Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tre dresser ødelagt i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-07, 11:54   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tre dresser ødelagt i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg har puls! (Det vet jeg, for jeg har pulsklokke til å bevise det ) Går oppreist gjør jeg også. Og jeg blander meg minimalt borti barnas lek. Kun hvis de utsetter seg selv eller andre for FARE.

Så hvis barna leker i sølepyttene med sandaler, er det greit? Jeg synes det er bra at du ikke jobber i barnehage (du gjør ikke det, gjør du?) for jeg er ganske sikker på at de voksne har som ansvar å påse at barna er riktig kledd for vær og vind, at de ikke utsetter seg selv eller andre for fare og at de ikke ødelegger leker, klær eller utstyr tilhørende barnehagen, seg selv eller andre.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 11:56   #2
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Så hvis barna leker i sølepyttene med sandaler, er det greit? Jeg synes det er bra at du ikke jobber i barnehage (du gjør ikke det, gjør du?) for jeg er ganske sikker på at de voksne har som ansvar å påse at barna er riktig kledd for vær og vind, at de ikke utsetter seg selv eller andre for fare og at de ikke ødelegger leker, klær eller utstyr tilhørende barnehagen, seg selv eller andre.

Ja, det er greit om de leker i sølepytter med sandaler. Er det sandal-vær så bruker de sandaler, og er det sølepytter så blir de våte. Foretrekker da at de ikke bruker sokker i sandalene så de slipper å gå våte og kalde på beina.

Det er også greit om de leker i gresset med lyse klær og risikerer grønske, går på skogstur i joggesko selv om det kan være vått noen steder, eller leker på stranda selv om de får sand i trusa.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 11:59   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er også greit om de leker i gresset med lyse klær og risikerer grønske, går på skogstur i joggesko selv om det kan være vått noen steder, eller leker på stranda selv om de får sand i trusa.

Det er jo også helt greie ting å gjøre som bare gir alminnelig slitasje.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 12:05   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er greit om de leker i sølepytter med sandaler. Er det sandal-vær så bruker de sandaler, og er det sølepytter så blir de våte. Foretrekker da at de ikke bruker sokker i sandalene så de slipper å gå våte og kalde på beina.

Normal slitasje, skitne klær osv. er selvsagt bare å vente, men her er det snakk om tre ødelagte vinterdresser på en dag.

Jeg lar ikke min jentunge leke i sølepytter i sandaler, men det er sikkert mest fordi jeg tør å ta ansvar og blande meg inn i barnets lek når jeg ser at her må jeg bruke av min erfaring og sko barnet rett.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 11:49   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det har en viss verdi å lære barna at de skal være forsiktige med tingene sine også, jeg. Jeg tror ikke det er så heldig om barna vokser med en holdning til dresser og andre ting som sier at "Bare ødelegg og utfold deg, du. Mamma kjøper ny". Det er en middelvei mellom sunn utfoldelse i lek og ren uvørenhet og likgyldighet til at ting har en verdi. Jeg lar for eksempel ikke Vesla løpe i saltvann med dyre joggesko selv om været tilsier at det ikke er så farlig å bli våt på bena. Jeg syns det er viktig å ta vare på tingene mine, og vil gjerne at barnet mitt skal lære det samme.

Gammel 22-02-07, 11:52   #6
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns det har en viss verdi å lære barna at de skal være forsiktige med tingene sine også, jeg. Jeg tror ikke det er så heldig om barna vokser med en holdning til dresser og andre ting som sier at "Bare ødelegg og utfold deg, du. Mamma kjøper ny". Det er en middelvei mellom sunn utfoldelse i lek og ren uvørenhet og likgyldighet til at ting har en verdi. Jeg lar for eksempel ikke Vesla løpe i saltvann med dyre joggesko selv om været tilsier at det ikke er så farlig å bli våt på bena. Jeg syns det er viktig å ta vare på tingene mine, og vil gjerne at barnet mitt skal lære det samme.

