Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Nyttårsaften, legge seg før midnatt? (Voksne)

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-11, 12:30   #1
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nyttårsaften, legge seg før midnatt? (Voksne)

Skjønner ikke problemet en gang. Dersom jeg inviteterer til fest og noen må gå tidligere pga jobb dagen etter så er vel det helt greit. Det viktigste er jo at de kommer. Nyttårsaften eller ei.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 13:00   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sånn for ordens skyld - det er ikke normalen å være alvorlig søvndeprivert eller å ha betydelige søvnforstyrrelser.
Man tar jo normalt ikke hensyn til feks rullestolbrukere når man inviterer til fest. Medmindre det faktisk kommer noen som bruker rullestol - da tilrettelegger man for det. På samme måte tilrettelegger man eller forventer ikke at folk flest har alvorlige søvnforstyrrelser all den tid de fleste faktisk ikke har det.

Det er andre forventninger og andre "normal"-definisjoner som gjelder når man har et uttalt problem med noe. Om det er matallergi eller søvn eller fremkommelighet eller annet. Og disse hensynene tar man når det er behov for det, ellers ikke.

Om man inviterer noen med en søvnproblematikk på fest så skjønner jo absolutt alle at denne personen må prioritere søvnmønster foran alt annet. Om man inviterer gjester som ikke har slike problemstillinger så skjønner man jo også om vedkommende har hensyn som må gå foran. Klart det. Men det betyr ikke at det ikke er litt normalt å forvente at man er i et bryllup til brudeparet drar, blir på en bursdagsfest til gavene åpnes eller lar nyttårsfesten vare til midnatt. Sånn som en hovedregel. Med unntak der det trengs.

Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 13:05   #3
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har man en søvnforstyrrelse når man passer på å få nok søvn før en arbeidsdag, altså?

Gammel 02-01-11, 13:12   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Har man en søvnforstyrrelse når man passer på å få nok søvn før en arbeidsdag, altså?

De eksemplene som Hyacinth feks nevner her er søvnforstyrrelser. En som er alvorlig søvndeprivert må legge opp mye av tilværelsen sin etter å få nok søvn. De fleste andre trenger ikke det.

Om man får alvorlige problemer i mange uker ved å mangle 2 timer søvn en natt så trenger man ikke ha noen søvnforstyrrelse - men man kan ha det. Det kommer jo litt an på om man selv opplever det som et problem eller ikke.

Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 19:39   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

De eksemplene som Hyacinth feks nevner her er søvnforstyrrelser.

Høh? Hvilke da?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 20:00   #6
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Oi, her har diskusjonen fortsatt ser jeg.

Egentlig er jeg veldig overrasket over at det blir lagt svært liten vekt på at jeg faktisk skulle sitte bak rattet hele dagen og dele ut medisiner til pasienter. Hadde jeg hatt en kontorjobb eller skulle stått i kassa på Shell hadde jeg muligens prioritert annerledes.

Men jeg har ingen prolemer med å være litt sær jeg, altså. Jeg har nok andre sider som er mye særere enn akkurat dette.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 13:25   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nei, men når du og andre her sier at dere blir syke av for lite søvn er det vel snakk om en eller annen søvnforstyrrelse? Det er jo uansett ikke sykdomstilfeller vi snakker om i tråden.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 16:43   #8
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om man inviterer noen med en søvnproblematikk på fest så skjønner jo absolutt alle at denne personen må prioritere søvnmønster foran alt annet. Om man inviterer gjester som ikke har slike problemstillinger så skjønner man jo også om vedkommende har hensyn som må gå foran. Klart det. Men det betyr ikke at det ikke er litt normalt å forvente at man er i et bryllup til brudeparet drar, blir på en bursdagsfest til gavene åpnes eller lar nyttårsfesten vare til midnatt. Sånn som en hovedregel. Med unntak der det trengs.

Men hvorfor må man ha noe _andre_ mener er en "skikkelig grunn" for at det skal "være greit" å gå fra en fest? Hvis man selv bedømmer at i kveld har jeg lyst til å ta kvelden tidlig av en eller annen yms grunn. Om det så _er_ alvorlig søvndepriverthet, depresjon, sykdom, behov for søvn, ønske om å være opplagt på jobb, viten om at barn våkner tidlig, ønske om å ikke være zombie etter å ha ammet ørti ganger påfølgende natt, eller fordi det er tirsdag.
Hvorfor har noen _andre_ noe med det?
Og selvsagt - innenfor høflighetens grenser. Man kan f.eks hinte på forhånd om at "håper det er greit at det blir tidligkvelden" elns.

Eller spør jeg egentlig om hvorfor folk synes det er så forbaska farlig å bli ansett for å være sær for å gjøre som man vil

Jeg har aldri vært i bryllup hvor ikke brudeparet har holdt ut til langt på natt jeg tror jeg Eller kanskje jeg bare ikke har kjent til skikken og ikke tenkt over at de har forsvunnet?
Men uansett da, der noen feires, og hvis det er noe greier ift det som forventes fulgt så prøver man selvsagt å følge opp det. For meg er ikke nyttårsaften en slik kveld, hvis jeg selv velger at raketter, sjampis, fulle folk og påfølgende sigarer ikke er viktige for meg liksom. (altetter festen selvsagt)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 16:57   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg har aldri vært i bryllup hvor ikke brudeparet har holdt ut til langt på natt jeg tror jeg

Vi holdt på til ca. 2-3 om natten, tror jeg. Endel gjester forsvant før den tid, jeg har aldri tenkt over det? Jeg hadde aldri forventet at alle gjestene skulle være der til langt på natt pga. oss altså.

Gammel 02-01-11, 17:10   #10
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herlighet for en sær diskusjon...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 17:14   #11
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Herlighet for en sær diskusjon...

