|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
maler
|
![]() Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne der
Jeg har boldet nøkkelordene. Ja, der man vet barnet ikke kan overleve krysses grensene. Dette synes jeg imidlertid ikke er spesielt betenkelig etisk sett. Jeg synes det er vanskeligere at grensene er så nær hverandre også der det er mulig for barnet å leve og ha livskvalitet utenfor mors liv hvis det går til termin.
![]() |
#82 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derDu kan jo ikke bare overse resten av delsetningen. Det uføres senaborter på fostre som også kan overleve, men med store skader.
![]() |
![]() |
#83 |
Bedreviter
|
Da tror jeg du blingser på ditt eget sitat: "han vet barnet ikke vil overleve eller bli forsøkt reddet". Ergo vil barnet ikke ha mulighet til å overleve og det vil ikke bli forsøkt reddet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
maler
|
Jeg kan bare snakke for eget sykehus. Hos oss foretas det ikke senaborter på fostre som kan leve opp etter uke 22. I hvertfall ikke i følge det de sier de som gjør disse vurderingene, det er heldigvis ikke meg. Jeg håper i grunnen det er sånn andre steder også selv om grensene er veldig nær hverandre og kanskje kunstig satt.
![]() |
#85 |
|
Absolutt ingen barn født i uke 24 kan overleve med mindre det får medisinsk hjelp, det er det som er poenget. I følge denne artikkelen, blir det satt igang fødsler av barn som har avvik, men hvor avvikene ikke er så store at de ikke er forenelige med liv. Disse kunne altså muligens ha levd opp om man forsøkte å redde dem.
![]() |
![]() |
#86 |
maler
|
Jeg skulle gjerne lest originalartikkelen. For det der stemmer ikke med min hverdag, jeg mistenker at det er litt journalistisk tilspissing der som får det til å høres verre ut enn det er. Men ja, det er etisk vanskelig farvann, faktisk er det ingenting som er enkelt når det kommer til de svangerskapsukene der med mindre barnet holder seg inne i livmoren til minst uke 25.
![]() |
#87 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De blir vel klart informert om at dette er en indikasjon og avgjørelsen det da er snakk om er vel den lille risikoen (1-2 % om jeg husker rett) det er å ta fostervannsprøve. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
maler
|
Jeg har vært borti problemstillingen, jeg tror ikke jeg skal utydype mer enn det på åpent forum. Men nei, det var ikke aktuelt med selektiv abort.
![]() |
#89 |
Passiv
|
Jeg kan svare for min egen del siden jeg har tatt en slik test nettopp fordi det var godt mulig jeg ikke ønsket å bære frem barnet om det var noe alvorlig. Jeg sier godt mulig, ikke fordi jeg ikke visste på forhånd hva jeg mener, men fordi jeg ønsker å være forsiktig med å være bastant fordi jeg anerkjenner at man aldri vet dette sikkert før man virkelig er der og det er reelt. |
![]() |
![]() |
#90 |
Shake it out!
|
Men er det alltid en abort i uke 23? Når skal man sette grensen for når man forsøker å redde liv? Jeg vet om et barn, født i uke 23, som lever i beste velgående. På tross av at legene definerte det som en abort og ikke gjorde noe som helst for å redde ungen før etter 18 timer (da det gikk opp for dem at ungen enda levde).
![]() |
#91 |
Bedreviter
|
Men da snakker vi for tidlig fødsel, og det er noe ganske annet. Som Katta sier, er det uaktuelt å igangsette en fødsel i uke 22 eller 23 hvis man ikke vet med sikkerhet at barnet uansett ikke vil overleve utenfor livmoren. Jeg er usikker på hvilke typer diagnoser dette kan dreie seg om, men antar at det for eksempel er aktuelt når fosteret mangler et sentralt organ, som hjernen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Shake it out!
|
Nei, det ble ikke sett på som en for tidlig fødsel, det var jo det som var problemet. Det ble sett på som en senabort fordi det var før den magiske uke 24-grensen som noen hadde bestemt skulle gjelde. Det ble ikke gitt noen form for lungemodning eller noe i forkant, og barnet ble lagt til side for å dø, uten at de undersøkte det først. Etisk synes jeg det er horribelt.
![]() |
#93 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derSkjedde dette i Norge, MM?
![]() |
#94 |
Shake it out!
|
Jupp. Uten at jeg skal gå i detaljer, siden Norge er et lite land. De fikk dog en kraftig beklagelse i etterkant og en innrømmelse av at det var spinnvilt at de ikke fikk hjelp. Og så fikk de vite at det sykehuset de fødte på(som de ikke sognet til, men havnet på fordi det ikke var kapasitet på kuvøseavdelingen der de hørte til) var det eneste som praktiserte 24 uker så strengt.
![]() |
#96 |
Passiv
|
![]() Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derJeg har også hørt om den saken der før, husker ikke hvor. |
![]() |
![]() |
#97 |
|
Det kan godt være. Som sagt; beklager at jeg ikke finner den igjen. Burde kanskje ikke nevnt den før jeg hadde funnet den, men det gikk litt fort i svingene.
![]() |
![]() |
#98 |
Passiv
|
Jeg ønsker ikke å felle en dødsdom over alle fostere med avvik. Jeg ønsker å få informasjon på et tidlig tidspunkt. Abort er et helt aktuelt alternativ, men i en hel del tilfeller er det ikke et alternativ. Noen genetiske sykdommer er jo ikke så stort problem at man velger abort. Andre er garantert at man velger abort. Er det et foster som er friskt og et som er sykt så vil de fleste trenge å orientere seg litt og modnes litt på hva de har av muligheter. Fortsatt et kraftig argument for tidlig informasjon. |
![]() |
![]() |
#99 |
Passiv
|
![]() Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derOm det skal være en offentlig oppgave eller ikke kan jeg heller ikke se noe spesielt argument for. Men at det burde være lovlig ser jeg gode argumenter for ihvertfall. |
![]() |
![]() |
#100 |
Kald på føttene
|
![]() Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derI forbindelse med all prenataldiagnostikk er det krav til genetisk veiledning. Nå er det litt varierende hvordan de ulike sykehusene velger å løse det, men informasjon skal man altså ha, både når det gjelder dobbeltest og fostervannsprøve.
![]() |
|
|