Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Legalisering av narkotika?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bør narkotika legaliseres?
Ja, narkotika bør legaliseres og selges fritt 1 0,97%
Nei, men det bør kunne gis narkomane på resept 16 15,53%
Nei, narkotika bør overhodet ikke legaliseres 61 59,22%
Har ikke gjort meg opp en mening/ser argumenter både for og mot 10 9,71%
Bruk av all narkotika bør legaliseres 0 0%
Noen former for narkotika bør legaliseres, både salg og bruk 6 5,83%
Bruk av noen former for narkotika bør legaliseres 9 8,74%
Deltakere: 103. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-07, 21:56   #81
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Legalisering av narkotika?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Ja, du quoter jo ikke helt innlegget mitt, det er en mening med alle setningene…
Hvis du leser videre, så skriver jeg at jeg personlig ikke er sikker på dette med legalisering, men at jeg synes debatt og nytenkning er viktig fordi det ikke fungerer så godt slik det er idag. Man er jo også i stor grad avhengig av motivasjonen til de narkomane når det gjelder avrusning og etterbehandling/rehabilitering.
Jeg mener at hasj og alkohol er rimelig nært hverandre når det gjelder skadevirkninger. Vet du litt om hasj/cannabis? F.eks at alkohol dreper hjerneceller, det gjør ikke hasj? At hasjbruk gjerne har ledet til videre bruk av hardere stoffer har mye med hvilke miljøer det har vært utbredt i og at mange som er nysgjerrige starter med hasj OG alkohol før blant annet nysgjerrigheten tar de videre til hardere stoffer.
Jeg tror det er litt naivt å tro at sterke holdninger og ressurser inn til skolene og helsesøstre (hva mener du egentlig med det, hva skal ressursene gå til, holdningskampanjer?) vil løse hele narkotikaproblematikken. Det er idag stor tilgang på narkotika, så man må nødvendigvis gå andre veier også. Det finnes jo også allerede harbarkede brukere som igjen rekrutterer de unge fordi de må selge for å finansiere sitt eget forbruk. Det vil alltid finnes nysgjerrige og eventyrlystne ungdommer som vil prøve stoff, det vil alltid finnes ulykkelige mennesker som søker tilflukt i alkohol og stoff. Det må da være gode støtteapparat og behandlinger som hjelper disse på rett kjøl.

At de skal starte tidligere med opplysning i skolen, barn og ung, om hva som skjer med narkomane, helsesøstre på skoler følger med på hver enkelt elev og har ikke taushetsplikt til politi og barnevern.

Med de som allerede er narkomane, så er jeg for at de skal få kjappere behandlingsmuligheter, kjenner 2 stk som ble sendt hjem for en stund tilbake, for de var på behandligshjem i feil kommune, altså HJEM-kommunene ønsket ikke å betale for de når de var til behandling i annen kommune. Så de ble sendt hjem, og skal vente i DENNE kommunen i minst 6 uker, for å bli tatt inn til samtale, så bli vurdert om de skal få plass. Og det var selvom behandlingshjemmet godtok å ta de inn gratis..... HJELPES!!!

De trenger hjelp til å komme seg på beina, nå er det mer tut og kjør... dessverre.

Og selv om jeg snakker om MINE barn, så er jeg faktisk ikke ukjent med att det fins mennesker som trenger hjelp nå, og det syns jeg de skulle fått,med engang!!

Og om de forskjellige miljøene, hvem vet hvilket miljø barna våre kommer inn i? I byen her bruker de med penger kokain og amfetamin, de med mindre penger bruker amfetamin/hasj/piller. Og de på heroin bruker vel det de kommer over. Hvor vil en at barna sine skal gå?

Jeg ønsker at mine og alle andres barn IKKE skal bruke narkotika av noen slag, og det er min mening uansett hvor dum den måtte være!!!!!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 22:02   #82
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Så mange utropstegn og spørsmålstegn Det burde ikke vært lovlig å skrive så mange tegn etter hverandre

Ja, og det er heldigvis ennå mange ting som ikke er lovlig.

