Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødre

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-10, 15:08   #81
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødre

Trist sak og komplisert sak. Synes ikke norske myndigheter skal gjøre noe unntak for moren, men noe må gjøres for barna. Hvordan det skal ordnes ser jeg dog ikke.

Det at de er statsløse er noe som må ordnes opp i på ett eller annet tidspunkt. Om ikke India vil ta ansvar for dem og anser de som norske, burde muligens Norge ta grep. Men hvordan?

At folk prøver å lure seg unna systemet på denne måten gjør meg så sint. I allefall når det kun er egosentriske grunner som tilsynelatende er motivet. Hadde det vært et større perspektiv hadde jeg muligens skjønt det, men her er det to barn som blir dratt i midten på grunn av denne kvinnens ønske om barn. Slik jeg kan se det vil det ikke ende i noen lovendring som kan resultere i hjelp til flere, ytterligre rettferdighet, tvert i mot. Nei, hun har rett og slett kjøpt to spedbarn. Godtar vi dette kan konsekvensene bli adskillig mer tragisk i fremtiden.

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 15:18   #82
Slettet bruker
Passiv

Standard

Bare sånn for å ha en ting KRYSTALLKLART:
Det er flere nordmenn bosatt i utlandet med ansvar for barn de ikke har rett til etter norsk lovgivning som ikke kan ta disse barna med til Norge.

Dette er på ingen måte noen enkeltsak. Den vil definitivt dra flere med seg. Og denne damen er så ufattelig teit og uansvarlig at etter min mening burde hun ikke få ta hånd om barn i det hele tatt enten de er født av den ene eller den andre.

Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 16:14   #83
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Denne saken gjør meg syk til margen. Jeg fatter ikke hvordan dette mennesket så for seg at hun kunne juge seg til disse babyene og deretter vinne sympati og gamble på at hun fikk ta dem med seg?

Jaha? Hun vurderer søksmål? Hun burde vel heller vurdere hvordan hun skal unngå det, synd et ikke finnes iddjåt-lovgivning.

Du kan så si.

Kari Ann Volden vil ta ut søksmål mot staten om ikke vedtaket om avvisning av adopsjonssøknaden omgjøres.

Hentet herfra:
http://www.lofotposten.no/lokale_nyh...cle5403725.ece

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 16:19   #84
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Du kan så si.

Kari Ann Volden vil ta ut søksmål mot staten om ikke vedtaket om avvisning av adopsjonssøknaden omgjøres.

Hentet herfra:
http://www.lofotposten.no/lokale_nyh...cle5403725.ece

Hun har fått hjelp og tilbud om mer hjelp. At det ikke er den hjelpen hun har mest lyst på er altså knekkende likegyldig. Hun fremstår som litt snodig synes jeg. Hun valgte å ta en sjanse med risiko for at hun må bli i India med barna sine - nå må hun bli i India med barna sine.

Som sagt - det sitter nordmenn flere steder i verden med samme problemstilling.

Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 16:38   #85
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg brøt loven med vitende vilje og åpne øyne - nå vil jeg saksøke staten hvis jeg ikke blir belønnet for det ved å få vilja mi!

Hvor lite smart er det fysisk mulig å bli?

Gammel 13-12-10, 19:07   #86
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Nå er det visst slik at loven er endret midt i prosessen hennes såvidt jeg har skjønt. Jeg synes nå man bør handle på en slik måte at man sikrer barnas fremtid. Og i det synes jeg det ligger å gi dem en mor eller far.

Sist redigert av Bille : 13-12-10 kl 19:22. Årsak: Skriveleif..
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 19:09   #87
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes man kan begynne med å åpne for surrogatsvangerskap i Norge jeg da, så slipper vi hele problemstillingen fremover. :ubeskjeden:

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 19:15   #88
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg synes man kan begynne med å åpne for surrogatsvangerskap i Norge jeg da, så slipper vi hele problemstillingen fremover. :ubeskjeden:

Nah... det er en grunn til at det er i et "billig" land det skjer, det her...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 19:21   #89
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Nah... det er en grunn til at det er i et "billig" land det skjer, det her...

