|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?
Her har du oss, sånn ca. Bare at Junior er 07-modell og ikke har noen venner han kan sendes til. Vi bor i blokk og utelek alene er utelukket. Alt må regiseres av oss, og vi må delta. Leiligheten er liten, så uansett hvor man er - er vi i nærheten, alenelek er dermed nesten utelukket. Eller Lille ødelegger.
|
|
|
#2 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Enig med Apan, kjenner jeg. jeg liker å være sammen med barna mine, jeg, men ukevis uten annen stimuli enn meg, som er kronisk syk og ikke har energi til å fly på aktiviteter i ett sett blir fryktelig slitsomt. Vi bor i et område hvor de fleste lekekameratene er bortreist, har en snart 1-åring og en snart 6-åring så det er begrenset med selskap i hverandre. De står gjerne opp klokken 530, så det oppleves ikke akkurat som stress å komme seg i barnehagen til 10
|
|
|
#3 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Jeg og gubben har lærerferie begge to, og ungen er hjemme sammen med oss når vi har fri. Jeg får meg ikke til å levere han i barnehagen og ha fri/ferie uten han.
|
|
|
#4 |
|
Curlingkone
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Vi har tre uker sammen alle tre, og i tillegg er hun hjemme med hver av oss en uke. Så fem uker til sammen.
|
|
|
#5 |
|
Audacious
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Ungene har pleid å ha 5-6 uker med ferie fra barnehagen, jeg har stort sett hatt fire-fem uker, mannen har hatt fleksible dager når han ikke har vært i felt, og når de har vært store nok til det har de vært noen dager med besteforeldre. Storesøster har ikke vært noe glad i SFO, så de tre sommerferiene hun har vært skolejente har hun stort sett hatt 7 ukers ferie, men da har vi lappa sammen med litt hjemmekontor og litt besteforeldre og en uke med dagleir, og hun har vært en del aleine hjemme, som hun elsker. Ungene har gitt klart uttrykk for at de setter pris på en lang og sammenhengende ferie, og det gjør jeg også, så da har jeg gjort det jeg har kunnet for å få det til. Ja, det er helt klart at det tidvis var slitsomt da ungene var mindre, men vi har avlastet hverandre og funnet på aktiviteter og vært sammen med venner og familie og da går ukene unna. Og jo større de blir, jo lettere blir det - jeg har vært hjemme med en femåring og en tiåring uten noe særlig avlastning på hverdager i seks måneder nå, og skal gjøre det i åtte måneder til.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Vi deler opp ferien vår iår for første gang. Mannen har hatt 2 uker nå, så skal vi ha 2 uker sammen og jeg skal ha de to siste ukene alene med dem. Vi synes det ble lenge for de eldste å gå hjemme alene ifjor. Nå har de ca en uke i hver ende av skoleferien hvor de er hjemme alene. Kjipt å kun ha 2 uker sammen som hele familien, men glad for at vi har valgt å gjøre det på denne måten iår. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Tre små T
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?I år har mellomste 5 uker og eldste 6 uker. Mannen er hjemme i permisjon. I fjor var jeg høygravid og da hadde de 6-7 uker begge to. De kjeder seg når det er lite unger i bhg,derfor får de lang ferie. Men jeg gruver meg aldri til å være alene med ungene på sommeren.
|
|
|
#8 |
|
Flax
Hvor: Bergen
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Jeg kjenner meg veldig mye igjen i det apan beskriver.
|
|
|
#9 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2011
![]() |
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?I år har mine ferie fra 14.juni til 22. august - Ja, det kan til tider være strevsomt for sambo som er hjemme, men han har valgt det sånn. Han er lærer og har fri hele sommeren. De leker, er med på slåtten, koser seg med mormor og morfar som er på besøk. Selvsagt kan det være slitsomt når de krangler, men sånn er unger, da blir de sendt ut litt og alt roer seg ned. Selv har jeg bare hatt 8 dager sammen med dem og det var ren idyll. Merker at de begynner å bli større og finner ut at det lønner seg faktisk å oppføre seg pent.
|
|
|
#10 |
|
Ser fremover!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Min eldtse har ikke hatt SFO i år, da jeg har vært hjemme i permisjon, så ferie fra skoleslutt. Totalt ni uker.
|
|
|
|
#11 |
|
Aktiv
Medlem siden: May 2011
![]() ![]() |
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?I bhg jentene går i er det krav om 3 ukers sammenhengende ferie om sommeren. Totalt 4 uker ferie i året. De får mer enn det - fordelt utover. Nå i sommer skal de ha 3 uker sammen med meg og mannen. Eldstemann var ei uke på ferie med tante, så hun har hatt litt mer ferie en lillesøster.
|
|
|
#12 |
|
Unik
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Ein skulegutt. Ingen sfo i ferien. Eller det er ut juni og begynnelsen av august, men ikkje ved skulen her. I juli er det ingenting. Ei jente som er drittlei barnehagen. Ho har mast om ho kan få slutte sidan februar. Og ei tulle som koser seg uansett kor ho er. Så dei er heime. Med meg. Få eller ingen andre i nærleiken. Så det er eg som må underholda dei dagen lang. Heldigvis så er dei rimelig flink til å underholda kvarandre og.
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Sommerne med 1-åringer har vært slitsomme, punktum. Alle tre.
|
|
|
#14 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Som jeg skulle skrevet det selv.
|
|
|
#15 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Vi er hjemme med barna i 4,5 til 5 uker. Barnahagen er stengt.
|
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Vi prioriterer å ha så mye fri sammen hele familien som vi kan. Det betyr at det blir ikke lang ferie på poden på sommeren. Det har vært tre uker sammenhengende og så har de siste to ukene vært spredd utover året. Han har det såpass fint i bhg at vi prioriterer ikke å ha ferie hver for oss for at han skal være lenger hjemme. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Når det gjelder SFO så er det jo en perfekt måte å være med vennene sine, da. Med litt voksenoppsyn. Guttungen her hadde glatt valgt det, i hvert fall noen tiner om dagen, om det hadde vært tilgjengelig.
|
|
|
#18 |
|
I mål
|
Jeg tenker også at over en viss alder, type 5 år, vil barnehage/AKS være et sted man kan finne mange venner, det er uvesentlig hva som ellers skjer av program. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
snart helsesøster
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Mine har ferie i 4, 5 uker sammenhengende i år. Jeg skulle veldig gjerne hatt dem hjemme lenger, vi storkoser oss sammen når vi har fri. I år har de begynt å sove lenger om morgenen også og det er nydelig. Jeg og mannen har valgt å ha ferien sammen i år, det er også viktig med tid sammen.
|
|
|
#20 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Her har pjokken som går i bhg 4 uker ferie, som oss. Snuppa som skal begynne på skole får ca 5.
|
![]() |
|
|