Jeg er imot, og hva andre er får, dessverre, bli deres sak.

Sist redigert av turi : 06-03-07 kl 22:02. Årsak: tok av litt...
Gammel 06-03-07, 22:04   #83
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Helt på sidelinjen: Jeg hadde foretrukket å stå i taxikø med folk som var skeve fremfor en gjeng som var fulle. Skeve folk sloss ikke og de tror ikke de er deiligst.

Det er ikke noe enten eller. Du ville stått i kø med både skjeve og fulle folk.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 22:05   #84
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

At de skal starte tidligere med opplysning i skolen, barn og ung, om hva som skjer med narkomane, helsesøstre på skoler følger med på hver enkelt elev og har ikke taushetsplikt til politi og barnevern.

Med de som allerede er narkomane, så er jeg for at de skal få kjappere behandlingsmuligheter, kjenner 2 stk som ble sendt hjem for en stund tilbake, for de var på behandligshjem i feil kommune, altså HJEM-kommunene ønsket ikke å betale for de når de var til behandling i annen kommune. Så de ble sendt hjem, og skal vente i DENNE kommunen i minst 6 uker, for å bli tatt inn til samtale, så bli vurdert om de skal få plass. Og det var selvom behandlingshjemmet godtok å ta de inn gratis..... HJELPES!!!

De trenger hjelp til å komme seg på beina, nå er det mer tut og kjør... dessverre.

Og selv om jeg snakker om MINE barn, så er jeg faktisk ikke ukjent med att det fins mennesker som trenger hjelp nå, og det syns jeg de skulle fått,med engang!!

Og om de forskjellige miljøene, hvem vet hvilket miljø barna våre kommer inn i? I byen her bruker de med penger kokain og amfetamin, de med mindre penger bruker amfetamin/hasj/piller. Og de på heroin bruker vel det de kommer over. Hvor vil en at barna sine skal gå?

Jeg ønsker at mine og alle andres barn IKKE skal bruke narkotika av noen slag, og det er min mening uansett hvor dum den måtte være!!!!!

Se der ja…dette innlegget sa meg mye mer. Ja, jeg tror også forebygging og oppfølging via skole og helsevesen/politi/ungdomsklubber osv kan være veldig bra for de som er på vei utfor eller viser tendenser til noe. Men det er en del flere aspekter ved narkotikaproblematikken.
Dette med forskjellige miljøer og forskjellig bruk av rusmidler er riktig, og ungdommer har stor nytte av sterke holdninger og god ballast hjemmefra. Desverre er det slik at de ofte velger sine egne veier uansett, og man kan rett og slett ikke beskytte de totalt fra verden og eventuelle miljøer man ikke ønsker de skal vanke i. Men man kan gjøre sitt som foreldre. Dette med legalisering, jeg tror egentlig ikke det fjerner fristelsen til å prøve eller gjør at færre begynner å bruke, men det kan minske kriminalitet og minske skader og muligens prostitusjon hos de eksisterende misbrukerne. Det kan begrense sykdommer hvis sprøyter ikke må deles ved f.eks lovlige rom med kontroll. Det er veldig mange aspekter, og jeg er ingen ekspert, jeg ser sikkert ikke alle faktorene som spiller inn. Men uansett, debatten bør tas offentlig og det bør dras inn fagfolk.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 22:12   #85
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes egentlig turi får mer kritikk her enn hun egentlig fortjener, etter hva jeg har fått med meg så er hun i mot all legalisering av narkotika, hva er galt med det ? jeg kunne også sakt at jeg hadde blitt kvalm om noen hadde røyka hasj, hvis det er noen jeg bryr meg om så ville jeg blitt uvel av det.
Jeg er veldig redd for narkotika også hasj, for jeg vet at for mange så er det skrittet videre, har aldri prøvd det selv, men har vært sammen med en som var narkoman. de begynte også med litt hasj. og endte opp med heroin.
Da jeg var sammen med han som var narkoman, så var vi ofte ute i en minibuss å kjørte, og av 12 stk så var faktisk jeg den eneste sammen med han som kjørte som takket nei til hasj og noen tabletter som ble tilbudt, jeg var bare 15 år da, men var allerede redd for hasj og narkotiske stoffer, men alikevel røyka jeg vanlig røyk og drakk alkohol også. men der gikk grensen for meg. kanskje fordi det var lovlig og det andre ulovlig (vel kanskje ikke lovlig i den alderen jeg var i da, men i voksen alder så ville det vært det)

