Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-11, 21:28   #81
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg vet også om en som har en paranoid psykosediagnose og som ikke har innsikt nok til å vite hvem han ikke bør dele vrangforestillingene med. Likevel ble han dømt og sonet i vanlig fengsel.

Paranoid psykose regnes som en mindre alvorlig form for psykisk lidelse enn schizofreni og ville i følge hun-jeg-ikke.husker-hva-heter-men-som-har-vært-på-TV-i-hele-dag medført at han hadde blitt vurdert som tilregnelig.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 21:42   #82
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns for øvrig ikke det er rart å reagere på diagnosen, det er jo mange fagfolk som syns det er merkelig og tvilsomt også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 21:44   #83
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Men så dere at de viste FULLT personnr på ABB i mange minutter på NRK Dagsrevyen i dag? Da ble jeg sjokkert.

Gammel 29-11-11, 21:52   #84
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reagerte overraskende sterkt følelsesmessig på dette i dag, og har brukt tid (og denne tråden) på å fordøye det.

Nå er jeg bare forvirret, og ikke så sint mer. Må tygge mer.

Gammel 29-11-11, 22:36   #85
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kjenner også til et eksempel på paranoid psykose som ble straffet.
Paranoid psykose oppfyller også betegnelsen psykose, så dette skjønner jeg ikke helt at skal gi tilregnelighet.

Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 22:51   #86
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg vet også om en som har en paranoid psykosediagnose og som ikke har innsikt nok til å vite hvem han ikke bør dele vrangforestillingene med. Likevel ble han dømt og sonet i vanlig fengsel.

Den jeg snakker om hadde ikke sykdomsinnsikt over hodet, men hadde innsikt nok i reaksjoner og samfunn til å vite hvilke konsekvenser det kunne få om man snakket høyt om tankene. Men som sagt, det var ikke snakk om noe strafferett her, vedkommende var og er harmløs.

Gammel 29-11-11, 22:55   #87
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes fortsatt det er endel nyanser mellom det å ønske hevn, og det spørre seg om en diagnose skal stå i veien for en vanlig straffeutmåling der dommen sones i fengsel, og der det også vil være mulighet for terapi. Han har drept så mange, flere av dem barn, og med en slik massiv planlegging forut.

Min påstand er at det soner langt (p)sykere personer enn han her i norske fengsler. De har bare ikke begått fæle nok lovbrudd til å få en slik omfattende undersøkelse. Hvor er rettferdigheten i det.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 23:13   #88
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syntes det er fint at planene hans går i dass. "Karaktermord" gjør jo at hans oppfatninger (i hans øyne) ikke kan ansees som noe folk skal ta seriøst.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 23:43   #89
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg synes fortsatt det er endel nyanser mellom det å ønske hevn, og det spørre seg om en diagnose skal stå i veien for en vanlig straffeutmåling der dommen sones i fengsel, og der det også vil være mulighet for terapi.

Men hvis resultatet uansett er at han er innelåst, uten mulighet til å gjøre det han vil til enhver tid, overvåket osv. har det da noe å si om han er i fengsel eller sykehus?

Sånn generelt har jo de insatte i fengsel langt bedre levekår enn pasienter på psykiatrisk, dersom målet skulle være at denne mannen har det så ille som mulig.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 23:49   #90
Olive Oyl
Sperret

Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Sånn generelt har jo de insatte i fengsel langt bedre levekår enn pasienter på psykiatrisk, dersom målet skulle være at denne mannen har det så ille som mulig.

Kan du utdype dette?

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 23:55   #91
Input

Input sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har generelt høy standard i norske fengsler. Det har vi dessverre ofte ikke på sykehusene våre. (Og da sammenlikner vi selvsagt bare norsk fengsel kontra norsk sykehus, ikke norsk sykehus kontra afrikansk sykehus.)

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 00:01   #92
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg regner med at de som har satt diagnosen vet mye mye mer om ABB enn hva vi andre vet. De har antakelig hørt mye rare utsagn, hvilket i og for seg forsvareren til enhver tid også har fortalt om. Jeg regner med de er flinke fagfolk, og derfor vet hva de driver med. Og jeg regner med det er svært lenge til han slipper ut.

At haugevis av legfolk er sjokkerte, skuffet og alt mulig annet er lite relevant. Det er ikke vi som har snakket med ham.

Gammel 30-11-11, 00:14   #93
Olive Oyl
Sperret

Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Vi har generelt høy standard i norske fengsler. Det har vi dessverre ofte ikke på sykehusene våre. (Og da sammenlikner vi selvsagt bare norsk fengsel kontra norsk sykehus, ikke norsk sykehus kontra afrikansk sykehus.)

Men hva tenker du på? Bygningsmasse eller aktivitetsnivå, så og si? Det er et ganske generelt utsagn som får meg til å undres litt, fint om du kan beskrive det litt mer konkret.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 00:18   #94
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Men hva tenker du på? Bygningsmasse eller aktivitetsnivå, så og si? Det er et ganske generelt utsagn som får meg til å undres litt, fint om du kan beskrive det litt mer konkret.

Jeg leser utsagnet til kanskje å bety at et liv med tvangsbehandling på sykehus kanskje er hakket verre en et liv i fengsel med studier, internett og trening osv. ?

