|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen
Så hvis barna leker i sølepyttene med sandaler, er det greit? Jeg synes det er bra at du ikke jobber i barnehage (du gjør ikke det, gjør du?) for jeg er ganske sikker på at de voksne har som ansvar å påse at barna er riktig kledd for vær og vind, at de ikke utsetter seg selv eller andre for fare og at de ikke ødelegger leker, klær eller utstyr tilhørende barnehagen, seg selv eller andre. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ustabil
|
Ja, det er greit om de leker i sølepytter med sandaler. Er det sandal-vær så bruker de sandaler, og er det sølepytter så blir de våte. Foretrekker da at de ikke bruker sokker i sandalene så de slipper å gå våte og kalde på beina. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Borte
|
Det er jo også helt greie ting å gjøre som bare gir alminnelig slitasje.
|
|
|
#4 |
|
Ringskrømt
|
Normal slitasje, skitne klær osv. er selvsagt bare å vente, men her er det snakk om tre ødelagte vinterdresser på en dag. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Borte
|
Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagenJeg syns det har en viss verdi å lære barna at de skal være forsiktige med tingene sine også, jeg. Jeg tror ikke det er så heldig om barna vokser med en holdning til dresser og andre ting som sier at "Bare ødelegg og utfold deg, du. Mamma kjøper ny". Det er en middelvei mellom sunn utfoldelse i lek og ren uvørenhet og likgyldighet til at ting har en verdi. Jeg lar for eksempel ikke Vesla løpe i saltvann med dyre joggesko selv om været tilsier at det ikke er så farlig å bli våt på bena. Jeg syns det er viktig å ta vare på tingene mine, og vil gjerne at barnet mitt skal lære det samme.
|
|
|
#6 |
|
Ustabil
|
Joda, alt med måte. Men jeg syns det er unødvendig å løpe etter ungene å kommandere "ikke ak der, ikke tråkk i søla, ikke slik og ikke sånn" når de er ute og leker, og SPESIELT i barnehagen. Utstyret må tilpasses til bruken. Det er ikke barnet som må tilpasse aktiviteten etter utstyret. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Borte
|
Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagenHva er det du egentlig diskuterer, Bina? Du trekker frem eksempel etter eksempel på hvorfor du tillater normal lek. Det er da stor forskjell på å ha sand i en bøtte eller å la dressen slites over tid, og det Amor har opplevd. Hun fikk hjem hele tre ødelagte dresser tilhørende tre forskjellige barn på samme dag, med en forklaring fra pedagogisk leder som tyder på at barnehagepersonalet har stått og sett på at barna har ødelagt klærne sine. Det er ikke normal slitasje og burde vært korrigert.
|
|
|
#8 |
|
Ustabil
|
Det jeg sier er at aking på rumpa er normal lek. Ja, det kan resultere i flenger eller kraftig slitasje på klærne. Og det kan mange andre typer normal lek også. At tre godt slitte dresser mot slutten av sesongen ryker på samme dag er uflaks, men mest sannsynlig har alle tre ungene lekt og akt og hatt det skikkelig gøy. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Borte
|
Da har vi forskjellig oppfatning av hva som er normal lek, hva som er normal slitasje og hvor man setter grenser i leken og introduserer alternativer som også er skikkelig gøy. Det er helt greit, og da forstår jeg hvor vi er uenige. Takk for oppklaringen.
|
|
|
#10 |
|
Til tider hjulbeint
|
Mulig jeg er blind.. men jeg har ikke sett noe sted at det var snakk om tre godt slitte dresser?? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ustabil
|
Enkelt resonnement: Det er februar. Dette er barnas eneste dresser. Barna går i barnehage. Ergo er dressene godt slitte på denne tiden av året. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Til tider hjulbeint
|
Snakk for deg selv.. det er ikke tilfellet her i gården. Jeg kjøper kvalitet og til tross for bruk hver eneste dag er den nesten ikke synlig slitt og kan fint brukes av en unge til neste år. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Administrator
|
Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagenPoden har en ReimaTec+ dress (med ekstra forsterket sete og knær), og hvis han hadde akt slik at det ble rift i den, så hadde det vært en type aking som var til fare for mer enn dressen, for å si det sånn. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagenJeg hadde skrevet et glimrende innlegg, også koblet nettet seg av.
|
|
|
#16 |
|
Ustabil
|
Takk! Fikk ikke prikke deg, så derfor bare takk her! |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Borte
|
Se, nå er jeg forvirret igjen. Alt det du skriver her kunne jeg skrevet. Jeg mener det er en soleklar forskjell på dette og det å ikke gripe inn når man ser at klær blir ødelagt.
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Hvorfor argumentere på en slik måte at man tillegger en hel del andre egenskaper til de som er uenig med deg? Jeg går ikke av skaftet av noe av det du nevner, det har da heller ingenting med det å ødelegge klærne sine. Sikkert greit for deg å fremheve deg selv som en spesielt bra mor (siden du lar barnet utfolde seg hele tiden) og oss andre som begrensende, men det stemmer lite med hvordan jeg er som mor... |
|
|
|
#19 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagenSå lenge barnehagen forventer at jeg skal ha brukbart og helt tøy og klær så han kan være ute i all slags vær, så forventer jeg faktisk at barnehagen gjør sitt for at han ikke skal ødelegge tøyet på aktiviteter som alle "vet" at tar drepen på tøy.
|
![]() |
|
|