Gammel 06-03-07, 22:14   #86
turi
representert

Standard

Og skeve folk er ikke alltid bare skeve, da vanker det gjerne både alkohol og piller i samme slengen.

Så lenge barrierene er brutt er det enklere for de unge å starte, og å fortsette.

Nå er jeg ferdig for i dag, i denne saken kjenner jeg.

Og mor til 4, takk!!! Ser det er flere som er enige med meg på grønne, takk!!

Sist redigert av turi : 06-03-07 kl 22:16. Årsak: var vist ikke helt ferdig.
Gammel 06-03-07, 22:18   #87
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er merkelig at de som skriker så høyt mot hasj ikke innser at legalisering av hasj vil holde mennesker unna de kriminelle miljøene hvor det finnes tyngre stoffer. Det er nemlig ikke slik at man automatisk blir avhengig av heroin om man forsøker hasj. Det går mer på hvem man er nødt til å vanke med for å få tak i hasj. Men det er vel vanskelig å trekke en slik konklusjon.

Gammel 06-03-07, 22:20   #88
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er ikke noe enten eller. Du ville stått i kø med både skjeve og fulle folk.

Eller enda verre, fulle OG rusa.
Det med at folk i hasjrus ikke sloss, er bare sprøyt.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 22:23   #89
turi
representert

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns det er merkelig at de som skriker så høyt mot hasj ikke innser at legalisering av hasj vil holde mennesker unna de kriminelle miljøene hvor det finnes tyngre stoffer. Det er nemlig ikke slik at man automatisk blir avhengig av heroin om man forsøker hasj. Det går mer på hvem man er nødt til å vanke med for å få tak i hasj. Men det er vel vanskelig å trekke en slik konklusjon.

De som langer hasj, langer somregel ikke bare det. De har somregel ett bredt spekter av ulovligheter å tilby. Og den veien de fleste går er det først hasj, så er den barrieren brudt, så går det videre. Den andre veien de går er gjennom piller, da oftest pga skader, de bruker smertestillende lenge, og blir avhengige av det, så blir det sterkere saker.

Denne konklusjonen her er det stort sett politi og narkomane som har, og det er vel de som sitter inne med den erfaringa.

Gammel 06-03-07, 22:24   #90
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Eller enda verre, fulle OG rusa.
Det med at folk i hasjrus ikke sloss, er bare sprøyt.

Jepp.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 22:24   #91
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men herregud da kjerring, kan du ikke lese?

Gammel 06-03-07, 22:27   #92
turi
representert

Standard

hvem da?

Gammel 06-03-07, 22:29   #93
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

De som langer hasj, langer somregel ikke bare det. De har somregel ett bredt spekter av ulovligheter å tilby. Og den veien de fleste går er det først hasj, så er den barrieren brudt, så går det videre. Den andre veien de går er gjennom piller, da oftest pga skader, de bruker smertestillende lenge, og blir avhengige av det, så blir det sterkere saker.

Denne konklusjonen her er det stort sett politi og narkomane som har, og det er vel de som sitter inne med den erfaringa.

