Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hunder i barnehagegarderoben - ok?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hunder i barnehagegarderoben
Greit å ta med hunden inn 11 4,91%
Ikke greit å ta med hunden inn 213 95,09%
Deltakere: 224. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-07, 09:33   #1
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder i barnehagegarderoben - ok?

Jeg synes det blir to forskjellige settinger å ha med hunden for å vise den frem og det å bare ta den med i garderoben.
For det første er man forberedt hvis den skal tas med (og da hadde jeg bedt om å la være) og man kan prate med barn som er redde.
Hvor lurt det er for hunden er en annen diskusjon.

Det å komme inn i barnehagen og plutselig møte en hund (noe et barn absolutt ikke forventer) er noe helt annet og også ganske frekt i mine øyne.
Men så er jo også jeg utrolig lei av hunde-eiere som ser på dyret som sitt eget barn og blir fornærmet hvis man ikke skryter..

Gammel 27-02-07, 09:34   #2
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg synes det blir to forskjellige settinger å ha med hunden for å vise den frem og det å bare ta den med i garderoben.
For det første er man forberedt hvis den skal tas med (og da hadde jeg bedt om å la være) og man kan prate med barn som er redde.
Hvor lurt det er for hunden er en annen diskusjon.

Det å komme inn i barnehagen og plutselig møte en hund (noe et barn absolutt ikke forventer) er noe helt annet og også ganske frekt i mine øyne.
Men så er jo også jeg utrolig lei av hunde-eiere som ser på dyret som sitt eget barn og blir fornærmet hvis man ikke skryter..

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 10:37   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herregud for noen ustabile hunder dere må være vant til, eller så har dere bare ikke peiling. Fordi det er mye som skjer i en garderobe, så frykter dere at noe tragisk skal skje? Herlighet, så dumt.

Sist redigert av Skremmern : 16-04-08 kl 09:33.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 10:47   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Herregud for noen ustabile hunder dere må være vant til, eller så har det bare ikke peiling. Fordi det er mye som skjer i en garderobe, så frykter dere at noe tragisk skal skje? Herlighet, så dumt.

Frykt og fobier kan være irrasjonelt. Jeg er veldig redd store hunder som ser "skumle" ut. Som Angelique sier, man står der og utskiller adrenalin som jeg har lært at hunder reagerer på. Hvis jeg hadde fått en stor rottweiler opp i fjeset i den trange garderoben vet jeg faktisk ikke hvordan jeg hadde reagert. Kanskje jeg hadde vært helt rolig, men en irrasjonell og ugunstig reaksjon kunne også kommet. F.eks snublet og stupt ut døren i vill panikk. Jeg kan bare forestille meg hvordan barn som er redde ville ha reagert. Det er ikke riktig å tvinge et redd barn oppi en hilsesituasjon med en stor hund i en trang, folksom garderobe helt uventet og ikke forberedt. Slik kurerer man ikke fobi.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 10:54   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Frykt og fobier kan være irrasjonelt. Jeg er veldig redd store hunder som ser "skumle" ut. Som Angelique sier, man står der og utskiller adrenalin som jeg har lært at hunder reagerer på. Hvis jeg hadde fått en stor rottweiler opp i fjeset i den trange garderoben vet jeg faktisk ikke hvordan jeg hadde reagert. Kanskje jeg hadde vært helt rolig, men en irrasjonell og ugunstig reaksjon kunne også kommet. F.eks snublet og stupt ut døren i vill panikk. Jeg kan bare forestille meg hvordan barn som er redde ville ha reagert. Det er ikke riktig å tvinge et redd barn oppi en hilsesituasjon med en stor hund i en trang, folksom garderobe helt uventet og ikke forberedt. Slik kurerer man ikke fobi.

Jeg sier ikke (og undervurderer ikke) frykter og fobier, men denne frykten sitter hos en selv, det er dermed ikke sagt at alle hunder er farlige og ustabile.

Gammel 27-02-07, 11:15   #6
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sier ikke (og undervurderer ikke) frykter og fobier, men denne frykten sitter hos en selv, det er dermed ikke sagt at alle hunder er farlige og ustabile.

Neida, det er vel heller ikke poenget til noen her? Men frykten for at en hund er farlig og ustabil er høyst reell hos mange, og en trang, folksom barnehagegarderobe er ikke et naturlig møtested for hunder og folk som er fremmede for hverandre. Ei heller en bundet hund rett oppi inngangen.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 11:18   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Neida, det er vel heller ikke poenget til noen her? Men frykten for at en hund er farlig og ustabil er høyst reell hos mange, og en trang, folksom barnehagegarderobe er ikke et naturlig møtested for hunder og folk som er fremmede for hverandre. Ei heller en bundet hund rett oppi inngangen.

