Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kalla fakta og gastric bypass

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-11, 21:16   #81
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Jeg leser også dette som et burde. Dessverre. For jeg er selvsagt sterkt uenig. Jeg tror du må på en ufattelig mye høyere BMI enn 30 før de nevnte risikofaktorene blir reelle. For de aller fleste mennesker. Men at noen tilfeldigvis skulle være døden nær av overvektsrelaterte plager ved en BMI på 30, er likevel så sært og spesielt, at det blir så ufattelig feil å gjøre det til et tema.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 23:11   #82
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns dere er helt ute, altså. Det betyr ikke burde.

Gammel 13-03-11, 23:22   #83
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jobber du på Aleris?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 23:25   #84
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg leser og observerer, for jeg er selv i tenkeboksen...

Gammel 13-03-11, 23:36   #85
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mange tror at livet blir helt annerledes bare de blir slank, alle som er lykkelige er jo slanke og pene. Skulle vært lengre program/oppfølging i forkant av en operasjon ikke operasjon.

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 23:37   #86
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Grunnen til at de må ta vitamin tilskudd er fordi dei tar vekk ein del av tynntarmen. Opptaket av fleire vitaminer skjer i tynntarmen.
( eg googla berre i full fart no, kva som blei operert vekk, så eg tar forbehold om at eg lest om rett type operasjon )

Gammel 13-03-11, 23:39   #87
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smurfine79, her.

Mange tror at livet blir helt annerledes bare de blir slank, alle som er lykkelige er jo slanke og pene. Skulle vært lengre program/oppfølging i forkant av en operasjon ikke operasjon.

Jeg har ikke tatt en drastisk operasjon for å bli lykkelig. Jeg har tatt den for å overleve. Lykkelig var jeg faktisk også fra før.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 23:44   #88
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Grunnen til at de må ta vitamin tilskudd er fordi dei tar vekk ein del av tynntarmen. Opptaket av fleire vitaminer skjer i tynntarmen.
( eg googla berre i full fart no, kva som blei operert vekk, så eg tar forbehold om at eg lest om rett type operasjon )

Men om næringsopptaket blir helt som før etter et par år, burde da ikke tablettene være overflødige? Og jeg legger jo ikke på meg uansett hva jeg gjør, jeg slet med å legge på meg 2 kg (etter legens ordre), og det er jo over 4 år siden jeg ble operert. Jeg er sikkert dum, men jeg får det ikke til å stemme. Kanskje det er individuelt?

Gammel 13-03-11, 23:48   #89
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg kan ikkje heilt skjønne at næringsopptaket skal bli tilnærma likt. Tynntarmen får du ikkje tilbake. Men eg har absolutt ingen kjennskap til denne typen operasjoner, så eg tør ikkje å gje meg vidare inn på den diskusjonen i kveld.

Gammel 13-03-11, 23:50   #90
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hører fra alle kanter at "næringsopptaket er helt som før etter 2 år" og jeg har liksom aldri fått dette til å stemme. Men da ser det altså ut til å være feil, som jeg trodde. Hos meg stemmer det i hvert fall IKKE. Det lærte jeg bla. på den harde måten.

Gammel 13-03-11, 23:50   #91
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Næringsopptaket blir vel aldri som før, men det stabiliseres, kroppen tilpasser seg. Pluss at man gradvis blir i stand til å spise mer og mer hvis man ikke passer på. En får jo en slags sjokkstart ved operasjonen, og så trenger vel kroppen ca 2 år på å hente seg inn og stabilisere seg.

Gammel 14-03-11, 00:13   #92
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg var også inne på aleris sine sider, jeg er ikke overvektig, men det kom opp at gastric banding kunne være nyttig for å holde vekten.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 00:40   #93
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det med samme næringsopptak stemmer for alle, men en venninne av meg opererte for snart fire år siden og hun er dessverre på full fart opp i vekt igjen. Hvordan det er mulig vet jeg ikke, men jeg vet at det er mulig.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 08:00   #94
Slettet bruker
Passiv

Standard

Energiopptaket blir vel det samme, men ikke evnen til å ta opp jern og vitamin B såvidt jeg har skjønt.

Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 08:24   #95
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg tror ikke det med samme næringsopptak stemmer for alle, men en venninne av meg opererte for snart fire år siden og hun er dessverre på full fart opp i vekt igjen. Hvordan det er mulig vet jeg ikke, men jeg vet at det er mulig.

