Skuffet far pga. start på julemiddag
Jeg har verdens snilleste pappa, som stiller opp og hjelper bare man ymter frempå. Han er aldri sint og er snill mot alle, vi har et godt forhold.
Jeg har en bror (singel) som jeg ikke har særlig nært forhold til, men vi har det helt ok når vi treffes. Han skal jobbe til kl 16 julaften, i en by 90 min unna oss.
Vi skal feire jul hos oss, og det slumpet seg til at mormor også kommer, og det var på nippet at svigers også kom (men ikke liekvel). Alle er velkomne her.
Også har det seg slik, at jeg har to barn på snart 2 og 5. 2-åringen er grinete for tiden (i går skrek hun ca non stop fra kl 17, i dag har hun rullet rundt på gulvet fra hun stod opp kl 7 til hun la seg 11.30), og 5-åringen gleder seg jo helt villt til julekvelden.
I min familie har det alltid vært nøye på at man setter seg til bords kl 17 julaften, og på sikt vil jeg ha det slik selv. Men med disse barna har vi altså invitert til middag kl 15.30, spising kl 16.
Så ringte altså min far i går og ba oss om vi kunne utsette det litt, så broren min kunne delta, feks kl 17.30. Jeg sa nei, men gikk med på å invitere til kl 16, spising 16.30. Faren min ble lei seg, syntes det var synd at broren min måtte spise alene på julaften. Jeg sa at slik går det jo når man påtar seg jobbing til kl 16 i en annen by, han er rundt 30 og takler nok det helt fint. I tillegg skal han jo ikke spise ensom, vi har åpen stue og kjøkken og er selvsagt i samme rom som han.
Men faren min er altså lei seg. Jeg synes ikke jeg er urimelig. Det er vi som inviterer, vi har små barn, mormor (snart 90) vil også gjerne spise tidlig. Jeg ringte også min bror, som sa at det selvsagt var helt ok, han forstod det godt.
Dette ble langt, men det jeg egentlig vil er å ha en bekreftelse på at jeg ikke er urimelig, for jeg liker ikke å gjøre den snille faren min lei seg. Med middag 17.30 blir det ikke gaver før i 19-tiden, og da er jo 2-åringen alt i seng (særlig i disse skriketider).
Ikke sant jeg har rett? (*kremt*)