Joda, alt med måte. Men jeg syns det er unødvendig å løpe etter ungene å kommandere "ikke ak der, ikke tråkk i søla, ikke slik og ikke sånn" når de er ute og leker, og SPESIELT i barnehagen. Utstyret må tilpasses til bruken. Det er ikke barnet som må tilpasse aktiviteten etter utstyret.

Jeg mener at både yttertøy og sko (til og med sommertøy) må tåle barnas bruk. De må tåle å bli våte, de må tåle sand, søle og klatring. Utstyret må tåle en skogstur, eller lek i barnehagen. Ellers er det utstyret det er noe galt med, mener jeg. Jeg ville aldri kjøpt sko til mine barn som ville blitt ødelagt om de fikk vann på dem.

Gammel 22-02-07, 13:16   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Hva er det du egentlig diskuterer, Bina? Du trekker frem eksempel etter eksempel på hvorfor du tillater normal lek. Det er da stor forskjell på å ha sand i en bøtte eller å la dressen slites over tid, og det Amor har opplevd. Hun fikk hjem hele tre ødelagte dresser tilhørende tre forskjellige barn på samme dag, med en forklaring fra pedagogisk leder som tyder på at barnehagepersonalet har stått og sett på at barna har ødelagt klærne sine. Det er ikke normal slitasje og burde vært korrigert.

Gammel 22-02-07, 13:18   #8
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Hva er det du egentlig diskuterer, Bina? Du trekker frem eksempel etter eksempel på hvorfor du tillater normal lek. Det er da stor forskjell på å ha sand i en bøtte eller å la dressen slites over tid, og det Amor har opplevd. Hun fikk hjem hele tre ødelagte dresser tilhørende tre forskjellige barn på samme dag, med en forklaring fra pedagogisk leder som tyder på at barnehagepersonalet har stått og sett på at barna har ødelagt klærne sine. Det er ikke normal slitasje og burde vært korrigert.

Det jeg sier er at aking på rumpa er normal lek. Ja, det kan resultere i flenger eller kraftig slitasje på klærne. Og det kan mange andre typer normal lek også. At tre godt slitte dresser mot slutten av sesongen ryker på samme dag er uflaks, men mest sannsynlig har alle tre ungene lekt og akt og hatt det skikkelig gøy.

Gammel 22-02-07, 13:23   #9
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Det jeg sier er at aking på rumpa er normal lek. Ja, det kan resultere i flenger eller kraftig slitasje på klærne. Og det kan mange andre typer normal lek også. At tre godt slitte dresser mot slutten av sesongen ryker på samme dag er uflaks, men mest sannsynlig har alle tre ungene lekt og akt og hatt det skikkelig gøy.

Da har vi forskjellig oppfatning av hva som er normal lek, hva som er normal slitasje og hvor man setter grenser i leken og introduserer alternativer som også er skikkelig gøy. Det er helt greit, og da forstår jeg hvor vi er uenige. Takk for oppklaringen.

Gammel 22-02-07, 13:24   #10
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Mulig jeg er blind.. men jeg har ikke sett noe sted at det var snakk om tre godt slitte dresser??

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 13:25   #11
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Mulig jeg er blind.. men jeg har ikke sett noe sted at det var snakk om tre godt slitte dresser??

Enkelt resonnement: Det er februar. Dette er barnas eneste dresser. Barna går i barnehage. Ergo er dressene godt slitte på denne tiden av året.

Gammel 22-02-07, 13:29   #12
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Enkelt resonnement: Det er februar. Dette er barnas eneste dresser. Barna går i barnehage. Ergo er dressene godt slitte på denne tiden av året.

Snakk for deg selv.. det er ikke tilfellet her i gården. Jeg kjøper kvalitet og til tross for bruk hver eneste dag er den nesten ikke synlig slitt og kan fint brukes av en unge til neste år.

Det blir dumt at du legger til og trekker fra i diskusjonen etter eget forgodtbefinnende.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 14:31   #13
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Poden har en ReimaTec+ dress (med ekstra forsterket sete og knær), og hvis han hadde akt slik at det ble rift i den, så hadde det vært en type aking som var til fare for mer enn dressen, for å si det sånn.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 15:18   #14
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde skrevet et glimrende innlegg, også koblet nettet seg av.