Hun sa at dersom hasj var lovlig, trengte man ikke å gå til tvilsomme langere som tilbyr deg diverse annet dritt. Man trenger ikke vanke i dårlige miljøer for å da ta seg en blås på lørdagskvelden, sammen rødvinsglasset…

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 22:35   #94
turi
representert

Standard

Men gjett hvor langerne ville dukke opp da?

Sist redigert av turi : 06-03-07 kl 22:38. Årsak: Nå er jg ferdig.
Gammel 06-03-07, 22:40   #95
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Sikkert på apotekene.

Eller kanskje de vil ha dør til dør aksjoner for å tvinge folk til å kjøpe, nesten som mokkmokks dørlenkeselger.

Gammel 06-03-07, 22:42   #96
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men gjett hvor langerne ville dukke opp da? hos rusmisbrukere... En blir ikke noe mindre ruset om det er lovlig. Det er jo det som blir noe av det skumle med alkohol også, når de har drikke blir "gangsynet" no vinglete og det blir lettere å si jatakk..

Så lenge det er langere kommer de til å selge det som da er ulovlig. Og tjene penger på det. Uansett hva det heter.

Mener du da at langere kommer til å oppsøke folk som er ruset? At de har kontroll på enhver fest og at de ligger i buskene og lurer til folk er såpass ruset at de kan komme inn og selge stoffet sitt?

Argumentet om at enkelte blir psykotiske eller får andre psykiske lidelser ved bruk av hasj er egentlig det eneste jeg kjøper full og helt. Og det veier såpass tungt (for meg iallfall) et jeg er usikker på om jeg er helt for legalisering.

Gammel 06-03-07, 22:48   #97
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Argumentet om at enkelte blir psykotiske eller får andre psykiske lidelser ved bruk av hasj er egentlig det eneste jeg kjøper full og helt. Og det veier såpass tungt (for meg iallfall) et jeg er usikker på om jeg er helt for legalisering.

Det er langt flere bivirkninger enn psykose og psykiske lidelser, selv om disse nok er av de mest alvorlige.

Gammel 06-03-07, 22:53   #98
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er langt flere "bivirkninger" enn psykose og psykiske lidelser, selv om disse nok er av de mest alvorlige.

Ja, men det er dette som veier tyngst for meg.
Jeg sliter med å skjønne at hasj fører til heroin, og dermed detter en del argumenter i denne tråden litt fra hverandre for min del.
I mitt første innlegg i tråden her sa jeg at jeg påstår at alle som blir narkomane starter med alkohol, og det står jeg fremdeles ved. Allikevel så vil jeg ikke at det skal fokuseres på akkurat det, da ungdom vil anta at siden de ikke tar nevneverdig skade av alkohol så er ikke narkotika farlig heller -for det er det. Og der syns jeg man har feilet opp gjennom, når man har sammenlignet hasj og heroin og sagt at man er narkoman om man røyker hasj en gang i blant.

Gammel 06-03-07, 23:01   #99
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Standard

Tja, om alle narkomane starter med alkohol, er jeg litt usikker på. Mange ungdommer starter rett på dop, være seg hasj eller piller i en eller annen form. I noen ungdomsmiljøer er "ettermiddagspartyer" ganske vanlig. De popper et par piller, har det kult og drar hjem til avtalt tid. Hjemme sitter foreldrene og synes de har så kjekk ungdom, de holder til og med innetidene.
En liten avsporing.

Gammel 06-03-07, 23:35   #100
turi
representert

Standard

Tja, om alle narkomane starter med alkohol, er jeg litt usikker på. Mange ungdommer starter rett på dop, være seg hasj eller piller i en eller annen form. I noen ungdomsmiljøer er "ettermiddagspartyer" ganske vanlig. De popper et par piller, har det kult og drar hjem til avtalt tid. Hjemme sitter foreldrene og synes de har så kjekk ungdom, de holder til og med innetidene.
En liten avsporing.

Dessverre har Benzo helt rett, jeg må si jeg gruer meg til barna skal bli større!!! Huff!!!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:03.