Mitt inntrykk er ikke slik du beskriver. Enkelte har nevnt allergier og fobier, men andre nevner den pressede situasjonen, at hunden kan "gjøre noe tragisk".

Gammel 27-02-07, 11:06   #8
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Herregud for noen ustabile hunder dere må være vant til, eller så har det bare ikke peiling. Fordi det er mye som skjer i en garderobe, så frykter dere at noe tragisk skal skje? Herlighet, så dumt.

Tror ikke du har hund...... Jeg har hatt hunder i 17år, og de har til dags dato ikke bitt noen! MEN det er klart man skal passe ekstra på når barn er tilstede. ENHVER hund i en presset situasjon kan bite F.eks hvis barn drar dem i halen, går etter dem selv om de går vekk, tar maten fra dem etc,etc. Den eneste måten en hund kan gi beskjed på er da, ved hjelp av knurring eller biting.

Og for barn som ikke er vant til hund, så vet de desverre ikke alltid hvordan de skal opptre ovenfor en hund.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 11:13   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Tror ikke du har hund...... Jeg har hatt hunder i 17år, og de har til dags dato ikke bitt noen! MEN det er klart man skal passe ekstra på når barn er tilstede. ENHVER hund i en presset situasjon kan bite F.eks hvis barn drar dem i halen, går etter dem selv om de går vekk, tar maten fra dem etc,etc. Den eneste måten en hund kan gi beskjed på er da, ved hjelp av knurring eller biting.

Jeg tror ikke du har elefant.

Er du som hundeeier helt ute av stand til å holde kustus på hunden din? Det er ikke noe problem å holde slemme barn unna hunden. Synes synd på deg som må leve i en sånn uvisshet, og som ikke klarer å stole på hunden din.

Familiehunder er vant til barn, de er vant til mennesker, støy fra trafikk, ting, kjøkkenredskaper, TV, besøk osv. Hvis barna (eller hyenene?) du nevner er så pågående og ukontrollerbare så ville jeg ha blandet meg inn, selv om jeg bare var vitne til hendelsen. Ikke fordi jeg var redd for barnas ve og vel, men fordi barna bør få høre litt om hvordan et dyr skal behandles.

Gammel 27-02-07, 11:47   #10
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror ikke du har elefant.

Er du som hundeeier helt ute av stand til å holde kustus på hunden din? Det er ikke noe problem å holde slemme barn unna hunden. Synes synd på deg som må leve i en sånn uvisshet, og som ikke klarer å stole på hunden din.

Familiehunder er vant til barn, de er vant til mennesker, støy fra trafikk, ting, kjøkkenredskaper, TV, besøk osv. Hvis barna (eller hyenene?) du nevner er så pågående og ukontrollerbare så ville jeg ha blandet meg inn, selv om jeg bare var vitne til hendelsen. Ikke fordi jeg var redd for barnas ve og vel, men fordi barna bør få høre litt om hvordan et dyr skal behandles.

Må le også Skremmern, for jeg skjønner at dette med hund, det vet du lite om. Det er helt ok, men i det minste innrøm det da

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 12:23   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke hunder har noe som helst i en barnehagegarderobe å gjøre.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 12:24   #12
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Hund har ingenting i barnehagegarderoben å gjøre. Uansett hvor lydig og snill den er. Garderoben skal være en trygg plass og det blir den ikke for de barna som er redd for hunder.
Skal mann diskutere om det er ok å dra på besøk til noen med hund eller invitere hund på besøk i barnehagen så blir jo dette en helt annen diskusjon.
Når det blir snakk om førerhund og allergi blant barn så kommer jotilrettelegging inn i bildet(noe som barnehagepersonell må ta hensyn til ved opptak).

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 12:27   #13
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Hunder har ingenting i en barnehagegarderobe å gjøre - det er dine barn Polyanna et veldig godt eksempel på. De blir redde når de ser hunden, og det skal de få slippe å bli i barnehagen sin. De skal få kjenne seg trygge på at i barnehagen er det godt å være, ingenting skummelt. Og hunder er skummelt for disse barna, uansett hvor mye Skremmern prøver å snakke hundens sak.

Gammel 27-02-07, 12:36   #14
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Må le også Skremmern, for jeg skjønner at dette med hund, det vet du lite om. Det er helt ok, men i det minste innrøm det da

Jeg har null peiling på hunder, men såpass har jeg da fått med meg at enhver hund potensielt kan gjøre noe farlig i en situasjon hvor den føler seg presset. Og derfor skal man f.eks. helst ikke ta kontakt med hunder uten eierens tillatelse/oppmerksomhet.

