig grunn til å gå der. Det har bare "alltid vært sånn". |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Passiv
|
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenPå vår skole har de forresten Vinterball. 22. desember. Det er helt nøytralt. |
![]() |
![]() |
#88 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, det er absolutt ikke et likeverdig tilbud. Det er et tilbud preget av ledelse som er redd for at ingen vil gå i kirken hvis det ikke er det beste (eneste) reelle tilbudet.
![]() |
#89 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jepp, jeg er enig i at formuleringen i brevet var litt uheldig/lite gjennomtenkt, selv om jeg ikke ville valgt "emosjonell utpressing" for å beskrive det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Passiv
|
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg for min del avholder nå tilfeldigvis midtvintersblotet mitt rundt 24. desember jeg, da. |
![]() |
![]() |
#92 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Kan du utdype dette? Jeg vet at nisser har stor plass i historien og er å spore i enkelte tradisjoner enda, men synes denne sammenligningen ble litt rar.
![]() |
#93 |
Sviiisj!!
|
Ikke tilfeldigvis, egentlig. Jeg hadde jo egentlig tenkt å ha blotet den 21., men siden kristenfolket har prakket på meg alle de upraktiske helligdagene, bøyer jeg meg for dem, og avholder det den 24. i stedet. Raus, er jeg.
![]() |
#94 |
Passiv
|
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenVi hadde nesten kirkebesøk forrige dagen, egentlig. Det kom noen folk med en bibel her og ville samtale med oss. Drammen og jeg holdt nesten på å sloss for å få være fus til å takke nei. |
![]() |
![]() |
#95 |
Glamorøs
|
Det var et svar til Rine, som mente at siden gud var viktigst ville hun heller ha gudstjeneste enn å lære om nissens røtter.
![]() |
#96 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg har ingen problemer med kirkebesøk, juleavslutninger eller lignende. Jeg synes det er en del av kulturhistorien. Men så savner jeg også den gode gamle dramatiseringen av juleevangeliet på skolen også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Passiv
|
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenÅ - nå kjente jeg at jeg fikk veldig lyst til å lese mer om nissehistorikk og denslags. Jeg vil vite mer! :hermine: |
![]() |
![]() |
#98 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Synes du virkelig det? Jeg vil påstå at innholdet i nissehistorien er ganske så begrenset sammenliknet med guds(og her snakker vi vel egentlig kristendoms)historien, og derfor mye mindre interessant, ihvertfall i et kulturhistorisk perspektiv.
![]() |
#99 |
heimføing
|
Siden du nevner det, og siden Norge er tuftet på to folkeslag, nordmenn og samer - så kan vi bygge på med litt samisk kulturhistorie og nevne juovlastallu som er eldre enn den norske fjøsnissen. Kristendommen nådde ikke samene før for et par hundre år siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Glamorøs
|
Les hva jeg skriver da. En gudstjeneste gir ikke akkurat en dyp innføring i kristendomshistorie.
![]() |
|
|