|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemelding
Helt ok at det kan finnes andre fokusområder i perioder, men mener du virkelig at det skal være arbeidsgiver og staten som skal betale for det?
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 05-10-11 kl 15:26. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg synes det er helt søkt og merkelig at noen kan si at "ja, men Utøya er noe annet enn å miste en gammel forelder". Begge deler kan vel oppleves like ille for den som opplever det? Det er her jeg mener at det er ufint å gå inn og mene noe om hvordan andre skal reagere og om det ene skal gi rett på sykmelding og ikke det andre. Man trenger kanskje ikke oppleve et dødsfall heller for å få en depressiv reaksjon/ sorgreaksjon? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Jeg mener ikke at alt som skjer i livets gang skal betales av noen andre, men akkurat dødsfall i nærmeste familie synes jeg det godt kan finnes en ordning for som gjør at økonomi ikke blir en bekymring oppi alt det andre. Gjerne en velferdspermisjon på et par-tre dager. Det er tross alt ikke ofte dette skjer per arbeidstaker. Til sammenligning har de fleste krav på fri med lønn ved barnehagetilvenning, dette er i mine øyne mindre prekært da det er noe som kan planlegges. Dødsfall skjer mer eller mindre plutselig.
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Den var til Kaskis. Jeg har sitert nå. (Jeg MÅ lære meg å gjøre det med en gang!)
|
|
|
#6 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Men dette vil jo gi langt større muligheter for sorgreaksjoner hos de bedrestilte enn de som sitter trangt i det. Det er slett ikke alle som har økonomisk mulighet til å å ta en ukes ulønnet permisjon på sparket.
|
|
|
|
#7 |
|
På (opp?)tur
|
Bra poeng! Dessuten er det ikke automatisk sånn at utgiften for samfunnet/bedriften blir større på sikt om alle tvinges rett tilbake i jobb etter noe fælt har skjedd i livet deres. Her er det variasjoner og jeg syns leger skal ha anledning til å sykemelde for dette også. Altså kalle det sorgreaksjon, ikke angst, depresjon eller noe annet. Vet ikke hva man bruker skrive.
|
|
|
|
#8 |
|
Borte
|
Hva med dem som ikke har muligheten til å ta denne kostnaden selv? Skal de bare late som de ikke har noen sorgreaksjon og stille på jobb? Er det ikke dette som er selve grunnsteinen i velferdssamfunnet? At man har et sikkerhetsnett som sikrer at man kan beholde hus, hjem og ha mat på bordet når livet tar en bråstopp eller man av ulike grunner ikke kan bidra til fellesskapet?
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingEnig, Hyacinth. Noen kan få en smell over gamle sorger når en gammel, alkoholisert far dør, for eksempel. Sorgen over den faren han aldri var. Og noen vil, selv etter sjokkartede tap som Utøya, oppleve at det å gå på jobb er det som best bevarer deres mentale helse.
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Uten å være helt uenig med deg føler jeg for å argumentere litt imot likevel: Hva om du sitter i en jobb med ansvaret for sikkerheten til mange mennesker. Du greier ikke holde fokus på grunn av noe som ikke gir deg fri med lønn, for eksempel en sorgreaksjon som diskuteres her. Du velger derfor å gå på jobb likevel. Ønsker vi det?
|
|
|
#11 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingDet er ikke til å komme vekk fra at det er forskjell på jobber. Man har et spenn fra det å kunne låse seg inne på kontoret, hvor det ikke gjør noe om man ikke er så produktiv den dagen, til f.eks. å være flyger eller flygeleder. Selv har jeg en jobb ca midt i mellom. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
MAn kan ikke ha en ordning som med svangerskapspenger da? Hvor man kan jobbe i en annen stilling en periode fordi man ikke fungerer i den jobben man egentlig har? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Helt klart. Og mange arbeidsgivere greier jo å omplassere for en kortere periode hvis det er nødvendig. Men det er ganske utstrakt press fra arbeidsgivere også om at den ansatte skal "få seg en sykmelding". På den måten slipper arbeidsgiver omplassering, styr og ståk og utgifter om det blir langvarig. Heldigvis er akkurat det blitt strengere.
|
|
|
#14 |
|
Introvert optimist
|
Broren min, som er mellomleder, hadde en arbeidstaker som fikk sykemelding da hun hadde syk hest. Hun syntes det var helt rimelig siden hun ikke hadde barn og dermed ikke tok ut sykt barn-dager.
|
|
|
#15 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Og andre vil komme med eksempler om noen de kjenner som fikk sykemelding ved helt perifere slektningers bortgang. Det er legen som utsteder sykemeldinger, og vi må kunne stole på at de gjør den jobben skikkelig. Selv om jeg har min tvil enkelte ganger, men det er en helt annen historie.
|
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
|
|
|
|
#17 |
|
can-jur
|
Jeg er relativt trygg på at jeg hadde fått sykmelding da jeg hadde syk hest, hadde jeg hatt en arbeidsituasjon som var annerledes. Jeg var helt utafor og ikke engang istand til å ta vare på meg selv. Da hesten tilslutt døde fikk jeg en ganske stygg stressreaksjon (jeg mistet stemmen i neste 3 mnd).
|
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingFlygeledere har gode ordninger for det meste. Jeg tror det er mer fruktbart å tenke på bussjåfører og kranførere og industriarbeidere. Og kanskje skopvakter på sykehus.
|
![]() |
|
|