Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta seg nær av forespørsel om arvetøy

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-11, 01:49   #81
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ta seg nær av forespørsel om arvetøy

Det er forskjell på arv av barneklær og voksenklær tenker jeg. Når det gjelder barneklær tror jeg det fleste ville sette stor pris på det. Selv har vi ingen å arve av dessverre. Kjøper gjerne brukt tøy til yngste. Eldste bruker ikke like mye brukttøy lenger. Klær etter eldste legges på loftet til bruk til yngste til tross for aldersforskjellen. Foreløbig tar jeg også vare på tøy etter yngste på loftet, vi har ingen vi kjenner godt med barn i arvealder og tenker at vi heller sparer på det en stund før vi ser om det er stopp på barneproduksjonen.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 11:06   #82
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å gå tilbake til dette med dårlig råd og arveklær.

Da min eldste var liten hadde vi så dårlig råd at arvetøy var en nødvendighet for å gi henne en noenlunde ordentlig garderobe. Og jeg var lykkelig for å ha noen å arve etter. Og, det at mange som har god råd også synes at det er fint å arve og å kjøpe brukt, gjør det faktisk lettere for de som har dårlig råd å arve. Nettopp fordi at gjenbruk er vanlig og at alle som kan gjenbruker, enten de har råd til å kjøpe nytt eller ikke. Jeg har følelsen av at da vi var små var det en sterkere holdning om at de som arvet hadde dårlig råd. Jeg husker i hvert fall kommnentarer om at klærene mine ikke var moderne, mens mine barn aldri har opplevd noe liknende. Nettopp fordi gjenbruk er mer vanlig og mer trendy nå.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 12:02   #83
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Vi arver nesten ingenting, men de gangene jeg har fått tilbudet takker jeg ja. Så bruker vi det vi synes er fint. Særlig ull, ekstra vintertøy etc. synes jeg er superkjekt å få.

Vi opplevde egentlig motsatt "problem" når det kom til arving, at vi ikke ble tilbudt det fordi ingen trodde vi(eller jeg) ville ha det, noe som er feil. Det sa jeg også ifra om da
I tillegg er svigerinnen min er veldig kresen på hva som er "pent brukt" av barneklær, så hun kaster store mengder av tøyet etter sine gutter fordi hun anser dem som ubrukelige, noe de ikke er. De plaggene som når gjennom hennes arvenåløye er så fint at det er som nytt.

Gammel 16-10-11, 13:24   #84
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Jeg hadde blitt kjempeglad hvis noen hadde spurt meg om det!

Jeg også.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 13:33   #85
Barn av regnbuen
Fant tittel på Fretex

Barn av regnbuen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Tromsø
Barn av regnbuen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

For å gå tilbake til dette med dårlig råd og arveklær.

Da min eldste var liten hadde vi så dårlig råd at arvetøy var en nødvendighet for å gi henne en noenlunde ordentlig garderobe. Og jeg var lykkelig for å ha noen å arve etter. Og, det at mange som har god råd også synes at det er fint å arve og å kjøpe brukt, gjør det faktisk lettere for de som har dårlig råd å arve. Nettopp fordi at gjenbruk er vanlig og at alle som kan gjenbruker, enten de har råd til å kjøpe nytt eller ikke. Jeg har følelsen av at da vi var små var det en sterkere holdning om at de som arvet hadde dårlig råd. Jeg husker i hvert fall kommnentarer om at klærene mine ikke var moderne, mens mine barn aldri har opplevd noe liknende. Nettopp fordi gjenbruk er mer vanlig og mer trendy nå.

Det tror jeg er ganske sant.
Jeg anser det som ganske uproblematisk å arve det meste av klærne til mine tre jenter, men jeg tar såklart ikke imot verken flekkete eller ødelagte klær (med mindre jeg skal sy noe annet av dem eller at det kan repareres uten at det syns at det er reparert). Noen ganger bruker jeg stoff fra f.eks barnegensere (med stretchstoff) til å sy f.eks morsomme sommerluer til ungene. Det er ikke først og fremst pga økonomi, men fordi jeg syns det er morsomt. Retro er en stor interesse hos meg, og jeg er begynt å innrede leiligheten slik også.

Gammel 16-10-11, 16:32   #86
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror også helt klart det er mindre stigmatiserende med arvetøy nå siden folk som ikke må liker å arve, ja.

Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 20:19   #87
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Naboene våre likte det ikke da vi spurte! De svarte litt surt: "Bare hvis det er ull". Hallo? Har ikke akkurat latt dem arve ull etter det, altså! Merkelig spør du meg!!

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 09:29   #88
bjørkhaugtrollet
Aktiv

bjørkhaugtrollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Jeg blir kjempeglad for å arve tøy jeg og får med jevne mellomrom et lass av klær til guttene. Ei nabodame som har ungene sine på samme skole som meg spurte om jeg hadde noe imot å ta imot brukte klær...............jeg sa selvfølgelig at jeg ble bare glad for å få arve klær jeg. Eldstejenta har ingen hun kan arve av, så der blir det mye nytt ja. Ikke har jeg noen som kan arve etter henne heller og det syns jeg er veldig synd egentlig, for det er lite av klærne hennes som er stygge når hun har vokst fra dem. Hun har en kusine som er yngre enn seg, men hun er så kraftig at hun bruker jo større klær enn min 11 åring. Klærne etter min datter pleier jeg å sende til flyktningmottaket i nabokommunen og de blir veldig glade for alt de får.

Gammel 30-12-11, 21:47   #89
Tvillingmammahilde
Nybegynner

Medlem siden: Dec 2011
Tvillingmammahilde har et hav av muligheter foran seg
Standard

Å arve er jo supermiljøvennlig:-)

Tvillingmammahilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 22:37   #90
Slettet bruker
Passiv

Standard

Arveklær er gull! Jeg tror folk må være rimelig spesielle for å si nei til å arve barneklær.

Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 00:19   #91
fimba
Superaktiv

fimba sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
Hvor: I bakvendtland
fimba er litt kulfimba er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Jeg hadde absolutt ikke blitt fornærmet av at noen hadde spurt om det.

Ikke jeg heller, tvert imot

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:34.