|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?
Det er en skole med rundt 70 % flerkulturelle barn, og veldig mange av feriene går til hjemlandet. De fleste legger disse feriene til skoleferiene, men litt for mange legger dem midt i året, flere ganger i løpet av skoleløpet. Med en av mine elever gikk det så langt at skolen var klar på at dersom eleven ble borte fra undervisningen flere ganger kom barnevernet til å bli koblet inn i familien. Dette fordi eleven mistet mye skolegang. Rektor innvilget fri to uker og eleven var borte i både 5 og 6 uker. Det var veldig vanlig at elevene fikk permisjon i 2 uker og så var borte lenger. Jeg skjønner at det kan være ekstra dyrt å reise til hjemlandet i skoleferier, men disse elevene trenger ofte all den skolegangen de kan få i Norge og blir fort hengende etter, spesielt i norsk.
|
|
|
#2 |
|
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Kjenner at jeg ikke har veldig dårlig samvittighet eller var veldig i tvil, da vi tok snuppa ut en uke i fjor høst for å reise til "syden". Selvfølgelig må man se situasjonen an og det er ikke greit å gjøre det til en vane, men bortsett fra prinsippet ser jeg ikke det store problemet. I alle fall ikke i vår situasjon. Hun greier seg så bra både med skolearbeidet og sosialt at en uke til og i fra gjør ingenting. I tillegg er hun heldig med god helse og har veldig lite fravær ellers (i fjor var det en dag i tillegg til den uka). Nei, ikke noe problem. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Jeg synes det er en uting og for meg spiller blir det like teit om HI var på Mallorca for to uker siden eller ikke. Det interessante er jo å diskutere hva et unntak er: Bare en gang i året? Bare annethvert år? Og så trenger vi ikke å late som om grunnen til at folk reiser 25. august og ikke 15. august er lite fleksibel ferie, vi vet alle at det er penger det handler om i 99 % av tilfellene. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
74,9% av all statistikk inneholder tall tatt rett ut av lufta.
|
|
|
#5 |
|
Hvor: Akershus
Nei, ikke i nærheten en gang. Jeg synes det er helt utrolig at så mange tror at det er verdens enkleste sak for foreldre å få fri fra jobb bare fordi det er skoleferie. Er det HELT vanlig at foreldre har både sommer, høst, jul, vinter og påskeferie i skolens ferier? Absolutt ikke.
|
|
|
#6 |
|
anglofil
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Elin, de aller aller fleste har mulighet til å ta seg ferie i løpet av disse 165 fridagene i året til barna våres. Ditt tilfelle er annerledes, jeg vet jo hvilke yrke du er i og du kan ikke påstå at det er et omfattende problem at ikke ferien kan legges innefor alle de mnd i året barna har fri.
|
|
|
#7 |
|
Hvor: Akershus
Jeg er enig med deg i det du skriver, men jeg mener at de som tillegger oss, som ikke alltid har mulighet til å ha ferie når alle andre har det, dårlige holdninger. Jeg skulle veldig gjerne ville ha juleferie hvert eneste år for eksempel. Det hadde vært skikkelig hyggelig, og det hadde vært flott med sydenferie når datteren min har vinterferie i februar. Velger jeg å ta henne ut av skolen i noen dager i januar eller mars fordi jeg ikke har mulighet til ferie i februar, så gjør jeg det uten minste snev av dårlig samvittighet fordi det er i tillegg til alle de andre feriedagene. Det passer meg skrekkelig dårlig at skolen har høstferie for eksempel. Jego synes det er en ferie som virkelig har utspilt sin rolle, og her burde snart noen ta grep og åpne opp for mer fleksibilitet i fht. uttak av den ene ferieuken. Det kunne spart lærere for mye av den frustrasjon som kommer frem i tråden her.
|
|
|
#9 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?For oss, i fjor, dreide det seg om en markeing som fant sted i begynnelsen av juni. Så penger hadde ikke noe med saken å gjøre.
|
|
|
#10 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Hos oss har det vært pga penger, fordi mannen har gått på skole (ferdig nå til høsten). |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Hos oss er det mange elever som reiser på markeringer i ymse slag i "syden" men de finner nesten alltid sted utenfor skoleferien. Klart det er penger som er årsaken, det spiller jo liten rolle hvem som har bestilt turen. Å invitere hele slekta på ferie er dyrt, jeg skjønner godt at man sparer 20.000 om man kan, men jeg skjønner ikke hvorfor det er gitt at feiringen skal foregå i syden. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
JO, selvfølgelig! |
|
|
|
|
|
#13 |
|
"De"
|
Eh nei... Har man 60-årsdag i oktober så drar man i oktober.
|
|
|
#14 |
|
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Da vi reiste for å feire svigerfars 60 års dag, så hadde valg av tid ikke noe med penger å gjøre. Det var da han hadde dag, og det var da de skulle reise, og håpet at de fikk med seg barna sine med familier.
|
|
|
#15 |
|
Off the map.
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Hos oss så bor ungenes besteforeldre i det forjettede land 'Syden'
|
|
|
#16 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
De kan regne ut hvor mye de tjener på taxfree-handel, vel.
|
|
|
#17 |
|
maler
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Det er klart at penger betyr noe for mange. Også for oss som har ganske stor familie etterhvert. Jeg synes ikke det nødvendigvis burde være så ille å si høyt heller, selvfølgelig betyr det noe om man torpederer familieøkonomien eller ikke for å få en ferietur sammen. Men det betyr også endel at man aldri får fri i høstferien, vinterferien, påskeferien og i langhelger skolebarna har fri. Det er faktisk verdifullt å ha litt tid sammen som familie.
|
|
|
#18 |
|
får ikke prikket deg |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?For første gang skal vi ta ungene fri å dra ei uke til varmere strøk nå i september. Jeg er selv lærer, og har da selvsagt reist i skoleferier tidligere. I år skal jeg på leirskole med klassen min ei uke, og dette må jeg avspasere på et tidspunkt utenom skoleferier. Jeg har også fri en dag i uka, men er på leirskolen denne dagen. Min arbeidsplass var veldig velvillige i å la meg avspasere alt på ei uke, og helst at dette blir på høsten og ikke på vårparten. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Jeg tror at grunnen til at det i hovedsak er lærere som reager, er todelt. Den ene er selvsagt den at dere er på skolen og ser elever bli skadelidende pga lange og hyppige ferier og foreldre som gir bæng, i tillegg må dere tilrettelegge o.l. som er ekstrarbeid og no no! Den andre er at dere har så lang ferie at det blir vanskelig å se for seg at vi andre som har over-på-et-blunk-ferier kan trenger ferie utenom disse sommermånedene, og ikke bare pga pris, men fordi det er vanskelig å bytte til seg fri i skoleferien. Her jeg jobber går det på skift. Jeg havnet i førstepulja i år, og sånn blir det. Havner jeg i jobbe natt til første juledag-pulja må jeg innfinne meg med det også, sånn er're. Ikke noe buhu eller noe, mer en forklaring på hvorfor det ikke spiller så stor rolle at ungene har laaaaangfri i sommer. De er lizzm på n mte avhengige av at vi foreldre har fri oxo.
|
![]() |
|
|