Jo, men det er fordi alternativet er USA, hvor det svinedyrt. I Norge hadde det ikke trengt å være dyrt. Vi kunne gjort som England, hvor det ikke er tillatt for surrogatmoren å ta betalt utover å få dekket sine kostnader. Det er mange kvinner som gjør slikt av idealistiske grunner, og som ønsker å hjelpe. (Typisk en søster eller god venninne.) Prøverør er heller ikke så dyrt i Norge. Jeg tror nok ikke det hadde trengt å bli særlig dyrere, særlig med tanke på at man slipper reiseutgifter, som jo er ganske heftig når du må reise til en annen verdensdel og bo der en stund osv.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 19:41   #90
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hvorfor i all verden kan hun ikke bosette seg i India og få hjelp av hele støtteapparatet sitt til å skaffe barna et statsborgerskap? Det tar sikkert flere år å få fikset alle papirene, men hvis hun og barna har indisk statsborgerskap, kan de ikke flytte til Norge om noen år da? Søke familiegjenforening eller noe sånt?

Gammel 13-12-10, 19:41   #91
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Nå er det visst slik at loven er endret midt i prosessen hennes såvidt jeg har skjønt. Jeg synes nå man bør handle på en slik måte at man sikrer barnas fremtid. Og i det synes jeg det ligger å gi dem en mor eller far.

Hvilken lov som påvirker denne prosessen er det snakk om?

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 21:08   #92
Slettet bruker
Passiv

Standard

Dette er nytt for meg. Hva er det for noe som er endret?

Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 21:08   #93
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Har du noen lenker til lovdata om endringene?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 21:09   #94
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvorfor i all verden kan hun ikke bosette seg i India og få hjelp av hele støtteapparatet sitt til å skaffe barna et statsborgerskap? Det tar sikkert flere år å få fikset alle papirene, men hvis hun og barna har indisk statsborgerskap, kan de ikke flytte til Norge om noen år da? Søke familiegjenforening eller noe sånt?

Fordi atte hun har ikke lyst til det. Hun har lyst til å bo i Norge.

Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 21:12   #95
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sånn generelt - jeg mener faktisk at det virkelig er et argument at det er mange barn i India som er svært vanskeligstilte. Disse barna er ikke i noen særposisjon i den retning i det hele tatt. Tvert om. Det eneste som kan gjøre at disse barna får det særlig vanskelig er om denne uansvarlige kvinnen topper kransekaka hun har bakt og dumper ungene og drar. Da har de det vanskelig. Nå har de da ikke det. Status nå er at de bor i India med en dame som fungerer som mor. De savner ikke Norge og de trenger ikke Norge. At mor ikke er happysnappy når det går mot jul og det er vrient å få edelgran i India er en annen sak - det er hennes problem.

På samme tid er det altså barn i India som sitter adskillig verre til enn disse to. Skal man velge to tilfeldige barn fra India man skal gjøre noe for - velg noen andre. Om denne damen evner å være mor i det hele tatt så vil det gå helt greit med de her.

Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 21:13   #96
Slettet bruker
Passiv

Standard

Som en eller annen - Poly tror jeg - sa: Om ungene mine ble stuck i India så ville jeg da ikke ett sekund vurdert å reise uten dem.

Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 21:16   #97
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken lov? Det har aldri vært spesilelt enkelt å adoptere barn man ikke dr i slekt med utenom det vanlige adopsjonssystemt. Tenker du surrogatmovgiving? Jeg vet det ble gjort noe (men om det var lovendring eller innskjerping av regelverk vet jeg ikke) som gjorde deg vanskeligere for surrogatforeldre, der faren var biologisk far, å få barnet med hjem. Men problemet til denne damen er jo at hun ikke er biologisk i slekt med tvillingene i det hele tatt. Strengt tatt er det inne snakk om surrogati, det er ren adopsjon. Ergo er det adopsjonslovgivingen som gjelder, og der tror jeg ikke noe er endret.

Gammel 13-12-10, 21:19   #98
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Smil

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det er en helt annen diskusjon. Dog en interessant en.

Gammel 13-12-10, 21:33   #99
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg er hjertens enig med Polyanna og mange andre her inne. Følelsesmessig utpressing er kvalmt uansett hvor og hvordan det foregår, men dette kvinnemennesket tar kaka. Hun virker sutrete og trassig. Tramper hun i gulvet og roper "JEG VIL, JEG VIL!" mon tro?

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 21:39   #100
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Der har vel vært en lang tråd om dette her før. Det var ikke så lurt å føre myndighetene bak lyset. Det åpner jo for ren produskjon av mennesker til enhver uavhengig person med penger Man handler inn egg, sperm og fikser leiebolig i 9 mnd. Så tar man med den ferdige varen med hjem. Hvis ordningen får lovhjemmel og formaliseres blir det jo omtrent som å gå på babyshopping.

Emneord
dilemma, india, surrogat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:08.