Gammel 02-01-11, 18:01   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Men hvorfor må man ha noe _andre_ mener er en "skikkelig grunn" for at det skal "være greit" å gå fra en fest? Hvis man selv bedømmer at i kveld har jeg lyst til å ta kvelden tidlig av en eller annen yms grunn. Om det så _er_ alvorlig søvndepriverthet, depresjon, sykdom, behov for søvn, ønske om å være opplagt på jobb, viten om at barn våkner tidlig, ønske om å ikke være zombie etter å ha ammet ørti ganger påfølgende natt, eller fordi det er tirsdag.
Hvorfor har noen _andre_ noe med det?
Og selvsagt - innenfor høflighetens grenser. Man kan f.eks hinte på forhånd om at "håper det er greit at det blir tidligkvelden" elns.

Eller spør jeg egentlig om hvorfor folk synes det er så forbaska farlig å bli ansett for å være sær for å gjøre som man vil

Jeg har aldri vært i bryllup hvor ikke brudeparet har holdt ut til langt på natt jeg tror jeg Eller kanskje jeg bare ikke har kjent til skikken og ikke tenkt over at de har forsvunnet?
Men uansett da, der noen feires, og hvis det er noe greier ift det som forventes fulgt så prøver man selvsagt å følge opp det. For meg er ikke nyttårsaften en slik kveld, hvis jeg selv velger at raketter, sjampis, fulle folk og påfølgende sigarer ikke er viktige for meg liksom. (altetter festen selvsagt)

Man må ikke ha noen grunn.

Det jeg skriver er utelukkende styrende for hvorvidt jeg ville tenkt at noe var snodig eller ei. Jeg ville feks forventet at agenten ville blitt på en fest hos meg til jeg gråtende ba henne reise hjem, men jeg ville forventet at deg måtte jeg holde fast den ekstra lille halvtimen. Fordi at sånn er dere.

For folk jeg ikke kjenner så godt så ville jeg vanligvis gå ut fra normalen - at man i de og de selskapstypene som oftest blir ca så og så lenge. Små avvik ville jeg ikke merket - veldig store avvik ville jeg kanskje merket. Veldig annerledes enn forventet ville jeg kanskje tenkt at jøss, den var ny/sær/snodig, neinei, jaja.

Ene og alene fordi normalen der man ikke har annet å navigere etter gjerne er at nyttårsfester varer til ca midnatt, bryllup til brura og bruremannen drar og nachspiel til det går an å få tak i taxi, eller bussen går igjen. Sånn ca. (Her later jeg som om jeg har en vane med å gå på nachspiel sånn at jeg ser tøff ut - jeg er jo sjelden sistemann som går hjem for å si det sånn. )

Det er altså ikke noe krav - kun en forklaring på om man ville legge merke til noe som skiller seg ut og tenkt over det eller ikke.

Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 13:29   #13
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva er egentlig problemet med å bli betraktet som litt sær av og til, da?

Jeg synes det er åpenbart sært om man når man er ellers frisk&rask prioriterer en god natts søvn på en dag som nyttårsaften.

Men selv hater jeg uanmeldt besøk. Da blir jeg sur. Og det er det relativt mange som ser på som sært. Det lever jeg fint med.

Gammel 02-01-11, 13:35   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Uanmeldt besøk?
Det er ikke sært å ikke takle det vel? Det er jo ... det er jo helt forferdelig!

Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 13:52   #15
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Uanmeldt besøk?
Det er ikke sært å ikke takle det vel? Det er jo ... det er jo helt forferdelig!

Gammel 02-01-11, 13:54   #16
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uanmeldt besøk?

Vi snakker ennå om den gangen vi kom på uventa besøk til tanta mi i 1992 eller noe sånt. Hun ble særs stressa av det. Og ja, vi synes det er sært hjemme hos oss, sært nok til at det blir snakket om ennå. Men det er vel helt greit? Man får vel ha noen særheter tenker jeg. De fleste har vel det.

Gammel 02-01-11, 13:56   #17
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Vi snakker ennå om den gangen vi kom på uventa besøk til tanta mi i 1992 eller noe sånt. Hun ble særs stressa av det. Og ja, vi synes det er sært hjemme hos oss, sært nok til at det blir snakket om ennå. Men det er vel helt greit? Man får vel ha noen særheter tenker jeg. De fleste har vel det.

...det er jo de som kommer på uanmeldt besøk som er en besynderlig rase, da.

Gammel 02-01-11, 14:00   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

...det er jo de som kommer på uanmeldt besøk som er en besynderlig rase, da.

Neida.

Klart man gjør det? Det hadde da vært kjipern om man hadde litt ekstra tid mens man var i en fremmed by der det er kjentfolk og man ikke sender en sms med "vi er i nabolaget, har du en halvtime"?

Gammel 02-01-11, 14:03   #19
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Neida.

Klart man gjør det? Det hadde da vært kjipern om man hadde litt ekstra tid mens man var i en fremmed by der det er kjentfolk og man ikke sender en sms med "vi er i nabolaget, har du en halvtime"?

Da kan man jo velge å møtes et annet sted enn hjemme, så en slik SMS hadde jeg satt pris på. Det er verre med de som står foran inngangsdøra. :hat:

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 13:59   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Men dere som synes det er sært å prioritere søvn fremfor moro, dere jobber utelukkende på dagtid? For enkelte av oss kan det nemlig være 3. eller 4. natta den uka uten søvn fordi man er på jobb om natten og med den vanlige barnenattevåken innimellom. Og hvor man evt har jobbet helgen før og skal opp på en relativt tøff tidlig vakt dagen etter. Man kan synes det er så sært man bare vil, men å kjøre rundt med sånn søvnmangel kan sammenlignes med å kjøre med promille.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:43.