Jeg har ingen problemer med å forstå hva bina mener. Og det at de fleste er uenige med henne betyr vel ikke bare at hun har en "tone".

Hun mener noe annet enn de fleste. Jeg skjønner hva bina mener, men jeg er også uenig i deler av det.
Jeg er veldig for fri utfoldelse, men en del ting er bare greit om ingen voksne er der for å se på.

Om poden som knapt kan å gå vil klatre høyt opp i et tre og ingen voksne ser det er det helt greit. Om barna kaster seg bortover asfalten med utedress, og ingen voksne ser det så er det greit. Men om en voksne ser at her kan det gå galt så føler jeg at den voksne bør si ifra. Men der bina mener at det er bare liv og helse som skal passes på mener jeg at klær og ting også bør få muligheten til å overleve utelek.

Og safran, mener du virkelig at bina har alle imot seg? Jeg ser at de fleste er uenig, men de er ikke imot henne av den grunn.

Du stiller fint med en "tone" selv her føler jeg.

Gammel 22-02-07, 15:19   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Om poden som knapt kan å gå vil klatre høyt opp i et tre og ingen voksne ser det er det helt greit. .

Da syns jeg poden som knapt kan gå blir passet for dårlig på.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 15:42   #16
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg hadde skrevet et glimrende innlegg, også koblet nettet seg av.

Jeg har ingen problemer med å forstå hva bina mener. Og det at de fleste er uenige med henne betyr vel ikke bare at hun har en "tone".

Hun mener noe annet enn de fleste. Jeg skjønner hva bina mener, men jeg er også uenig i deler av det.
Jeg er veldig for fri utfoldelse, men en del ting er bare greit om ingen voksne er der for å se på.

Om poden som knapt kan å gå vil klatre høyt opp i et tre og ingen voksne ser det er det helt greit. Om barna kaster seg bortover asfalten med utedress, og ingen voksne ser det så er det greit. Men om en voksne ser at her kan det gå galt så føler jeg at den voksne bør si ifra. Men der bina mener at det er bare liv og helse som skal passes på mener jeg at klær og ting også bør få muligheten til å overleve utelek.

Og safran, mener du virkelig at bina har alle imot seg? Jeg ser at de fleste er uenig, men de er ikke imot henne av den grunn.

Du stiller fint med en "tone" selv her føler jeg.

Takk! Fikk ikke prikke deg, så derfor bare takk her!

Helt greit at man er uenige om ting. Jeg forventer ikke og har heller ikke erfaring med at barnehagen går inn for å beskytte barnas klær og utstyr. Tvert i mot vil jeg nesten si. Men jeg har da valgt å akseptere det, og si at barnehage er "risiko" både når det gjelder klær og skader på barna. Jeg går ikke av skaftet om barna kommerhjem med skrubbsår, bitemerker eller "spade-spor" i ansiktet, og jeg går heller ikke av skaftet om de kommer hjem med skitne, hullete og slitte klær. Jeg anser at det jeg sender i barnehagen står i risiko for å bli ødelagt, og for å bli borte. Og jeg anser IKKE at barnehagen (eller skolen) har noe som helst ansvar for klær og utstyr som vi sender med barna.

I tillegg syns jeg personlig altså at det er greit at barna har en aktivitet som sliter hardt på klærne. Jeg ser ingen grunn til å begrense barnas aktivitet av hensyn til klærne. Jeg kjøper ikke dresser for at de skal gå i arv eller selges videre, jeg kjøper dresser som forbruksvare fordi ungene trenger det.

Gammel 22-02-07, 15:52   #17
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Takk! Fikk ikke prikke deg, så derfor bare takk her!