Jeg vet om 2, den ene operert for 4-5 år siden, hun er vel ca 10-15 kg lettere enn før operasjonen, om jeg husker rett så sa hun at hun hadde gått ned ca 30 kg før hun begynte å gå opp igjen. Med henne er det nok oppfølgingen som er mangelvare, at hun rett og slett ikke var klar i hodet sitt før hun ble operert.
Hun andre er vel operert for et års tid, og har ikke gått nevneverdig mye ned.

Så en operasjon er jo ingen garanti for at man går ned.
For noen så går det jo kjempebra, men det er jo alle de andre som man må få tatt tak i.

Gammel 14-03-11, 08:54   #96
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jobber du på Aleris?

Det går jo an å være uenig uten at det betyr at jeg driver snikreklame. Jeg mener det er milelangt mellom "det er helseskadelig å være overvektig, kirurgi kan hjelpe" og " du burde operere deg snarest fo å bli et lykkeligere menneske".

Gammel 14-03-11, 09:07   #97
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg var også inne på aleris sine sider, jeg er ikke overvektig, men det kom opp at gastric banding kunne være nyttig for å holde vekten.

Det er selvsagt våsete.

Tanken er vel at dersom man er på Aleris sine nettsider for overvektige er det fordi man allerede har et vektproblem. Men jeg er fullstendig enig, det bør ikke stå det når man er normalvektig.

ETA: Jeg tastet inn en lavere vekt, og fikk bare tips om å gå ned til BMI under 27. Hvor er det egentlig dere taster det inn?

Gammel 14-03-11, 09:33   #98
Slettet bruker
Passiv

Standard

LilleBulla - hvis noe er formulert slik at svært mange oppfatter det på samme måte så må man kunne forsvare å si at formuleringen absolutt er til å forstå slik. I Aleris sine reklamer er det slike formuleringer i massevis.

Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 10:28   #99
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Tanken er vel at dersom man er på Aleris sine nettsider for overvektige er det fordi man allerede har et vektproblem.

Ikke nødvendigvis. Det er en naiv holdning. Jeg tror nok mange som er der inne og titter, har et problem med vekt. Det betyr ikke at de har et vektproblem.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 10:44   #100
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært veldig åpen om at jeg skulle opereres. Jeg har fått utrolig mange kommentarer av typen "å, det vil gjerne jeg også". Jeg er nesten sjokkert over hvor mange som ønsker en slik operasjon og som slett ikke er i kategorien "ekstremt overvektig" slik jeg er. Jeg ferdes fortsatt en del i miljøer der det er flere med spiseforstyrrelser enn ellers, og jeg ser at mange med beskjeden overvekt (5-10 kg) og en alvorlig spiseforstyrrelse faktisk forsøker å få operasjon. Forhåpentligvis blir de fanget opp i systemet og tilbudt behandling i steden for operasjon, men jeg er ikke overbevist. Ut fra de historiene jeg har fått med meg, har jeg NULL tro på at Aleris (eller andre private aktører) sier nei til en person med alvorlig spiseforstyrrelse og BMI på f.eks. 35.

Jeg registrerer at noen her mener det er ok å operere først og gjøre noe med spiseforstyrrelsen etterpå. Jeg mener at det i de aller fleste tilfeller vil være å gamble med folks liv og helse. Alvorlige spiseforstyrrelser er ikke først og fremst et vektproblem og de kan ikke løses gjennom vektnedgang. Vi har gang på gang sett vektopererte med alvorlig spiseforstyrrelser som enten fortsetter sitt syke spisemønster etter operasjonen (og det er virkelig farlig!) eller som finner andre måter å "løse" sine psykiske problemer på. Jeg har tilfeller i min bekjentskapskrets der misbruk av mat har blitt byttet ut med misbruk av medikamenter f.eks. Jeg har også tilfeller der selvskading og generell selvdestruktivitet har tatt over. Enkelte blir også sykelig opptatt av sunn mat eller enkelte typer strenge dietter og er akkurat like syk selv om vedkommende har blitt normalvektig.

Behandling av alvorlige spiseforstyrrelser bør etter min mening (og dette er erfaringsbasert) komme før operasjonen. Man kan ikke operere vekk bulimi, anoreksi eller alvorlig overspising. Jeg håper sykehusene og fastlegene er flinke til å fange opp de som trenger behandling før operasjon, men jeg er ikke overbevist om det.

Sist redigert av Lhi-My : 14-03-11 kl 11:08.
Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:15.