Jeg tenker også på hvordan min eldste datter ville ha reagert på en hund i garderoben da hun var i alderen 1-3 år. Hun var panisk redd dyr. Hun ble helt hysterisk.

Sist redigert av ElinM : 27-02-07 kl 12:52.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 15:11   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Er det mulig. Jeg sier ikke at det er slik at ingen hunder biter, det vet vi skjer, men å fremstille dem så ustabile og farlige som det du gjør, er tull. Jeg gidder heller ikke å begi meg utpå en diskusjon om hvem som har hatt mest hund lengst, det er bare tåpelig.

Gammel 27-02-07, 22:22   #16
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Nei, ikke alle hunder er ustabile.
Jeg mener jo at mine hunder er de søteste og snilleste i hele verden, selvfølgelig.

Det handler ikke om å "frykte at noe skal skje", men å ta sine forholdsregler slik at det ikke gjør det.

Det er en kjensgjerning at når frykt er involvert, det være seg hos dyr eller menneske, kan ulykker skje, og de kan skje før man aner det.
Og jeg er ikke villig til å ta den sjansen, hverken på fremmede barns eller mine hunders vegne.

Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 18:14   #17
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det kommer litt an på hva du mener med tragisk også.
For en 3-åring som ikke er vant til det kan det være rimelig traumatisk og skremmende å få seg en sleik i ansiktet, eller en sveip med en lykkelig hundehale. Eller bare det å oppleve en hund, mange barn og voksne trøkt sammen i et lite rom.
Jeg sier ikke at det må være det, men at det kan være det.

Ansvaret for at det barnet ble redd er i den situasjonen mitt, som hundeeier. Ikke barnehagens, ikke barnets, og hvertfall ikke hundens.
Da ser jeg som hundeeier det som min forbanna plikt å tilrettelegge for at alt skal gå så greit som mulig, om disse barnehagebarna absolutt skal eksponeres til min hund. For barna, for meg, og for hunden.

I mine øyne hadde det beste da vært å tatt med barna inn på hundens "domene", og vist dem hva en hund er i sitt rette element, og til alles beste - inklusive hunden.
Jeg tror ikke barn lærer noe mindre av å se en hund i en lydghetstreningssituasjon f.eks, eller se en hund i jakttrening, og så kanskje få lov til å la den hilse på dem (legg merke til la hunden få hilse på barna, og ikke omvendt) hvis alt ligger til rette, enn de gjør av å bli trøkt oppi en hund i en barnehagegarderobe, fordi de absolutt skal "vennes" til hunder.
For å sette det på spissen.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 19:56   #18
chara
Aktiv

Medlem siden: Nov 2006
chara er litt kul
Standard

Hadde jeg møtt en hund i garderoben hadde jeg sikkert hilst og kost med den. Jeg finnes ikke redd hunder. Hadde ikke tenkt noe mer over det heller der og da. Men i det min datter hadde sett hunden vet jeg at hun hadde blitt redd. (Hun ble løpt rett ned av en hund i bånd med en 7 åring på slep da hun var 2). Bare reaksjonen henner ville være nok til at en oppegående hundeeier ikke ville tatt med hunden inn i garderoben en gang til.
En ting er å ta med seg hunden inn en gang fordi en ikke tenkte seg om, en helt annen ting er å fortsette å gjøre det når en vet at det er barn der som blir redde.
Jeg ville selv aldri ha tatt med en hund inn i barnehagen, da mest med tanke på allergi, men også mulig redde barn.
At mange hunder er ustabile og at situasjonen kan bli farlig kjøper jeg ikke. Det er farligere å kjøre barna hjem i bil enn å møte en hund i garderoben.

chara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 08:45   #19
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av chara, her.

At mange hunder er ustabile og at situasjonen kan bli farlig kjøper jeg ikke. Det er farligere å kjøre barna hjem i bil enn å møte en hund i garderoben.

En hund kan overraske før du rekker å blunke. Dette var uholdbar argumentasjon.
Ustabile hunder er ikke det farligste i en slik situasjon. Men ustabile og uvitende barn kan utløse noe i hunden man ikke ønsker. Og det holder livet (hundelivet) ut å møte et ustabilt og uvitende barn. Hunden kan få varige mèn, og bli en farlig hund rundt barn.
Derfor ville jeg ikke utsatt hunden for en trang garderobe full av barn. Den har rett og slett ikke noe der, i en slik situasjon, å gjøre!

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 20:00   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skal jo uansett ikke være dyr i barnehager på grunn av allergi.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:49.