Helt greit at man er uenige om ting. Jeg forventer ikke og har heller ikke erfaring med at barnehagen går inn for å beskytte barnas klær og utstyr. Tvert i mot vil jeg nesten si. Men jeg har da valgt å akseptere det, og si at barnehage er "risiko" både når det gjelder klær og skader på barna. Jeg går ikke av skaftet om barna kommerhjem med skrubbsår, bitemerker eller "spade-spor" i ansiktet, og jeg går heller ikke av skaftet om de kommer hjem med skitne, hullete og slitte klær. Jeg anser at det jeg sender i barnehagen står i risiko for å bli ødelagt, og for å bli borte. Og jeg anser IKKE at barnehagen (eller skolen) har noe som helst ansvar for klær og utstyr som vi sender med barna.

I tillegg syns jeg personlig altså at det er greit at barna har en aktivitet som sliter hardt på klærne. Jeg ser ingen grunn til å begrense barnas aktivitet av hensyn til klærne. Jeg kjøper ikke dresser for at de skal gå i arv eller selges videre, jeg kjøper dresser som forbruksvare fordi ungene trenger det.

Se, nå er jeg forvirret igjen. Alt det du skriver her kunne jeg skrevet. Jeg mener det er en soleklar forskjell på dette og det å ikke gripe inn når man ser at klær blir ødelagt.

Barnehagepersonalet kunne sagt "Ikke skli i bakken der, da blir dressene deres ødelagt", på lik linje som de ville sagt "Ikke klipp i genseren din, da blir det hull i den". Mener du at det er helt uproblematisk å kjøpe 3 nye dresser annenhver måned som vil være tilfellet for Amor? Fra Oktober til April blir det i beste fall ni dresser som skal kjøpes inn, flere om akingen skjer daglig. Jeg syns ikke det henger på greip om barnehagen forventer dette.

Gammel 22-02-07, 15:52   #18
TBM
Passiv

Standard

Jeg går ikke av skaftet om barna kommerhjem med skrubbsår, bitemerker eller "spade-spor" i ansiktet, og jeg går heller ikke av skaftet om de kommer hjem med skitne, hullete og slitte klær. Jeg anser at det jeg sender i barnehagen står i risiko for å bli ødelagt, og for å bli borte. Og jeg anser IKKE at barnehagen (eller skolen) har noe som helst ansvar for klær og utstyr som vi sender med barna.

Hvorfor argumentere på en slik måte at man tillegger en hel del andre egenskaper til de som er uenig med deg? Jeg går ikke av skaftet av noe av det du nevner, det har da heller ingenting med det å ødelegge klærne sine. Sikkert greit for deg å fremheve deg selv som en spesielt bra mor (siden du lar barnet utfolde seg hele tiden) og oss andre som begrensende, men det stemmer lite med hvordan jeg er som mor...

Ungene mine utfolder seg masse fysisk - mer enn de aller fleste vil jeg tro - men de skjønner at noen aktiviteter vil ødelegge klærne deres såpass at de ikke gjør det. Dette betyr at de har fått noen grenser å forholde seg til - som igjen er en viktig del av deres oppdragelse...

Heldigvis har vi en barnehage som forstår seg på å sette slike grenser også - og det er ikke uvanlig at man drar en regnbukse over dressen når underlaget tilsier det. Det er en god del lurere enn de folka i amors barnehage...

Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 15:57   #19
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Så lenge barnehagen forventer at jeg skal ha brukbart og helt tøy og klær så han kan være ute i all slags vær, så forventer jeg faktisk at barnehagen gjør sitt for at han ikke skal ødelegge tøyet på aktiviteter som alle "vet" at tar drepen på tøy.
Da tenker jeg på aktiviteter som ved uhell ødlegger tøy altså.
Selvsagt kan ting bli ødelagt ved et uhell, elelr at barnet har gjort ting som personalet ikek har sett der og da. Men når ting som f.eks aking på barmak og steiner blir sett, så tar jeg det som en selvfølge at de ansatte gjør noe med det.
(nå er det eksemplet klin umulig der jeg har mitt barn, for de har bare gress i bakkene sine da)

Gammel 22-02-07, 15:59   #20
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

(nå er det eksemplet klin umulig der jeg har mitt barn, for de har bare gress i bakkene sine da)

Forslag til dugnadsaktivitet kanskje?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:46.