:tabloid og på spissen:

Gammel 30-11-11, 00:23   #95
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg regner med at de som har satt diagnosen vet mye mye mer om ABB enn hva vi andre vet. De har antakelig hørt mye rare utsagn, hvilket i og for seg forsvareren til enhver tid også har fortalt om. Jeg regner med de er flinke fagfolk, og derfor vet hva de driver med. Og jeg regner med det er svært lenge til han slipper ut.

At haugevis av legfolk er sjokkerte, skuffet og alt mulig annet er lite relevant. Det er ikke vi som har snakket med ham.

Enig. De som har snakket med ham er ikke overrasket. Bare det at han ville holde en tale til ofrene og de pårørende i det første åpne rettsmøte om at de var martyrer, sier jo litt om hvilke vrangforestillinger han har.

Selv var min første innskytelse da jeg så første meldingen om at han var utilregnelig, at det tross alt var en lettelse. En slags forklaring på hvordan det i det hele tatt er mulig å gjøre noe sånt, og fremdeles mene at det var riktig. Barna mine har spurt meg om hvordan det er mulig å gjøre noe sånt, og svaret mitt har da vært at han er "syk i hodet sitt".

Jeg har selv en venn som fikk diagnosen schizofren og h*n er frisk nå, takket være medisiner og en del måneders innleggelse og lang oppfølging. H*n trenger kun å gremme seg over alle de rare tingene h*n fortalte til folk mens h*n var syk, og all gjelda h*n nå betaler på. Jeg synes det er beundringsverdig bare det. Å skulle bli "frisk" og vite hva ABB har gjort, er jo i en helt annen skala.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 00:37   #96
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utspillet fra Per Sandberg som jeg reagerte veldig på, har iallefall ikke fått stå uimotsagt:

Dette sier Michael Tetzschner, leder av Oslo Høyre:

Sitat:

Per Sandberg har ennå ikke lært det alle på videregående skole burde vite: at domstolene i Norge er en uavhengig statsmakt. Det vil si at Stortinget ikke skal gripe inn i saker som er for domstolene. Det er derfor domstolene er uavhengige.

For de som måtte ha vært i tvil. Sandberg har med dette gjort sitt navn umulig for noen gang å bli justisminister i en regjering hvis FrP skulle besette denne posten.

Dette sier Stine Renate Håheim, stortingsrepresentant som var på Utøya:

Sitat:

Det er noe grunnleggende bekymringsverdig når lederen av Stortingets justiskomie, Per Sandberg, setter maktfordelingsprinsippet til side og sier at han ikke kan godta rapporten . Det er mye som gjør Norge til et fantastisk sted å bo, en av de tingene er at vi har uavhengige domstoler og at Storting og regjering ikke skal overstyre rettsprosesser.

Gammel 30-11-11, 00:37   #97
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan en menneskelig hjerne egentlig klare å håndtere en sånn kunnskap, om han nå skulle bli frisk og kvitt vrangforestillingene? Kan noen håndtere at man har tatt 77 liv basert på et oppned og galt verdensbile, uten at noe kortslutter?

Gammel 30-11-11, 01:13   #98
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Stakkars mann, når vi skal snakke om straff eller ikke- hva kan vel være værre en å tvangsmedisineres inn i en virkelighet der du har har kalblodig myrdet barn, de senene han har inne i hodet sitt:grøss: å skulle tvinges til å gjennopleve det han har gjort utfra et rasjonelt menneskelig ståsted er nesten umenneskelig- sånnsett burde de som skriker om hevn være fornøyd for det er jo nettop dette han dømmes til et forsøk på ved tvunget psykisk helsevern. Jeg trodde virkelig ikke noensinne jeg skulle si stakkars mann om ham, jeg ser på bildet av en liten gutt i avisen og føler dyp fortvilelse over at han ikke ble reddet fra en slik skjebne.

Gammel 30-11-11, 01:18   #99
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg orker ikke lese alt om denne mannen rett og slett men har det kommet ut noe spesifikt om hvorfor barnevernet ville fjerne han fra moren da han var 4 år? Jeg har fått med meg at faren prøvde å få foreldreretten, tapte saken og da avsluttet all kontakt med han.

Gammel 30-11-11, 01:40   #100
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Barnevernet konkluderte med at det var tilrådelig med ommsorgsovertagelse etter utredning da mor selv hadde bedt om avlastning, det ble utarbeidet er psykolograport da han var i fire års alderen, der det kom tydelig frem at et var stor fare for skjevutvikling og spørmål rundt tilknyttnings skader. Sterk anbefalt med en endret ommsorgssituasjon. Faren har på grunnlag av denne forøkt å få foreldreretten og saken ble da henlagt fra barnevernetside pga barnefordelingssaken- faren trekker så sin begjæring og selv om det da kommer en bekymringsmelding fra sakkyndig om barnets videre ommsorgsituasjon blir det ikke opprettet ny sak, utfra det jeg forstår ønsket ikke moren videre sammarbeid med barnevertjenesten. Det er også nevn tydelige symptomer på missbruk av seksuelkarakter, men her er det ikke nevnt i hvilken relasjon det ev skulle være snakk om, Det ble igjen meldt bekymring da han var 15 da han ble funne alene på toget til kbh. Tviler på at det kommer noe mere detaljerte opplysninger en det som er lekket til pressen om dette. Han har krav på personvern og å eie sin egen historie-her er loven lik for alle, og det er nok ikke av allmengyldig interesse.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:21.