|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Textrovert
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg leser også dette som et burde. Dessverre. For jeg er selvsagt sterkt uenig. Jeg tror du må på en ufattelig mye høyere BMI enn 30 før de nevnte risikofaktorene blir reelle. For de aller fleste mennesker. Men at noen tilfeldigvis skulle være døden nær av overvektsrelaterte plager ved en BMI på 30, er likevel så sært og spesielt, at det blir så ufattelig feil å gjøre det til et tema.
|
|
|
#82 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg syns dere er helt ute, altså. Det betyr ikke burde.
|
|
|
#85 |
|
Carpe Diem!
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kalla fakta og gastric bypassMange tror at livet blir helt annerledes bare de blir slank, alle som er lykkelige er jo slanke og pene. Skulle vært lengre program/oppfølging i forkant av en operasjon ikke operasjon.
|
|
|
|
#86 |
|
Unik
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassGrunnen til at de må ta vitamin tilskudd er fordi dei tar vekk ein del av tynntarmen. Opptaket av fleire vitaminer skjer i tynntarmen.
|
|
|
#87 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Kalla fakta og gastric bypass
Jeg har ikke tatt en drastisk operasjon for å bli lykkelig. Jeg har tatt den for å overleve. Lykkelig var jeg faktisk også fra før. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Men om næringsopptaket blir helt som før etter et par år, burde da ikke tablettene være overflødige? Og jeg legger jo ikke på meg uansett hva jeg gjør, jeg slet med å legge på meg 2 kg (etter legens ordre), og det er jo over 4 år siden jeg ble operert. Jeg er sikkert dum, men jeg får det ikke til å stemme. Kanskje det er individuelt?
|
|
|
#89 |
|
Unik
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassEg kan ikkje heilt skjønne at næringsopptaket skal bli tilnærma likt. Tynntarmen får du ikkje tilbake. Men eg har absolutt ingen kjennskap til denne typen operasjoner, så eg tør ikkje å gje meg vidare inn på den diskusjonen i kveld.
|
|
|
#90 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg hører fra alle kanter at "næringsopptaket er helt som før etter 2 år" og jeg har liksom aldri fått dette til å stemme. Men da ser det altså ut til å være feil, som jeg trodde. Hos meg stemmer det i hvert fall IKKE. Det lærte jeg bla. på den harde måten.
|
|
|
#91 |
|
Metallica!!
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassNæringsopptaket blir vel aldri som før, men det stabiliseres, kroppen tilpasser seg. Pluss at man gradvis blir i stand til å spise mer og mer hvis man ikke passer på. En får jo en slags sjokkstart ved operasjonen, og så trenger vel kroppen ca 2 år på å hente seg inn og stabilisere seg.
|
|
|
#93 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg tror ikke det med samme næringsopptak stemmer for alle, men en venninne av meg opererte for snart fire år siden og hun er dessverre på full fart opp i vekt igjen. Hvordan det er mulig vet jeg ikke, men jeg vet at det er mulig. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassEnergiopptaket blir vel det samme, men ikke evnen til å ta opp jern og vitamin B såvidt jeg har skjønt. |
|
|
|
#95 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg vet om 2, den ene operert for 4-5 år siden, hun er vel ca 10-15 kg lettere enn før operasjonen, om jeg husker rett så sa hun at hun hadde gått ned ca 30 kg før hun begynte å gå opp igjen. Med henne er det nok oppfølgingen som er mangelvare, at hun rett og slett ikke var klar i hodet sitt før hun ble operert.
|
|
|
|
#96 |
|
Keep calm and trot on
|
|
|
#97 |
|
Keep calm and trot on
Det er selvsagt våsete.
|
|
|
#98 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassLilleBulla - hvis noe er formulert slik at svært mange oppfatter det på samme måte så må man kunne forsvare å si at formuleringen absolutt er til å forstå slik. I Aleris sine reklamer er det slike formuleringer i massevis. |
|
|
|
#99 |
|
Textrovert
|
Ikke nødvendigvis. Det er en naiv holdning. Jeg tror nok mange som er der inne og titter, har et problem med vekt. Det betyr ikke at de har et vektproblem.
|
|
|
#100 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg har vært veldig åpen om at jeg skulle opereres. Jeg har fått utrolig mange kommentarer av typen "å, det vil gjerne jeg også". Jeg er nesten sjokkert over hvor mange som ønsker en slik operasjon og som slett ikke er i kategorien "ekstremt overvektig" slik jeg er. Jeg ferdes fortsatt en del i miljøer der det er flere med spiseforstyrrelser enn ellers, og jeg ser at mange med beskjeden overvekt (5-10 kg) og en alvorlig spiseforstyrrelse faktisk forsøker å få operasjon. Forhåpentligvis blir de fanget opp i systemet og tilbudt behandling i steden for operasjon, men jeg er ikke overbevist. Ut fra de historiene jeg har fått med meg, har jeg NULL tro på at Aleris (eller andre private aktører) sier nei til en person med alvorlig spiseforstyrrelse og BMI på f.eks. 35. Sist redigert av Lhi-My : 14-03-11 kl 11:08. |
|
|
|
![]() |
|
|